LoweW LoweW skrev:
Det var min tanke också, men det funkar inte som Kardborre påpekade i inlägg #31.

TS har 10st Easee laddrobotar, alltså bör det inte vara den ”vanliga” Home modellen(man ha max 4st av den ihopkopplade tror jag) som vanliga villaägare har hemma utan den kommersiella versionen som inte använder equalizer.
Helt korrekt !
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
H hllvkn skrev:
Vanligtvis ansluter man Easee laddbox med tre faser. Var det verkligen tre faser framdraget till varje motorvärmaruttag? Det låter ovanligt.
Sedan ser inte dvärgbrytarna ut att vara för tre faser. Väldigt nyfiken på hur den elfirma ni anlitade tänkte att lösningen ska fungera.
Skulle kunna vara att tre-fyra boxar är uppsatta att dela på en fas 20A. Skulle kunna fungera hjälpligt, om de är rätt konfigurerade och parade per fas för lastdelning. Alla kan inte ladda samtidigt på den fas som har fyra boxar, minsta laddström 6A, men det ska Easeeboxarna kunna hantera.
 
I Itaka skrev:
Det är bara elände med elbilar!

Och än värre blir det när elen kostar 10 - 15 kr/kWh.

Elbil i dessa tider bygger enbart på propaganda och Miljömupparnas masshysteri!
Kl 18.00 idag kostar elen som mest 800öre dvs över 10kr per kwh...
Men du kan vara lugn elbilsägare är smartare än så... de laddar på natten när du sover och just idag kostar det runt 10öre(runt 80öre tot)
Och milkostanden blir då 1,6kr.
;)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Attitudeswe
R Robert-san01 skrev:
Börja med att ställ dem på 1-fas. Då kan ni iaf få 6A på 9st samtidigt.
Hur kul är det för den som pendlar 20mil att bara få 4mil laddning per natt?

Om alla kan dela rättvist på 20A så får dom iaf 13,2kWh in i batteriet

Räknar på laddning 18-06 med 85% effektivitet
 
Enfas 6A går åtminstone att ställa om till 10/16 A när laddhybriderna har fullt batteri. På trefas kan inte ner än tre bilar ladda.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
LoweW LoweW skrev:
Det var min tanke också, men det funkar inte som Kardborre påpekade i inlägg #31.

TS har 10st Easee laddrobotar, alltså bör det inte vara den ”vanliga” Home modellen(man ha max 4st av den ihopkopplade tror jag) som vanliga villaägare har hemma utan den kommersiella versionen som inte använder equalizer.
Förlåt mitt taffliga försök till att hjälpa kisumisu med dennes problem och inte trådskaparens.. Det var lite ofint att kapa tråden bara sådär.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
LoweW
T turbosaab skrev:
Förlåt mitt taffliga försök till att hjälpa kisumisu med dennes problem och inte trådskaparens.. Det var lite ofint att kapa tråden bara sådär.
Sorry, jag missade att det inte var TS du svarade på!
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Hur kul är det för den som pendlar 20mil att bara få 4mil laddning per natt?

Om alla kan dela rättvist på 20A så får dom iaf 13,2kWh in i batteriet

Räknar på laddning 18-06 med 85% effektivitet
Utöver att inget talar för att det finns någon sådan i TS beskrivning; hur räknar du?

Med 6 ampere enfas får man ut knappt 1,4 kW. Knappt 1,2 om du räknar 85 %. Det ger 14 kWh på 12 timmars laddning.

Ingen säger att omständigheterna är ideala, men du överdriver problemet.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Attitudeswe
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Utöver att inget talar för att det finns någon sådan i TS beskrivning; hur räknar du?

Med 6 ampere enfas får man ut knappt 1,4 kW. Knappt 1,2 om du räknar 85 %. Det ger 14 kWh på 12 timmars laddning.

Ingen säger att omständigheterna är ideala, men du överdriver problemet.
Måste knappat fel i kalkylatorn - du har rätt, men 14kWh ger bara max 3 mil enkel väg till jobbet på vintern (om man har en äldre e-golf / leaf / e-up som inte kan förladdas på helgen)

Att rättvist dela 3fas gör det mer sannorlikt att man kan ladda fullt (givet att inte alla 10 bilar har långa pendligsavstånd)

Med 1fas 6a får alla max 14kWh men med rättvis 20a så får alla minst 14kWh
 
Redigerat:
Ja, jag tror också att det hade varit bättre att ha färre laddplatser och satsat på en ordentlig lastbalansering i TS fall, men installationen verkar ju vara både ofärdig och fel utförd.

Med bara två laddbara bilar idag finns det ju inget som talar för att det borde skjutas några säkringar eller saknas effekt i dagsläget.

Så tidigare råd om att se över inställningarna och/eller ändra till enfasladdning synes mig goda.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
K kardborren skrev:
Easeeboxen kan pausa laddningen och ändra mellan trefas och enfas beroende på last i sammankopplade easeeboxar, om de är ihopparade och rätt konfigurerade.
Easee kan dock inte göra det jag trodde...fördela faserna 3 = 1...

