Du ska lägga dom så att högsta punkt är i underkant sula.
Annars lägg dom så djupt det går.....
 
Är det lämpligt att lägga ner dräneringsrören i vattnet. Dit jag grävt nu så tittar grundvattnet upp(som iofs står ovanligt högt just nu).
Eller ska jag flytta upp dräneringsrören så de hamnar ovanför grundvattnet (blir i nivå med sulan).

Vilket av alternativen är bäst?
 
Dräneringsrörets underdel brukar man säga skall ligga ca 10cm under sulans lägsta punkt. Det får dock inte ligga för nära huset i horisontalled eftersom du då riskerar att marken under huset blir instabil med sättningar som påföljd. Det lämpliga avståndet mellan sula och rör beror av vilket material huset står på. Är det berg kan det ligga nära, är det lera måste det ligga längre bort. Dräneringsfirmorna brukar rekommendera att lutningen ifrån sula till rör är minst 1:2. Dvs om röret ligger 10 com under sulan så bör det ligga minst 20 cm ifrån grunden.

Säkrast är dock att ta ett snack med tillverkaren av din dräneringsprodukt. Isodrän är mycket bra att ha at göra med och svarar gärna på frågor även ifrån hemmapulare.

-h
 
OK..Tack för svaret..
Får gräva lite längre ut från sulan alltså för huset verkar stå helt på lera. 10 cm ska jag nog klara ganska precis med dräneringsrören. Återkommer säkert med fler frågor. =)
 
Ja man kan aldrig vara nog försiktig. Hus är tunga och lera är mjukt;) Tänk också på riskerna med att schaktväggarna rasar nu i dessa regntider. Det är fler än en hemmadränerare som har slutat sina dagar under ett par ton lera. Undvik även att frilägga för stor del av grundmuren på en gång. Då kan hela huset lägga sig om det vill sig illa. Dom flesta brukar ta en vägg i taget.

-h
 
Bezt skrev:
93/80 är det en bra storlek på dräneringsrör?
-Vet inte. Jag körde med 100 men det lär ju inte bli frågan om några stora flöden.

Bezt skrev:
Ska man köpa slang på rulle eller fasta längder till dräneringsrören?
-Fasta längder är ohyggligt mycket lättare att hantera vid läggning. Slang på rulle lever sitt eget liv och är rent omöjlig att få att ligga snyggt med fall åt rätt håll.

Bezt skrev:
110 mm till avloppsrören till stuprören bra?
-Japp.

Bezt skrev:
edit: Hur långt ner ska man lägga regnvattensrören egentligen?
-Frostfritt brukar man säga. Jag lade dom ca en halvmeter ovanför dräneringen (1.5 m under marknivå). Man kan säkert lägga dom lite grundare.

Bezt skrev:
Ska jag skarva dräneringsröret till avloppsrör sista biten (20m snett över trädgården). Verkar ju onödigt att dränera 20m trädgård och kanske lite mindre risk att det sätter igen sig om man använder avloppsrör där.
-Låter som en god ide. Se till att du har spolpunkter så att du når att spola rent även dom rören
 
Tusen tack för svaren!
Har nu två väggar uppgrävda och tanken är att gräva de andra 2 nästa helg samt att återfylla de väggar som är uppgrävda nu.
Men som vädret är nu ser det väldigt mörkt ut, har ju inte kunnat gjort nånting i stort sett. :(
 
Vi hängde presenningar ifrån takfot till utkant på de uppgrävda massorna. Då fick man en rätt så dräglig arbetsmiljö och slapp få så mycket vatten ner i gropen vid regn.

-h
 
Verkar vara hög tid att jag oxo "lägger mej i" övrigas funderingar.
Har ett sutteränghus i Skåne som är byggt -67. Verkar inte vara mer än en i vår gata, ca 10 hus av samma modell, som haft fukt problem i nederplanet, och då var det ett stuprör som hade satt igen sej nån meter ner i backen. Parallelt med husraden, ca 25m från våra hus går en å som nu när det regnat mega åndå haft vattennivån ca 1-2 m under vår sula.
Men för att få ett bättre inomhusklimat o vara på den säkra sidan så bestämde vi(jag) oss för att dränera/isolera redan när vi skrev kontraktet i oktober -06.

