Okarlsson Okarlsson skrev:
Det tycker jag är lite äckligt :seenoevil:
Kan inte du gå upp en timme tidigare för att hänga tvätten då?
 
D Daniel 109 skrev:
Inte på någon marknad säljs produkter under marknadspriset. Elmarknaden är en marknadsekonomi. Att du inte begriper det ändrar inte på faktum.
Tänker inte öda mera tid på en autist. Du åker i blocklistan tillsammans med Useless.
 
  • Haha
16386 och 1 till
  • Laddar…
Z Zimeon skrev:
Jag som nybliven villaägare och har fast pris fram till oktober, är givetvis lite orolig för vad som kommer hända sen. Vi har inga enorma regelbundna elslukare, ingen elbil och i alla fall bergvärme, utan det värsta är väl en elslukande plasma-TV som iofs är aktiv mest på kvällar.

Min fråga är för en okunning som jag; är det så enkelt att om jag byter till timpris, är det bara att läsa av på en mobilapp eller liknande för att få aktuellt pris, eller är det mer komplext än så? Installeras något speciellt på elskåpet? Hur tusan jag gör med varmvattenberedaren har jag för tillfället ingen aning om, framförallt eftersom den inte är levererad än :p Möjligtvis skulle man kunna koppla den till någon enkelt uttagstimer, förstås.

Men om elpriserna kommer att kunna landa på 20K+ för ett vanligt villahushåll i vinter, ej räknat de som har haft turen att kunna installera solceller tidigare, undrar jag om det verkligen kommer att förbli så. Det skulle ju resultera i total ekonomisk kollaps för en förkrossande majoritet av alla villaägare.
Du kan se det i en app, men poängen med att ha spotpris är att man kan styra runt sin förbrukning, så du lär köpa lite automatiseringsprylar.

Angående priserna, så ja, det kommer att bli en "kollaps" som leder till allt från ren överlevnad, till personliga konkurser med hus som kommer rasa i pris.
Hur illa det blir kan man egentligen killgissa bäst man vill, men det blir ingen liten storm
 
Z Zimeon skrev:
Jag som nybliven villaägare och har fast pris fram till oktober, är givetvis lite orolig för vad som kommer hända sen. Vi har inga enorma regelbundna elslukare, ingen elbil och i alla fall bergvärme, utan det värsta är väl en elslukande plasma-TV som iofs är aktiv mest på kvällar.

Min fråga är för en okunning som jag; är det så enkelt att om jag byter till timpris, är det bara att läsa av på en mobilapp eller liknande för att få aktuellt pris, eller är det mer komplext än så? Installeras något speciellt på elskåpet? Hur tusan jag gör med varmvattenberedaren har jag för tillfället ingen aning om, framförallt eftersom den inte är levererad än :p Möjligtvis skulle man kunna koppla den till någon enkelt uttagstimer, förstås.

Men om elpriserna kommer att kunna landa på 20K+ för ett vanligt villahushåll i vinter, ej räknat de som har haft turen att kunna installera solceller tidigare, undrar jag om det verkligen kommer att förbli så. Det skulle ju resultera i total ekonomisk kollaps för en förkrossande majoritet av alla villaägare.
TVn är inte ditt problem. Bergvärmepump, spis, ugn, torktumlare etc är vad som kommer dra mycket.
 
Z Zimeon skrev:
Jag som nybliven villaägare och har fast pris fram till oktober, är givetvis lite orolig för vad som kommer hända sen. Vi har inga enorma regelbundna elslukare, ingen elbil och i alla fall bergvärme, utan det värsta är väl en elslukande plasma-TV som iofs är aktiv mest på kvällar.

Min fråga är för en okunning som jag; är det så enkelt att om jag byter till timpris, är det bara att läsa av på en mobilapp eller liknande för att få aktuellt pris, eller är det mer komplext än så? Installeras något speciellt på elskåpet? Hur tusan jag gör med varmvattenberedaren har jag för tillfället ingen aning om, framförallt eftersom den inte är levererad än :p Möjligtvis skulle man kunna koppla den till någon enkelt uttagstimer, förstås.

