wildeside
Skattepengar har byggt upp elnätet i Sverige som nu företagen tjänar pengar i överflöd på.
Sverige har en trend att privatisera mer och mer av det som stat och kommun ägt och drivit.
Det är väl lika bra att privatisera all sjukvård, skola och åldringsvård när vi endå håller på.
Sen kan politikerna bara skylla på den privata sektorn utan att behöva ta eget ansvar:crysmile:
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
K
Jag har misstänkt att en förändring av prissättningsmodellen är i antågande ganska länge. Men precis som ni antyder måste efterfrågan matchas av utbudet...

Man kan ju börja med att kyla av efterfrågan genom att införa effekttariff som gör att de som använder mycket ström på en gång får betala mer. Lättkränkt bloggares syn på saken: https://cornucopia.se/2022/08/ellev...lbil-kostar-650-sek-i-effektavgift-per-manad/

Sen kanske man skulle väl kunna ha en prismodell som gynnar litet elanvändande, som marginalskatten, desto mer el du använder per månad desto mer kostar varje kWh.
 
makhno_ makhno_ skrev:
Din kommentar är ute och cyklar.
Jag provar igen. En elproducent kommer inte att producera el om den inte får täckning för sina kostnader. Dock så skulle nog en producent som har låg kostnad bara behöva ungefär samma marginal som en producent med hög kostnad. Där finns således en modell man skulle kunna använda. Dvs producenterna får ersättning i produktionskostnad + marginal. En sådan modell sätter ju marknadskrafterna helt ur spel men priset för köparna skulle bli lägre då den dyrast producerade kWh inte skulle sätta priset för alla.

Just att sista budet sätter priset för alla kWh är ju den del av modellen som orsakat så stor skillnad i olika elområden. Om man tittar på konsumentsidan skulle jag nog föredra att ingen kommer in med ett högt sista bud utan att det hellre blir effektbrist men lågt pris. Frågan blir ju då vilka som ska få köpa alla kWh till lågt pris?

Man kan ju hitta på alla möjliga modeller men jag har svårt att se att något annat än Norges modell kommer fungera i praktiken.
 
  • Gilla
Flipbed
  • Laddar…
De som bundit elpriset till en hög nivå ex. 500 öre/kwh kommer inte få det roligt, för jag antar att de avtalen inte ändras. Om nu modellen ändras.
 
  • Gilla
Flipbed
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om man har ett marknadspris på 5kr men ingen producent har en marginalkostnad över 3kr så är det kanske frestande att sätta ett pristak på 3kr, men då kommer efterfrågan att öka och elen räcker inte till. Det var del av problemen i Kalifornien. Då måste man begränsa efterfrågan på annat sätt. Men visst går det.
Jag saknar mekanismen där konsumentsidan kan styra sin förbrukning så att dyra produktionsslag aldrig kommer in och driver upp priset för alla kWh.

Man kan ju bli lätt konspiratorisk om att elproducenter ser till att det blir brist för att driva upp elpriset.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Det går väl redan?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
C
M merbanan skrev:
Jag saknar mekanismen där konsumentsidan kan styra sin förbrukning så att dyra produktionsslag aldrig kommer in och driver upp priset för alla kWh.
Jag tänker att den modellen bara funkar så länge det inte finns köpare som är villiga att köpa den aktuella volymen till ett högre pris.

Dvs. förutsatt att det är en fungerande marknad är det fel att resonera som att det är säljarsidan som drar upp marknadspriset med sin "dyra produktion". Då sätter efterfrågan pristaket, utbudet sätter prisgolvet och kombinationen bestämmer marknadspriset.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Uppenbarligen är ju alla beredda att betala det högre priset.
 
B
D Daniel 109 skrev:
Uppenbarligen är ju alla beredda att betala det högre priset.
Det är inte som att man har mycket att välja på om man inte bor off-grid.
 
  • Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Jag saknar mekanismen där konsumentsidan kan styra sin förbrukning så att dyra produktionsslag aldrig kommer in och driver upp priset för alla kWh.