Blev istället sämre det som installatören gjorde. Nu är det dock rätt kopplat. Fick snabbare laddning men fortfarande det förra problemet att motorvärmare och bastu kan inte köras när laddning pågår. Dock ett ilands problem var värre när ugn och tvättmaskin kunde ej köras. Det sistnämda var ju en klar försämring.

Men det trist när installatörer inte kollar hur hårt belastade faser är från början eller frågar vad det är för elbil kunden har. Att hänvisa till 6A laddning är ju då sämre än att köra en chucko på vanligt uttag i 12A utan problem :thinking:
 
kisumisu
R Robert-san01 skrev:
I början var jag helt inne på 3-fas för laddning av elbilar. Men jag har fått ompröva det då moderna hus har så många 1-fas förbrukare som ugn, spis, tvätt, pool osv. Det är enklare att få kapacitet att ladda 1 än 3-fas.

Huawei kommer nu i höst med en laddbox som kan växla mellan 1 och 3-fas under pågående laddning för att optimera tillgänglig kapacitet.
Nja beror ju på om allt är snedrivet eller inte. Personligen undrar jag hur dem dragit i vårat hus. Ursprungligen 80tal porslinsäkringar. Huvudsäkring 1 gick konstant räckte att man bara körde tvättmaskin och ugn.

Hade hit elektriker som bytte skåp det blev lite bättre men fortfarande kunde man inte ha vissa saker samtidigt på som tvättmaskin, diskmaskin och ugn.

För ca 2 år sedan bytte vi värmesystem. Från direktel till bergvärme. Hade ytterligare en elektriker som koppla in den och ur de gamla. Han bara skakade typ på huvudet. Frågade också "vem har kopplat in det här?".

Efter det allt frid fröjd men garagets fas har kapacitet. Kanske lite väl mycket med tanke på laddbox. Men nu går laddboxens FAS 1 där så ja i mitt fall är 1 fas bättre.

Dessutom är min bil så knäpp att den tar bara emot 1 fas....

Men alla hus är väl inte såhör knäppt draget? Eller drog man förut extra kapacitet till garaget och till direkt el element så inte värmen försvann och man kunde köra motorvärmare?

Funderar bara hur det gick med glödlampor på 80 talet fanns inte LED :thinking:
Eller man kanske hade den tiden tänt i ett rum i taget en lampa på 15-40w vad vet jag :crysmile:
 
kisumisu
T turbosaab skrev:
Förlåt mitt taffliga försök till att hjälpa kisumisu med dennes problem och inte trådskaparens.. Det var lite ofint att kapa tråden bara sådär.
Jo det var lite ofint av MIG att "kapa tråden".

Men ville komma med mina problem pga att vissa tror att det är bara och bara och tror att alla bilar går ladda med 3fas.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Easee kan dock inte göra det jag trodde...fördela faserna 3 = 1...

Blev istället sämre det som installatören gjorde. Nu är det dock rätt kopplat. Fick snabbare laddning men fortfarande det förra problemet att motorvärmare och bastu kan inte köras när laddning pågår. Dock ett ilands problem var värre när ugn och tvättmaskin kunde ej köras. Det sistnämda var ju en klar försämring.

Men det trist när installatörer inte kollar hur hårt belastade faser är från början eller frågar vad det är för elbil kunden har. Att hänvisa till 6A laddning är ju då sämre än att köra en chucko på vanligt uttag i 12A utan problem :thinking:
Men ditt problem löses med en Easee Equalizer. Då är det automatiskt den minst belastade fasen i huset som bilen använder sig av. Den kan du enkelt koppla in själv utan elektriker förutsatt att du har en elmätare med HAN-port. Mitt nätbolag fixade porten utan kostnad.
För TS ska inte någon Equalizer användas, där har boxarna 3*20A och boxarna ska kunna prata med varandra och dela på det utan någon extra mätning.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nu har denna här tråden börjat spåra uuuur...

Men till de som klagar på att man inte kan köra det och det och det..... tillsammans så kan jag bara säga att det är mycket utvecklingen mot allt större enfasapparater, inkl billaddning som har bidragit till att problemen med säkringar som överbelastas är bra mycket större nu än för säg 40 år sedan.

Matningarna in till husen ligger ju kvar på samma nivå 16-25 A för vanliga hus.

Sedan så skaffar många laddbil eluppvärmda spa ( där uppvärmningen oftast går på 1 fas ) uppvärmt gästhus, med mera med mera. Klart dom fan attdet blir problem för många. Många vanligt folk har inte heller förståelsen och kan räkna ut hur mycket prylar av olika slag man kan koppla på utan problem. Det vanliga är att telefonen ringer, kunden säger jag har köpt det här och det här.... Många reagerar också med förskräckelse när man berättar vad som krävs för att t.ex säkra upp huset från 25 till 35 A. Även den kostnaden att säkra upp från 20 till 25 A är det många som tackar nej till. Ja vi gör så gott det går men ALLA abbonemang har en gräns för hur mycket som går att köra samtidigt. Det gäller såväl 25, 250, eller 2500 A matningar

Spabad och enfasbilar har onekligen ställt till det en hel del. Jag jobbar mycket med att lösa sådan problematik.

Tjoflöjt
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.