Efter lite rundringningar så kom vi fram till att det fick bli grävning i september och inte på våren som vi först tänkt. Och priset för att gräva upp de 3 sidorna(kommer till den 4e längre ner) varierade minst sagt kraftigt. Vi har nu beslutat oss för den offerten som landade på 7 + moms för grävningen.
De skall ha:
205.-/kvm Isodrän 100mm +moms
6.20 /kvm fiberduk + moms
--Någon som har något billigare i närheten av Landskrona?

Så i slutet av augusti eller i september ska de 3 väggarna grävas upp och förses med Isodrän. Hittade ett parti som räcker till knappt halva huset på blocket förra året så det är väl huvud anledningen till att det blir iso och inte platon. Isodrän systemet känns oxo bättre när det gäller boende utrymme. Har ingen fakta bara magkänsla.

Och igår hade vi grävt upp den 4e sidan för hand. Den lätta sidan. Det var ca 50 - 60cm som vi grävde ner och blottlade de gamla tegelrören. Dessa var fulla av sand så det var nog rätt tänkt att ta tag i detta. Vi hittade oxo samlingsbrunnen där alla rören gick in och där går sedan ett rör ut mot trädgården. Detta ska lokaliseras för vi tänker gräva till en pool i samma veva och då koppla på dräneringen från gropen där poolen skall stå på detta/dessa rör.
Hela huset verkar stå på lera och min tanke var att lägga det nya (110mm dränrör) röret i samma höjd som de gamla men innanför, de kommer då ca 10cm från huset.
--Är detta fel??
Sen ska de nya rören kopplas ledas in i brunnen och när vi grävt de andra 3 sidorna koppla på de rören därifrån på dessa som vi lägger nu.
--Är inne på att sätta någon fuktmatta, typ byggmax och sen lägga 100mm cellplast utanför på denna 4e sidan, e de bra ?
Här kommer det att bli ett trädäck på hela husets längd senare.
--Tänkte lägga makadam ca 10cm och sen lägga dränrören, fylla över med makadam ca 20cm sen fiberduk och sen på med d gamla massorna, minus lera o annat som inte verkar passa in där. Men så kom jag på att man kanske inte ska lägga makadam under rören, för då kommer det att stå en massa vatten där ju....eller????
Måste tillägga att jag tänkte linda de nya dränrören med fibermatta oco, för att slippa att de sätter igen sej.
--Verkar vi vara rätt på det eller??


Kan skriva en hel novell om detta men slutar för denna gången. I morgon måndag tänkte vi köpa makadam m.m. så som vanligt är det snabba svar/inputs som önskas!!

Och ett 4-faldigt leve för världens bästa forum!! Måste ha tjänat in flera hundra miljoner till svenska husägare!
 
  • DSC00513a.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00514a.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00515a.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
drakbane skrev:
Hela huset verkar stå på lera och min tanke var att lägga det nya (110mm dränrör) röret i samma höjd som de gamla men innanför, de kommer då ca 10cm från huset.
--Är detta fel??
Känns lite riskabelt om du gräver ut närmare huset för att få plats med dom nya rören. Är dom gamla rören verkligen något att ha? Jag skulle nog ha hivat dom och lagt det nya röret på den platsen. Alternativt utanför.

drakbane skrev:
--Tänkte lägga makadam ca 10cm och sen lägga dränrören, fylla över med makadam ca 20cm sen fiberduk och sen på med d gamla massorna, minus lera o annat som inte verkar passa in där. Men så kom jag på att man kanske inte ska lägga makadam under rören, för då kommer det att stå en massa vatten där ju....eller????
Måste tillägga att jag tänkte linda de nya dränrören med fibermatta oco, för att slippa att de sätter igen sej.

