Y
Någon som har kunskap om vilka fönsterlister som tätar bäst?
Har gamla 2 glas fönster och tätade med någon variant från närmaste bygghandeln.
Men den lossnade ganska ofta och kände ändå ett visst drag.
Vilka är de ”bästa” tätningslisterna för fönster?
Tack för hjälpen
 
T Titagurgi skrev:
Dåligt argument.

Är de synd om er med rörlig ränta med???
Ämnesflykt
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Att ingen på detta forum kommer att stå som arkitekter för framtidens elhandelsmodell kommer inte som en överraskning för mig. Det finns nog bättre grupper som redan nu har ett ganska bra hum om hur detta skulle kunna se ut!
Jag har inte sett något förslag från något annat håll heller. Utom Benkemodellen/Sverigepriser. Men den är inte realistisk.
 
J JohanLun skrev:
Ha lite tålamod. Rom byggdes inte på en dag, inte Forsmark eller elnätet heller...
Men jisses vad snabbt det gick att demontera.
 
D
D Daniel 109 skrev:
Jag har inte sett något förslag från något annat håll heller. Utom Benkemodellen/Sverigepriser. Men den är inte realistisk.
Det kommer nog presenteras något innan det ändras men det kan ju också vara så att det konstateras att aktörerna har visat att de inte är mogna att agera på en så pass oreglerad marknad och att deras friheter kommer att begränsas mycket kraftigt. Vi får väl se helt enkelt.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Y Ylva Andersson skrev:
Någon som har kunskap om vilka fönsterlister som tätar bäst?
Har gamla 2 glas fönster och tätade med någon variant från närmaste bygghandeln.
Men den lossnade ganska ofta och kände ändå ett visst drag.
Vilka är de ”bästa” tätningslisterna för fönster?
Tack för hjälpen
epdm gummilister eller silikonlister
 
S salkin85 skrev:
Hur står sig fjärrvärmepriserna mot standard värmepump ? När blir/blev det billigare med fjärrvärme ?
Fjärrvärmepriserna släpar efter, kommer säkert höjas efter årskiftet. Betalar ca 1kr/kwh så mot en värmepump med cop4 så går väll breakeven vid ca 250öre spotpris
 
Y
T tergo skrev:
epdm gummilister eller silikonlister
tack! Var köper man dessa lister? Hittar man dem på tex BAUHAUS?
 
Y Ylva Andersson skrev:
tack! Var köper man dessa lister? Hittar man dem på tex BAUHAUS?
JA
 
  • Gilla
Ylva Andersson
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Låter utifrån en den inlägg som vinter/vår kommer att ge en större mängd vattenskador pga sönderfrusna värmesystem.....
Precis vad jag befarar!
Har ett fritidshus med vattenburen el och tänker (även om det kanske inte är optimalt för huset) att tillåta temperaturen att vara mycket lägre i vinter.
Systemet ska spetsas med glykol och alla tappvattenledningar tömmas, vattenlås och liknande tömmas eller glykolas.
Tyvärr kommer jag att få vara med och betala en högre försäkringspremie nästa år i alla fall. För det blir många som "snålar sönder" sina ledningar i vinter :(
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Ojdå, vattenburen el låter lite riskfyllt.. :)
 
  • Haha
Klaugust
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Precis vad jag befarar!
Har ett fritidshus med vattenburen el och tänker (även om det kanske inte är optimalt för huset) att tillåta temperaturen att vara mycket lägre i vinter.
Systemet ska spetsas med glykol och alla tappvattenledningar tömmas, vattenlås och liknande tömmas eller glykolas.
Tyvärr kommer jag att få vara med och betala en högre försäkringspremie nästa år i alla fall. För det blir många som "snålar sönder" sina ledningar i vinter :(
Hur varmt måste man ha för att inte frysa sönder ledningar i ett äldre tegelhus, vad tror ni? Om man har +5 vid de kallaste väggarna på insidan av huset är det för kallt? +7?

Jag tror nog att en del kommer snåla sönder sina ledningar men personligen så handlar det mer om man vill bo under en bro eller i ett hus, och då väljer jag ett kallt hus varje dag i veckan :), sämsta alternativet är dock en lägenhet för 9, 10 eller 11 papp i månaden enligt mig då alltså.
 
D djac skrev:
De som har rörlig ränta betalar mindre, så varför skulle det vara synd om oss?
Det är ju synd om er med.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
T tslabot skrev:
Hur varmt måste man ha för att inte frysa sönder ledningar i ett äldre tegelhus, vad tror ni? Om man har +5 vid de kallaste väggarna på insidan av huset är det för kallt? +7?

Jag tror nog att en del kommer snåla sönder sina ledningar men personligen så handlar det mer om man vill bo under en bro eller i ett hus, och då väljer jag ett kallt hus varje dag i veckan :), sämsta alternativet är dock en lägenhet för 9, 10 eller 11 papp i månaden enligt mig då alltså.
Beror på hur värme och vatten är draget.
Går det i bjälklag, speciellt vid ytterväggar, kan det frysa även om du har många plusgrader i rummen.
En svägerska ringde för många år sedan att det inte kom vatten i kökskranen. Visar sig att ett 60-talshus vid -25 grader med normal värme i köket hade fått frusen ledning.
Så om och vid vilken rumstemperatur är unikt för ditt hus.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Beror på hur värme och vatten är draget.
Går det i bjälklag, speciellt vid ytterväggar, kan det frysa även om du har många plusgrader i rummen.
En svägerska ringde för många år sedan att det inte kom vatten i kökskranen. Visar sig att ett 60-talshus vid -25 grader med normal värme i köket hade fått frusen ledning.
Så om och vid vilken rumstemperatur är unikt för ditt hus.
Det är väl så att man kan överväga stänga av och tömma vattenledningar om man inte ska använda dem.

Radiatorer är värre, att fylla med glykol har jag hört är mindre lämpligt, att tömma är mindre lämpligt eftersom de kan rosta sönder. Å andra sidan, de tillförs ju värme hela tiden om man inte stänger av dem helt - så det tror jag är receptet där.

Det blir sådana domedagsscenarion här. Man ska absolut ta detta på allvar, men att stänga till några rum och dra ned tempen till 17-18 grader, elda i kamin, duscha kort osv. Samt se till man har nån form av värmepump för uppvärmning. Det tror jag själv man kommer långt på. Men visst, har man obefintliga marginaler så är det väl kanske vettigt chansa på att fylla glykol (miljövänlig) i systemet, såpass lite att det inte fryser helt, istället för att gå i konkurs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.