R
F Finndjävel skrev:
Med den inställningen antar jag att du skulle acceptera att bli slav också.
Förlåt? Jag kan inte ens gissa hur du kan tycka att det är en logisk slutsats av det jag skrev.

F Finndjävel skrev:
Globalisterna och elbolagen gör vinst fast priserna skulle vara en tiondel av nuvarande nivå. Dom har bara höjt priserna till ockernivåer för att dom kan och ingen sätter stop för det. Påhejade av korrupta politiker, multimiljardärer och Daniel109.
Varför har "globalisterna och elbolagen" inte höjt till ockernivåer i de norra delarna av Sverige? Retorisk fråga förstås.

Jag tolkar det inte som att @Daniel 109 hejar på, mer som att han försöker få bl.a. dig att förstå hur situationen ser ut. Jag har för länge sedan insett att han, likt Sisyfos, kan rulla stenen upp för berget i evighet. Det verkar inte riktigt ta :)

F Finndjävel skrev:
Dom ska inte få mina pengar om jag så ska frysa ihjäl. Jag stänger hellre av huvudsäkringen och sparar pengarna till vapen då.
Som sagt, vissa verkar ha en mycket märklig inställning till att betala för EL. Tack för att du hjälpte till att stödja den tesen.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
R
D dibb skrev:
Känner flera par där bägge jobbar på samma industri, 7 - 16.
Om bägge föräldrarna ska jobba på natten på industri, och det inte finns något "nattis" för barnen, utan bara "dagis och skola" i kommunen, hur görs det då?
Det är nog en fråga som kommer att bli aktuell att lösa i kommuner med mycket elintensiv industri.

D dibb skrev:
Tror att det inte är "bara att" för industrier att flytta arbetstider. Kan bli företaget som får hålla med "nattis".
Det kommer säkert finnas industrier som löser den frågan om de anser att det är lönsamt.

Alternativet till att inte köra nattskift är sannolikt att stänga ner helt för många arbetsplatser. Det är nog bara att ställa in sig på för många arbetare i en nära framtid. Arbetslös eller nattarbete.
 
R RoAd skrev:
Det är nog en fråga som kommer att bli aktuell att lösa i kommuner med mycket elintensiv industri.



Det kommer säkert finnas industrier som löser den frågan om de anser att det är lönsamt.

Alternativet till att inte köra nattskift är sannolikt att stänga ner helt för många arbetsplatser. Det är nog bara att ställa in sig på för många arbetare i en nära framtid. Arbetslös eller nattarbete.
Innan de hinner lösa nattis i kommuner kommer par där båda jobbar på samma få välja vem som ska bli arbetslös.
Tar vi vår kommun som exempel så är det just det valet många fått göra, alltså att bli arbetslösa för de har nattjobb för att kommunen vägrar ge platser trots det skulle gå att lösa.

Sen är det tyvärr inte så för alla industrier att de bara kan ställa om till natt. De som ligger i samhällen med boende runt sig måste söka massor av tillstånd för att få hålla igång, ett par sågverk bland annat. Där jag jobbar tror jag det hade blivit svårt om man kör natt då vissa fläktar och dylikt måste gå i produktionen.

Det är såklart lättare för industrier som ligger utanför där ingen bor.
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
Finns det också något kring att vi inte använder gas/kol/olja för uppvärmning i någon större utsträckning?
Du menar att vi ligger trea på listan över minst fossil energi?
Stapeldiagram som visar elproduktion med fossila bränslen per land, Sverige ligger näst lägst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
R
R Rkarlsson skrev:
Innan de hinner lösa nattis i kommuner kommer par där båda jobbar på samma få välja vem som ska bli arbetslös.
Tar vi vår kommun som exempel så är det just det valet många fått göra, alltså att bli arbetslösa för de har nattjobb för att kommunen vägrar ge platser trots det skulle gå att lösa.

