Hej!

Jag och min sambo har precis köpt hus, vi har 85% belåning på bostaden, det är idag direktverkande el, gjutjärnskamin som uppvärmning.

Vi har planer på att lägga om alla golv då det nuvarande är dåligt gjort samt jäkligt fult. Rutig plastmatta i kök, kök från 1995, så vi tänker renovera hela köket, öppna upp till öppen planlösning.

Sen är frågan kring uppvärmning, byte till vattenburet hade förmodligen kostat lika mycket som köket då det drar med sig en del, men är snickare så hade kommit undan relativt ”billigt”.

Men vad bör man prioritera, byta värmesystem eller göra andra renoveringar, t.ex kök för att öka värdet på bostaden och sen kunna låna upp till nästkommande renovering? Första renovering kommer vi plocka ur egen ficka, har även bra priser på byggmaterial.

Alternativt, nytt kök och golv samt luftvärmepump?
 
Hemmakatten
Byt energisystem! Elen kommer att bli minst 2-3 ggr dyrare än förra vintern och förra vintern var den dyraste i midern tid.

Tror de flesta köpare, ägare, värderingsmän är starkt negativa till ditekteluppvärmning.
 
  • Gilla
liran och 13 till
  • Laddar…
Fairlane
Det är väl en fråga för mäklaren egentligen, samt banken. Det är ju inte alls säkert att banken godkänner mer lån bara för att ni har renoverat något. Har ni köpt hus i en tillväxtregion eller en avfolkningsbyggd? Om det senare så lär det nog vara svårt hur som helst.

Generellt tycker jag man bör börja med viktiga saker, som att huset har ett bra tak, vettig dränering etc. Sen värmesystemet och sist lyx som nytt kök och golv, om de fungerar, men mäklaren vet ju vad som säljer på platsen i fråga.
 
  • Gilla
Nergårds-Anna och 9 till
  • Laddar…
Tanke:
Om ni ändå ska byta golv varför inte sätta in vattenburen golvvärme?
 
  • Gilla
MimmiB och 4 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Byt energisystem! Elen kommer att bli minst 2-3 ggr dyrare än förra vintern och förra vintern var den dyraste i midern tid.

Tror de flesta köpare, ägare, värderingsmän är starkt negativa till ditekteluppvärmning.
Yes jag är med på din poäng, vi kommer installera luftvärmepump innan vintern är kommen. Sen får vi kika lite på vilken värmetyp som gör bäst ifrån sig i Skåne, vad hade du själv valt?
 
M MrDizzy skrev:
Tanke:
Om ni ändå ska byta golv varför inte sätta in vattenburen golvvärme?
Tanken var inte att riva undergolvet om det inte visar sig att det gömmer sig något under parketten.. Men absolut om inte priserna skenar iväg så hade det varit optimalt.

Det är mest sambon som är på mig att vi bör byta kök snarast, men det drar ju redan med sig så jäkla mycket…
 
Hemmakatten
Jag håller även med Fairlane som påpekar att man behöver se över taket. Ett läckande tak är inte roligt.

Mer isolering i taket/vinden ger en mycket bra avkastning.

Att renovera kök nu låter helt komplett galet!!

Finns flera analytiker, bl.a. Hallands Energibolag, som menar att vinterns elkostnader lär gå upp till minst 50.000 kr.

Tror att banken hellre lånar ut till nytt energisystem än till nytt kök. Banken vill nog gärna hålla marknadsvärdet uppe.

Efter den kommande vintern lär inte en människa vilja köpa ett hus med direktverkande el. Om någon är intresserad lär det bli ett stort avdrag, motsvarande byte av värmesystem.

Sverige och dess husmarknad har verkligen förändrats radikalt sista året.

Råda kan jag inte. Ingen aning om vilket slags hud ni har, hur stort, vilken isolering mm.

Läst att många anlitar en energirådgivare för att diskutera och gå igenom huset.

Men värmepump är en bra början.
 
