F Finndjävel skrev:
Hur ska du kontrollera den uppgiften tänkte du? Det är knappast nått som företagen går ut med i allmänheten.
Vad vill du ha för detaljer? Jag kan inte berätta vad som helst men fråga på så skall jag försöka svara.
D Daniel 109 skrev:
Det är ju en och annan som jobbar med att få fart på grejerna. Om de bara fejkar så skulle nog någon skvallra. En sådan pr katastrof vill ingen riskeravv
Nej, det fejkas inte. Det finns både bildbevis och annat som visar vad som hänt.

Härom dagen höll VD och driftchefen ett improviserat personalmöte för över 1000 personer (på Teams) där de gick igenom vad som hänt, vad man visste så långt och hur planen såg ut framöver. Dessutom fick deltagarna ställa frågor som cheferna svarade på.

Problemen är många: det finns skräp i tanken som man absolut inte vill skall sprida sig, tanken och tillhörande utrustning är ganska kraftigt kontaminerade av radioaktivitet samt leveranstider på nya värmeelement.
 
  • Gilla
  • Älska
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Vad vill du ha för detaljer? Jag kan inte berätta vad som helst men fråga på så skall jag försöka svara.
Jag vill såklart veta vad som diskuterats under styrelsemötet där man beslutat att köra ner ringhals 4 i ytterligare tre månader. En ljudinspelning vore att föredra. Förslaget högre upp om att ringa strålsäkerhetsverket tror jag inte ger så mycket. Dom har knappast koll på det.
Tycker folk här verkar väldigt naiva, det är vinstintresse som driver storföretagen ,dom känner ingen "solidaritet".
 
F Finndjävel skrev:
Tycker folk här verkar väldigt naiva, det är vinstintresse som driver storföretagen ,dom känner ingen "solidaritet".
Nu har du ju en kille att fråga här - han kan ju bekräfta vad som händer. Passa på! Du vet också att 1000 personer vet samma sak, så det är oerhört svårt att mörka fakta. Du måste ju inse att det är mer troligt att vad de säger är sant än att din teori som helt saknar faktagrund är sann?


Ja det är vinstintresse som driver alla bolag, men det betyder inte att man bryter regler och gör vad som helst för att tjäna pengar. Så fungerar det inte. Och, att maximera vinsten på kort sikt är inte alltid det affärsmässigt rätta beslutet. Jag tror man som kärnkraftsverksägare tjänar mer pengar på att opinionen svänger i Sverige, så att man kan bygga fler kärnkraftverk. Det är mycket viktigare än att tjäna lite extra stålar under tre månader.
 
zarkov zarkov skrev:
Vad vill du ha för detaljer? Jag kan inte berätta vad som helst men fråga på så skall jag försöka svara.

Nej, det fejkas inte. Det finns både bildbevis och annat som visar vad som hänt.

Härom dagen höll VD och driftchefen ett improviserat personalmöte för över 1000 personer (på Teams) där de gick igenom vad som hänt, vad man visste så långt och hur planen såg ut framöver. Dessutom fick deltagarna ställa frågor som cheferna svarade på.

Problemen är många: det finns skräp i tanken som man absolut inte vill skall sprida sig, tanken och tillhörande utrustning är ganska kraftigt kontaminerade av radioaktivitet samt leveranstider på nya värmeelement.

Jag har en fråga. Går det att fixa problemen snabbare än på 3 månader om man verkligen vill (och får betalt för det förstås) - tex genom att jobba i flera skift och dygnet runt med reparationerna?
 
Med tanke på nuvarande elpriser lär de vara väldigt måna om att få igång produktionen. De jobbar säkerligen på så fort det går.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
C
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det är vinstintresse som driver alla bolag, men det betyder inte att man bryter regler och gör vad som helst för att tjäna pengar. Så fungerar det inte.
Dessutom tvivlar åtminstone jag väldigt starkt att de går plus på att låta verket stå några månader.
Vad har vi för belägg för att det skulle vara så?
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nu har du ju en kille att fråga här - han kan ju bekräfta vad som händer. Passa på! Du vet också att 1000 personer vet samma sak, så det är oerhört svårt att mörka fakta. Du måste ju inse att det är mer troligt att vad de säger är sant än att din teori som helt saknar faktagrund är sann?
För någon som är konspiratoriskt lagd är inget omöjligt förstås, de har ju helt enkelt mutat/hotat/dödat alla som vet om sanningen redan.
 