Man kan ju bli lätt konspiratorisk om att elproducenter ser till att det blir brist för att driva upp elpriset.
Öh, va? Det är ju bara att slå av strömbrytaren. Eller vad är det du efterfrågar egentligen?
 
K
M merbanan skrev:
Jag provar igen. En elproducent kommer inte att producera el om den inte får täckning för sina kostnader.


Frågan blir ju då vilka som ska få köpa alla kWh till lågt pris?

Man kan ju hitta på alla möjliga modeller men jag har svårt att se att något annat än Norges modell kommer fungera i praktiken.
Det var inga problem att producera el för 20-30 öre/ kwh fram tills nyligen. Där någonstans ligger kostnaden inkl marginal.

Men för att dämpa efterfrågan skulle man kunna ta 1 kr per kWh upp till 500 kWh/månad, 2 kr upp till 1000kWh osv tills det blir så dyrt att ingen vill göra av med tusentals kWh per månad
 
  • Gilla
reez och 2 till
  • Laddar…
B BTR skrev:
Det är inte som att man har mycket att välja på om man inte bor off-grid.
Jo, man har ett val. Men elen har ett stort värde. Så man väljer att använda el trotts priset. Men det är fullt möjligt att tvätta sig i kallvatten och bo i ett rum med lägre tempera tur. Det är inte roligt, men det går. Frågan är hur man värderar det.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Tufft läge för vissa "debattörer" nu. ;) Den heliga planerbara elen visar sig oplanerbar och Eu-kommisionens ordförande vill införa vänsterpartiets lösning eftersom det genom ett trollslag löser det akuta problemet. Ett problem som alltid var främst ett pappersproblem, med högst verkliga konsekvenser.

Jag har aldrig röstat på vänsterpartiet så min förnöjsamhet är inte partipolitisk. Hoppas några debattörer inser att deras talespunkter är planterad nonsens som svenskt näringsliv och vissa partier betalat för att förstärka genom trollarméer betalda genom olagliga donationer. Vicken grej. Tycker det är skönt att det var en påverkansoperation eftersom argumenten var så dumma att det var obehagligt att tänkta sig att de var riktiga människor.
De enda som har haft bevisade trollarméer är Socialdemokraterna. Deras löjliga utspel är uppenbar hittepå och ren projicering.

Sen kanske man ska vänta att dra några slutsatser av eventuella politiska beslut tills de har genomförts och visat sig fungera. Men visst hade svenska politiska beslut snabbt kunnat lindra de höga elpriserna. Tex låt bara svenska elbolag sälja 20% till EU. Sitter mest massa korkade woke-liberaler i Bryssel precis som i Rosenbad. Och det vet vi ju alla hur resultaten av deras huvudlösa politik ser ut...
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
K Kekistan skrev:
De enda som har haft bevisade trollarméer är Socialdemokraterna. Deras löjliga utspel är uppenbar hittepå och ren projicering.

Sen kanske man ska vänta att dra några slutsatser av eventuella politiska beslut tills de har genomförts och visat sig fungera. Men visst hade svenska politiska beslut snabbt kunnat lindra de höga elpriserna. Tex låt bara svenska elbolag sälja 20% till EU. Sitter mest massa korkade woke-liberaler i Bryssel precis som i Rosenbad. Och det vet vi ju alla hur resultaten av deras huvudlösa politik ser ut...
Trotts att vi nu exporterar massor så är det under 20%. Ska du få någon effekt på priset måste det begränsas mer än så.
Men ska vi ha ett EU samarbete är inte exportrestriktioner någon bra väg att gå.
 
D Daniel 109 skrev:
Trotts att vi nu exporterar massor så är det under 20%. Ska du få någon effekt på priset måste det begränsas mer än så.
Men ska vi ha ett EU samarbete är inte exportrestriktioner någon bra väg att gå.
Vi ska inte ha EU-samarbete på det sätt det är nu om du frågar mig. Det har gått alldeles överstyr. Enklare handel, visst. Detaljstyrning och överförmynderi, nej tack.
 
  • Gilla
and.wei och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.