V Villaägarenr1 skrev:
Folk är väl fria o bjuda vad dem vill.
Jo visst men det är jävligt oseriöst att buda upp ett hus en massa när man inte har pengar eller lån till det och sedan dra sig ur. Tycker sannerligen att bud borde vara juridiskt bindande. Då hade vi sluppit både bulvaner och sånna här situationer där budgivare förstör för andra budgivare:mad::devilish:
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Pardon my french, men varför skulle man inte kunna skriva kontrakt när man är magsjuk? Vill man så löser man det.. det är väl bara att mäklaren åker dit med papprena så kan de skriva på utan närkontakt. Eller använda en BankID-tjänst som Scrive. Så nog är det lite skumt med först en oseriös budgivare och sedan en magsjuka…
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
I Ippy skrev:
Pardon my french, men varför skulle man inte kunna skriva kontrakt när man är magsjuk? Vill man så löser man det.. det är väl bara att mäklaren åker dit med papprena så kan de skriva på utan närkontakt. Eller använda en BankID-tjänst som Scrive. Så nog är det lite skumt med först en oseriös budgivare och sedan en magsjuka…
Ja jag har hela tiden haft en känsla av att det är något lurt med dessa budgivningar. Tycker också säljaren borde vara intresserad av en snabb affär när deras fritidshus gått upp med 50% av utgångspriset.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
I erat läge skulle jag släppa fastigheten.
Eller tja... om de andra nu av nån anledning skulle dra sig ur o mäklaren kontaktar er igen, skulle jag nog säga "250 take it or leave it. Kontrakt skrivning imorrn. Nu har det var strul o därmed känner vi att nu är det inte värt mer än så"
Och som sagts i tråden så ni sitter på cash så ha lite is i magen det lär komma fler nu då lågkonjunkturen startat.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
I erat läge skulle jag släppa fastigheten.
Eller tja... om de andra nu av nån anledning skulle dra sig ur o mäklaren kontaktar er igen, skulle jag nog säga "250 take it or leave it. Kontrakt skrivning imorrn. Nu har det var strul o därmed känner vi att nu är det inte värt mer än så"
Och som sagts i tråden så ni sitter på cash så ha lite is i magen det lär komma fler nu då lågkonjunkturen startat.
Precis så resonerar vi. Vi har släppt huset nu. Men jag är faktiskt beredd på att mäklaren kommer ringa och säga att säljaren hellre vill sälja till oss för 350 000:- men vi får se. :thinking:
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T Tessebubblan80 skrev:
Precis så resonerar vi. Vi har släppt huset nu. Men jag är faktiskt beredd på att mäklaren kommer ringa och säga att säljaren hellre vill sälja till oss för 350 000:- men vi får se. :thinking:
Jag skulle inte ta det för 350 om jag släppt det.
250 visst då har man att renovera för.
ev 270 om det var grundpriset.
men skulle som sagt inte lägga mer än så.
Det ska kännas bra också och inte "tvingat" vilket det lätt blir om man ger för mycket i detta läge
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
I Ippy skrev:
Pardon my french, men varför skulle man inte kunna skriva kontrakt när man är magsjuk? Vill man så löser man det.. det är väl bara att mäklaren åker dit med papprena så kan de skriva på utan närkontakt. Eller använda en BankID-tjänst som Scrive. Så nog är det lite skumt med först en oseriös budgivare och sedan en magsjuka…
Fastighetsköp får inte ske via digital signatur, däremot via fullmakt, så det är inte så svårt att lösa om man vill.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Jag skulle inte ta det för 350 om jag släppt det.
250 visst då har man att renovera för.
ev 270 om det var grundpriset.
men skulle som sagt inte lägga mer än så.
Det ska kännas bra också och inte "tvingat" vilket det lätt blir om man ger för mycket i detta läge
Nä kommer inte acceptera 350 000:- Men vet att budgivare 2 lurar i kulisserna och är beredd att lägga 300 000:- så runt där kan vi lägga oss. Får se, imorgon så måste väl ändå säljarna vara i form för en liten kontraktsskrivning om dom nu vill sälja... Antingen kommer det ett samtal från mäklaren eller så försvinner huset från Hemnet. Jag vill vidare nu, så skönt vilket som :cool:
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
T Tessebubblan80 skrev:
B.... Tycker det är lite märkligt att någon som förra veckan tog god tid på sig med bud och som stannade mycket tidigt plötsligt kastar in bud och lägger 90 000:- över vad han var beredd till förra veckan. Misstänker att budgivare 1 är bulvan. Men sån tur har man väl inte….
Sådant händer ju då och då, särskilt på såpass låga priser.
Den budgivaren kanske tittade på något annat hus samtidigt, eller höll på att sälja en dyr bil som hen fick igenom (och fick extra pengar) etc
Det är inte alla som bjuder i en "rak linje"..
Sen förekommer det väl tyvärr säljare (och även mäklare) som inte är seriösa också.