  • Gilla
Thomas XXX och 4 till
  • Laddar…
2 tankar:

Ett nytt kök betalar inga elräkningar i vinter.

I dessa tider är det knappast relevant att prata om att höja värdet på sitt hus för att kunna låna utöka bolånet.
 
  • Gilla
  • Älska
H-Thomasson och 15 till
  • Laddar…
Tänk på att du bara får värdera om bostaden vart femte år. Så det bästa är att göra det som sänker driftskostnaderna.

Här är vad Fastighetsbyrån skriver:
"En omvärdering kan göras högst vart femte år, enligt Finansinspektionens regler. Har du köpt din bostad före 1 juni 2016 kan du göra omvärderingen tidigare – likaså om det har skett en ”omfattande värdeförändring” av bostaden. Med detta menas inte en allmän prisutveckling, utan sådant som är en följd av större om- eller tillbyggnad."

https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/salja-bostad/vardera-din-bostad/vardera-om/
 
  • Gilla
Nergårds-Anna och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Mer isolering i taket/vinden ger en mycket bra avkastning.
Kan göra, men måste göras med omsorg. Mer än ett hus har fått mögelproblem efter tilläggsisolering på vinden. Vi tittade på ett hus för många år sen där hela huset var totalt misskött. En enda sak hade man gjort senare 12 åren (om man bortser från att slå hål i väggar, golv och tak) och det var tilläggsisolering på vinden. Ingen tanke på ventilation av vinden så det var gott om mögel, förutom allt annat som var fel med det huset. Min tanke var "droppar priset med en miljon så kanske det blir intressant", priset ökade med drygt en miljon istället. Folk är galna.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Jag håller även med Fairlane som påpekar att man behöver se över taket. Ett läckande tak är inte roligt.

Mer isolering i taket/vinden ger en mycket bra avkastning.

Att renovera kök nu låter helt komplett galet!!

Finns flera analytiker, bl.a. Hallands Energibolag, som menar att vinterns elkostnader lär gå upp till minst 50.000 kr.

Tror att banken hellre lånar ut till nytt energisystem än till nytt kök. Banken vill nog gärna hålla marknadsvärdet uppe.

Efter den kommande vintern lär inte en människa vilja köpa ett hus med direktverkande el. Om någon är intresserad lär det bli ett stort avdrag, motsvarande byte av värmesystem.

Sverige och dess husmarknad har verkligen förändrats radikalt sista året.

Råda kan jag inte. Ingen aning om vilket slags hud ni har, hur stort, vilken isolering mm.

Läst att många anlitar en energirådgivare för att diskutera och gå igenom huset.

Men värmepump är en bra början.
Är med på vad ni trycker på, har ännu inte upplevt en vinter i villa så möjligtvis svårare för mig att se hur det ser ut under vintrarna.

Idén var att med tanke på att jag har väldigt bra rabatter på allt material, även en del andra yrkesgrupper så hade ett nytt kök kommit bra under vad många andra betalar, och därmed att istället öka värdet på huset 5% så hade det ökat 10% iochmed vad jag betalat för det. Därav kom tanken upp att vi kunde renovera köket och sen eventuellt låna upp och investera i nytt värmesystem. Men där behöver vi kanske tänka om och göra tvärtom istället.

Som sagt så kommer en luftvärmepump installeras och enligt energideklarationens återgärdsförslag så kommer förbrukningen sänkas från 13000kwh till strax under 10000 ink hushållsel/år. Vårt orosmoment är även att vitvarorna är från 90-talet och dels drar mer el men även kryper på deras sista år.
 
  • Gilla
Fjall och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Jag skulle omgående kontakta några firmor för att få offert på olika värmepump-lösningar.

Det kan vara tråkiga leveranstider och installationstider på pumpar så skynda skynda!

Att vattenkonvertera ett hus är dyrt, så ni får väl känna efter vad ni har för pengar att röra er med.

