Det verkar lite olika från parti till parti.
MP vill väl ha sol och vind som bas kraft och vatten som regler kraft.

Det jag ville belysa är att inget parti har en bra nog lösning eftersom det enligt mig krävs en mix av alla slags energi. Framförallt måste vi maximera utifrån de förutsättningar vi har, tex en kommun vid kusten behöver satsa på vattenbaserad vindkraft, städer med mycket hustak behöver satsa på sol energi osv.

R Riverground skrev:
Jo, men vad vill de partier som inte lockar med kärnkraft? Ha permanent höga elpriser? Visst vi kan bygga kolkraftverk eller gasverk för baskraften men det är inte särskilt miljövänligt.

"Du har till viss del rätt. Dom partier som lockar med kärnkraft som lösning kommer att göra de höga elpriser till standard i 15 år. Kan vi vänta så länge?"
 
M Micke7700 skrev:
Det verkar lite olika från parti till parti.
MP vill väl ha sol och vind som bas kraft och vatten som regler kraft.

Det jag ville belysa är att inget parti har en bra nog lösning eftersom det enligt mig krävs en mix av alla slags energi. Framförallt måste vi maximera utifrån de förutsättningar vi har, tex en kommun vid kusten behöver satsa på vattenbaserad vindkraft, städer med mycket hustak behöver satsa på sol energi osv.
Ja vind går att använda för att kunna spara vatten och sol kan avlasta toppar, men med tanke på alla energikrävande projekt i norr så kommer nog vattenkraften snarare behöva stanna i norr till större utsträckning. Och när det varken blåser eller solen skiner måste vi har en stabil kraftkälla om vi inte vill bli ett ekonomiskt u-land.

Likt Kanada så är det en förutsättning här i norr att ha lägre elpris än vad de kan leva med på kontinenten, är det riktigt kallt så är det svårt att klara sig under 1500-2000kwh som husägare.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Nej vi ligger inte bra till för vi har ett kallt klimat och uppvärmning som baseras på el och nu skall vi enligt EU regler täcka upp för diverse misslyckade länders vansinne.

Ingen kommer undan innebär att länder med kallt klimat straffas oproportionerligt och dessutom vägrar Sverige att elda med kol vilket de länder som ställt till med kaoset gör.

Det var liksom ingen högoddsare att detta skulle kunna hända, USA var vansinnigt på Tyskland över NordStream 2. Gissa varför.

Det enda som kan sänka priset är att vi mättar exportkablarna och dessa ökar hela tiden i kapacitet. Denna ökning av svensk produktionskapacitet kommer inte de närmaste åren.

För svenska småhusägare återstår vedeldning, frysa inomhus eller personlig konkurs. Givetvis kommer nummer 2 och 3 på listan att tystas ner i media och nummer 1 lär förbjudas "av rättviseskäl"

Finns en tråd om profetia för elförsörjningen år 2040 där jag redan beskrivit vad som kommer att hända. Sverige är slut som ledande industrination om inget radikalt görs.

Mitt förslag är som sagt att all övervinst dras in till statskassan och används till energieffektivisering samt utbyggd kollektivtrafik vilket kan göras snabbt. Inför ökad produktion av värmepumpar och ta bort alla regler för solceller samt öka subventionen för producerad el. Detta låter oss öka nivån i dammarna inför vintern.

Vi bör även se om vi kan bygga ut elnätet snabbare än vad som görs idag. Det måste bli slut på överklagande.

Dessutom bör batterier subventioneras med 90%. Ta bort 250kW regeln för solcellsanläggningens storlek. Förbjud serverhallar inom skitnäringar som bitcoin och spel. Ställ krav på elbilar förbrukning och uppmuntra import av billighets modeller från Kina. Inför EU standard för alla vitvaror att de skall vara uppkopplade och styrbara med standardprotokoll. Inför krav på acktank för värmepump.

Och lite annat. Men känner jag regeringen rätt kommer de lägga pengarna på mer bidrag till att människor inte skall arbeta.
Delar dina åsikter till stor del. Men den idiotiska 255kW-regeln på solceller ändrades förra året. Numera får man ha en anläggning på upp till 500kW utan att betala energiskatt på egenproducerad el.
 
J JockeHX skrev:
Jag behöver skriva av mig om detta ämne då jag vill dra mig ur allt vad heter elpriser osv och njuta av den sista solen i sommaren innan vintern kommer.

Framförallt eftersom det dyker upp ekonomer och ledare i tidningar som säger att alla politiker behöver mana till lugn och inte stödja svenska folket i denna elkris för att det skulle driva inflation.

Första det sanna faktumet: Flaskhalsavgifterna, eller kapacitetsavgifterna, gör alla hushåll och företag fattiga i elområde 3 och 4. De läggs på hög hos Svenska Kraftnät som inte kan spendera dem.