Att buda på ett hus utan fördigt lånelöfte är ovanligt, men återigen: eftersom huset var så billigt så händer det att budgivare går med på "chans". Dom kanske har ett lånelöfte på en viss peng, men dras med i budgivningen och måste sen kolla upp om dom får höja det för banken osv
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A
T Tessebubblan80 skrev:
Den första budgivaren spelade ju fulspel och budade utan att ha råd med det. Mäklaren erbjuder då oss att köpa huset för vårt högsta bud som låg under han som fulbudat. När vi nekar detta hintar mäklaren att det kommer gå upp till de summorna igen. Hur sjutton vet han det när det bara är budgivare 1 kvar som lagt sig på 270 000:- Jag har varit med i många budgivningar samt sålt flera objekt. Den som lägger sig efter bara några bud på en låg nivå brukar inte efter en vecka komma tillbaka och buda upp ett objekt på detta sätt från 270 000:- till 360 000-. Sen håller jag inte med er om att jag aldrig kommer få veta om det är fulspel. Om vi nu får ett samtal från mäklaren tex som erbjuder oss att köpa huset för vårt bud som är näst högst för att säljarna känner med oss eller att budgivare 1 också plötsligt drar sig ur då vet man ju. Fullföljer han däremot affären så vet jag ju att det inte var fulspel.
det finns nog bara ett sätt för dig att få reda på hur mycket du blir blåst och det är att du gör hembesök hos mäklaren, enklare att övertala face mot face så att säga....
 
  • Gilla
  • Haha
Slangfil och 1 till
  • Laddar…
När vi köpte hus för 45 år sedan, då tittade man lite snabbt på huset och sedan lade man in ett anbud. Ett visst datum öppnades anbuden och säljaren hade sedan att välja bland dem. Jag vet inte om det är en bättre metod som används nu?
 
  • Gilla
Tessebubblan80
  • Laddar…
A
T Tessebubblan80 skrev:
Känns som du missuppfattat hela grejen…

Vi erbjöd förhandsbud på 275 000:- Säljarna tackade nej varpå budet drogs tillbaka. När budgivningen sedan trissas upp av en budgivare som inte har lånelöfte ser jag ingen anledning att stå fast vid ett bud jag lagt mot någon som inte har pengar. Det är som att buda mot sig själv i någon mening. Kan inte se att vi gjort fel här. Vi har varit ärliga och inte budat utan att ha finanser. Vi har heller inte dragit tillbaka vårt förhandsbud utan bad om ett motbud vilket inte var aktuellt.
Du höjde för lite vilket säljaren tyckte att en budgivning skulle trumfa, hade du bjudit 375´eller ännu bättre 400´tkr så skulle det utkristallisera sig mer.
problemet med budgivning är att alla köpare är dumsnåla och vill ha det så billigt som möjligt i stället för att bestämma sig för att fastställa detta stället är värt 400tkr för mig och ge det budet, stället är inte värt 410.000.- så jag skiter i ev budgivning.
 
  • Gilla
  • Haha
Jallvar och 2 till
  • Laddar…
A
T Tessebubblan80 skrev:
Ja du har nog rätt. Det är säkert så det gått till. Surt som fan bara för om inte budgivare 2 trissat upp priset på falska premisser så hade aldrig budgivare 1 fått en chans att fundera. Då hade vi fått huset. Det är en sån jävla otur det här.
Detta har ingenting med otur att göra.
 
A
S SueCia skrev:
Tyvärr så är människans psyke inte så lätt att förstå…

jag förlorade en budgivning på 1580 000 i fredags, haft ångest hela helgen och ringde mäklaren på måndagen men de hade redan skrivit kontrakt. Jag känner att jag hade kunnat buda mer nu i efterhand.

det var såklart asdumt av mig att lägga mig, men då kändes det hopplöst när det budats från 1,3 till 1,6 i den här marknaden.
I detta läget skall du gå in och "köpa" kontraktet för 2.000.000.- så får du vad mäklaren säger, en längre budgivning kanske kommer upp och förbi detta belopp.
 
  • Haha
Bengt Numelin
  • Laddar…
A
T Tessebubblan80 skrev:
Vi är såå nära nu att slänga in 370 000:- vi vill ha huset. Vi köper det ju kontant utan lån och det är verkligen verkligen på vår smärtgräns. Men vi älskar huset! Men det är nog galet.
släng in 400.000.- så får du se om det håller
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.