Magnus E K
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Sommarstuga? Vattenvolym? 1500 W är väl lite klent för en normal villa? 3-fas x 10 A här. Hade 300 liter på förra VVB:n och funderar på att lägga till en högisolerad 500 liters feedertank som ska ackumulera värme från överskottsel när väl solpanelerna på 22 kWp kommit upp.
Därför krävs en riktig kontaktor som är styrbar, vilket kostar lite mer. Tycker det är bra med lite högre effekt för då blir det lättare att hinna med att nyttja de få timmarna med lägre elpriser nattetid till flera behov. T ex 00-02 Ladda bilen, 02-04 VVB, 04-07 innetemperaturhöjning.
Permanentboende, men enpersonshushåll och jag klarar mig med 30 liter per dygn. Satte själv in denna beredare för att inte behöva köra gamla elpannan; startar jag den så har hela huset "oändligt" med varmvatten så det kan jag göra vid behov (fast från kallt läge tar det typ 4 timmar). Värmer normalt med LLVP så elpannan är helt avstängd större delen av året.
 
  • Gilla
Eriksgatan
  • Laddar…
Mikael_L
martin43 martin43 skrev:
Nej. I mitt kvarter har man dimensionerat för ca 5,5 kW/villa. Så om alla drar på spis/ugn på max samtidigt blir det svart.
Ja du har förstås rätt.
Traditionellt brukar man dimensionera vissa laster/matningar, t.ex. till hushåll, efter en överlagringsfaktor. Man räknar helt kallt med att alla kommer inte förbruka max, samtidigt.
Men samtidigt sätter man knappast upp en ny transformator utan att ha lite reservkapacitet, hur dessa väger upp varandra är inte gott att veta.

Vidare så får typ alla villor en mätartavla med gänga 2 = max säkring är 25A, och nätägaren drar alltid kabel för denna ström, 10mm2 (eller mer om det krävs pga avstånd), men de flesta har sen ändå 16A eller 20A säkring.
Men nätägaren har ju i viss mån tagit höjd för att många ska kunna få 25A.

Vad som kan komma bli problematiskt i framtiden är att få öka sin mätarsäkrings storlek. Det är i alla fall det första som händer, innan nätförstärkningar kommer på fråga.

Så ja och nej, det är säkerligen som du skriver på en del ställen, och på andra ställen är det inga problem alls.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Mikael_L
martin43 martin43 skrev:
Nej. I mitt kvarter har man dimensionerat för ca 5,5 kW/villa. Så om alla drar på spis/ugn på max samtidigt blir det svart.
Det låter dessutom som att ni har fjärrvärme där - alla hus!
För 5,5kW är en normal dimensionering i lägenheter från 40-70-talet, där det alltså är centralvärme.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
eftersom jag fått lära mig att motorerna i en elbil är ac så undrar jag om man kan använda den växelriktare till att driva huset? får jag 3-fas? hur många A?
Jag frågar för jag vet inte
Alltså, jag kan ha fel här, men den som sagt detta är nog förvirrad. Aldrig hört talas om en bil som kan använda invertern som driver motorn till att generera AC ut från bilen. Det närmsta som finns var ju gamla renault zoe som "återanvände" elektronik och motor (förstod aldrig exakt hur?) för att kunna ladda snabbt via AC, alltså det omvända mot det du pratar om. Det är väl den enda bil som kunnat ladda med 22kW AC.

Den vågform som en motor godtar är långt ifrån ok för ett elnät, som redan påpekats.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det låter dessutom som att ni har fjärrvärme där - alla hus!
För 5,5kW är en normal dimensionering i lägenheter från 40-70-talet, där det alltså är centralvärme.
Javisst har vi fjärrvärme - annars hade det varit mer kräm i ledningarna. Området är byggt 2007. Hittils har vi inte lyckats spränga transformatorn. :)
 
S sandos skrev:
Alltså, jag kan ha fel här, men den som sagt detta är nog förvirrad. Aldrig hört talas om en bil som kan använda invertern som driver motorn till att generera AC ut från bilen. Det närmsta som finns var ju gamla renault zoe som "återanvände" elektronik och motor (förstod aldrig exakt hur?) för att kunna ladda snabbt via AC, alltså det omvända mot det du pratar om. Det är väl den enda bil som kunnat ladda med 22kW AC.

Den vågform som en motor godtar är långt ifrån ok för ett elnät, som redan påpekats.
Min sambos MG ZS EV kan mata ut 230V baklänges genom laddkontakten med en enkel adapter (endast enfas), men skulle inte tro det sker mha invertern till motorn, utan att en av kraftmodulerna för AC-laddning är dubbelriktad.
 
S sandos skrev:
Alltså, jag kan ha fel här, men den som sagt detta är nog förvirrad. Aldrig hört talas om en bil som kan använda invertern som driver motorn till att generera AC ut från bilen. Det närmsta som finns var ju gamla renault zoe som "återanvände" elektronik och motor (förstod aldrig exakt hur?) för att kunna ladda snabbt via AC, alltså det omvända mot det du pratar om. Det är väl den enda bil som kunnat ladda med 22kW AC.

