Eriksgatan
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Varför envisas alla med att bryta strömmen till sin VVB för 2000-3000kr när man bara kan automatisera att vrida på termostaten för 150kr?
Varför? Kan du peka ut ifall jag ska silvertejpa din Arduino till vänster eller höger om den svarta ratten på bilden för att ladda in koden som vrider den? :rofl::crysmile: Värmesystem med svart ratt mot vit bakgrund, kopparledningar och ventiler synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Attitudeswe
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Varför? Kan du peka ut ifall jag ska silvertejpa din Arduino till vänster eller höger om den svarta ratten på bilden för att ladda in koden som vrider den? :rofl::crysmile:[bild]
Mitt servon ställde jag på ett stativ under ratten.

Raspberry pi pico wh och inte arduino i mitt fall för python koden...

Men man kan ju sätta servot på en plexiglas skiva med en arm till ratten om man vill. Du hade en lite plattare bula än min ser det ut som.
 
Eriksgatan
Magnus E K Magnus E K skrev:
Till min 1-fas 1500 W beredare
Sommarstuga? Vattenvolym? 1500 W är väl lite klent för en normal villa? 3-fas x 10 A här. Hade 300 liter på förra VVB:n och funderar på att lägga till en högisolerad 500 liters feedertank som ska ackumulera värme från överskottsel när väl solpanelerna på 22 kWp kommit upp.
Därför krävs en riktig kontaktor som är styrbar, vilket kostar lite mer. Tycker det är bra med lite högre effekt för då blir det lättare att hinna med att nyttja de få timmarna med lägre elpriser nattetid till flera behov. T ex 00-02 Ladda bilen, 02-04 VVB, 04-07 innetemperaturhöjning.
 
Eriksgatan
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Mitt servon ställde jag på ett stativ under ratten.
Raspberry pi pico wh och inte arduino i mitt fall för python koden...
Men man kan ju sätta servot på en plexiglas skiva med en arm till ratten om man vill. Du hade en lite plattare bula än min ser det ut som.
Kul med mekanisk lösning, gillar t ex Switchbots "robotknappar" själv. Men jag skulle inte våga någon mekanisk styrning här.
Hur länge har du haft styrning som vrider på termostatratten dagligen? Vad kan gå fel? (Min erfarenhet är "allt" med tiden). Så hur säkrar man så att inte ratten slirar eller vrids för långt åt något håll? Har du förresten någon givare installerad som ger återkoppling på aktuell temperatur i tanken? Tror att min VVB (NIBE Compact 200) har ett bimetalltermostat, så ingen temperaturdata. Min ratt börjar vid 40 grader även om det går att vrida den en bra bit till innan stopp.
Jag tänker också att jag nog vill kunna slå av elen helt till VVB och få återkoppling på detta. Känns bättre när man t ex reser bort.
Att Shellyn är en universell 3-fas brytare som kan användas på andra ställen ifall man framöver byter VVB till någon halvsmart hybridelpanna är praktiskt. Dessutom mäter den och loggar energin som går åt, vilket också kan hjälpa till vid att med olika inställda temperaturer hitta en optimal balans mellan att få tillräckligt med varmvatten med så minimalt värmeläckage som möjligt.
 
Redigerat:
Eriksgatan
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Den dagen kanske elnäten ute i villaområderna behöver ha förstärkts en hel del. Om 5miljoner elbilar alla vill ladda med 11kW var tredje dygn den timmen när det är billigast så blir det en hel del kräm... Innan elbil peakade vår villa 7kW i högsta timmedel en vintermånad. Nu med elbil ligger vi på peak 11kW (bilen strypt till 5.5kW)
Det där har man redan löst jättebilligt i vår kommun (och kommunerna runt omkring) genom att nätägaren hittat på att lägga till effekttariff på fakturan. Vi har med vår laddare och 25 A huvudsäkring möjlighet att ladda med 19 kW. Men det blir dyrt. En timme laddning hemma kostar då 19 x 36,25 = 690 kronor enbart i effektavgift. Även mitt i natten när det aldrig är effektbrist. Så fyrkantigt tänkt med piska utan morot. Det är därför vi måste kunna lägga olika stora förbrukare på rad i tiden under billigare perioder.
Så vi laddar nu aldrig mer än med 1-fas 3,7 kW och hade lika gärna kunnat sparat in 12 kkr för en fin laddbox och laddat med Schuko istället.
 