Men om elpriserna kommer att kunna landa på 20K+ för ett vanligt villahushåll i vinter, ej räknat de som har haft turen att kunna installera solceller tidigare, undrar jag om det verkligen kommer att förbli så. Det skulle ju resultera i total ekonomisk kollaps för en förkrossande majoritet av alla villaägare.
Din tv och normal matlagning är det minsta bekymret. Det du ska ha koll på är din bergvärmepump. Den är största slukaren i vårt hus. Nu har jag elbil men den laddar jag inte hemma längre.

Om just elpriserna får man ju hoppas att de flesta som hade höga i vintras tänkte till lite och har lagt undan sedan typ april när det blev lägre. Själv har man lagt undan en rätt rejäl pott och den tankas på :)
Kollaps kommer det bli för låginkomstare och de med bra lön som slarvat.
 
stefancrs stefancrs skrev:
Kan inte du gå upp en timme tidigare för att hänga tvätten då?
Det är just det jag inte vill. Inte hon heller. Vi har nog båda väldigt dyr timpeng mellan 05-06 :crysmile:
 
Jag har haft relativt god framgång med förändringarna jag har föreslagit hittills. Tvätta tidigt på morgonen, laga maten mest på helgen, anpassa middagsplanerna efter nästa dags spotpris. Well, än så länge är det på det teoretiska planet eftersom vi inte har timdebitering än, men det är en bra början.

Om vi ryker ihop över elen är det nog snarare kring innetemperaturen. Jag har fått ge mig om att försöka härda ut på 15 grader. Jag har förlorat slaget, men kriget är inte avgjort.
 
  • Älska
stefancrs
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Det är just det jag inte vill. Inte hon heller. Vi har nog båda väldigt dyr timpeng mellan 05-06 :crysmile:
Skyll inte på henne då
 
Magnus E K
Jämn innetemperatur på 15 grader funkar knappast. Bättre att stänga av när det är extra dyrt och låta det bli så kallt som det blir och sen ta igen det med 25 grader när priset faller. Mycket lättare att klara kylan om man vet att det kommer extra värme senare istället. 15 grader konstant hela vintern (eller 18-19 för den delen) skulle jag aldrig klara.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Jämn innetemperatur på 15 grader funkar knappast. Bättre att stänga av när det är extra dyrt och låta det bli så kallt som det blir och sen ta igen det med 25 grader när priset faller. Mycket lättare att klara kylan om man vet att det kommer extra värme senare istället. 15 grader konstant hela vintern (eller 18-19 för den delen) skulle jag aldrig klara.
Det har du rätt i, mer i detalj handlar diskussionen om vilken temperatur som ska vara något slags riktmärke.

Förra vintern klantade vi oss med uppvärmningen och hade runt 15 grader i några dagar innan vi hittade felet. Det var för jävligt. Men vi var inte förberedda, i år skulle vi ha möjlighet att förbereda oss. Jag har en del teorier om hur vi kan göra livet mer drägligt, som att ha lite uppvärmning på lilla toan så man kan göra sin grej där utan att frysa, och gå in där när man ska byta till och från värmande pyjamas.

Jag tror inte heller att vi skulle stå ut hela vintern så, men det vore bra att ha en chans att prova mina teorier och se vilka som funkar och vilka som behöver mer förberedelse. Står vi ändå inte ut höjer vi långsamt tills vi är på en nivå vi kan leva med.
 
  • Älska
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
stefancrs stefancrs skrev:
Skyll inte på henne då
Det har jag väl aldrig gjort? Vi har efter gemensam diskussion fördelat olika sysslor mellan oss, och för tillfället gör hänger hon tvätt. Då måste jag som partner ha full respekt för när hon kan tänka sig att göra det.

Tror du läste mitt inlägg lite som Fan läser bibeln.
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
På hemmafronten hade jag bristande framgång idag. Under middagen:

Jag: jag tänkte kanske vi skulle skaffa timpris för jag börjar få lite elprisångest inför vintern. Kan du tänka dig det?

Hon: Det verkar ju asmeckigt, jag tvättar ju när jag tvättar för att det pssar bäst att tvätta då.