Sen är det tyvärr inte så för alla industrier att de bara kan ställa om till natt. De som ligger i samhällen med boende runt sig måste söka massor av tillstånd för att få hålla igång, ett par sågverk bland annat. Där jag jobbar tror jag det hade blivit svårt om man kör natt då vissa fläktar och dylikt måste gå i produktionen.

Det är såklart lättare för industrier som ligger utanför där ingen bor.
Ja en del kan inte anpassa sig till den skitsituation vi är i och kommer tyvärr att förlora jobb, sälja hus, lägga ner företag, etc. Något annat påstod jag väl inte? Jag hoppas att de kommuner som får ett behov skyndar på att lösa exempelvis "nattis". Det finns säkert fler saker. Exempelvis kommunaltrafik som kanske inte går alls på nätterna idag.
 
B Borgen2021 skrev:
Du menar att vi ligger trea på listan över minst fossil energi?
[bild]
Exakt så
 
Skumpe
V Viktorbyggahus skrev:
Nej. Det var mer att jag sa att jag är skeptisk till att tex alla anställda på scania har avtal som säger att arbetsgivaren helt får ställa om från vanliga arbetstider till nattetider. Ofta är det tillfälliga pass avtal reglerar. Inte hela den anställdes arbetstid. Och då behöver facket kopplas in och nya kollektivavtal skrivas och anställda behöver skriva på nya anställningsavtal. Och hr och företag tar gärna inte den striden i onödan. Onödan skulle vara ifall det var en volatil elprismarknad. Men vad vet jag. Jag kan ha fel. Varenda industrianställdes kontrakt kanske skriver att den anställde jobbar när chefen säger till oavsett vad. Jag är bara halvt sarkastisk. Jag är ingen industrianställd. Så jag är öppen för att alla utvecklare och fabriksarbetare och jurister m.m. över en natt tvingas ställa om till nattpass. Men det stämmer inte med min verklighetsuppfattning.
Är det någon som har insyn bortom en artikel som beskriver ett företag och ”flera andra”?
Att facket måste vara med i diskussionen om man ska införa nattarbete för personer vars avtal specificerar att de bara arbetar dag - ja, det är självklart.

Min poäng var att nattarbete är inte något konstigt inom industrin. Det finns massor av folk som arbetar natt, massor av kollektivavtal som reglerar nattarbete inom industrin. Om industrin vill arbeta på natten kommer de att utan större svårigheter kunna arbeta på natten. Det är inte som att Nordea skulle be sina ekonomer att byta till nattskift.
 
  • Gilla
Viktorbyggahus
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Ja en del kan inte anpassa sig till den skitsituation vi är i och kommer tyvärr att förlora jobb, sälja hus, lägga ner företag, etc. Något annat påstod jag väl inte? Jag hoppas att de kommuner som får ett behov skyndar på att lösa exempelvis "nattis". Det finns säkert fler saker. Exempelvis kommunaltrafik som kanske inte går alls på nätterna idag.
Nej det gjorde du inte.
Men jag påstod att om många kommuner är lika bångstyriga som vår så kommer valet bara vara det. Att ena partnern får bli arbetslös.
Vår skulle aldrig få för sig att lägga energi på att fixa kollektivtrafiken då de drar in den istället =)
Jag tror dock inte på att det blir så värst många som ställer om till natt, utan mest de som har läget och kan utan större tillstånd ställa om.

Om de skulle ställa om på mitt jobb så blir det nog facket som skulle stoppa det. För många som aldrig skulle ställa upp helt enkelt.
Jag och min närmsta kollega hade varit ganska ensamma i byggnaden då våra jobb inte kan ställas om pga leveranser =)
 
R RoAd skrev:
Förlåt? Jag kan inte ens gissa hur du kan tycka att det är en logisk slutsats av det jag skrev.



Varför har "globalisterna och elbolagen" inte höjt till ockernivåer i de norra delarna av Sverige? Retorisk fråga förstås.