  • Gilla
sandos och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Den dagen kanske elnäten ute i villaområderna behöver ha förstärkts en hel del. Om 5miljoner elbilar alla vill ladda med 11kW var tredje dygn den timmen när det är billigast så blir det en hel del kräm... Innan elbil peakade vår villa 7kW i högsta timmedel en vintermånad. Nu med elbil ligger vi på peak 11kW (bilen strypt till 5.5kW)
Varför tror du det?
Tror du inte att nätägaren har dimensionerat för att deras nät ska klara av effekten från de mätarsäkringar de har installerat?
Själv har jag än så länge inte säkrat upp hos någon kund som installerat laddare, de laddar på natten, då övrig förbrukning är låg.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför tror du det?
Tror du inte att nätägaren har dimensionerat för att deras nät ska klara av effekten från de mätarsäkringar de har installerat?
Själv har jag än så länge inte säkrat upp hos någon kund som installerat laddare, de laddar på natten, då övrig förbrukning är låg.
Nej. I mitt kvarter har man dimensionerat för ca 5,5 kW/villa. Så om alla drar på spis/ugn på max samtidigt blir det svart.
 
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Sorry, men det gör du faktiskt i det inlägg jag besvarade. Du skriver: "för att kunna göra en uppskattning på elprisets känslighet för elanvändningen" samt "drar jag slutsatsen att om elbilar leder till 1% ökad förbrukning så leder det till 30% ökat elpris."
Du skriver där enbart om användning, ingenting om utbud, eller om allt annat som också påverkar marknadspriset.
Jag tolkar Ts fråga att den är vilken betydelse elbilsladdningen isolerat har för elpriset och inte övriga parametrars betydelse för elpriset.
Låt mig försöka förtydliga andra meningen:
"...med hjälp av linjär extrapolering så uppskattar jag att om elbilars laddning leder till 1% ökad elanvändning och övriga parametrar på elmarknaden är oförändrade så ökar elpriset 30%"

Jag har också bytt ut ordet slutsats till linjär extrapolering för att förtydliga det också då kopplingen mellan efterfrågan och priset troligtvis är olinjär.
 
J Joakim V skrev:
Jag tolkar Ts fråga att den är vilken betydelse elbilsladdningen isolerat har för elpriset och inte övriga parametrars betydelse för elpriset.
Låt mig försöka förtydliga andra meningen:
"...med hjälp av linjär extrapolering så uppskattar jag att om elbilars laddning leder till 1% ökad elanvändning och övriga parametrar på elmarknaden är oförändrade så ökar elpriset 30%"

Jag har också bytt ut ordet slutsats till linjär extrapolering för att förtydliga det också då kopplingen mellan efterfrågan och priset troligtvis är olinjär.
Det är den definitivt. Vi måste veta något om vem/vilka produktionsslag som får matchning på sina produktionsbud när efterfrågan ökar. T.ex. Karlshamnsverket. Vips tar priset ett skutt upp. Den som är elhandlare kan säkert se priskurvan som funktion av efterfrågan, lite som att man kan se orderdjup på en aktie.
 
