Ser inte ut som dit är tjockare än 45mm? Jag måste ju få bort 36.5mm finns det långa stål?
Eller ska jag såga i klyvsågen en massa snitt och ta stämjärn, vilket jag inte har, och få bort materialet?

Tänkte göra 2 kryss, sen helt sonika såga bort 75mm mitt i krysset och limma lösa v formade bitar på var sida av det andra krysset, för jag tror inte jag kan räkna ut vad som ska bort...
 
P
nino nino skrev:
Ser inte ut som dit är tjockare än 45mm? Jag måste ju få bort 36.5mm finns det långa stål?
Eller ska jag såga i klyvsågen en massa snitt och ta stämjärn, vilket jag inte har, och få bort materialet?

Tänkte göra 2 kryss, sen helt sonika såga bort 75mm mitt i krysset och limma lösa v formade bitar på var sida av det andra krysset, för jag tror inte jag kan räkna ut vad som ska bort...
Nä, mitt är mini format. Ämnena blev ca 26x55mm.
Ska bli två sidobord till utemöbler.

Jag gjorde mitt så enkelt jag kunde komma på, dvs 90grader i varje fog. Annars hade jag nog räknat och markerat på ämnena än idag

Att fräsa 36,5mm för första fogen bör inte vara något problem i ett par vändor.

Vad ska du med V bitar till?
 
Gör 2 kryss, det ena klyver jag och limmar lösa bitar på båda sidor av det andra krysset.
 
P
nino nino skrev:
Gör 2 kryss, det ena klyver jag och limmar lösa bitar på båda sidor av det andra krysset.
Aha.
Jag tror du skulle tappa mycket i styrka.

En rejäl bandsåg tror jag hade varit enklast att göra andra fogen med.
Om man nu hade haft en sån...
 
P PsychoCheF skrev:
Aha.
Jag tror du skulle tappa mycket i styrka.

En rejäl bandsåg tror jag hade varit enklast att göra andra fogen med.
Om man nu hade haft en sån...
Ja precis...
Kanske inte är så svårt att förstå hur man ska såga ur när man väl ser det, men får inte riktigt in i skallen hur jag ska märka upp och ta bort.
Blev lite klokare av dina bilder så det kanske löser sig ändå
 
Ritade upp i rätt storlek
Höjd 70cm plus skiva på 3-4cm så totalt 73-74cm, är det rätt mått för ett köksbord?

Skivan ska bli 150 eller 160cm i diameter, vattenpassetr 150cm.
Blev benen för breda tro?
Är 100cm mellan ytterändarna på krysset
Man vill ju kunna stödja sig lite på bordet utan att det ska tippa
Kartongmall som visar ett korsformat underrede för ett köksbord, med en vattenpass ovanpå och en sax till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bordet som jag sett
Runt köksbord med vit skiva och korsformade ben av trä, visad i profil mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu vet jag inte diameter på den skivan

Hur mycket törs man ta in benen? Nog är krysset på sista bilden lika uppe och nere?
 
Mätte lite på bilden och ska prova med samma höjd men med bredden 70 eller 75
 
Bordet i sista bilden har "andra" krysset som 2st V formade bitar som är fastsatta med bult rakt igenom alltihop
 
  • Gilla
Luddasm
  • Laddar…
P PsychoCheF skrev:
Första fogen, 2 bitar till ett kors, spände jag upp anhåll och fräste jag med överhandsfräsen. Blev perfekt.

Nästa fog så mätte jag och markerade och sågade för hand med ryggsåg.
Jag är inte så vass på handsågande så hade lämnat lite marginal.
Nu blev det mycket rensning med stämjärn och slipande.

Tog mycket tid, men tillslut blev det bra

Hittade lite bilder
Ursågning för andra fogen påbörjad.
[bild]

Första fogen klar
[bild]

Delar till två bord klara för limning.
[bild]
P PsychoCheF skrev:
Första fogen, 2 bitar till ett kors, spände jag upp anhåll och fräste jag med överhandsfräsen. Blev perfekt.

Nästa fog så mätte jag och markerade och sågade för hand med ryggsåg.
Jag är inte så vass på handsågande så hade lämnat lite marginal.
Nu blev det mycket rensning med stämjärn och slipande.

Tog mycket tid, men tillslut blev det bra

Hittade lite bilder
Ursågning för andra fogen påbörjad.
[bild]

Första fogen klar
[bild]

Delar till två bord klara för limning.
[bild]

Så du gjorde två likadana kryss, kapa rakt på topparna så långa som de ska vara och sen kapa ett ”hål” i mitten av det andra krysset där du sen limmade dem i varandra?
 
P
Saga Martinell Saga Martinell skrev:
Så du gjorde två likadana kryss, kapa rakt på topparna så långa som de ska vara och sen kapa ett ”hål” i mitten av det andra krysset där du sen limmade dem i varandra?
Inte säker på att jag förstår frågan, men ja. Dvs som @findus42 skiss i inlägg #5
 
findus42 findus42 skrev:
Två kors som ser ut så här. Det ena vänder man uppochner och trär i det andra.
[bild]
Mvh Findus
Tänkte på denna du lagt upp.
Hur mycket måste sågas ur ena krysset för att det ska sitta som en nogerlunda smäck
Låter enkelt men min hjärna fattar inte riktigt delen där de ska sättas ihop ‍♀️
 
Går att göra ett kryss som är helt, sen 2st V som man skruvar dit, då slipper man jacka ur
 
nino nino skrev:
Går att göra ett kryss som är helt, sen 2st V som man skruvar dit, då slipper man jacka ur
Ahaa Men då lär man också vända o vrida och kanske ha lite fiffiga skruvar?

Men annars är det bara att såga ur/gröpa ur på ena för att sätta dit det andra krysset? Är det inget annat som behövs göras?
 
Saga Martinell Saga Martinell skrev:
Ahaa Men då lär man också vända o vrida och kanske ha lite fiffiga skruvar?

Men annars är det bara att såga ur/gröpa ur på ena för att sätta dit det andra krysset? Är det inget annat som behövs göras?
Man får nog ta ur hälften på varje kryss
 
nino nino skrev:
Man får nog ta ur hälften på varje kryss
Ok
Om man väljer o köra hela kryss och bara såga ur för de andra kryssets övergång så är det inget mer som behövs efter det förutom limma egentligen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.