Är alla laddboxar parade för att kommunicera och dela på tillgänglig ström? Om de är av typen Easee Home kan max fyra boxar prata med varandra, är det proffsvarianten Easee Charge kan det vara flera. Ska inte behövas någon Equalizer, men de måste vara rätt konfigurerade för att prata med varandra och max ta ut 3*20A totalt, vilket är väldigt lite för så många boxar. Detta skulle installatören gjort.
 
  • Gilla
knightjocke och 3 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
I början var jag helt inne på 3-fas för laddning av elbilar. Men jag har fått ompröva det då moderna hus har så många 1-fas förbrukare som ugn, spis, tvätt, pool osv. Det är enklare att få kapacitet att ladda 1 än 3-fas.

Huawei kommer nu i höst med en laddbox som kan växla mellan 1 och 3-fas under pågående laddning för att optimera tillgänglig kapacitet.
Oj vad svårt att växla under pågående laddning, de behöver två kontaktorer istället för en. Det är helt sjukt att det inte dykt upp tidigare.

Rörande att säkringen går så är det väldigt vanligt att installation av flera laddboxar sker utan fasrotation och det är inte ovanligt att folk parkerar på var tredje parkering (av någon anledning). Det största problemet med avsaknad av fasrotation är att alla laddhybrider laddar på samma fas och då kan inte elbilarna ladda särskilt snabbt. Men ni skall se att laddhybriderna förr eller senare hamnar på var tredje box.

Notera också att det inte går att ladda långsammare än 6A, vilket gör att man måste dimensionera laddningen för 6A trefas på alla platser som inte kan slå om till enfas automatiskt eller att man kopplar ur bilarna på ett roterande schema.

Laddning på gemensam anläggning blir ofta dyrt och krångligt pga detta. Enklast är 6-16A enfas på denna typ av anläggningar. Det är enklast att dimensionera och det är tillräckligt snabbt.
 
  • Gilla
Warleod och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Oj vad svårt att växla under pågående laddning, de behöver två kontaktorer istället för en. Det är helt sjukt att det inte dykt upp tidigare.

Rörande att säkringen går så är det väldigt vanligt att installation av flera laddboxar sker utan fasrotation och det är inte ovanligt att folk parkerar på var tredje parkering (av någon anledning). Det största problemet med avsaknad av fasrotation är att alla laddhybrider laddar på samma fas och då kan inte elbilarna ladda särskilt snabbt. Men ni skall se att laddhybriderna förr eller senare hamnar på var tredje box.

Notera också att det inte går att ladda långsammare än 6A, vilket gör att man måste dimensionera laddningen för 6A trefas på alla platser som inte kan slå om till enfas automatiskt eller att man kopplar ur bilarna på ett roterande schema.

Laddning på gemensam anläggning blir ofta dyrt och krångligt pga detta. Enklast är 6-16A enfas på denna typ av anläggningar. Det är enklast att dimensionera och det är tillräckligt snabbt.
Det är lite mer prylar som behövs än det. Några laddare har idag att de kollar av last och väljer fas men de har den inställningen hela cykeln. Det som är speciellt nu är att den växlar mellan 1 och 3f och vilken fas beroende på last och hela tiden.

För att kunna köra 3f måste alla 3f ha tillgänglig effekt för att det skall kunna starta. Dessutom blir det den högst belastade fasen som blir begränsar alla 3.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Går det ens att göra så? Laddaren sitter ju i bilen, den vill ha kontinuerlig matning. Vad jag vet finns det inget i standarden som gör att det är möjligt att byta fas under laddning. Inte heller växling mellan enfas och trefas. Jag gissar att laddningen måste stoppas för att växla om man ska följa standarden.
 
D Daniel 109 skrev:
Går det ens att göra så? Laddaren sitter ju i bilen, den vill ha kontinuerlig matning. Vad jag vet finns det inget i standarden som gör att det är möjligt att byta fas under laddning. Inte heller växling mellan enfas och trefas. Jag gissar att laddningen måste stoppas för att växla om man ska följa standarden.
Ja, det går. Schneider har den funktionen i sina kommersiella system med AC laddning.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Easeeboxen kan pausa laddningen och ändra mellan trefas och enfas beroende på last i sammankopplade easeeboxar, om de är ihopparade och rätt konfigurerade.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Det är lite mer prylar som behövs än det. Några laddare har idag att de kollar av last och väljer fas men de har den inställningen hela cykeln. Det som är speciellt nu är att den växlar mellan 1 och 3f och vilken fas beroende på last och hela tiden.

För att kunna köra 3f måste alla 3f ha tillgänglig effekt för att det skall kunna starta. Dessutom blir det den högst belastade fasen som blir begränsar alla 3.
Jo jag vet detta. Jag försökte dock fokusera mer på problemen med att ladda alls om man sparar in på matningen.
 
J Joonazz skrev:
Har installatören konfigurerat lastbalansering korrekt? 20A kan ju en laddning dra. Ni kör ju behöva 50-100A om 5-10 bilar ska kunna ladda samtidigt i vettig hastighet?