Eriksgatan
Stapeldiagram som visar Sveriges elförbrukning från 1970 till 2020 indelat efter sektorer som industri och bostäder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
J Joakim V skrev:
Jag tolkar Ts fråga att den är vilken betydelse elbilsladdningen isolerat har för elpriset och inte övriga parametrars betydelse för elpriset.
Låt mig försöka förtydliga andra meningen:
"...med hjälp av linjär extrapolering så uppskattar jag att om elbilars laddning leder till 1% ökad elanvändning och övriga parametrar på elmarknaden är oförändrade så ökar elpriset 30%"
Jag har också bytt ut ordet slutsats till linjär extrapolering för att förtydliga det också då kopplingen mellan efterfrågan och priset troligtvis är olinjär.
Då ska jag besvara TS fråga genom att citera Leif GW: "Inte ett kviddevitt." :D
Ett "bevis" för det som baserar sig på observation är Sveriges elförbrukning och som inte har gått upp under senare år. Den toppade 2001 och sedan har den sakta sjunkit. Trots ökad BNP och ökad befolkning.
Med diagrammet överst (länk till källa nedan) kan man med "din extrapolering" dra slutsatsen att elförbrukningen går nedåt när fler använder elbilar och att ju fler som laddar elbilar desto mindre el kommer det att behövas, och då måste priserna istället sjunka. Men ändå stiger elpriserna. Alltså måste någonting annat påverka priset. VSB.
Den sjunkande energiförbrukningen beror förstås inte på att fler laddar sina elbilar utan på energieffektiviseringar och att mycket av den mest elintensiva industrin har flyttat till andra länder.
Felet du gör Joakim V, är att du kikar på två variabler i ett system som innehåller dussintals variabler du inte har någon information om eller ens känner till existensen av. Sedan tar du två tidpunkter, där du läser av x och y och tror felaktigt att där är finns ett linjärt samband (Y= kX+m). Men det stora felet är att du inte har någon som helst aning om ifall det ens finns ett orsakssamband mellan X och Y eller hur det ser ut. Antar att du valde linjärt för att det är där din personliga förståelse går, men det tyvärr inte så man väljer prognosmodeller.
Du hade lika gärna kunnat sätta en GPS på en pingvin i Antarktis, notera pingvinens koordinater samtidigt som som Duplantis hoppar höjd och därefter dra slutsatser om hur högt Duplantis ska hoppa nästa gång beroende av var pingvinen befinner sig. Det är analogt med din "extrapolation".
OM det finns ett orsakssamband är det garanterat inte rätlinjigt. Jag tror själv att det är ytterst svagt eller icke-existerade så länge utbudsvariabeln är stark och lilla Sverige har en så liten påverkan på den marknad Sverige verkar på.
Hur man ofta försöker finna vilka variabler som kan ha inverkan på varandra i komplexa strukturer som detta, är att t.ex. använda en multifaktoranalys, där man kikar på vilka variabler som samvarierar tillräckligt för att man ska kunna reducera modellen så långt att man kan finna någon matematisk funktion som kanske skulle kunna förklara tillräckligt mycket av variationerna. Sådana är alltid av högre grad än linjäritet. Men ändå så kommer detta att fungera dåligt eftersom man garanterat missar många variabler som också samverkar eftersom detta inte är fysik eller matematik, utan "verkligheten".
Detta är anledningen till varför ingen annan här än du försöker "extrapolera" elpriset ifrån elbilsförsäljning. Du gör ingen någon tjänst med detta, vilket du tyvärr verkar tro. Du lurar bara de som begriper mindre än du gör.
Jag medger villigt att inte jag heller kan prognosticera framtida elpriser, men jag envisas inte med att sprida min oförmåga. Däremot förstår att ju mer jag lär mig om ett ämne, desto högre förståelse får jag för hur lite jag egentligen begriper.
https://www.ekonomifakta.se/fakta/energi/energibalans-i-sverige/elanvandning/#:~:text=Under 2021 uppgick elanvändningen i,elen ersatte oljan i energimixen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
J Joakim V skrev:
Jag tolkar Ts fråga att den är vilken betydelse elbilsladdningen isolerat har för elpriset och inte övriga parametrars betydelse för elpriset.
Det är frågan, ja. Och det enkla svaret är att sambandet sannolikt är negativt, då den mängd energi som avgasbilarna kräver i bensin och diesel vida överstiger vad motsvarande elbilar kräver. En effektivare oljeförbränning via centrala kraftverk som genererar el kompenserar således elefterfrågan.

