H henlin431 skrev:
Det här är en matematisk gåta man åker på när det gäller timpris. När man har möjligheter att styra konsumtionen är det givetvis alltid billigare med timpris. Eftersom man är medveten.

Men i vinter kan det slå snett (och alla andra vintrar också för den delen). Bakgrunden är att man själv, manuellt eller via smart styrning (Ngenic som exempel) givetvis kan se till att värmen stängs av tills spotpriset är lågt. Problemet är bara när det är 3 dagar av rejält högt elpris eller några timmar här och där som är fördelaktiga. Det kan bli rätt stora förluster genom att husets värme dras ner så pass mycket att det tar rejäl tid att arbeta igen det. Lite som att slå av/på en vv-beredare som används ofta. Svårt säga att det skulle bli billigare. Speciellt då man tappar funktion delar av tiden. Jag har testat lite olika automatisk spotprisstyrning och tycker det fungerar ok men det saknas smartare logik.

Kan man kompensera med kamin de värsta dagarna har man givetvis vinst direkt men har man inga alternativa värmesystem kan det bli en kalldusch i vinter.

Jag har kört Ngenic sen i våras och har kommit ner rätt långt ner nedanför rörliga priserna som andra har. Men det är ju i en relativt varm period på året där jag har möjlighet att göra aktiva val.

Mellan april till sept kan jag hamna ner mot 60-70% av rörliga priset genom medvetenhet. Men april-sept motsvarar ju elmässigt bara någon månad på vintern när det är riktigt kallt.

Hur den här vintern blir kan jag givetvis berätta när jag testat, men jag lutar lite åt att ev. köra rörligt under vintermånaderna och timpris resten av året. Vi får se vad statistiken säger efter vintern som kommer.

Det absolut enda som garanterat ger största effekt för de flesta villaägarna är att sänka värmen från över 20 till under 20. Visst kan man snåla på tvätt, dusch och annat men i slutänden är det uppvärmningen som i särklass är den största boven för de flesta. När jag läser ut data från vår konsumtionshistorik ser jag att vårt rekord är kring 130kWh på ett dygn. Om ett sådant dygn uppstår när min automatiska spotprisstyrning hamstrat på energin tills den absolut måste slå på värmen igen, då kan vi alltså hamnar på omkring 1400 kr i kostnad (maxkostnaden som var i Dec 2021 + moms + kostnader från nätägaren. För ett dygn. Och fortsätter jag med timpris är det just exakt det jag måste betala.

Svinhöga spotpriser men med stora skillnader flera ggr per dygn ger alltså stora möjligheter till besparingar vid timpris. Lågt en vecka och högt en vecka kan bli rejält kostsamt.
Lite uppföljning kring timpriset. För augusti hamnade jag på 122 öre ink moms med timprisavtal. Jag har i princip lyckats flytta det mesta av de stora förbrukarna till natten.En badkopp som troligtvis kommer stängas ner framåt, värmepumpen inkl. varmvattenberedaren, Disk/tvätt körs med tidur eller när jag går och lägger mig. Elbil och hybridbil laddar på natten. Som jag nämnde tidigare är timpris effektivt om cyklerna är återkommande och relativt stabila.

Ingen i övrigt större omställning.

Kan väl också nämna att jag hittat en del misstag i husets setup under senare halvan av Augusti. Bland annat fick jag ordning på badkoppens uppvärmning (värmning endast under filtercykler) sent i månaden. Därtill hittade oanvända golvvärmemoduler/styrning som varit igång i 6 år utan att ha använts (dygnet runt). Därtill utebelysning (120W totalt) som gått onödigt många timmar (tänts/släckts för tidigt/sent. Gissningsvis hade jag kunna komma lite närmare 100 öre ink moms om dessa justeringar gjorts i början av augusti. Samtliga justeringar var direkt relaterade till de timmar priserna varit som högst.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fumble och 1 till
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Ps. pizzorna i Örebro ligger just nu i spannet 120-148kr för en typisk Vesuvio med mild sås. Förutsätter att det kommer öka under vintern.
Fasiken, då är vår lilla förortspizzeria inte så dyr då, för den ligger nog nästan under din lägstanivå. Här i en moderatstyrd medelklasskommun i Stockholmsförort. Men då upptar ugnen ca 1/3 av pizzerian då den ligger i en gammal pressbyrån-kiosk.
 
