Status
Inte öppen för fler kommentarer.
U Uffe A skrev:
Vilka är de 15 orätta som det gäller?
Sen vad mer finns det som är rätt i samhället?
Har vi då övervägande orätt eller?
Det är så många som dör eller blir invalida pga utebliven vård. Har redan dragit några anekdoter i tråden. Man måste ändå ge cred till sossarna att de lyckas sälja in att vi har bra sjukvård i Sverige.

Men vi kanske inte ska återgå till detta off topic ämne. Har inte så mycket med facket att göra.
 
M mlb88 skrev:
Det kan jag såklart inte veta men min erfarenhet av att löneförhandla har entydigt visat att allt facket har gjort är att försöka jämna ut lönen mellan arbetstagare med samma kompetens. Således måste svaret vara att det hade gjorts bättre utan facket, men det är såklart min subjektiva åsikt.

Jag tror inte att arbetsmarknaden och svenskarnas säkerhet, i form av en ”grundlön” som alla större arbetsgivare antagit genom att tillåta facklig verksamhet, hade varit bättre utan facken men man kan inte blunda för att utvecklingen stagnerat och snart har de spelat ut sin roll.

Därför tycker inte jag att facket, längre, är värt pengarna. Vilket var den ursprungliga frågan i tråden.
Och om inte facken finns vad tvingar då företagen att betala ut anständiga löner, deras godhet?
Om två har samma kompetens och arbetar lika bra ska de väl ha samma lön
 
Den privata friskolan som Anderz gick på har uppenbarligen inte lärt honom att stava, eller är det positionen längst-ut-på-högerkanten som gör att z ligger nära till hands?
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Och om inte facken finns vad tvingar då företagen att betala ut anständiga löner, deras godhet?
Om två har samma kompetens och arbetar lika bra ska de väl ha samma lön
Nej de ska de fan inte ha. För det första händer det aldrig att två stycken är exakt lika duktiga. Och även om de är det så är det väldigt svårt för en chef att mäta detta.

För det andra har företaget ingen skyldighet betala ut högre lön bara för att du är duktig. Det är en förhandligsfråga
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej de ska de fan inte ha. För det första händer det aldrig att två stycken är exakt lika duktiga. Och även om de är det så är det väldigt svårt för en chef att mäta detta.

För det andra har företaget ingen skyldighet betala ut högre lön bara för att du är duktig. Det är en förhandligsfråga
Nä, om två är lika bra och arbetar lika väl, och därmed producerar lika bra intäkt för företaget, hur ska man då veta vem som bor på finast adress?
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är så många som dör eller blir invalida pga utebliven vård. Har redan dragit några anekdoter i tråden. Man måste ändå ge cred till sossarna att de lyckas sälja in att vi har bra sjukvård i Sverige.

Men vi kanske inte ska återgå till detta off topic ämne. Har inte så mycket med facket att göra.
Är ju off topic så vi släpper det i den här tråden.
Tog den vändningen eftersom du skrev ett inlägg om din frus undersökning.
Det finns ju mycket att diskutera vad gäller politik, men det kan ju göras i en annan tråd eller ett annat forum
Som du säkert har förstått så är våra politiska åsikter diametralt åtskilda.
Och det hade kunnat bli en intressant diskussion.
Jag respektera dina och skulle stå upp och försvara din rätt att få uttrycka dessa.
Skulle du göra detsamma för mig? ;)
 
K
Går att vara med i facket och ändå få upp sin lön på egen hand då många företag har karriär stegar där du gå upp i högre nivåer ju mer kompetens och kunnande du har.
 
kashieda kashieda skrev:
Nä, om två är lika bra och arbetar lika väl, och därmed producerar lika bra intäkt för företaget, hur ska man då veta vem som bor på finast adress?
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej de ska de fan inte ha. För det första händer det aldrig att två stycken är exakt lika duktiga. Och även om de är det så är det väldigt svårt för en chef att mäta detta.

För det andra har företaget ingen skyldighet betala ut högre lön bara för att du är duktig. Det är en förhandligsfråga
De har ingen skyldighet att löneförhandla överhuvudtaget om de inte har kollektivavtal.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
K Krux skrev:
Går att vara med i facket och ändå få upp sin lön på egen hand då många företag har karriär stegar där du gå upp i högre nivåer ju mer kompetens och kunnande du har.
Fast som vi redan sagt och med backup från chefer i tråden så bromsar facket lönerna även för icke anslutna medarbetare.

Att vissa individer ska ha högre lön är inte okej enligt facket. Vill du ha stora variationer i lön mellan anställda är det mao bättre söka sig till ett bolag som inte är anslutet. Men är du kass eller inte kan tala för dig så kan du ju såklart få en sämre löneutveckling än om du lät facket förhandla åt dig på ett anslutet bolag.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fast som vi redan sagt och med backup från chefer i tråden så bromsar facket lönerna även för icke anslutna medarbetare.

