Lagring av energi i svänghjul nämns här ibland. Det är troligen den sämsta lösningen annat än för väldigt kortvarig lagring. Det enda exemplet jag hittade har 7% förlust per timme och lagrar 30 kWh på 4 x 4 meter. Någon prislapp för underverket går som vanligt inte att hitta. Samma som för vätgas. De här lösningarna är främst användbara för att finansiera verksamheter med skattepengar liksom slumpkraften.

Batterier blir nog konkurrenskraftiga någon gång i en ganska avlägsen framtid. Tillsvidare är de dyra och många typer klarar alltför få cykler.

Lagring av energi i ackumulatortankar slår alla andra sätt att lagra energi när det gäller uppvärmning av hus om kostnaden har betydelse.

https://s4energy.nl/includes/PDF/Flyer_KINEXT.pdf
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
N norddal skrev:
Tror nog frysen tål mer än så, våran AEG från 90 talet har stått ute i -43 för över 10 år sedan och går ännu fast nu inomhus..
Detta är dock en modern frysbox inköpt i 2019, nyare brukar ju inte tåla lika kalla temperaturer som de äldre.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Vi har en liten frysbox som klarar -15C utomhus, jag undrar om man borde flytta ut den tills vintern för den borde ju dra mindre där ute då. Här kan det gå under -15 förstås men det kanske kunde lösas.
Hej DennisCA

Den senaste generationen kyl/frys har inte så stor energianvändning, och avger därmed inte så mycket värme där de står. Då är det inte säkert att man behöver flytta dessa till kallare utrymmen.

Jag köpte nyligen ett kylskåp och ett frysskåp (186 cm höjd) till köket. Klimatklassen är 10–43 °C (SN-N-ST-T).

När jag mätte effekten, för båda enheterna tilsammans,under 30 dagar så blev det under 25 W (22,5W) i genomsnittlig effekt. Den årliga energianvändningen anges av tillverkaren till 75,00 (93) kWh/år respektive 158,00 (183) kWh/år.
 
Magnus E K
Vad är "kall temperatur"? Lika fel som "dyrt pris".
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Vad är "kall temperatur"? Lika fel som "dyrt pris".
Enligt diverse språkvårdare verkar det tyvärr vara ok att prata om dyra priser nuförtiden. De borde skämmas hela bunten....
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Den senaste generationen kyl/frys har inte så stor energianvändning, och avger därmed inte så mycket värme där de står. Då är det inte säkert att man behöver flytta dessa till kallare utrymmen.
Och jag upprepar med en dåres envishet att den värme kyl/frys/frysbox avger inomhus minskar mängden energi som förbrukas av uppvärmningen (under eldningssäsong). Återigen, det är inte lika effektiv användning av energi som om elen t ex matats in i en värmepump för att sedan avges i strategiskt placerade radiatorer...men ändå.

Frågan är om inte mängden varmluft som släpps ut när man öppnar ytterdörren två gånger varje gång man ska hämta sin köttbit i frysboxen på farstukvisten raderar eventuell besparing av att ha den placerad utomhus. Dessutom finns ju risken att boxen havererar i förtid pga att den står i en miljö den inte är avsedd för, och då är den ekonomiska besparingen garanterat borta.
 
  • Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
Inser att jag sitter i pottan här.

Har hus med förbrukning på cirka 2000-3000 kWh per månad mellan december och februari.

Uppvärmning bergvärme anno 2003. Om den pumpen havererar så är väl energiåtgången typ det tredubbla.

Med elpris på 8-10kr/kWh inklusive moms och nätavgifter riskerar jag att få räkningar på i bästa fall 20000kr och värsta fall om pumpen havererar 100000kr per månad.

Finns det något jag kan göra?

Har gammal skorsten som ej använts på många år. Ingen eldstad finns.

Saknar tilläggsisolering och gammal reveterad putsfasad.

Betalar elen per timma men att låta bergvärme enbart nattetid lär inte räcka då den har svårt att värma huset vintertid.

Ackumulatortankar?

Tips?! Hur får jag ner kostnaden för att hålla huset och familjen varma i vinter?

vad hinner jag göra? Krävs tillstånd för tilläggsisolering eller eldstad i Göteborg? Hinner jag göra något över huvud taget?
 
Hittade detta relativt nya utspel!