  • Gilla
  • Haha
RoAd och 4 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Jag vill såklart veta vad som diskuterats under styrelsemötet där man beslutat att köra ner ringhals 4 i ytterligare tre månader. En ljudinspelning vore att föredra. Förslaget högre upp om att ringa strålsäkerhetsverket tror jag inte ger så mycket. Dom har knappast koll på det.
Tycker folk här verkar väldigt naiva, det är vinstintresse som driver storföretagen ,dom känner ingen "solidaritet".
Vilket styrelsemöte? Sannolikheten är lika stor att styrelsen har diskuterat det här som att det finns en inspelning, dvs noll. Lägg ner nu, du målar dig bara längre och längre in i hörnet med de här konspirationsteorierna.

Ringhals går definitivt inte plus på det här, elen som är såld på termin måste köpas in från andra leverantörer och till det kommer utebliven försäljning samt alla kostnader för själva reparationen.
MathiasS MathiasS skrev:
Jag har en fråga. Går det att fixa problemen snabbare än på 3 månader om man verkligen vill (och får betalt för det förstås) - tex genom att jobba i flera skift och dygnet runt med reparationerna?
Ja, när det kommer till det praktiska arbetet så gör det naturligtvis det i viss mån att snabba på det om det finns tillräckligt med kvalificerad personal för skiftgång. Det största problemet är dock reservdelarna, det är inga doppvärmare från akvariebutiken vi pratar om här. Den långa leveranstiden (som man naturligtvis diskuterar febrilt med leverantören) är en anledning till att man tar det ganska lugnt på andra fronter, bättre att göra det noga och rätt första gången än att missa något och behöva komma tillbaka i ett senare skede.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Vilket styrelsemöte? Sannolikheten är lika stor att styrelsen har diskuterat det här som att det finns en inspelning, dvs noll. Lägg ner nu, du målar dig bara längre och längre in i hörnet med de här konspirationsteorierna.

Ringhals går definitivt inte plus på det här, elen som är såld på termin måste köpas in från andra leverantörer och till det kommer utebliven försäljning samt alla kostnader för själva reparationen.

Ja, när det kommer till det praktiska arbetet så gör det naturligtvis det i viss mån att snabba på det om det finns tillräckligt med kvalificerad personal för skiftgång. Det största problemet är dock reservdelarna, det är inga doppvärmare från akvariebutiken vi pratar om här. Den långa leveranstiden (som man naturligtvis diskuterar febrilt med leverantören) är en anledning till att man tar det ganska lugnt på andra fronter, bättre att göra det noga och rätt första gången än att missa något och behöva komma tillbaka i ett senare skede.
Lungt jag tror jag har nån 3kW elpatron över nånstans ... de ger nu lite mer än doppvärmare från akvariebutiken ;)
Bara för att det skulle vara intressant att veta ... hur stora doppvärmare pratar i om här? 30? 100kW?
 
M MrDizzy skrev:
Lungt jag tror jag har nån 3kW elpatron över nånstans ... de ger nu lite mer än doppvärmare från akvariebutiken ;)
Bara för att det skulle vara intressant att veta ... hur stora doppvärmare pratar i om här? 30? 100kW?
Mellan tumme och pekfinger, ungefär 1,5 MW.
 
  • Gilla
stugfar och 1 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Mellan tumme och pekfinger, ungefär 1,5 MW.
* skrattar så jag gråter *
Jepp modell doppvärmare från akvariebutiken
 
Du vet inte hur stort akvarium jag har, det märker man ju...:crysmile:
 
  • Gilla
zarkov
  • Laddar…
Tryckhållaren är en av de största komponenterna i inneslutningen, betydligt större än själva reaktorn, så det är mycket vatten som skall hållas vid högt tryck och temperatur.
 
S Stig-Helmer skrev:
Vem är troll här... Svensk kärnkraft med 55-60 år på nacken för tex Ringhals och styvmoderligt hantering av underhåll och investeringar är fortfarande fan så mycket mer planerbar än alla andra koldioxidneutrala sätt att producera el på.
Hur var det med Harrisburg. Det hände väl aldrig, eller???
 
Mats Jägbro Mats Jägbro skrev:
Hur var det med Harrisburg. Det hände väl aldrig, eller???
Jo, den hände. Är det någon som påstår något annat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.