Hur fungerar de praktiskt? Svenska Handelskammaren har ett dokument som beskriver det väl med en tydlig bild och allt på sida 8 i denna länk:

[länk]

Vi tar ett exempel, alla priser nedan är EXKL moms och skatt osv.

SE2 kommer idag ha priset 49,96 öre kl 19.
SE3 kommer det samma tid kosta 749,44 öre.

En elproducent i SE2 får betalt för 49,96 öre. Den el som exporteras från SE2 till SE3 tar Svenska Kraftnät hela mellanskillnaden.

Dvs, Svenska Kraftnät tar i vårt exempel 749,44 - 49,96 = 699,48 öre.

7 kr hamnar rakt in på Svenska Kraftnäts konto. Per kWh.

Ursprungsidén för flaskhalsavgifterna är att de ska finansiera utbyggnad av vårt stamnät, men när prisskillnaden var 1-2 öre och inte 7kr, var det tillräckligt med pengar för att Svenska Kraftnät ens skulle hinna göra av med det.

Grafiken på Svenska Kraftnät talar tydligt, 2011 när flaskhalsavgifterna infördes översteg man aldrig 2,5 miljarder per år i flaskhalsavgifter förrän nuvarande kris sattes igång 2020.

[länk]

Under 2021 drog man in 21 miljarder i flaskhalsavgifter, och 2022 beräknar man dra in 100 miljarder till nyår.

Att Svenska Kraftnät skulle betala tillbaka dessa pengar till SE3 och SE4 skulle skapa inflation, är så bakvänt att jag inte vet var jag ska ta vägen. Om något så kommer det skapa massarbetslöshet för att alla företagen i söder kommer antingen konkursa eller behöva höja sina priser pga den bisarra elkostnaden.

Även om flaskhalsavgifterna skulle delas tillbaka kommer vi fortfarande ha höga priser, det är ofrånkomligt i vinter och kommande vintrar. Men många behöver inte fördrivas från sina hem åtminstone, och företag kan kanske fortfarande finnas kvar.
Ja men det är väl att tacka MP och Sossarnas för dessa fina siffror. Miljömupparna som ställde till det borde väl ha råd att betala för sig då de säkert har fått bra betalt för sina ljugsiffror.
För mig är det svårt att förstå hur Sverige ens kan hamna i en sådan här situation, svensken borde ju vara väl upplyst om energifrågor sedan minst 80-talet och följden av idiothanteringen. På sätt och vis tänker jag även att vi alla får skylla oss själva då vi nu solidariskt får betala kalaset fastän det är politikerna som svikit folket.

Miljömupparna borde istället infinna sig i vallokalerna den 11 september och dela ut gratis checkar som kan lösas mot solpaneler till Sveriges villaägare och företag som "plåster på såren". Kanske finns det då någon som bugar och bockar en andra gång inför deras politiska retorik.
 
  • Gilla
Riverground och 2 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Nej vi ligger inte bra till för vi har ett kallt klimat och uppvärmning som baseras på el och nu skall vi enligt EU regler täcka upp för diverse misslyckade länders vansinne.

Ingen kommer undan innebär att länder med kallt klimat straffas oproportionerligt och dessutom vägrar Sverige att elda med kol vilket de länder som ställt till med kaoset gör.

Det var liksom ingen högoddsare att detta skulle kunna hända, USA var vansinnigt på Tyskland över NordStream 2. Gissa varför.

Det enda som kan sänka priset är att vi mättar exportkablarna och dessa ökar hela tiden i kapacitet. Denna ökning av svensk produktionskapacitet kommer inte de närmaste åren.

För svenska småhusägare återstår vedeldning, frysa inomhus eller personlig konkurs. Givetvis kommer nummer 2 och 3 på listan att tystas ner i media och nummer 1 lär förbjudas "av rättviseskäl"

Finns en tråd om profetia för elförsörjningen år 2040 där jag redan beskrivit vad som kommer att hända. Sverige är slut som ledande industrination om inget radikalt görs.

Mitt förslag är som sagt att all övervinst dras in till statskassan och används till energieffektivisering samt utbyggd kollektivtrafik vilket kan göras snabbt. Inför ökad produktion av värmepumpar och ta bort alla regler för solceller samt öka subventionen för producerad el. Detta låter oss öka nivån i dammarna inför vintern.

Vi bör även se om vi kan bygga ut elnätet snabbare än vad som görs idag. Det måste bli slut på överklagande.

Dessutom bör batterier subventioneras med 90%. Ta bort 250kW regeln för solcellsanläggningens storlek. Förbjud serverhallar inom skitnäringar som bitcoin och spel. Ställ krav på elbilar förbrukning och uppmuntra import av billighets modeller från Kina. Inför EU standard för alla vitvaror att de skall vara uppkopplade och styrbara med standardprotokoll. Inför krav på acktank för värmepump.

