Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Jag håller med, men om man ändå skall borra så kör 200m.
Fråga, säg att jag går från 150 till 200m. Samma pump går väl använda? Annars blir det dyra meter..
 
Det blir bara bättre med djupare hål. Ju djupare hål desto mindre köpt el för värme. (ja det finns gräns även där)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
A Axel Svensson skrev:
Fråga, säg att jag går från 150 till 200m. Samma pump går väl använda? Annars blir det dyra meter..
Ja du kan använda samma pump till ett längre hål, det enda som händer är att temperaturen på vattnet upp ur hålet kommer vara lite högre vilket gör värmepumpen mer effektiv (högre verkningsgrad).

Rätt fråga att ställa rörande värmepumpen är vilken effekttäckningsgrad den har. Dvs, hur stor del av ditt värmebehov levereras med respektive utan elpatron. Jag tycker inte det finns någon anledning att ifrågasätta det förslag du fått, men när du nu börjat fundera på konfigurationen så är ju det ändå en viktig fråga. Om din nuvarande elpanna har högre effekt än din värmepump utan elpatron, så kanske det är läge att diskutera saken.

Plus i kanten till din röris som inte tar betalt i förskott.....bra! Fortsätt jobba med den gubben.
 
richardtenggren
Om du har 3 m till berg och fått offererat 6 m foderföretag så kan du ju hoppas din installatör gör som min, han gjorde avdrag på de meter foderrör som inte användes. Trots att det var en fastprisoffert.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Svar från installatören:
Han föreslår väl inte på allvar 250-300m när han offererat/tänkt borra 150m? Hoppas jag tolkar det fel.

”Varje meter extra kostar ca. 300 kr efter Rot avdrag, alltså 10 m extra= 3 000 kr. Det är bara att säga till med lite framförhållning så ändrar jag beställningen till Mullsö Brunnsborrning. Personligen känner jag mig helt trygg med en energibrunn på 150 m till ert hus men visst, för varje meter utöver det till en viss gräns, ökar verkningsgraden= sjunker energiförbrukningen. Några få ggr genom åren har kunden begärt att lägsta köldbärartemperatur inte får gå ner på minusgrader. Med det kravet blir borrhålet i de allra flesta fall extremt djupt…. I Tabergsdalen med lamdavärde 2 jämfört med 3 i Mariebo krävs då ofta två hål istället för ett. Hur djupa hål som helst klarar inte köldbärarpumpen att pumpa med acceptabelt totalt tryckfall över förångaren. Ju större förångare= större värmepump, desto större tryckfall. Eller annorlunda uttryckt, en värmepump med 18 kW uteffekt behöver två borrhål vid väsentlig mycket grundare borrhål. Utan att ens räkna på det eller titta i en tabell gissar jag att EN energibrunn på 250- 300 m till en Calibra Eco 8 hos er är helt ok rent flödesmässigt ! ”
 
MathiasS MathiasS skrev:
man kan inte bara betrakta effektuttaget från hålet. Även en energibetrakelse måste göras, så att det generellt skulle fungera med 75m till en 7kw panna är inte sant. Att det öht fungerar hos dig beror sannolikt på att du har stor vattenomsättning i hålet, för annars skulle det inte fungera alls…
Visst är det så, jag hade inte rekommenderat att borra så kort, men i mitt fall fanns ett gammalt hål för dricksvatten som jag provade att använda, och det gick mycket bättre än jag hade hoppats på, troligen grundvattenrörelser som du nämnde.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
A Axel Svensson skrev:
Han föreslår väl inte på allvar 250-300m när han offererat/tänkt borra 150m? Hoppas jag tolkar det fel.
Nej han nämner bara vad köldbärarepumpen (den som cirkulerar vätskan i hålet) i din modell av bergvärmepump skulle klara av för maxdjup.
Skulle borra 200 minst. Då är du framtidssäkrad för eventuell utbyggnad, pool, garage etc. Även levnadsvanorna kan ju ändras när ni märker vad lite energi pumpen drar så ni ökar inomhustemp, längre duschar etc.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Excel
150 meter låter snålt, borra 200m när ni ändå håller på. Ett snålt bottdjup innebär högre driftskostnader över tid.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
A Axel Svensson skrev:
Hur vet du att 150m räcker?
Grannar har 100-190m.
Har tackat ja till offerten på 150m…
Vill du har djupare så säg det till installatören.
 
Tillägg:
Man ska jämföra vad man har idag, elpanna som gör åt 28.500kw varav ca 23.000kw är uppvärmning.
190m är bäst såklart men 150m bergvärme mot elpanna. Kommer ändå blir en stor besparing med minst 50%(?)
 
A Axel Svensson skrev:
Tillägg:
Man ska jämföra vad man har idag, elpanna som gör åt 28.500kw varav ca 23.000kw är uppvärmning.
190m är bäst såklart men 150m bergvärme mot elpanna. Kommer ändå blir en stor besparing med minst 50%(?)
din nya förbrukning kommer vara en tredjedel eller en fjärdedel av 23000kwh.


Om du tittar på elpannan, hur stor effekt har den?
 
MathiasS MathiasS skrev:
din nya förbrukning kommer vara en tredjedel eller en fjärdedel av 23000kwh.


Om du tittar på elpannan, hur stor effekt har den?
Nibe EVC240. Var hittar jag effekt?
 
A Axel Svensson skrev:
Nibe EVC240. Var hittar jag effekt?
Hmm ja det är inte så lätt att veta om man inte vet, för elpatronen kan kopplas på flera sätt (olika effekt).
 
MathiasS MathiasS skrev:
Hmm ja det är inte så lätt att veta om man inte vet, för elpatronen kan kopplas på flera sätt (olika effekt).
Hjälper detta?
 
  • Typskylt på en NIBE värmepump med teknisk information och modellbetäckning EVG-240.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det lönt att lägga till tex 25m? 175m istället för 150m? Räknas varje meter som värdefull?
Har ingen sjö att ösa pengar ur..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.