Hej. Jag håller på att få taket omlagt och de har börjat spika råsponten. Jag ser nu att de skarvat råspontluckorna mellan takstolarna på ett ställe, och lagt dem omlott. Det är dessutom en generalskarv där på samma ställe hela vägen. Är det verkligen ok att göra så?
Jag ser att det råder delade meningar på forumet, men de instruktioner jag kollat på säger att råspontluckor ska skarvas stumt över takstol.
Hade ni accepterat detta?

Tätning med blå tejp längs kanten där en trävägg möter taket i ett byggprojekt i ett oisolerat utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om takstolarna sitter med något annat än 120 cc då funkar inte luckor.
Vanlig hederlig råspont passar alla tak.
Varje bräda, även i luckor ska spikas så det man vinner med luckor är att slippa slå ihop brädorna.
Protte
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Det där ser väl helt galet ut? Glömde snickarna ta med en såg?
 
H HK-47 skrev:
Hej. Jag håller på att få taket omlagt och de har börjat spika råsponten. Jag ser nu att de skarvat råspontluckorna mellan takstolarna på ett ställe, och lagt dem omlott. Det är dessutom en generalskarv där på samma ställe hela vägen. Är det verkligen ok att göra så?
Jag ser att det råder delade meningar på forumet, men de instruktioner jag kollat på säger att råspontluckor ska skarvas stumt över takstol.
Hade ni accepterat detta?

[bild]
Hur kan det råda delade meningar om det där? Bland det sämsta jag sett, alla kategorier. Klart de ska göra om.
 
  • Gilla
Daniel Björnstam och 2 till
  • Laddar…
Va är de för ikea påse bakom då?
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Nej det är inte godkänt att skarva dom där mellan takstolarna.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Om det där är slutresultatet med råsponten så behöver du nog va hemma nästa gång dom kommer. Mest för att se va det är för folk som jobbar där.. Min dotter på 5 år skulle förstå att det inte är så man gör...
 
K Klicka skrev:
Det där ser väl helt galet ut? Glömde snickarna ta med en såg?
Ja, eller hjärnan?
 
Det där är illa till och med för att vara klantverkare! Vad är det för några pajasar du anlitat, kringresande arbetskraft?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Va fan???

Hoppas lågkonjunkturen drar med dessa bolag t konkurs.

Är för många skojföretag i branschen.
 
Hur kommer det senare att bli med pappen? Den ska inte ha skarpa veck samtidigt som den stumt ska ligga mot underlaget.
Protte
 
Jag får en klump i magen av den där skarven säg åt dom att de inte ska skarva omlott. De måste ju till och med varit svårt att böja råsponten så där. Hur lyckas man. Vilka clowner.
 
  • Gilla
ACSBH
  • Laddar…
Vid projektering av takbyte eller nyproduktion beställer man längden på takluckor utifrån taklagsplan samt bredden på takpannorna.
Det är en av fördelarna med takluckor, ingen kapning, inget spill.
 
Hur är resten av arbetet gjort?
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Hyvlade sidan brukar väl dessutom läggas uppåt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.