Och lite annat. Men känner jag regeringen rätt kommer de lägga pengarna på mer bidrag till att människor inte skall arbeta.
Det här året drar SVK in 80 miljarder ungefär, kanske mer men beror på vintern. På två år är vi uppe i 160+. Vi kan bygga ut ledningar, men rent teoretiskt räcker pengarna till två nya OL3 efter strax två år, dvs 3200MW. Om man bygger en reaktor i SE3 och en i SE4 behöver inte SVK att bygga ut nätet på samma sätt. Kanske är för radikalt förslag för många dock.

Edit: Jag är fullt medveten om att SvK inte har som uppgift ska bygga elproduktion innan någon får för sig att påpeka det.
 
Redigerat:
  • Gilla
halper och 5 till
  • Laddar…
M Martin_ skrev:
Det här året drar SVK in 80 miljarder ungefär, kanske mer men beror på vintern. På två år är vi uppe i 160+. Vi kan bygga ut ledningar, men rent teoretiskt räcker pengarna till två nya OL3 efter strax två år, dvs 3200MW. Om man bygger en reaktor i SE3 och en i SE4 behöver inte SVK att bygga ut nätet på samma sätt. Kanske är för radikalt förslag för många dock.

Edit: Jag är fullt medveten om att SvK inte har som uppgift ska bygga elproduktion innan någon får för sig att påpeka det.
Ja, nu när pengarna redan samlats ihop är lösningen på att förstärka nätet uppenbar. Man får hoppas att en lagändring snart träder i kraft då.

Det viktigaste är att bygga något som redan byggts. Det är löpande band som gäller, inte forskning. SmåMysigaReaktorer™ får man gärna bygga men inte för dessa pengar. Och det här med kärnavfallet och generation IV osv: det är lugnt, vi behöver ström om 50, 100 och 150 år också!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Det absurda verkar fortsätta, Belgien ska stänga ett 1000MW kärnkraftverk i oktober. Det är så mycket självmål som görs i Europa nu att man inte vet var man ska ta vägen.
Varför ska de det? Har du någon mer info om detta?
 
A Anders_Nilsson skrev:
Du har rätt. Vi byggde ett samhälle med vissa förutsättningar och nu har dessa ändrats radikalt.

Vill vi ha kvar villor som boendeform i södra Sverige får vi i nuläget acceptera subventioner men givetvis kan dessa begränsas till en viss nivå typ du får köpa en viss mängd el till rabatterat pris.
Nja. Vi byggde ett samhälle med vissa förutsättningar. Vi slutade sedan lyssna på ingenjörer och började lyssna på outbildade populister, idealister, och dogmatiker. Däri innefattas majoriteten av politiker och de flesta av deras väljare. Och därefter ändrade de förutsättningarna.

Det är otroligt ironiskt och inte förvånande att MPs beslut leder till att vi nu troligtvis kommer elda 200-300 miljoner liter olja fram tills nästa vår.
(Räknar med att verket får gå nära inpå hela tiden fram tills i vår)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Nja. Vi byggde ett samhälle med vissa förutsättningar. Vi slutade sedan lyssna på ingenjörer och började lyssna på outbildade populister, idealister, och dogmatiker. Däri innefattas majoriteten av politiker och de flesta av deras väljare. Och därefter ändrade de förutsättningarna.

Det är otroligt ironiskt och inte förvånande att MPs beslut leder till att vi nu troligtvis kommer elda 200-300 miljoner liter olja fram tills nästa vår.
(Räknar med att verket får gå nära inpå hela tiden fram tills i vår)
Miljöpartiet grundades ur hatet mot kärnkraften, inte mot koldioxidutsläpp och växthuseffekten. Kanske det kan förklara varför de inte klarar av att se skogen för alla träden. Sannolikt tycker de att elransonering är helt ok för att uppnå detta.
 
  • Gilla
Martin_ och 3 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Miljöpartiet grundades ur hatet mot kärnkraften, inte mot koldioxidutsläpp och växthuseffekten. Kanske det kan förklara varför de inte klarar av att se skogen för alla träden. Sannolikt tycker de att elransonering är helt ok för att uppnå detta.
Någon som vet varför gamle Maud hatade kärnkraften så mycket också? Alltid tänkt okunskap. Kanske finns fler anledningar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
Marike
C cpalm skrev:
Det som är lite absurt är att indelningen i elområden samtidigt skall främja etablering av lokal produktion, om jag förstått det rätt. Så det blir ju väldigt motsägelsefullt - skall man bygga ut stamnätet och på det sättet utjämna prisskillnaderna, eller vill man ha en prisdifferens som lockar nya producenter till SE4 och SE3?
Eller vill man locka företag till norr?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
Eller vill man locka företag till norr?
Det vill man
 
Marike
Med dagens dieselpriser kostar 1kw 4.8 kr att generera med en dieselgenerator. Företag betalar väl mindre för sin diesel i realiteten? Frågan är var smärtgränsen går för att vara miljövänlig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.