K Kallebo skrev:
Det är Putins fel på sätt och vis. Sovietunionens misslyckande i Chernobyl 1986 och en väldigt välfinaniserad (till stora delar av Ryssland/sovjet) anti kärnkrafts- och "miljö" rörelse har lett till dagens situation. Vi i väst är så hjärntvättade att vi inte förstår bättre och det finns inte något parti som skulle kunna fixa situationen. Högerpartierna har haft flera chanser att visa att de kan bättre men har ständigt sumpat dem. 8 år med alliansen ligger tyvärr fortfarande till grund för många av dagens problem.

Det viktigaste i valet är att MP hålls utanför. En röst på S är nog det vettigaste i dagens läge kompromisspolitik är den sämsta politiken.
K Kallebo skrev:
Det är Putins fel på sätt och vis. Sovietunionens misslyckande i Chernobyl 1986 och en väldigt välfinaniserad (till stora delar av Ryssland/sovjet) anti kärnkrafts- och "miljö" rörelse har lett till dagens situation. Vi i väst är så hjärntvättade att vi inte förstår bättre och det finns inte något parti som skulle kunna fixa situationen. Högerpartierna har haft flera chanser att visa att de kan bättre men har ständigt sumpat dem. 8 år med alliansen ligger tyvärr fortfarande till grund för många av dagens problem.

Det viktigaste i valet är att MP hålls utanför. En röst på S är nog det vettigaste i dagens läge kompromisspolitik är den sämsta politiken.


En röst på S? Felfri logik :crysmile:

 
K
S sebbu skrev:
En röst på S? Felfri logik :crysmile:

[media]
Vi har bara haft kompromisspolitik de senaste åren. Vi får gå ända tillbaks till 1974 för att se en Socialdemokratisk majoritetsregering. Dagens samhälle är till stor del MP och Vs fel. Men egentligen är det ständiga kompromisser som gör att inget fungerar - ungefär som i resten av samhället.

Ser att även vilda diskussioner kring vems fel det är kan påverka familjesituationerna..
 
K Kallebo skrev:
Vi har bara haft kompromisspolitik de senaste åren. Vi får gå ända tillbaks till 1974 för att se en Socialdemokratisk majoritetsregering. Dagens samhälle är till stor del MP och Vs fel. Men egentligen är det ständiga kompromisser som gör att inget fungerar - ungefär som i resten av samhället.

Ser att även vilda diskussioner kring vems fel det är kan påverka familjesituationerna..
och vilket parti har då valt makten framför allt annat och sålt ut sig till stollar som V och MP? Vilka är det som kommer göra det igen och igen?

kolla här: sossarna är cancer. Dom har levt på att dom ”byggt” folkhemmet. I själva verket är det industrin och näringslivet som gjort det. Sossarna har sedan bara köpt röster för andras pengar och samtidigt nedmonterat allt. Företagen försvinner och kvar står bidragsköpta röster. Sverige har en usel framtid för sig där alla ska vara beroende av en stat som kläms åt från varje håll. Sossarnas gyllene tid är över och dom gör nu allt för att sitta kvar vid grytorna och se om sig själva. En apa ser ju vart detta är på väg. Sossarna har haft makten nära 80% av tiden sedan allmän rösträtt. Det GÅR inte skylla landets situation på någon annan (en pradgren i cancer-partiet S). Det enda som förvånar är hur dumsvensken igen och igen går på deras skitsnack. Världens högsta skatter och socialdemokrati har lett till exakt den här situationen. Clownland.
 
  • Gilla
Andreas_Hansson
  • Laddar…
engs
Finns det någon bra display som kan visa momentant pris och förbrukning och helst även en graf på dagens / morgondagens elpriser. Även om jag tittar på tibber-appen och frugan lyssnar och har förståelse när jag säger att "nu är det jävligt dyrt, dra igång tumlaren efter 22:00". Så tror jag aldrig jag kommer få henne att aktivt gå in och titta i en app själv...

Kan man även se förbrukning direkt får man nog större förståelse för hur och vad som påverkar.

Har en Tibber Pulse men priset på Tibber är väl rakt av marknadspris / timpris så den kan ju plocka den datan lite varstans gissar jag. Momentan förbrukning måste därifrån dock eller från Homey som får in det från Tibber.

Tänker att om man har en display typ google nest hub / Amazon Echo Show och allt vad de heter. Som kan sitta monterad på en permanent central plats man ofta passerar.