Nooshi Dadgostar kräver Sverigepriser på el - Vänsterpartiet | Andra lovar – vi agerar (vansterpartiet.se)

Detta är ju huvudet på spiken och om man lyssnar på Youtubeklippet, så har de tydligen kollat upp vad EU-direktivet säger och även förstått hur elbolagen kommit på hur man kan manipulera markanden genom att lägga till dyr spetsel (troligen Karlshamnsverket på 662 MW) av exportskäl.

Det är dock inte mitt parti, men jag har ännu inte hört något annat parti som vågar ifrågasätta elmarknaden! De flesta människor tror ju på någon grad av marknadsekonomi, men om en dysfunkfunktionell marknad kommer förstöra alla småhusägare privatekonomi, slå undan benen på många företag och ta bort all köpkraft, vilket leder till recession, så kanske man bör reagera!
 
  • Gilla
  • Älska
karlmb och 5 till
  • Laddar…
O onaka skrev:
Inser att jag sitter i pottan här.

Har hus med förbrukning på cirka 2000-3000 kWh per månad mellan december och februari.

Uppvärmning bergvärme anno 2003. Om den pumpen havererar så är väl energiåtgången typ det tredubbla.

Med elpris på 8-10kr/kWh inklusive moms och nätavgifter riskerar jag att få räkningar på i bästa fall 20000kr och värsta fall om pumpen havererar 100000kr per månad.

Finns det något jag kan göra?

Har gammal skorsten som ej använts på många år. Ingen eldstad finns.

Saknar tilläggsisolering och gammal reveterad putsfasad.

Betalar elen per timma men att låta bergvärme enbart nattetid lär inte räcka då den har svårt att värma huset vintertid.

Ackumulatortankar?

Tips?! Hur får jag ner kostnaden för att hålla huset och familjen varma i vinter?

vad hinner jag göra? Krävs tillstånd för tilläggsisolering eller eldstad i Göteborg? Hinner jag göra något över huvud taget?
Har ni dåligt isolerat vindsbjälklag så är det troligen den billigaste och enklaste förbättringen som ni kan göra. Kostnaden för att blåsa in lösull finns det exempel på i någon tråd här. Du behöver kanske bygga en gångbrygga för att kunna ta dig fram ovanför isoleringen.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
O onaka skrev:
Inser att jag sitter i pottan här.

Har hus med förbrukning på cirka 2000-3000 kWh per månad mellan december och februari.

Uppvärmning bergvärme anno 2003. Om den pumpen havererar så är väl energiåtgången typ det tredubbla.

Med elpris på 8-10kr/kWh inklusive moms och nätavgifter riskerar jag att få räkningar på i bästa fall 20000kr och värsta fall om pumpen havererar 100000kr per månad.

Finns det något jag kan göra?

Har gammal skorsten som ej använts på många år. Ingen eldstad finns.

Saknar tilläggsisolering och gammal reveterad putsfasad.

Betalar elen per timma men att låta bergvärme enbart nattetid lär inte räcka då den har svårt att värma huset vintertid.

Ackumulatortankar?

Tips?! Hur får jag ner kostnaden för att hålla huset och familjen varma i vinter?

vad hinner jag göra? Krävs tillstånd för tilläggsisolering eller eldstad i Göteborg? Hinner jag göra något över huvud taget?

Luftvärmepump?
 
Bergvärmepumpen har om den fungerar bättre COP än en luft/luft-värmepump.
 
T TommyC skrev:
Bergvärmepumpen har om den fungerar bättre COP än en luft/luft-värmepump.
Inte om utomhustempen är högre än markens.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ok, hade jag inte koll på, så då beror det på hur bra ens energibrunn fungerar och hur djupt hålet är. Vet du ungefär i vilket temperaturspann som luft-luft är bättre än bergvärme? Jag gissar på från +17 och ner till någon temperatur över 0 som varierar beroende på hur långt in i vintern vi har kommit. Blir skillnaden verkligen signifikant?
 
Ni måste även räkna med att luftpump inte sprider värmen i hela huset som en bergvärmepump. Jag vill också se en uträkning om en luftpump har en chans mot tex bergvärme i Svärjes klimatzoner
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
Om det är kallare än ca +4 påverkar även luftfuktigheten. Fuktigare gör att pumpen måste avfrosta oftare och då tappar den en del i effektivitet. Luften kyls ju ner, så det behöver inte vara minusgrader för att byggas upp frost.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.