Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Düsseldorff
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Om något begränsas den icke anslutna av att bolaget är anslutet. Vi har ju redan haft @JanneJanne123 i tråden som berättar hur facket sabbat för icke anslutna.
Det händer inte ofta men här håller jag helt med. På de arbetsplatser jag varit på som har haft kollektivavtal har det varit stört omöjligt att få en vettig löneförhöjning. Motsatsvis har det varit angenämt att löneförhandla hos de icke kollektivavtalsanslutna.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det händer inte ofta men här håller jag helt med. På de arbetsplatser jag varit på som har haft kollektivavtal har det varit stört omöjligt att få en vettig löneförhöjning. Motsatsvis har det varit angenämt att löneförhandla hos de icke kollektivavtalsanslutna.
Exakt därför jag vägrat ta anställning på anslutna bolag. Går helt bort.
 
  • Gilla
Blodsoppen
  • Laddar…
Düsseldorff
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Exakt därför jag vägrat ta anställning på anslutna bolag. Går helt bort.
Däremot kan jag förstå poängen med kollektivavtal för den andel av befolkningen som inte har förmågan att förhandla själva eller som inte är tillräckligt attraktiva på arbetsmarknaden.

Slutsatsen är väl helt enkelt att bådadera behövs.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Däremot kan jag förstå poängen med kollektivavtal för den andel av befolkningen som inte har förmågan att förhandla själva eller som inte är tillräckligt attraktiva på arbetsmarknaden.

Slutsatsen är väl helt enkelt att bådadera behövs.
Jo det har jag också sagt tidigare i tråden att det finns en poäng för ej kvalificerat arbete. Men jag tror det går lösa med mindre byråkrati än facket. Samt mindre politiskt kopplat till ett visst parti
 
K kortis skrev:
Ja ibland blir det inte rätt. Men man kan oxå förstå att han blir arg då de som inte är med rider och utnyttjar de som är medlemmar och de som förhandlar fram avtal och löneförhandlar löner mm.
Utan fackföreningar kanske du behövde två arbeten för att klara dig och då dåligt, ingen uppsägningstid etc etc.
Då kanske han skulle förhandla fram min lön. Nu var det så att facket la fram betydligt sämre förslag på löneökning än vad vi fick, arbetsgivaren la sig någon krona över då facket sket i oss ena året under pandemin.

Om jag vill förhandla med min arbetsgivare så gör jag det själv. Om vi inte är överens eller vi blir ovänner så drar jag vidare. Jobbar inte på ett företag med flera hundratals anställda. Och jag känner att skiter det sig mellan oss så vill jag ändå inte vara kvar :)
När jag jobba inom transportsektorn (taxi) så fick jag ju ha extrajobb då facket inte gjorde ett skit.
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Düsseldorff
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo det har jag också sagt tidigare i tråden att det finns en poäng för ej kvalificerat arbete. Men jag tror det går lösa med mindre byråkrati än facket. Samt mindre politiskt kopplat till ett visst parti
Det är möjligt, jag har ingen uppfattning om det. Jag är nöjd så länge jag slipper kollektivavtal personligen.
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Förbjud skiten
Nu vill du alltså förbjuda något som är en mänsklig rättighet enligt FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna och en annan gång ansåg du att det var rätt att mörda någon i stället för att följa svensk lag. Du kanske är anarkist när det kommer till kritan.
 
  • Haha
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Självklart fanns det vilsna själar inom högern som var nazistsympatisör. Men generellt sett var högern inte lika mottagliga för nazism som vänstern då nazisterna var en vänsterrörelser.
Det gällde inte nazism utan att folk i de högre samhällsskikten beundrade Tyskland, ända fram tills att det började gå dåligt för dem i kriget. Antisemitism var allmänt spridd i samhället på 30-talet.

De opportunistiska på vänsterkanten var kommunister.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nu vill du alltså förbjuda något som är en mänsklig rättighet enligt FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna och en annan gång ansåg du att det var rätt att mörda någon i stället för att följa svensk lag. Du kanske är anarkist när det kommer till kritan.
Visste inte det var en mänsklig rättighet att få sämre lön än jag själv kan förhandla. Jag visste inte det var en mänsklig rättighet att bli utstött för blockad trots att jag inte gjort något fel. Jag visste inte det var en mänsklig rättighet att bli förföljd och utslängd ur facket för mina politiska åsikter. Osv, osv.

Nejdu. Facket är ingen höjdare på mänskliga rättigheter. Lägg ner skiten, kom på något bättre.
 
  • Gilla
Blodsoppen
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Visste inte det var en mänsklig rättighet att få sämre lön än jag själv kan förhandla. Jag visste inte det var en mänsklig rättighet att bli utstött för blockad trots att jag inte gjort något fel. Jag visste inte det var en mänsklig rättighet att bli förföljd och utslängd ur facket för mina politiska åsikter. Osv, osv.

Nejdu. Facket är ingen höjdare på mänskliga rättigheter. Lägg ner skiten, kom på något bättre.
Det är en mänsklig rättighet att bilda och vara medlem i föreningar som inte syftar till våld.
Artikel 20.
Var och en har rätt till frihet i fråga om fredliga möten och sammanslutningar.
https://fn.se/wp-content/uploads/2016/07/Allmanforklaringomdemanskligarattigheterna.pdf

Lägg ner skiten kan du göra själv som vill förbjuda en mänsklig rättighet.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är en mänsklig rättighet att bilda och vara medlem i föreningar som inte syftar till våld.
[länk]

Lägg ner skiten kan du göra själv som vill förbjuda en mänsklig rättighet.
Blockader som fysiskt håller i folk för att hindra dem att besöka en inrättning, är det en rättighet? Lägg ner skiten
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Blockader som fysiskt håller i folk för att hindra dem att besöka en inrättning, är det en rättighet? Lägg ner skiten
Att bilda och vara medlem i föreningar, fackföreningar eller andra, är en mänsklig rättighet som sagt.

Men då vet jag att du inte bryr dig om mänskliga rättigheter.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Att bilda och vara medlem i föreningar, fackföreningar eller andra, är en mänsklig rättighet som sagt.

Men då vet jag att du inte bryr dig om mänskliga rättigheter.
De bryter ju själva mot det då de med våld blockerar.
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De bryter ju själva mot det då de med våld blockerar.
Även om någon någon gång har brukat våld så är det inte normalt för fackföreningar och syftet är fortfarande fredligt så enligt FN är det rätt att få bilda även fackföreningar och vara medlem i fackföreningar. Ska man förbjuda föreningar så finns det ju en del långt ut på de politiska kanterna som inte ens hymlar med att de kan tänka sig att ta till våld för att få igenom sina åsikter, men de är inte förbjudna ändå.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Även om någon någon gång har brukat våld så är det inte normalt för fackföreningar och syftet är fortfarande fredligt så enligt FN är det rätt att få bilda även fackföreningar och vara medlem i fackföreningar. Ska man förbjuda föreningar så finns det ju en del långt ut på de politiska kanterna som inte ens hymlar med att de kan tänka sig att ta till våld för att få igenom sina åsikter, men de är inte förbjudna ändå.
De brukar våld varje gång de håller i någon vid en blockad. Hur ska de blockera utan att bruka våld?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.