J JohanLun skrev:
Fasiken, då är vår lilla förortspizzeria inte så dyr då, för den ligger nog nästan under din lägstanivå. Här i en moderatstyrd medelklasskommun i Stockholmsförort. Men då upptar ugnen ca 1/3 av pizzerian då den ligger i en gammal pressbyrån-kiosk.
Pizzeriorna i storstäderna arbetar väl likt den perfekta elmarknaden där alla kan sälja pizzor till samma dyra pris oavsett vad de kostar att tillverka. På mindre ställen/orter använder de pris som konkurrensmedel för att plocka marknadsandelar ;) rent krasst borde det förvisso vara tvärtom där en mättad marknad i storstäderna fick konkurrera pizzorna via pris när mindre orter mer eller mindre har en minimonopol.. men så verkar ju inte vara fallet.
 
  • Haha
JohanLun
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Fasiken, då är vår lilla förortspizzeria inte så dyr då, för den ligger nog nästan under din lägstanivå. Här i en moderatstyrd medelklasskommun i Stockholmsförort. Men då upptar ugnen ca 1/3 av pizzerian då den ligger i en gammal pressbyrån-kiosk.
Det är bara att inse, det är dags att äta så mycket pizza man orkar då pizzorna snart är ett minne blott (?).
 
  • Gilla
Dayangel
  • Laddar…
Jonas Persson
J JockeHX skrev:
Det är bara att inse, det är dags att äta så mycket pizza man orkar då pizzorna snart är ett minne blott (?).
Hade en kollega för många år sedan som var från Kristinehamn, han berättade att där kunde man köpa obakad pizza. Man tillagade istället den hemma då den skulle hinna bli kall innan man hann hem.

Det kanske är framtiden för dagens pizzerior?
 
J JockeHX skrev:
Det är bara att inse, det är dags att äta så mycket pizza man orkar då pizzorna snart är ett minne blott (?).
Klassisk *turkpizza" lär bli ett minne blott, ev. att någon hittar dom som fossil i framtiden. Vill man bevara nostalgin ett tag så föreslår jag bulkinköp och preservering i frysen som man kan värma på i ugnen om man vågar ta den kosten :seenoevil:
 
D Dayangel skrev:
Pizzeriorna i storstäderna arbetar väl likt den perfekta elmarknaden där alla kan sälja pizzor till samma dyra pris oavsett vad de kostar att tillverka. På mindre ställen/orter använder de pris som konkurrensmedel för att plocka marknadsandelar ;) rent krasst borde det förvisso vara tvärtom där en mättad marknad i storstäderna fick konkurrera pizzorna via pris när mindre orter mer eller mindre har en minimonopol.. men så verkar ju inte vara fallet.
Jag är ju förortsbo och inte från Stockholm, men hört att det fanns nån korsning med ett antal kiosker där priset på korv (eller vad de sålde) var oerhört pressat då de alla fick följa varandra. Jag vet inte om priset gick upp ett par hundra procent just den timmen kringliggande krogar stängde... :)

Just vår lilla förort har nog ett normalutbud av pizzaproduktion, de verkar både ha kapacitet att leverera och det finns nog 2-3 pizzerior inom promenadavstånd. Det vore annars en rimlig tanke, att den pizzeria som lyckades sälja en vesuvio dyrast av alla fick sätta priset på allas vesuvio?
 
D Dayangel skrev:
Klassisk *turkpizza" lär bli ett minne blott, ev. att någon hittar dom som fossil i framtiden. Vill man bevara nostalgin ett tag så föreslår jag bulkinköp och preservering i frysen som man kan värma på i ugnen om man vågar ta den kosten :seenoevil:
Hamstring av pizzor istället för toalettpapper kanske? Enda kruxet är att man inte vill addera fler frysar hemma, de drar ju kWh...
 