Den vågform som en motor godtar är långt ifrån ok för ett elnät, som redan påpekats.
V2G dvs Vehicle to grid har diskuterats åtminstone som en möjlighet sedan 2011 då jag kom in i elbranchen.
Men det är massor av saker/system som måste till innan. Att en elbils motordrivelektronik utan några som helst problem skulle kunna fasa in sig på elnätet och synkront leverera ut energi med valfri strömstyrka är i sammanhanget "enkelt" relativt sett...

Problemen ligger på helt andra ställen. När skall det ske? Hur skall nätägaren begära att så skall ske? Hur skall bilägaren sätta upp villkor för hur transaktionen skall gå till? Hur skall bilägare få betalt? Vad skall bilägaren få betalt för (bara för effekt eller även för önskvärd reaktiv effekt, för "roterande massa" effekter mm), det finns massor av parametrar. Skall det debiteras moms för att bilägaren lånar ut kapacitet. Hur skulle det då fungera. Om "värdet" för nätägaren är 10-20:-/kWh skall elbilsägaren då bara få 1:-/kWh för det är vad det kostar att återladda energin till batteriet. Vem bestämmer hur ofta, hur mycket och hur fort batteriet får laddas ur?

En del av det kommande/pågående bytet av elmätaren (är påbörjat nu, och skall vara klart innan 31/12-2024) har med detta att göra. Man kan enkelt påstå att den är förutsättningen för att V2G skall vara möjligt överhuvudtaget. Då dessa elmätare klarar av att exporterar på L2 samtidigt som L1 och L3 importerar el och man kan då ha olika tariffer på import och export eller bara kvittning...

Så det finns flera krångliga saker som måste redas innan det kan ske.
Men incitamenten är väldigt kraftiga, för belastningen på elnätet är allt annat än konstant. Men om vår fina stabila och pålitliga baskärnkraft utmanövreras så spelar det inte lika stor roll som annars.
 
sunnis
L Limpan4all skrev:
V2G dvs Vehicle to grid har diskuterats åtminstone som en möjlighet sedan 2011 då jag kom in i elbranchen.
Men det är massor av saker/system som måste till innan. Att en elbils motordrivelektronik utan några som helst problem skulle kunna fasa in sig på elnätet och synkront leverera ut energi med valfri strömstyrka är i sammanhanget "enkelt" relativt sett...

Problemen ligger på helt andra ställen. När skall det ske? Hur skall nätägaren begära att så skall ske? Hur skall bilägaren sätta upp villkor för hur transaktionen skall gå till? Hur skall bilägare få betalt? Vad skall bilägaren få betalt för (bara för effekt eller även för önskvärd reaktiv effekt, för "roterande massa" effekter mm), det finns massor av parametrar. Skall det debiteras moms för att bilägaren lånar ut kapacitet. Hur skulle det då fungera. Om "värdet" för nätägaren är 10-20:-/kWh skall elbilsägaren då bara få 1:-/kWh för det är vad det kostar att återladda energin till batteriet. Vem bestämmer hur ofta, hur mycket och hur fort batteriet får laddas ur?

En del av det kommande/pågående bytet av elmätaren (är påbörjat nu, och skall vara klart innan 31/12-2024) har med detta att göra. Man kan enkelt påstå att den är förutsättningen för att V2G skall vara möjligt överhuvudtaget. Då dessa elmätare klarar av att exporterar på L2 samtidigt som L1 och L3 importerar el och man kan då ha olika tariffer på import och export eller bara kvittning...

Så det finns flera krångliga saker som måste redas innan det kan ske.
Men incitamenten är väldigt kraftiga, för belastningen på elnätet är allt annat än konstant. Men om vår fina stabila och pålitliga baskärnkraft utmanövreras så spelar det inte lika stor roll som annars.
Det behöver inte vara mer märkvärdigt än de befintliga reglerna för mikroproduktion som löser samtliga av dina frågor om ersättning och en V2G laddaren/växelriktaren som är kopplad till bilens DC system kan fungera enligt samma funktionsprincip som en växelriktare till solceller och vara anmäld till nätägaren med ett eget anläggnings-id.

Växelriktaren till solcellerna skulle i princip kunna byggas ut som en DC laddare till elbilen också och fungera omvänt med V2G. Så i princip skulle kunna lösa det med en allt i ett lösning.

Bilen bör nog inte vara en del av elnätet via AC, låter väldigt omständigt för biltillverkarna att tillgodose AC ström på rätt sätt internationellt, men DC finns i CSS kontakten med två stift mer eller mindre rakt till batteriet. Den fasta V2G installationen i fastigheten bör sköta AC omvandlingen.
 
Redigerat:
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
Jag har svårt att se att man skulle spara pengar på elbilens batteri. Spara kanske men inte tjäna.
 