Men räkna gärna lite på 5-10kr/kWh och vad det skulle göra för elräkningen och hushållsekonomin i vinter. Husets elförbrukning förra året borde elbolaget kunna skaka fram.

Gällande bygga-kök så tycker jag om att låta den processen får ta ett tag så man hinner bo i huset och märka över vad som funkar bra och vad som funkar dåligt med dagens lösning.
Det kan ju lite kul att besöka många olika kökstillverkare och höras deras olika lösningsförslag (för att sysselsätta frun om inte annat).
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag skulle omgående kontakta några firmor för att få offert på olika värmepump-lösningar.

Det kan vara tråkiga leveranstider och installationstider på pumpar så skynda skynda!

Att vattenkonvertera ett hus är dyrt, så ni får väl känna efter vad ni har för pengar att röra er med.

Men räkna gärna lite på 5-10kr/kWh och vad det skulle göra för elräkningen och hushållsekonomin i vinter. Husets elförbrukning förra året borde elbolaget kunna skaka fram.

Gällande bygga-kök så tycker jag om att låta den processen får ta ett tag så man hinner bo i huset och märka över vad som funkar bra och vad som funkar dåligt med dagens lösning.
Det kan ju lite kul att besöka många olika kökstillverkare och höras deras olika lösningsförslag (för att sysselsätta frun om inte annat).
Japp! Vi har en kontakt som installerar luftvärmepumpar så på den fronten är vi trygga! Men om man tittar lite mer långsiktigt så har vi bara tagit in en offert på vattenburen värme, och då låg den på cirka 240tkr, vilket vi inte riktigt sitter på detta året direkt efter ett husköp. Men vi kommer iallafall nöja oss med ved och luftvärmepump denna vintern så får vi se hur hårt det slår på oss.

Det du säger angående kök är definitivt någonting vi kommer ha i åtanke.
 
  • Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
@
D Daniel1825 skrev:
Hej!

Jag och min sambo har precis köpt hus, vi har 85% belåning på bostaden, det är idag direktverkande el, gjutjärnskamin som uppvärmning.

Vi har planer på att lägga om alla golv då det nuvarande är dåligt gjort samt jäkligt fult. Rutig plastmatta i kök, kök från 1995, så vi tänker renovera hela köket, öppna upp till öppen planlösning.

Sen är frågan kring uppvärmning, byte till vattenburet hade förmodligen kostat lika mycket som köket då det drar med sig en del, men är snickare så hade kommit undan relativt ”billigt”.

Men vad bör man prioritera, byta värmesystem eller göra andra renoveringar, t.ex kök för att öka värdet på bostaden och sen kunna låna upp till nästkommande renovering? Första renovering kommer vi plocka ur egen ficka, har även bra priser på byggmaterial.

Alternativt, nytt kök och golv samt luftvärmepump?
Finns väl ingen garanti att det blir någon värdeökning oavsett vad du gör för renovering! Priserna kommer sannolikt gå ner. Med det sagt - satsa på att få låga driftskostnader. Det tjänar du själv på och kan förhoppningsvis medföra en värdeökning. I ditt fall låter det väl klokt att fundera över uppvärmningen...
 
  • Gilla
Hemmakatten och 11 till
  • Laddar…
ErikT0 ErikT0 skrev:
Tänk på att du bara får värdera om bostaden vart femte år. Så det bästa är att göra det som sänker driftskostnaderna.

Här är vad Fastighetsbyrån skriver:
"En omvärdering kan göras högst vart femte år, enligt Finansinspektionens regler. Har du köpt din bostad före 1 juni 2016 kan du göra omvärderingen tidigare – likaså om det har skett en ”omfattande värdeförändring” av bostaden. Med detta menas inte en allmän prisutveckling, utan sådant som är en följd av större om- eller tillbyggnad."

[länk]
Man får värdera om huset en gång i månaden om man vill för att utöka sitt bolån.

Vad man däremot inte får göra är att ändra det amorteringsgrundande värdet oftare än vart 5e år.
 
  • Gilla
Skogen#3 och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.