  • Gilla
Dayangel
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag är ju förortsbo och inte från Stockholm, men hört att det fanns nån korsning med ett antal kiosker där priset på korv (eller vad de sålde) var oerhört pressat då de alla fick följa varandra. Jag vet inte om priset gick upp ett par hundra procent just den timmen kringliggande krogar stängde... :)

Just vår lilla förort har nog ett normalutbud av pizzaproduktion, de verkar både ha kapacitet att leverera och det finns nog 2-3 pizzerior inom promenadavstånd. Det vore annars en rimlig tanke, att den pizzeria som lyckades sälja en vesuvio dyrast av alla fick sätta priset på allas vesuvio?
Tanken är givetvis helt uppåt väggarna. Givet att pizzorna är 100% identiska så skulle sannerligen en av pizzeriorna sänka priset för att locka fler kunder än dom två andra - förutsatt att kunden kan välja pizzeria så klart. Enkel konkurrensutsatt marknad. Den lyxen har vi dessvärre inte med elen.
 
När det är fryskallt hemma kanske man kan köpa en pizza för att få värma sig lite medan man väntar (och/eller äter) pizzan...

Näe, det får bli en Gorbys med gravöl istället, mikrad mat lär vara energisnål.
 
  • Haha
Dayangel
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
När det är fryskallt hemma kanske man kan köpa en pizza för att få värma sig lite medan man väntar (och/eller äter) pizzan...

Näe, det får bli en Gorbys med gravöl istället, mikrad mat lär vara energisnål.
På tal om öl, hur mycket el gör bryggerierna av med? ;)
 
J JockeHX skrev:
Hamstring av pizzor istället för toalettpapper kanske? Enda kruxet är att man inte vill addera fler frysar hemma, de drar ju kWh...
Ja det är inget långvarigt livsuppehälle för dom klassiska pizzorna, taxametern tickar hur man än gör. Om jag någon gång skulle tvingas till att bli lakto-ovo-vegeterian så är ju en klassisk magga med curry min enda räddning men inte ens det ska klimatalarmisternas agenda och nollsamhälle låta mig ha kvar :mad:
 
J JohanLun skrev:
När det är fryskallt hemma kanske man kan köpa en pizza för att få värma sig lite medan man väntar (och/eller äter) pizzan...

Näe, det får bli en Gorbys med gravöl istället, mikrad mat lär vara energisnål.
Gorbys är förvisso en av frysprodukterna som går alldeles utmärkt att grilla på runt någon form av låga. Spöstraff på den som grillar en Billys, den skall lagmässigt micras 2.15 och inte lämna ett spår av grillyta eller frasig botten.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
J Jonasdzm skrev:
Själv hoppas jag på att regeringen tar tag i priserna.

Som man gjort i bl.a. Frankrike och Slovenien, där tar de allt över ett visst kWh pris.

Detta vill Socialdemokraterna göra. Dock så är det om de blir valda. Så vi får hoppas att det parti som får makten gör något för folket.

[media]
Varför?

Varför ska de rädda folk som valt att ta en en risk med sitt el pris?

Ska vi ge tillbaka pengar t folk som investerat i dåliga aktier?
 
T Titagurgi skrev:
Varför?

Varför ska de rädda folk som valt att ta en en risk med sitt el pris?

Ska vi ge tillbaka pengar t folk som investerat i dåliga aktier?
Otroligt få kunde tro att elpriset skulle kunna vara 10-15kr / kwh.
Att ha rörliga räntor, rörligt elpris osv bygger ju på att man kan ta normala variationer i priset.
El är inte aktier.

Om bränsle, mat, el eller annat som vi måste köpa 20 dubblas i pris är det inte orealistiskt att man måste ingripa där också. Att ha bunden ränta eller bundet elpris hjälper ju en kort period, men sen ska du binda om priset. De som bundit på 30 öre nu kan ju hånle åt oss med rörligt pris, men när de ska binda om elen så får även de binda om på 10-20 gånger det priset (eller mer).

Jag är helt emot att ge bidrag till elkonsumenter. Men jag tycker samtidigt att det är vansinne att delvis reglera en marknad (genom skatter och monopolliknande upplägg) och samtidigt säga att priset ska sättas marknadsmässigt. Dagens elpriser är rent ocker delvis beroende på el felaktig politik.

Att håva in miljarder i skatt på ockerprissatt el är galet.

Prissättningen måste på något sätt regleras, eftersom produktion (skatter kring bla kärnkraften) är reglerad och transmission och leverans är reglerad.

Alla "övervinster" i statliga bolag och skatter måste användas för att bygga ut produktionen.

Vi kan inte försörja omvärlden med el, bekostad av oss skattebetalare (iofs numera genom Vattenfall/SVK).
 
  • Gilla
  • Älska
davveno1 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.