Jag tolkar det inte som att @Daniel 109 hejar på, mer som att han försöker få bl.a. dig att förstå hur situationen ser ut. Jag har för länge sedan insett att han, likt Sisyfos, kan rulla stenen upp för berget i evighet. Det verkar inte riktigt ta :)



Som sagt, vissa verkar ha en mycket märklig inställning till att betala för EL. Tack för att du hjälpte till att stödja den tesen.
Tänk dig att du går till butiken och köper mjölk. Mjölken kostar 10kr. Men när du går till kassan och ska betala så googlar kassabiträdet efter priser och hittar en grill i jämtland som vill ha 100kr för mjölken. Nu får du betala 100kr istället eftersom den som kräver det högsta priset på marknaden bstämmer priset för alla andra. Nån fri konkurrens och prissättning finns inte. Skulle du acceptera det lika glatt?
 
  • Gilla
Viktorbyggahus
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Tänk dig att du går till butiken och köper mjölk. Mjölken kostar 10kr. Men när du går till kassan och ska betala så googlar kassabiträdet efter priser och hittar en grill i jämtland som vill ha 100kr för mjölken. Nu får du betala 100kr istället eftersom den som kräver det högsta priset på marknaden bstämmer priset för alla andra. Nån fri konkurrens och prissättning finns inte. Skulle du acceptera det lika glatt?
Det är inte så det fungerar. Ingen kan sälja dyr el om det finns billig osåld el. Priset sätts efter den billigaste osålda elen.
 
  • Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är inte så det fungerar. Ingen kan sälja dyr el om det finns billig osåld el. Priset sätts efter den billigaste osålda elen.
Ja, när 99% är villiga att sälja för en krona /kWh och den sista procenten vill ha tio kronor /kWh så blir priset för alla 10kr/kWh. Att du ens tror att det har nått med marknadsekonomi att göra är tragiskt.
 
F Finndjävel skrev:
Ja, när 99% är villiga att sälja för en krona /kWh och den sista procenten vill ha tio kronor /kWh så blir priset för alla 10kr/kWh. Att du ens tror att det har nått med marknadsekonomi att göra är tragiskt.
Inte på någon marknad säljs produkter under marknadspriset. Elmarknaden är en marknadsekonomi. Att du inte begriper det ändrar inte på faktum.
 
  • Gilla
halper och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Inte på någon marknad säljs produkter under marknadspriset. Elmarknaden är en marknadsekonomi. Att du inte begriper det ändrar inte på faktum.
Men menar du att det fortfarande är en marknadsekonomi om du räknar in alla subventioner vindkraften fått nationellt samt i Europa
Slår inte subventioner ut marknaden?
 
Jag menar att prissättningen av el sker på marknadsekonomiska grunder. När det gäller etablering av kraftverk är det också på marknadsekonomiska grunder. Men där finns det som du nämner mycket bidrag och regelverk som påverkar marknadsituationen.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Jag som nybliven villaägare och har fast pris fram till oktober, är givetvis lite orolig för vad som kommer hända sen. Vi har inga enorma regelbundna elslukare, ingen elbil och i alla fall bergvärme, utan det värsta är väl en elslukande plasma-TV som iofs är aktiv mest på kvällar.

Min fråga är för en okunning som jag; är det så enkelt att om jag byter till timpris, är det bara att läsa av på en mobilapp eller liknande för att få aktuellt pris, eller är det mer komplext än så? Installeras något speciellt på elskåpet? Hur tusan jag gör med varmvattenberedaren har jag för tillfället ingen aning om, framförallt eftersom den inte är levererad än :p Möjligtvis skulle man kunna koppla den till någon enkelt uttagstimer, förstås.

Men om elpriserna kommer att kunna landa på 20K+ för ett vanligt villahushåll i vinter, ej räknat de som har haft turen att kunna installera solceller tidigare, undrar jag om det verkligen kommer att förbli så. Det skulle ju resultera i total ekonomisk kollaps för en förkrossande majoritet av alla villaägare.
 
  • Gilla
Onyx1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.