Sen är frågan förstås svårare än så i praktiken, för vi vill ju inte fortsätta med fossileldningen efter att vi avvecklat avgasbilarna. Men någon form av dynamik måste vi ändå se i systemet, för alla extrapoleringar utifrån en statisk produktion blir snabbt absurda.
 
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
[bild]
Då ska jag besvara TS fråga genom att citera Leif GW: "Inte ett kviddevitt." :D
Ett "bevis" för det som baserar sig på observation är Sveriges elförbrukning och som inte har gått upp under senare år. Den toppade 2001 och sedan har den sakta sjunkit. Trots ökad BNP och ökad befolkning.
Med diagrammet överst (länk till källa nedan) kan man med "din extrapolering" dra slutsatsen att elförbrukningen går nedåt när fler använder elbilar och att ju fler som laddar elbilar desto mindre el kommer det att behövas, och då måste priserna istället sjunka. Men ändå stiger elpriserna. Alltså måste någonting annat påverka priset. VSB.
Den sjunkande energiförbrukningen beror förstås inte på att fler laddar sina elbilar utan på energieffektiviseringar och att mycket av den mest elintensiva industrin har flyttat till andra länder.
Felet du gör Joakim V, är att du kikar på två variabler i ett system som innehåller dussintals variabler du inte har någon information om eller ens känner till existensen av. Sedan tar du två tidpunkter, där du läser av x och y och tror felaktigt att där är finns ett linjärt samband (Y= kX+m). Men det stora felet är att du inte har någon som helst aning om ifall det ens finns ett orsakssamband mellan X och Y eller hur det ser ut. Antar att du valde linjärt för att det är där din personliga förståelse går, men det tyvärr inte så man väljer prognosmodeller.
Du hade lika gärna kunnat sätta en GPS på en pingvin i Antarktis, notera pingvinens koordinater samtidigt som som Duplantis hoppar höjd och därefter dra slutsatser om hur högt Duplantis ska hoppa nästa gång beroende av var pingvinen befinner sig. Det är analogt med din "extrapolation".
OM det finns ett orsakssamband är det garanterat inte rätlinjigt. Jag tror själv att det är ytterst svagt eller icke-existerade så länge utbudsvariabeln är stark och lilla Sverige har en så liten påverkan på den marknad Sverige verkar på.
Hur man ofta försöker finna vilka variabler som kan ha inverkan på varandra i komplexa strukturer som detta, är att t.ex. använda en multifaktoranalys, där man kikar på vilka variabler som samvarierar tillräckligt för att man ska kunna reducera modellen så långt att man kan finna någon matematisk funktion som kanske skulle kunna förklara tillräckligt mycket av variationerna. Sådana är alltid av högre grad än linjäritet. Men ändå så kommer detta att fungera dåligt eftersom man garanterat missar många variabler som också samverkar eftersom detta inte är fysik eller matematik, utan "verkligheten".
Detta är anledningen till varför ingen annan här än du försöker "extrapolera" elpriset ifrån elbilsförsäljning. Du gör ingen någon tjänst med detta, vilket du tyvärr verkar tro. Du lurar bara de som begriper mindre än du gör.
Jag medger villigt att inte jag heller kan prognosticera framtida elpriser, men jag envisas inte med att sprida min oförmåga. Däremot förstår att ju mer jag lär mig om ett ämne, desto högre förståelse får jag för hur lite jag egentligen begriper.
[länk] 2021 uppgick elanvändningen i,elen ersatte oljan i energimixen.
När du använder grafen mellan 1970 - 2020 som "bevis" på att elanvändning inte påverkar elpriset så gör du ju precis det felet som du menar att jag gör - Att bara titta på X och Y och menar att det är bevis på att det inte finns ett samband mellan elanvänding och elpris.
Under den långa perioden har också dom övriga parametrarna som kapacitet i elnät, kapacitet på elproduktion, kapacitet på elexport, reglering av elmarknad etc, hunnit ändras väldigt mycket.
I mitt exempel så tittar jag på 2 parametrar och menar att övriga parametrar ändras väldigt lite från dag till natt på samma datum.
Om du läser mitt förra svar till dig så skriver jag också att kopplingen troligtvis är olinjär.

