B
  • Gilla
Oldjoe och 1 till
  • Laddar…
”Andra metoder” låter ju konkret och bra. Hur ska de göra då?
 
  • Haha
mexitegel
  • Laddar…
wildeside
Parkera alla elfordon, då sparar vi el:crysmile:
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Tufft läge för vissa "debattörer" nu. ;) Den heliga planerbara elen visar sig oplanerbar och Eu-kommisionens ordförande vill införa vänsterpartiets lösning eftersom det genom ett trollslag löser det akuta problemet. Ett problem som alltid var främst ett pappersproblem, med högst verkliga konsekvenser.

Jag har aldrig röstat på vänsterpartiet så min förnöjsamhet är inte partipolitisk. Hoppas några debattörer inser att deras talespunkter är planterad nonsens som svenskt näringsliv och vissa partier betalat för att förstärka genom trollarméer betalda genom olagliga donationer. Vicken grej. Tycker det är skönt att det var en påverkansoperation eftersom argumenten var så dumma att det var obehagligt att tänkta sig att de var riktiga människor.
 
  • Gilla
Mats Jägbro och 3 till
  • Laddar…
B
Jag har själv reagerat på att folk uttryckt sig att det är "omöjligt" och att det "inte går" att förändra systemet. Det står klart att det mesta går bara den politiska viljan finns.

Nu är ju inte lösningen presenterad så vi kanske inte ska ropa hej ännu..
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 3 till
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Tufft läge för vissa "debattörer" nu. ;) Den heliga planerbara elen visar sig oplanerbar och Eu-kommisionens ordförande vill införa vänsterpartiets lösning eftersom det genom ett trollslag löser det akuta problemet. Ett problem som alltid var främst ett pappersproblem, med högst verkliga konsekvenser.

Jag har aldrig röstat på vänsterpartiet så min förnöjsamhet är inte partipolitisk. Hoppas några debattörer inser att deras talespunkter är planterad nonsens som svenskt näringsliv och vissa partier betalat för att förstärka genom trollarméer betalda genom olagliga donationer. Vicken grej. Tycker det är skönt att det var en påverkansoperation eftersom argumenten var så dumma att det var obehagligt att tänkta sig att de var riktiga människor.
Vem är troll här... Svensk kärnkraft med 55-60 år på nacken för tex Ringhals och styvmoderligt hantering av underhåll och investeringar är fortfarande fan så mycket mer planerbar än alla andra koldioxidneutrala sätt att producera el på.
 
  • Gilla
krill7 och 8 till
  • Laddar…
S Stig-Helmer skrev:
Vem är troll här... Svensk kärnkraft med 55-60 år på nacken för tex Ringhals och styvmoderligt hantering av underhåll och investeringar är fortfarande fan så mycket mer planerbar än alla andra koldioxidneutrala sätt att producera el på.
Jag visste inte att de inte skött underhållet på svenska kärnkraftverk! Låter extremt allvarligt. Säkrast att stänga ner alla helt i så fall. :)

*tänk om smaljin ovan som röd på gul bakgrund och med liksom strålar ut från det röda.
 
B BTR skrev:
Jag har själv reagerat på att folk uttryckt sig att det är "omöjligt" och att det "inte går" att förändra systemet. Det står klart att det mesta går bara den politiska viljan finns.

Nu är ju inte lösningen presenterad så vi kanske inte ska ropa hej ännu..
Det är klart att det går att förändra. Men det kan inte göras ensidigt från Svensk sida och det funkar inte med de förslag som jag har sett.
Men visst är det möjligt att ändra på saker. Tex att införa ransonering, med allt som det medför.
 
Redigerat:
Vad man nu än tar fram för modell så måste en producent i medel få täckning för sina kostnader. I Kina lagstadgade man ett maxpris som vissa kolkraftverk inte gick runt på varvid det helt enkelt stängde med effektbrist som resultat.

Om den riktiga produktionskostnaden är 40öre per kWh för en producent och marknadspriset hamnar på 5kr så finns ju en marginal där som man kan nyttja för att få ner kostnaden. Hur det skall lösas med rättvisa villkor är ett mysterium. En modell som är enkel är att ta bort momsen vid en viss gräns men det hjälper ju inte alla.
 
  • Gilla
Flipbed
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Vad man nu än tar fram för modell så måste en producent i medel få täckning för sina kostnader. I Kina lagstadgade man ett maxpris som vissa kolkraftverk inte gick runt på varvid det helt enkelt stängde med effektbrist som resultat.

Om den riktiga produktionskostnaden är 40öre per kWh för en producent och marknadspriset hamnar på 5kr så finns ju en marginal där som man kan nyttja för att få ner kostnaden. Hur det skall lösas med rättvisa villkor är ett mysterium. En modell som är enkel är att ta bort momsen vid en viss gräns men det hjälper ju inte alla.
Din kommentar är ute och cyklar. Elpriserna är inte vad de är pga dyr produktion utan hög efterfrågan utanför sverige kombinerat med ett högst artificiellt prissättningssystem. De producerar viss dyr el genom att bränna fossilbränsle men bara när de kan sälja den snordyrt pga efterfrågan på kontinenten. Elbolagen skulle gå finfint på de vanliga prisnivåerna.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Vad man nu än tar fram för modell så måste en producent i medel få täckning för sina kostnader. I Kina lagstadgade man ett maxpris som vissa kolkraftverk inte gick runt på varvid det helt enkelt stängde med effektbrist som resultat.

Om den riktiga produktionskostnaden är 40öre per kWh för en producent och marknadspriset hamnar på 5kr så finns ju en marginal där som man kan nyttja för att få ner kostnaden. Hur det skall lösas med rättvisa villkor är ett mysterium. En modell som är enkel är att ta bort momsen vid en viss gräns men det hjälper ju inte alla.
Om man har ett marknadspris på 5kr men ingen producent har en marginalkostnad över 3kr så är det kanske frestande att sätta ett pristak på 3kr, men då kommer efterfrågan att öka och elen räcker inte till. Det var del av problemen i Kalifornien. Då måste man begränsa efterfrågan på annat sätt. Men visst går det.
 
Jag är inte förtjust i att folk pressas av extrema priser men det har varit fascinerande att se hur folk tänker till och gör ändringar i livsstil och teknik när det gör skillnad i plånboken.
 
  • Gilla
reez och 2 till
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Din kommentar är ute och cyklar. Elpriserna är inte vad de är pga dyr produktion utan hög efterfrågan utanför sverige kombinerat med ett högst artificiellt prissättningssystem. De producerar viss dyr el genom att bränna fossilbränsle men bara när de kan sälja den snordyrt pga efterfrågan på kontinenten. Elbolagen skulle gå finfint på de vanliga prisnivåerna.
Ja, det är ju just det som är det verkliga problemet. Hade vi inte varit kollade till övriga Europa med elhandel via Nordpol så hade vi varken haft brist eller höga priser. Men det kan vara bra att framtidssäkra Sverige med bättre överföringskapacitet norr till syd och investera i planerbar elproduktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.