Sedan bytte vi samtalsämne :confused:
Här lät det kanske liiiite som att du var redo att göra vad som behövdes men inte hon, enligt dig. Men jag ber om ursäkt ifall det var att läsa som fan läser bibeln.

Om ni är som oss så är det nog bra om hon är den som hanterar tvättmaskinen (jag fuckar ofta upp kläder när jag ger mig på det...), men hänga tvätt kan ju vem som helst göra.
 
stefancrs stefancrs skrev:
Här lät det kanske liiiite som att du var redo att göra vad som behövdes men inte hon, enligt dig. Men jag ber om ursäkt ifall det var att läsa som fan läser bibeln.

Om ni är som oss så är det nog bra om hon är den som hanterar tvättmaskinen (jag fuckar ofta upp kläder när jag ger mig på det...), men hänga tvätt kan ju vem som helst göra.
Ett ärligt misstag.

Diskussionen var mer på bogen att jag öppnade på dörren och hon slog igen den :rofl: mycket beroende på rädslan för försämring i livskvalité, tror jag.
 
  • Älska
stefancrs
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Din tv och normal matlagning är det minsta bekymret. Det du ska ha koll på är din bergvärmepump. Den är största slukaren i vårt hus. Nu har jag elbil men den laddar jag inte hemma längre.

Om just elpriserna får man ju hoppas att de flesta som hade höga i vintras tänkte till lite och har lagt undan sedan typ april när det blev lägre. Själv har man lagt undan en rätt rejäl pott och den tankas på :)
Kollaps kommer det bli för låginkomstare och de med bra lön som slarvat.
Tack för tips, alla tre. Som jag anade är det de där sakerna som sätter igång lite när de vill, som är de man i så fall bör automatisera. Eftersom värmepannan inte är här än (med en hel del otur kommer den inte ens i vinter, men jag vågar fortfarande hoppas), så kan jag ju i så fall förbereda för att köpa lite autoprylar som ser till att varmvattnet bara sätter igång på natten, till exempel. Med lite tur kan man smälla in det samtidigt som pannan.

Matlagning är inte så mycket att göra åt, men man kan ju undvika att köra långkoken när det är som dyrast i så fall. Samma sak med tvättmaskin; den kan man ju styra när den går.

Även om jag håller med om att man kanske inte ska blanda in politik i diskussionen, måste jag säga att jag känner lite sådär inför att svenska elbolag håvar in storkovan, på bekostnad av potentiell personlig konkurs för många villaägare i Sverige, bara för att elpriset globalt har skjutit i höjden. Jag är ingen inbiten nationalist, men det känns ganska knäppt att bolag i Sverige inte hjälper till när landet står inför en jättekris. Vad jag förstår är det ju knappast så att det plötsligt blivit tio gånger dyrare att driva elkraftverken, i alla fall inte för oss som kör mycket med vatten- och kärnkraft (kanske kärnbränslet gått upp i pris, vad vet jag).

Worst case får vi ta smällen i vinter och se till att ha solpaneler och kansek vindkraftverk till nästa vinter.
 
  • Gilla
Rkarlsson och 1 till
  • Laddar…
K
S sebbu skrev:
Att lägga ner 6/12 kärnkraftverk är Putins fel. Visst. Att europa gör sig beroende av rysk gas och svenska politiker ändå fortsätter med nedläggningar är Putins fel. Ofelbar logik.
Det är Putins fel på sätt och vis. Sovietunionens misslyckande i Chernobyl 1986 och en väldigt välfinaniserad (till stora delar av Ryssland/sovjet) anti kärnkrafts- och "miljö" rörelse har lett till dagens situation. Vi i väst är så hjärntvättade att vi inte förstår bättre och det finns inte något parti som skulle kunna fixa situationen. Högerpartierna har haft flera chanser att visa att de kan bättre men har ständigt sumpat dem. 8 år med alliansen ligger tyvärr fortfarande till grund för många av dagens problem.

Det viktigaste i valet är att MP hålls utanför. En röst på S är nog det vettigaste i dagens läge kompromisspolitik är den sämsta politiken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.