På 20A även med lastbalansering kommer kanske 3-4 kunna ladda? Minimum brukar ju vara 6A per bil annars kan iaf Zoe ha svårt att starta laddningen?

Sen beror de ju på om bilarna laddar 3 fas eller 1 fas hur mkt dom drar.
Det är bara elände med elbilar!

Och än värre blir det när elen kostar 10 - 15 kr/kWh.

Elbil i dessa tider bygger enbart på propaganda och Miljömupparnas masshysteri!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
LoweW
I Itaka skrev:
Det är bara elände med elbilar!

Och än värre blir det när elen kostar 10 - 15 kr/kWh.

Elbil i dessa tider bygger enbart på propaganda och Miljömupparnas masshysteri!
Kom med konstruktiva förslag till TS eller starta en egen tråd om du bara vill gnälla.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
I Itaka skrev:
Det är bara elände med elbilar!

Och än värre blir det när elen kostar 10 - 15 kr/kWh.

Elbil i dessa tider bygger enbart på propaganda och Miljömupparnas masshysteri!
Förbannade fossilkramare!! Har du inga barn, eller andra anhöriga som skall leva på planeten efter dig ?
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
S0MMER S0MMER skrev:
Det satt uttag för motorvärmare tidigare och installatören har inte bemödat sig att uppdatera gruppförteckningen. Vad jag vet så har dom inte grävt upp något utan endast plockat bort uttagen för motorvärmare och smackat på laddarna istället..
Vanligtvis ansluter man Easee laddbox med tre faser. Var det verkligen tre faser framdraget till varje motorvärmaruttag? Det låter ovanligt.
Sedan ser inte dvärgbrytarna ut att vara för tre faser. Väldigt nyfiken på hur den elfirma ni anlitade tänkte att lösningen ska fungera.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Sedan måste man fysiskt koppla dem till olika faser.

Jag bor i villa med snedriven last.
En säkring gick konstant om man hade disk tvätt och torktumlare.

Allt blev bättre när bergvärme kom och direktel kopplades bort och drogs om. kunde tom basta utan problem.
Nu kom Easy laddare. Går inte ladda bilen med 16A och ha igång ugn.

Min bil laddar endast 1Fas (hybrid). Första fasen drogs nu dit där jag förut chuckoladdade helt utan problem med 12A och nu fungerar även Easy på 16A. Menar du att det här hade kunnat göras i appen?? Alltså fasförflyttningen? Jag hittar inte den inställningen på appen eller configen som man får med webinterface och boxens egen wifi. Det enda som går välja där är 1 fas eller 3 fas laddning.

Är alla inställda på samma 1 fas ledning blir det ändå patrull....

Har du inte en Equalizer är mitt råd att införskaffa en sådan. Med Equalizer ipluggad i elmätaren så kan laddboxen ändra vilken fas som laddar bilen. Hybrider laddar alltid på första fasen, men om Equalizern känner av att det är för hög belastning på första fasen i huset generellt så säger den till laddboxen att växla faserna ut från boxen. Då kan du tillexempel få scenariot att boxen laddar med ström från tredje fasen ut till bilen för där är mer ström tillgängligt. Således skjuter du inte första fasens huvudsäkring. Fiffigt eller hur?
 
R Robert-san01 skrev:
Börja med att ställ dem på 1-fas. Då kan ni iaf få 6A på 9st samtidigt.
Det är en god tanke, men kontraproduktiv. Vid så låga laddeffekter går en större andel av effekten åt till att driva stödsystemen i bilen, dvs laddningseffektiviteten minskar. Det tar alltså längre tid för alla bilar att bli klara.
 
martin43 martin43 skrev:
Det är en god tanke, men kontraproduktiv. Vid så låga laddeffekter går en större andel av effekten åt till att driva stödsystemen i bilen, dvs laddningseffektiviteten minskar. Det tar alltså längre tid för alla bilar att bli klara.
Med ett korrekt system så delas tillgänglig effekt ut och är det ex bara en bil som laddar så får den full effekt. 2 st, hälften osv.

9st 1-f i detta fall var ett förslag så de kan börja ladda alls till de fått igång systemet på riktigt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
LoweW
T turbosaab skrev:
Har du inte en Equalizer är mitt råd att införskaffa en sådan. Med Equalizer ipluggad i elmätaren så kan laddboxen ändra vilken fas som laddar bilen. Hybrider laddar alltid på första fasen, men om Equalizern känner av att det är för hög belastning på första fasen i huset generellt så säger den till laddboxen att växla faserna ut från boxen. Då kan du tillexempel få scenariot att boxen laddar med ström från tredje fasen ut till bilen för där är mer ström tillgängligt. Således skjuter du inte första fasens huvudsäkring. Fiffigt eller hur?
Det var min tanke också, men det funkar inte som Kardborre påpekade i inlägg #31.

TS har 10st Easee laddrobotar, alltså bör det inte vara den ”vanliga” Home modellen(man ha max 4st av den ihopkopplade tror jag) som vanliga villaägare har hemma utan den kommersiella versionen som inte använder equalizer.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.