Någon som minns hur det var innan code completion? Idag tar man det ju för givet

Skärmdump av kod i utvecklingsmiljö med code completion-förslag och syntaxmarkering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utöver code completion får man ju sjukt mycket andra hjälpmedel som underlines om den upptäcker konstigheter

Squiggly om den upptäcker konstigheter som stavfel
Skärmdump av kod i en IDE som visar code completion och en varning för stavfel i en identifierare.

Eller multipla enumerations, osv
Skärmbild av kod i en IDE med syntaxmarkering, squiggly underlines och en tooltip som visar en varning.

Vi får heller inte glömma refactor stöd
Skärmdump av kodredigerare med markeringar och förslag på kodrefaktorisering samt code completion.
En av favoriterna är extract method
Programkod i en IDE med contextmeny för "Refactor This" och alternativ som "Extract Method".

Och om allt ser bra ut lilla gröna checkboxen
En skärmdump av en utvecklingsmiljö med en grön bock som indikerar att ingen kodproblem finns.


Jag kommer ihåg när VS6 kom och man fick testa code completion första gången, man var helt blown away :D
Skärmdump av Visual Studio 6 med öppen kodredigerare och egenskapsfönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Förutom Assambler, fanns ju Basic och Turbo Pascal och Fortran. Finns väl bara Assambler kvar av dessa ( och knappast ens det).
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Förutom Assambler, fanns ju Basic och Turbo Pascal och Fortran. Finns väl bara Assambler kvar av dessa ( och knappast ens det).
Turbo pascal hade väl ingen code completion? Jag körde en del Turbo cpp den hade det iallafall inte
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Äh jag samlar på dockor, det du

[bild]

[bild]
Vidhåller fortfarande att T2 är bästa filmen som någonsin gjorts. Man kan sluta spela in film, ingen kommer att slå den :geek:
 
  • Gilla
JuggeH och 1 till
  • Laddar…
simpa81 simpa81 skrev:
Vidhåller fortfarande att T2 är bästa filmen som någonsin gjorts. Man kan sluta spela in film, ingen kommer att slå den :geek:
Personligen gillar jag T1 bättre. Mörkare och råare, tvåan är mer familjefilm :D Men sjukt bra familjefilm såklart
 
  • Gilla
simpa81
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Personligen gillar jag T1 bättre. Mörkare och råare, tvåan är mer familjefilm :D Men sjukt bra familjefilm såklart
Det ligger något i det! Jag såg dock T2 före T1 så den satte sig mer på nåt sätt.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
C
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Idag tar man det ju för givet
Tycker också det är bättre än skivat formbröd, men de utvecklare som jobbar i dynamiskt typade språk får ju klara sig mer eller mindre utan sånt, även idag.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
simpa81 simpa81 skrev:
Det ligger något i det! Jag såg dock T2 före T1 så den satte sig mer på nåt sätt.
Jag är så gammal så T2 fanns inte när jag såg T1 :p Jag var runt 10 bast när jag såg T1. Vart helt blown away. Och det sitter kvar. Ser om T1 och T2 typ var 3 år eller liknande. Har köpt 3D brillor till projektorn så måste fixa 3D versionen av T2
 
  • Gilla
vefyra och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Tycker också det är bättre än skivat formbröd, men de utvecklare som jobbar i dynamiskt typade språk får ju klara sig mer eller mindre utan sånt, även idag.
Man får ganska mycket hjälp i VS med Resharper iallafall för javascript. Python funkar rätt bra i VS Code. Men det är klart det är långt ifrån statiskt typade språk. Jag brukar alltid köra Typescript i frontend så mina utvecklare får hjälp göra rätt. Sedan sneglar jag på Blazor, att kunna dela kod mellan webben och backend är ju guld för kontrakt, validering av kontrakt osv.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Tillochmed framtiden var bättre förr. Aldrig får man vara riktigt nöjd.
Åtminstone var framtiden längre förr.
 
S sunqan skrev:
Åtminstone var framtiden längre förr.
Njae, kan man verkligen säga det?
 
En evighet och en sekund.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Någon som minns hur det var innan code completion? Idag tar man det ju för givet

[bild]

Utöver code completion får man ju sjukt mycket andra hjälpmedel som underlines om den upptäcker konstigheter

Squiggly om den upptäcker konstigheter som stavfel
[bild]

Eller multipla enumerations, osv
[bild]

Vi får heller inte glömma refactor stöd
[bild]
En av favoriterna är extract method
[bild]

Och om allt ser bra ut lilla gröna checkboxen
[bild]


Jag kommer ihåg när VS6 kom och man fick testa code completion första gången, man var helt blown away :D
[bild]
Du menar tiden när programmerare behövde klara att både läsa och skriva, och man unte kunde slänga in vilken kodapa som helst som kan klicka vilt och kalla dem konsulter? ;)
 
  • Gilla
  • Haha
videopac och 4 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Någon som minns hur det var innan code completion?
Hur slår man på det i emacs?
 
  • Älska
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.