Men ska då vara tillräckligt konfigurerbara att få in ovanstående (+helst även kunna visa t.ex. familjekalender "Innebandy kl 17 idag".) etc men det är oväsentligt för denna tråd.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
B
@engs man ska kunna casta en homeassistant display på nest skärm. Så fixar du homeassistant kan du få till det du önskar.
 
Ahhh. Igår plockade jag undan lite slarvigt efter middagen, skulle ändå inte köra igång diskmaskinen förrän till natten, sen gick jag ut med hunden. När jag kommer hem har tonåringen för en gångs skull städat köket och kört igång diskmaskinen.
Hur det slutade? Tonåringen fick stort beröm för städningen och jag tänkte tyst för mig själv att jag skjuter upp utbildningen om rörliga elpriser till en annan dag :D
 
  • Gilla
  • Haha
Hemmakatten och 10 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Ahhh. Igår plockade jag undan lite slarvigt efter middagen, skulle ändå inte köra igång diskmaskinen förrän till natten, sen gick jag ut med hunden. När jag kommer hem har tonåringen för en gångs skull städat köket och kört igång diskmaskinen.
Hur det slutade? Tonåringen fick stort beröm för städningen och jag tänkte tyst för mig själv att jag skjuter upp utbildningen om rörliga elpriser till en annan dag :D
Man får välja sina strider med tonåringar. :crysmile:
 
D Dublin skrev:
Ahhh. Igår plockade jag undan lite slarvigt efter middagen, skulle ändå inte köra igång diskmaskinen förrän till natten, sen gick jag ut med hunden. När jag kommer hem har tonåringen för en gångs skull städat köket och kört igång diskmaskinen.
Hur det slutade? Tonåringen fick stort beröm för städningen och jag tänkte tyst för mig själv att jag skjuter upp utbildningen om rörliga elpriser till en annan dag :D
Det var för såna här situationer som talesättet "förlora striden för att vinna kriget" uppfanns. Strongt av dig :rofl::p
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
Det är intressant att läsa att så många par är olika intresserade av detta och att det oftast i denna tråden är kvinnorna som vill fortsätta som innan och männen som vill ändra vanor. Jag har nämligen precis motsatt problem! Jag, med långt hår osv, har inga problem med att korta ner duschtiden och ha det kallare inne. Duscha på en minut som någon skrev att den gjorde löser jag inte men behöver inte ta så långa duschar. Innan jag träffade nuvarande sambon så hade jag 15 grader i huset som grund och när jag kom från jobbet eldade jag i den lilla kaminen i vardagsrummet så att det blev varmare där. Åt micrad mat från veckans storkok i sagda vardagsrum och gick sedan och lade mig i sovrummet där det var svalt och skönt så man sov gott. Duscha gjorde jag väldigt ofta på jobbet efter arbetsdagen.
Mitt gamla hus från -34 värms med elradiatorer och den lilla kaminen men jag gjorde ändå av med väldigt lite el pga mina vanor.

Sen kom då sambon, han hade typ 25 grader i lägenheten när jag var där första gången... Han har förklarat att han absolut inte kan tänka sig att duscha kortare tid än en halvtimme då det skulle ge honom försämrad livskvalitet bla bla och att han måste tvätta håret två gånger varje gång för att det skall bli rent och under tiden måste vattnet rinna. :rolleyes: Han har också möjlighet att duscha efter jobbet men det vill han inte för han vill duscha på kvällen. Väntar alltid på varmvatten innan han kan tvätta händer eller borsta tänderna så vattnet står och skvalar länge varje gång han är på toaletten.
15 grader inne är bara att glömma, har fått honom att acceptera 20 grader efter inköp av ulltröjor och raggsockar. Har även köpt fårskinnstofflor så han inte störs av de kalla golven men de glömmer han ofta att ta på sig utan sitter och klagar på kalla golv när han bara har tunna strumpor på sig.
Med honom följde också en massa elektronik, NAS, div routrar, servrar, loggningsgrejer och jag vet inte allt. Är en hel maskinpark med blinkande lampor bredvid elskåpet nu och jag vill inte gissa hur mycket det där drar.
Tur att jag tycker om karln ändå för jädrar vad jag hade sparat på elen utom honom. :whistle:
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Hemmakatten och 10 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
När jag växte upp så minns jag det som väldigt vanligt i mina vänners hem att fruar och barn klagade över att det va kallt, medan pappor gick runt och gormade att man skulle ta på sig en tröja och sockor.