--Verkar vi vara rätt på det eller??
Vattnet kommer ju oundvikligen att nå upp till underkant på dräneringsrören. Om det är bra eller dåligt att göra som du beskriver beror ju på vilken nivå rörens underkant hamnar på. Att ha makadam under röret är dock något som dom flesta dräneringsleverantörerna rekommenderar. Det minskar risken för igensättning och gör det lättare att lägga rören med fall åt rätt håll. Grus ovanför rören är likaledes rekommenderat. Fibermattan lägger du utanför gruset och upp utanför isoleringen/dräneringsskiktet. Mao inte enbart runt röret. Kolla tex på http://www.isola.se/pdf/Montering Dranskikt 060920.pdf så ser du vad jag menar.

Om du kan göra det utan risk så skulle jag rekommendera att du tar bort dom gamla rören. Gräver ut någon decimeter under dom och fyller upp med grus (markduk i botten) och sedan rören i samma nivå som förut (om du nu är nöjd med den nivån)

-h
 
"""Känns lite riskabelt om du gräver ut närmare huset för att få plats med dom nya rören. """

"""Om du kan göra det utan risk så skulle jag rekommendera att du tar bort dom gamla rören. Gräver ut någon decimeter under dom och fyller upp med grus (markduk i botten) och sedan rören i samma nivå som förut (om du nu är nöjd med den nivån)"""

Tack för svaret! Det låter som det rätta att göra så....men vad menar du med ovanstående.
Känns lite riskabelt?
UTAN RISK ?
 
Skrämde jag dig?:)

Inte meningen men man skall alltid vara försiktig när man gräver runt huset. Jag menar bara att om du tänker gräva dig djupare ner än nuvarande rör så kan det vara läge att fundera lite över risken för sättningar.

För att undvika den risken så brukar man inte schakta i brantare lutning ut ifrån underkant på husets sula än 1:2. Tex om du vill ha rörets botten 1dm under sulans kant och 1 dm grus under röret (dvs 2dm schaktdjup under sulnivå) så hamnar röret 4dm utanför sulan. Lutningen beror i viss mån på markens beskaffenhet. Brantare om det är berg och flackare om det är lera.

Det jag menade med risken med att lägga rören innanför dom gamla var att du då måste ta bort jord närmare huset och därmed få en brantare lutning på schakten än 1:2. Alternativt lägga röret högre upp men det vill du antagligen inte.

Lycka till;)

-h
 
  • schakt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej igen,

tack för tipset och den fina ritningen. Hur 17 gör man sådana?? Mitt problem är ofta att jag har svårt att rita på ett lättbegripligt sätt.

Nu var baksidan dränerad ivf. Jag gjorde ju inte riktigt rätt med grävningen men hade väl tur för det gick vägen ändå. Skall göra enligt dina anvisningar när vi hugger tag i de 3 återstående sidorna. Hela huset står på välpackad lera så det var kanske därför det inte kunde sätta sej.

/Joakim
 
Kul att det går framåt och tack för komplimangen;) En del kan väl förklaras med att jag har en bakgrund som maskiningenjör och har jobbat några år med ritarbete. Sedan hjälper det att ha ett bra verktyg. Jag använder Microsoft Visio till allt ifrån trädgårdsplanering till dokumentation av el och nätverk. Kostar en del men jag har det i jobbet vilket underlättar;) Det är ju inget riktigt CAD-verktyg men jag tycker att det ligger perfekt i funktionalitet för den ambitiöse hemmapularen.

Lycka till med fortsättningen.

-h
 
Går snabbt det här..;)

Håller på och gräva upp de sista 2 väggarna nu och funderar mest på regnvattenrören, lästa nånstans att man inte behöver lägga dem frostfritt så jag tänkte lägga dem 30 cm ner.
Funderar på och fallet blir så bra egentligen då marken kommer sätta sig olika på olika ställen.

Ska man kanske lägga ner dem nästa år istället?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.