Se grafer nedan med data på timpris samt elanvändning i SE3 och SE4.

Jag ser där en tydlig dipp i både elanvändning och elpris på natten. Om det inte är den minskade elanvändningen på natten som orsakar dippen i elpris på natten vad kan det vara då? Kanske läge att fråga Duplantis, pingvinen eller Leif GW om du inte har en bra förklaring?

Datat för timpris finns att hämta på Timpris på elbörsen Nord Pool Spot - Vattenfall
Datat för elanvändning finns på Elstatistik | Svenska kraftnät (svk.se)
 
  • Graf som visar förhållandet mellan elanvändning (MWh) och timpris i SE3 under en period.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Linjediagram som visar timpris och elanvändning i SE3 och SE4, med synliga dippar på natten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Attitudeswe
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är frågan, ja. Och det enkla svaret är att sambandet sannolikt är negativt, då den mängd energi som avgasbilarna kräver i bensin och diesel vida överstiger vad motsvarande elbilar kräver. En effektivare oljeförbränning via centrala kraftverk som genererar el kompenserar således elefterfrågan.

Sen är frågan förstås svårare än så i praktiken, för vi vill ju inte fortsätta med fossileldningen efter att vi avvecklat avgasbilarna. Men någon form av dynamik måste vi ändå se i systemet, för alla extrapoleringar utifrån en statisk produktion blir snabbt absurda.
Kan inte elbilarna sänka elpriset tack vare att dom är effektiva på att flytta förbrukning till natten / senare dygn. Det leder till bättre ekonomi för ny kraftproduktion som är av det intermittenta slaget.

10TWh ny vimdkraft kanske kan räknas hem på bilar som förbrukar 5TWh. Då blir det 5TWh över som kan pressa priset...
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Kan inte elbilarna sänka elpriset tack vare att dom är effektiva på att flytta förbrukning till natten / senare dygn. Det leder till bättre ekonomi för ny kraftproduktion som är av det intermittenta slaget.

10TWh ny vimdkraft kanske kan räknas hem på bilar som förbrukar 5TWh. Då blir det 5TWh över som kan pressa priset...
Då gäller det att du använder bilens batteri under den dyraste perioden. Jag trot inte att idéen med att använda bilens batteri för att driva huset samtidigt sänka elpriset? Förbrukningen är alldeles för liten för att påverka dem totala marknaden.

eftersom jag fått lära mig att motorerna i en elbil är ac så undrar jag om man kan använda den växelriktare till att driva huset? får jag 3-fas? hur många A?
Jag frågar för jag vet inte
 
Attitudeswe
Bananskalare Bananskalare skrev:
Då gäller det att du använder bilens batteri under den dyraste perioden. Jag trot inte att idéen med att använda bilens batteri för att driva huset samtidigt sänka elpriset? Förbrukningen är alldeles för liten för att påverka dem totala marknaden.

eftersom jag fått lära mig att motorerna i en elbil är ac så undrar jag om man kan använda den växelriktare till att driva huset? får jag 3-fas? hur många A?
Jag frågar för jag vet inte
Du måste ju inte få ut el ur bilen den dyraste timmen om bilens blotta existens gör fler producenter intresserade av att bygga ny produktion...

Idag är det få bilar du kan plocka ut energi ur. De få som finns så är majoriteten DC så att du måste ha en extern inverter. Sen begränsar t.ex. vw så att bara 10% av bilens livstidscykler kan plockas ut på detta vis (i skoda enyaq)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.