Efter att ha pratat med MVK så har jag förstått det som så här: Det är ett litet vakuum just nu då tätskikten för måleri inte är godkända enligt de nya reglerna men att de som faktiskt varit godkända och fungerat bra i 20 år med största sannolikhet blir godkända nu igen. En del har redan hunnit testats men det är först när alla tester är klara som man ger ok. Detta kommer ske efter sommaren.

Vi har alltså höjden av otur då vi ville ha ett företag att utföra arbetet just nu efterssom det företaget inte kan ge någon garanti på arbetet utan en garanti från tillverkaren i ryggen. Hade vi kunnat vänta hade det troligen gått hur bra som helst men vi har ett naket badrum och inflyttning nästa vecka så det är tyvärr inget alternativ för oss.

Stort tack för hjälpen, nu åker jag och köper mera kakel....
 
OK, förstår inställningen om slingorna.
 
Kali, vilka nya regler är det som avses då?
 
jon_h: För att det inte skall bli några felaktigheter i detaljerna föreslår jag att du själv talar med MVK...jag har så mycket i huvudet just nu att jag är rädd att jag kanske säger något galet....
Stort tack för din snabba respons på mina frågor. Ha en fortsatt skön sommar!
 
Jag får göra så. Och detsamma. :)
 
Tänkte upprepa mig lite hur jag hade tänkt med golvet.
Ligger spånskivor på cc30 nu. Vattenburen golvvärme ska på glespanel på detta. Sen ett lager golvgips (har massa över som jag vill bli av med) och flytspackel på detta.

Tänkte i duschutrymmet skippa gipset och ta flytspackel ända ner till golvvärmen. Borde bli ca: 2,5-3cm flytspackel alltså. Eller ska jag köra med gipset i duschen oxå? Eller ska jag ta snabbslipsats som Ardexsmitten pratade om?
 
Jag tycker att det låter som en lite märklig konstruktion, om du ändå lägger slingorna ovanpå spånet så tycker jag att du ska gjuta in dem, antingen i flytspackel eller i golvbruk. Du får mycket bättre värmeavgivning då, dessutom. Ska du ändå lägga golvgips som du tänkt så tycker jag att du ska göra det i hela rummet, och sedan flytspackla ovanpå alltihop.
 
Får bli golvgips + flytspackel.
Hur mycket flytspackel pratade vi om då? Hittade bara det som stod vad jag förstod om man hade elslingor.
15mm som minst?

Eller är det en jättevinst att göra en stor flytspackelkaka av allting. Vettetusan om jag klarar det själv.
 
Minst 12 mm vid brunnen. Men jag skulle tro att det är mycket enklare att gjuta in slingorna, det är ju bara att hälla på. Fallet kan du bygga i en andra spackling, precis som du hade gjort ovanpå gipset annars.
 
Har tänkt renovera vårat badrum innan vi flyttar in och har läst in oss på de nya reglerna. Just nu är det så långt ifrån våtrumssäkrat det kan komma då det är omålat (lackad kanske?) träpanel på väggar och tak och en plastmatta på golvet utan uppvik. Ingen fuktspärr under varken vägg el. golv. Blir en riktig totalrenovering med andra ord. Hittar inget om vad som gäller för taket. Kan vi ha kvar träpanelen i taket om vi måler el. måste vi ta ner? Om vi vill ha trätaket, måste vi ta ner det och lägga ngt under först?
 
Ni kan behålla trätaket, även om det inte är optimalt. Målas företrädesvis med ett våtrumsfärgsystem. Vad finns ovanför badrummet?
 
Ovanför badrumet finns bara vinden, kall och oinredd. I framtiden ska vi nog göra en våning till uppepå men då byta takstolar och höja hela huset så det blir väl ett senare problem.
Men vi behöver alltså inte ta ner taket i badrumet och lägga ngt innanför innan vi sätter upp igen och målar?
Vad är optimalt då?
 
Ett målat gipstak är i princip det bästa, det är helt tätt. Men trätak fungerar i regel helt okej.

Jag skulle nog önskat en diffusionsspärr i taket, alltså plast ovanför takbräderna. Om ni inte sätter det får ni vara extra noggranna med att köra badrumsfläkten tills all fukt ventilerats ut.
 
Golvbruk säger du, är det billigare än flytspackel?
Gör man två kakor då, första med golvbruk över slingorna och andra med flytspackel?
Hur gör man då med golvslingorna för de behöver väll inte ligga på glespanel i plåtar?
Kan man lägga ut slingorna med större modell kabelklipps och gjuta på detta?
Mycket med frågor blir det.
 
Ja, två lager, bruket är billigare än flytspacklet. Egentligen skulle det räcka med bara golvbruk, men det kan vara lite svårt att få till ett perfekt fall och en tillräckligt bra yta med bara det. Behövs inga plåtar. Tillfällig infästning av slangarna under gjutningen bara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.