Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Även de gamla romarna hade nån sorts "fackförening". Det är ju en fri marknad och arbetarna har i en fri marknad både friheten och rätten att organisera sig och sälja sitt arbete enligt ett utsatt pris som vilket annat företag som helst gör.

COrY6yV.jpg
Men jag kan tro det sticker i ögonen på de som ofta och högljutt påstår sig värna om sånt, dom menar frihet för mig, inte för dig.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är ju två olika frågor. Deras historia och deras ställning idag. Brun då, brun idag dock
Tja, med din traditionella svart-vita syn på saker så kan jag förstå att sossarna är bruna. Då är ju såklart alla partier bruna också, men jag tvivlar på att du ser det så. Då hittar du nog lite aceton att tvätta rent dina favoriter. Lite väl mycket whataboutism från dig i huvud taget. Utmana dig någon gång och se lite utanför din bubbla.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Försöker du förneka Hjalmar Branting inte var sosse?
Nej, varför skulle jag det. Det är ju dessutom helt ovidkommande för vad jag skrev.

Jag bara säger att din s.k. historiebeskrivning inte är korrekt.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, varför skulle jag det. Det är ju dessutom helt ovidkommande för vad jag skrev.

Jag bara säger att din s.k. historiebeskrivning inte är korrekt.
Hjalmar Branting godkände skapandet av institutionen 1920
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hjalmar Branting godkände skapandet av institutionen 1920
Behöver jag upprepa mig?
Statens institut för rasbiologi startades efter ett riksdagsbeslut januari 1920 där folk i samtliga partier hade undertecknat motionen som skrevs 1919. Socialdemokraterna bildade sin första regering senare under 1920.
Denna gång med fetstil så att du lättare ska kunna få ordning på tidsordningen. Naturligtvis kunde inte Branting neka att fullfölja ett riksdagsbeslut, det var demokrati då och inte diktatur. Sen kan han mycket väl stå bakom det också men det är irrelevant eftersom det gjorde folk i alla partier, inkl. konservativa till höger. Det finns alltså ingen anledning att skylla på socialdemokrater för att institutet bildades. Det hade dessutom som sagt redan en historia i och med att det sen 1915 hade funnit sen en docent i rasbiologi på ett borgerligt präglat universitet.

Ska du brunmåla socialdemokratin för det får du in ändå större utsträckning brunmåla konservativa och liberala partier eftersom det var under deras tidsperiod som rasbiologin etablerades i Sverige.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Behöver jag upprepa mig?
Denna gång med fetstil så att du lättare ska kunna få ordning på tidsordningen. Naturligtvis kunde inte Branting neka att fullfölja ett riksdagsbeslut, det var demokrati då och inte diktatur. Sen kan han mycket väl stå bakom det också men det är irrelevant eftersom det gjorde folk i alla partier, inkl. konservativa till höger. Det finns alltså ingen anledning att skylla på socialdemokrater för att institutet bildades. Det hade dessutom som sagt redan en historia i och med att det sen 1915 hade funnit sen en docent i rasbiologi på ett borgerligt präglat universitet.

Ska du brunmåla socialdemokratin för det får du in ändå större utsträckning brunmåla konservativa och liberala partier eftersom det var under deras tidsperiod som rasbiologin etablerades i Sverige.
Du hävdar att något annat parti än sossarna hade makten majoriteten av tiden mellan 1920 och 1960?

Snart hävdar du väl att 70 och 80 talets katastrof inte var sossarnas fel. Och du var inte sosse sa du :crysmile:
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du hävdar att något annat parti än sossarna hade makten majoriteten av tiden mellan 1920 och 1960?
Nej, varför skulle jag det när det är ovidkommande. Det räcker ju med att konstatera att Allmänna valmansförbundet, Frisinnade folkpartiet och Bondeförbundet inte gjorde något åt rasbiologiska institutet när de innehade regeringsmakten.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Snart hävdar du väl att 70 och 80 talets katastrof inte var sossarnas fel. Och du var inte sosse sa du :crysmile:
Jag har inte påstått något om den tiden och den enda jag har skrivit i den här tråden idag är att du kommer med felaktiga fakta. Det har inget att göra med mina politiska åsikter.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, varför skulle jag det när det är ovidkommande. Det räcker ju med att konstatera att Allmänna valmansförbundet, Frisinnade folkpartiet och Bondeförbundet inte gjorde något åt rasbiologiska institutet när de innehade regeringsmakten.
Men det är ändå sossarna som suttit på makten längst under denna period dessutom helt själva. Över flera mandatperioder.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har inte påstått något om den tiden och den enda jag har skrivit i den här tråden idag är att du kommer med felaktiga fakta. Det har inget att göra med mina politiska åsikter.
Att sossarna lade grunden för rasbiologiska institutet är helt sant och riktigt. Det var tom en sosse vid namn Alfred Petren som var tongivare och Hjalmar som cementerade det hela. Med hjälp från Bondeförbundet. Men det var sossarna som var huvudansvariga.
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Men det är ändå sossarna som suttit på makten längst under denna period dessutom helt själva. Över flera mandatperioder.
Och på vilket sätt är det relevant för andra partiers åsikter?
Du påstår att det endast var socialdemokraterna som var rasistiska medan jag visar att det förekom i stor utsträckning i de borgerliga partier också, så mycket att de var med och såg till att det rasbiologiska institutet bildades och fortlevde.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och på vilket sätt är det relevant för andra partiers åsikter?
Du påstår att det endast var socialdemokraterna som var rasistiska medan jag visar att det förekom i stor utsträckning i de borgerliga partier också, så mycket att de var med och såg till att det rasbiologiska institutet bildades och fortlevde.
Det krävs två mandatperioder för att riva upp sådant. Hur många gånger har det skett? Som sagt sossarna hade alla chanser i världen då de slapp koalitionsregeringar som hade interna splittringar. Bondeförbundet som var medbrottslingar är heller inte traditionella borgare. De bytte senare namn till Kappvändarpartiet, förlåt Centern
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej det skulle jag inte säga. Men de har väl fått anpassa vissa delar av sin politik för att vara kompatibla med M
Somliga skulle hävda att M anpassat sin politik till SD på vissa områden. T.ex. deras senaste statsminister som hade dubbelt så höga opinionssiffror än vad M har idag.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det krävs två mandatperioder för att riva upp sådant. Hur många gånger har det skett? Som sagt sossarna hade alla chanser i världen då de slapp koalitionsregeringar som hade interna splittringar. Bondeförbundet som var medbrottslingar är heller inte traditionella borgare. De bytte senare namn till Kappvändarpartiet, förlåt Centern
Som sagt motionen undertecknades av medlemmar i samtliga partier.
Det anses också att motionen var författad av Herman Lundborg som alltså var docent i rasbiologi vid Uppsala universitet. Vilket han alltså blev redan 1915 och det då vid ett borgerligt universitet i en borgerligt dominerad tidsperiod.

Varför ska det krävas två mandatperioder för att lägga ner ett institut, det är ingen grundlagsändring som behövs för det.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Somliga skulle hävda att M anpassat sin politik till SD på vissa områden. T.ex. deras senaste statsminister som hade dubbelt så höga opinionssiffror än vad M har idag.
Nya Moderaterna är verkligen inte vad Moderaterna en gång var. Carl Bildt var äkta moderat. Reindfeldt var hobbysosse. Tyvärr var det ju nödvändig för de skulle få makten, Sverige är försozzat efter 100 av socialdemokrati. Jag tror vi aldrig kommer kunna återhämta Sverige tyvärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.