Det är en enorm skillnad.
Värdet på elen som kan matas ut från ett elbilsbatteri kan enkelt vara 10 till 30 gånger det gällande elpriset då det innebär att elnätsägaren inte behöver bygga ut sitt nät (i förlängningen). Det kan också innebära att det finns en hel massa reservkraft tillgängligt vid störningar hos en producent på nätet.
Att inte elbilsägarna skulle få ta del av dessa "nyttor" mot ersättning för en något kortare livslängd på sina batterier är naivt i bästa fall. I detta sammanhang så är fotoelektriska solceller att betrakta som baskraft och el från elbilsbatterier som den dyraste formen av spetskraft, långt mycket värdefullare än vad ens kraft från en gasturbin kan leverera.

Att kunna mata på elenergi till en trefas permanentmagnetiserad elmotor är i stort sett samma sak som att kunna skapa valfri kurvform och valfritt fasläge, möjligen kan det behövas lite LC filter för att snygga upp det hela, det är allt.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
L Limpan4all skrev:
Det är en enorm skillnad.
Värdet på elen som kan matas ut från ett elbilsbatteri kan enkelt vara 10 till 30 gånger det gällande elpriset då det innebär att elnätsägaren inte behöver bygga ut sitt nät (i förlängningen). Det kan också innebära att det finns en hel massa reservkraft tillgängligt vid störningar hos en producent på nätet.
Att inte elbilsägarna skulle få ta del av dessa "nyttor" mot ersättning för en något kortare livslängd på sina batterier är naivt i bästa fall. I detta sammanhang så är fotoelektriska solceller att betrakta som baskraft och el från elbilsbatterier som den dyraste formen av spetskraft, långt mycket värdefullare än vad ens kraft från en gasturbin kan leverera.

Att kunna mata på elenergi till en trefas permanentmagnetiserad elmotor är i stort sett samma sak som att kunna skapa valfri kurvform och valfritt fasläge, möjligen kan det behövas lite LC filter för att snygga upp det hela, det är allt.
Nu lever du i någon icke värld. summan man får idag är hög, men inte så hög som 30ggr högre.
Dessutom är den lilla klick de ger att skicka över lite el från batteriet. så.försvinnande
liten. Det är mycket att tänka på om man ska kunna räkna hem strömmen från bilen. Kostnaderna för att föra över elen. det kostar.förluster från lagringen...
 
Jag har sett eldistrubutörers resonemang/kalkyler på vilka vinster de skulle kunna göra om de hade >10% av sina kunder med vardera 20-40kWh lagrad energi som kan frigöras på kommando.

För enstaka bilar så spelar det ingen som helst roll, men när det kommer över 10% så blir det mycket stora ändringar på elmarknaden...

Jag har sedan några år lämnat den branschen, men inget har minskat incitamenten snarare så har det blivit ännu viktigare. Men det är definitivt en "vilket kom först, hönan eller ägget" situation...
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
När hela privatbilsflottan har blivit elbilar så behöver Sverige något i häraden 10-20% mer el än idag.
Och just nu är andelen elbilar fortfarande såpass låg att jag tror inte de påverkar spciellt mycket, särskilt som de flesta som har elbil idag faktiskt laddar hemma på kväll/natt.

Med det sagt så är det ju dock inte säkert att det inte blir ett kommande problem.
När de börjar göra vätgas i Boden och Kiruna så kommer Sveriges elförbrukning öka med 50%.

Fast det här visste väl alla redan. De pratar mycket om det här på statstelevisionen....
 
L Limpan4all skrev:
Jag har sett eldistrubutörers resonemang/kalkyler på vilka vinster de skulle kunna göra om de hade >10% av sina kunder med vardera 20-40kWh lagrad energi som kan frigöras på kommando.

För enstaka bilar så spelar det ingen som helst roll, men när det kommer över 10% så blir det mycket stora ändringar på elmarknaden.
Vi kan tom. titta på vad som redan existerar så vi inte ens behöver spekulera, de verkar få "ganska" bra betalt, $30-40 under ett "event", eller $2 per kWh:

https://electrek.co/2022/09/02/tesla-virtual-power-plant-growing/
 
Eriksgatan
J Joakim V skrev:
När du använder grafen mellan 1970 - 2020 som "bevis" på att elanvändning inte påverkar elpriset så gör du ju precis det felet som du menar att jag gör - Att bara titta på X och Y och menar att det är bevis på att det inte finns ett samband mellan elanvänding och elpris.
Under den långa perioden har också dom övriga parametrarna som kapacitet i elnät, kapacitet på elproduktion, kapacitet på elexport, reglering av elmarknad etc, hunnit ändras väldigt mycket.
Förstod du verkligen inte att jag genom att använda din egen (dåliga) metod (som jag inte alls förespråkade, utan tvärtom) lyckas bevisa motsatsen till det förhållande du påstår? Ett starkare underkännande av din slutsats är nog svårt att göra, men detta greppar du alltså inte? OMG! OK, då vet jag det.
Apropå tidsserier, pröva att klicka på länken jag gav istället för att skumläsa bilden som visas här, så upptäcker du att du kan klicka i grafen och zooma in exakt på vilken detaljnivå du vill. Elförbrukningen är ändå sjunkande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.