Att vissa individer ska ha högre lön är inte okej enligt facket. Vill du ha stora variationer i lön mellan anställda är det mao bättre söka sig till ett bolag som inte är anslutet. Men är du kass eller inte kan tala för dig så kan du ju såklart få en sämre löneutveckling än om du lät facket förhandla åt dig på ett anslutet bolag.
Facket förhandlar inte om de som inte är med de hoppas helt enkelt över de finns int vi struntar i dom.
Stora variationer på likartade arbeten skapar osämja och irritation och hämmar produktion, det är ju klarlagt sedan länge
 
  • Gilla
Krux
  • Laddar…
K kortis skrev:
Facket förhandlar inte om de som inte är med de hoppas helt enkelt över de finns int vi struntar i dom.
Stora variationer på likartade arbeten skapar osämja och irritation och hämmar produktion, det är ju klarlagt sedan länge
Klart som fan det inte hämmar produkten. Stjärnorna kommer gå till konkurrenten som ger högre lön det hämmar produktionen på riktigt
 
K
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fast som vi redan sagt och med backup från chefer i tråden så bromsar facket lönerna även för icke anslutna medarbetare.

Att vissa individer ska ha högre lön är inte okej enligt facket. Vill du ha stora variationer i lön mellan anställda är det mao bättre söka sig till ett bolag som inte är anslutet. Men är du kass eller inte kan tala för dig så kan du ju såklart få en sämre löneutveckling än om du lät facket förhandla åt dig på ett anslutet bolag.
Eftersom du är så trångsynt och inte kan se detta ur andras perspektiv ( som vanligt ) och vet så lite så är det ingen idé att ens diskutera detta med dig
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
De har ingen skyldighet att löneförhandla överhuvudtaget om de inte har kollektivavtal.
En arbetsgivare är faktiskt inte lagligt tvingad att betala ut lön överhuvudtaget.
 
K kortis skrev:
Och om inte facken finns vad tvingar då företagen att betala ut anständiga löner, deras godhet?
Om två har samma kompetens och arbetar lika bra ska de väl ha samma lön
Jag förstår hur du tänker och om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag håller med. Men med twisten att jag inte tycker att det är värt att vara med i facket LÄNGRE.

Om två personer med samma kompetens gör samma jobb borde de ha samma lön. Men oftast tar någon av dem mer ansvar eller gör jobbet lite bättre varför det är svårt att hitta exakt lika människor. Men det jag egentligen menade i mitt inlägg var att facken försöker göra en grupp av lika människor som är för stor. Dvs att det inte alls är personer med samma kompetens och ambitionsnivå i den. Vilket, enligt mig, blir fel.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fast som vi redan sagt och med backup från chefer i tråden så bromsar facket lönerna även för icke anslutna medarbetare.
Det är nog snarare så att arbetsgivarföreningens medlemmar blir åthutade att hålla löneökningarna nere, inte facken. Så om arbetsgivaren är ansluten så spelar det kanske mindre roll om man är med i facket eller inte för löneutvecklingen. Men en aktiv lokal fackklubb blir då snarare en väktare för att lagar och avtal följs.
Detta gäller oavsett om löneavtalet är ett pottavtal eller processavtal med eller utan stupstock, det senare även benämnt sifferlöst avtal.
Just IT-avtalet är ett processavtal med stupstock, vilket innebär att om arbetsgivaren inte följer processen med individuell lönesättning efter årestation och befattning, så kan det lokala facket åberopa stupstocken. Då får alla den procentsats som står i stupstocken, vilket arbetsgivaren då enkelt kan undvika genom att sätta lön efter kriterier och inte snåla för mycket.
Varför då stupstock? Jo många företag klarar helt enkelt inte av att sköta sina löneprocesser och det finns exempel på amerikanskt ägda företag som ringt svenska HR-avdelningen och frågat "How little can we pay without being sued?"
Nu känner jag rätt många som suttit med i förhandlingsdelegationen för IT-avtalet och det finns många exempel på företag med så dåliga processer att alla medarbetare får samma procentsats i löneökning. Facket lokalt är de som påpekar att detta bryter mot intentionerna i avtalet. Snart central förhandling om sådant beteende hos Scania.

Själv hade jag två jobberbjudanden vid årsskiftet, båda från kollektivanslutna företag men bara ett av dem med aktivt lokalt fack. Jag valde det senare, lämnade ett oanslutet företag i IT-sektorn med lokaler vid Stureplan och fick mycket bättre villkor. Visserligen mycket färre AW och liknande, men lönelyftet lockade mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.