Det fick mig att fundera över hur timpris spelar ut sig i stugorna. Tonårsbarnen som kommer hem från fotbollen kl 17 och vill duscha, men pappa säger

"vad tror du att du gör, unga dam? I den här familjen duschar vi 02-03".

Eller

"ursäkta, din elveckopeng är slut unge man. Du får gladeligen spela Xbox på fritimmen 04-05 eller ta hem tv-spelet till din mamma om hennes nya kille inte bryr sig om elpriserna!"

Hur diskuteras det kring timpriset i er familj?
Det du skriver låter inget vidare eller trevlig för familjen! Min största fråga är om det är så illa ställt i stugorna redan att varje kWh behöver räknas?

Kanske ni kan se över bilbehovet, behövs två nya bilar eller kan det vara förmånligare att åka skuldfria bilar på fossilbränsle? Du skriver dessutom att ni laddar bilarna på nätterna när kWh priset är lågt, kanske ni inte åker så långt att elbil lönar sig kontra skuldfria fosilbilar.
 
Enda skillnaden är väl att vi börjat anävända timer på diskmaskinen istället för att starta den direkt efter middagen.

Tvätten kördes redan på timer pga. bosch "självrengörande kondensor" inte är så själv rengörande (jag hänger tvätten på morgonen).
 
engs engs skrev:
Finns det någon bra display som kan visa momentant pris och förbrukning och helst även en graf på dagens / morgondagens elpriser. Även om jag tittar på tibber-appen och frugan lyssnar och har förståelse när jag säger att "nu är det jävligt dyrt, dra igång tumlaren efter 22:00". Så tror jag aldrig jag kommer få henne att aktivt gå in och titta i en app själv...

Kan man även se förbrukning direkt får man nog större förståelse för hur och vad som påverkar.

Har en Tibber Pulse men priset på Tibber är väl rakt av marknadspris / timpris så den kan ju plocka den datan lite varstans gissar jag. Momentan förbrukning måste därifrån dock eller från Homey som får in det från Tibber.

Tänker att om man har en display typ google nest hub / Amazon Echo Show och allt vad de heter. Som kan sitta monterad på en permanent central plats man ofta passerar.

Men ska då vara tillräckligt konfigurerbara att få in ovanstående (+helst även kunna visa t.ex. familjekalender "Innebandy kl 17 idag".) etc men det är oväsentligt för denna tråd.
Då får hon väl lära sig att titta i appen
 
Mycket sevärd


Fortsätt gärna eldiskussionen efter att ni sett hela klippet. (y)
Då har ni åtminstone faktan och grundförutsättningar för en vettig dialog och risken för killgissningar borde minska drastiskt.
 
B Borgen2021 skrev:
Då får hon väl lära sig att titta i appen
Jag vill också ha det på en skärm som man kan se genom att bara flytta blicken en sekund när man passerar...
 
  • Gilla
Allan J
  • Laddar…
C Cambudgie skrev:
Mycket sevärd

[media]
Fortsätt gärna eldiskussionen efter att ni sett hela klippet. (y)
Då har ni åtminstone faktan och grundförutsättningar för en vettig dialog och risken för killgissningar borde minska drastiskt.
Intressant, men en lösning är ju fortfarande att helt enkelt se till att försörja Sverige innan man skickar eventuellt överflöd på export. Där har vi ju nackdelen med privata aktörer framför ett statligt energiverk; den senare vinner ju mest på att hålla Sverige på fötter som prio ett, medan den förra självfallet vinner mest på att sälja till högstbjudande, och därmed höjer priserna även på hemmaplan, även om det egna landet går på knäna. Elproducenterna här i Sverige överlevde ju uppenbarligen utmärkt på priser som cirka en spänn per kWh, så för dem är det ju glada dagar förstås. För att stoppa det krävs nog inte mindre än ett politiskt beslut att förbjuda export innan landet är försett, men det verkar ju föga troligt.

Däremot var det ju intressant att vi tekniskt sett är kontraktsbundna att ha 70% av vår produktion tillgänglig för export. Det försvårar ju exportsförbudet än mer. Om nu Tyskland är den som sitter i kläm, kanske de som EU-land inte ser på med blida ögon om länderna bryter mot kotnraktet och behåller sin el för sig själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.