Det går ju att rätta till så din anläggningen kommer att fungerar bra och att den håller i 30 år. Det går, och är egentligen inte så svårt. Men din installatörsfirma vet givetvis inte hur de ska rätta det eller vad som går att göra, de saknar ju bevisligen tillräcklig erfarenhet. Låt dem försöka rätta till sina misstag. Nämn inte för dem vilka lösningar som finns.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
Jag tror att dom lurat dig eller vart okunniga, för förra året så fick jag ingen 550W panel i mina offerter från dom stora drakarna. Hade det funnits 550w paneler så hade alla självklart erbjudit dessa.

Jag är ganska 100% säker på att ditt lilla elbolag räknar på något annat än vad som gäller för svenska breddgrader enligt dina solcellers effekt.

För om jag räknar om ditt antal paneler o effekt och jämför vad jag har så har vi ungefär samma effekt per panel, dock är skillnaden att mina paneler såldes som 390W istället, och specade enligt våra breddgrader. Säker på att mina paneler säljs som 550w i spanien tex.
 
  • Gilla
Eero Ruikka
  • Laddar…
C Crank skrev:
Jag tror att dom lurat dig eller vart okunniga, för förra året så fick jag ingen 550W panel i mina offerter från dom stora drakarna. Hade det funnits 550w paneler så hade alla självklart erbjudit dessa.

Jag är ganska 100% säker på att ditt lilla elbolag räknar på något annat än vad som gäller för svenska breddgrader enligt dina solcellers effekt.

För om jag räknar om ditt antal paneler o effekt och jämför vad jag har så har vi ungefär samma effekt per panel, dock är skillnaden att mina paneler såldes som 390W istället, och specade enligt våra breddgrader. Säker på att mina paneler säljs som 550w i spanien tex.
Finns det någon märkning på panelerna som man kan se det på ? Typ inristat eller motsvarande
 
M mortimer skrev:
Finns det någon märkning på panelerna som man kan se det på ? Typ inristat eller motsvarande
 
  • Specifikationsetikett på solpanel JKM-72H-V0330 som visar tekniska data och varningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Okej, nu en fredagskväll fick jag en ny skiss de ritat på. Och jag är verkligen förvirrad, först och främst, vi har ett nytt tak sedan denna bild togs.
Vi har ett ganska speciellt tak, då vi har två ställen där vi har sydtak, men ens sydtaket blockad av skorsten och det andra sydtaket där de 12 panelerna sitter.

Så vad jag kallar öst och väst, har egentligen två paneler var som är i söder, men som inte har sol hela eftermiddagen pga blir blockad av andra södertaket på höst och vår när solen inte står så högt.

jag har försökt rita vad som är vad.

De vill nu istället lägga de fyra söderpanelerna tillsammans med övriga 12 sydplattor.

Och sedan ha 4 paneler till väst i en slinga och 8 paneler till öst.

min oro är då att när de har skugga drar de ner övriga 12 sydplattor?
 
  • Handritad skiss över solpanelslayout på tak med anteckningar och numrerade paneler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flygbild av röd tegelvilla med anmärkt taklayout för solpaneler och beskrivande texter om position.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Din sista bild... dubbelinfo i bilden.
Har du 8st paneler på östtaket resp 4st paneler på västtaket ?
Och sedan då 12st på södertaket ?
 
M mortimer skrev:
Din sista bild... dubbelinfo i bilden.
Har du 8st paneler på östtaket resp 4st paneler på västtaket ?
Och sedan då 12st på södertaket ?
precis 28 totalt,

12 på södertaket som alltid har sol
4 på väst
8 på öst
Och sen ytterligare fyra paneler som ligger i syd men som då inte alltid har sol pga blockas av skorsten samt det stora taket åt söder beroende på hur solen ligger. men de är på vardera sida om nocken, så två ligger åt söder men på östra sidan och två ligger åt söder men på västra sidan.

de fyra panelerna som stökar till det är utmärkta med två rosa streck på bilden. ser nu Dock att östra rosa strecket borde vara mer åt öster, det är på andra sidan nocken.
 
Bilder förklarar lite varför de verkar rört ihop allt, inte den enklaste och "standard" installation. Hade jag ägt denna fastigheten så hade jag valt optimerat system. Annars...
Utifrån hur jag tolkar den bilden så skulle jag sagt bygga strängarna såhär:
Sträng 1: de 12st i söder samt de 2+2st som ligger och pekar åt söder: totalt 16st paneler
Sträng 2: de 8st som ligger i öst
Sträng 3: de 4st åt väst
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
M Michaelamela skrev:
Vi har totalt 28st 550w paneler som är fördelade på öst (7st), söder (14st) och väst (7st).
M Michaelamela skrev:
Jag hade lite fel på placeringen då den ändrades precis vid installation. Vi har 10 i öst, 12 i syd och 6 i väst.
Uppenbarligen så ändrades placeringen mot den projekterade. Dvs det verkar som att montören löst sitt problem (montera 28st paneler på taket) men då (antar jag) omöjliggjorde parallellkoppling av öst/väst-strängen.

Hur detta skall kunna lösas med endast 2 MPPT är för mig en gåta.

Min förslag utan optimerare är att balansera "fram och baksida". Dvs 4+2 paneler på västertak+västerdel av sydtak och 4+2 paneler på östertak och österdel av sydtak. Nu får man ihop 6+6 paneler till en mppt och 12 till den andra (totalt 24 paneler).

Sen för maximera anläggningen lite så de 4 som blir över kompletterar men med 8st till och sätter i norr med inkoppling på samma mppt som de paneler mot söder. För att få bättre prestanda med öst/väst så sätter man 4 optimerare på panelerna på sydtaket.
 
M mortimer skrev:
Bilder förklarar lite varför de verkar rört ihop allt, inte den enklaste och "standard" installation. Hade jag ägt denna fastigheten så hade jag valt optimerat system. Annars...
Utifrån hur jag tolkar den bilden så skulle jag sagt bygga strängarna såhär:
Sträng 1: de 12st i söder samt de 2+2st som ligger och pekar åt söder: totalt 16st paneler
Sträng 2: de 8st som ligger i öst
Sträng 3: de 4st åt väst
Om man kör på ovan, som också teknikern kom fram till nu, hade det då inte varit bäst om det fanns optimerare på de 2+2st som ligger och pekar åt söder? Så att när de väl skyms av skorsten eller när solen är lägre ner och andra södertaket skuggar de 2+2, så kan södertaket med 12 paneler inte dras ner?

Krävs det en speciell växelriktare för att klara optimerade solceller?
 
M Michaelamela skrev:
Om man kör på ovan, som också teknikern kom fram till nu, hade det då inte varit bäst om det fanns optimerare på de 2+2st som ligger och pekar åt söder? Så att när de väl skyms av skorsten eller när solen är lägre ner och andra södertaket skuggar de 2+2, så kan södertaket med 12 paneler inte dras ner?

Krävs det en speciell växelriktare för att klara optimerade solceller?
Mitt tänk ovan kräver 3st oberoende MPPT ingångar
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Mitt tänk ovan kräver 3st oberoende MPPT ingångar
Så mycket förstod jag! Var mest nyfiken om alla växelriktare är kompatibla med optimerare då vi är väldigt begränsade vilken VR vi kan ha!
 
M Michaelamela skrev:
Så mycket förstod jag! Var mest nyfiken om alla växelriktare är kompatibla med optimerare då vi är väldigt begränsade vilken VR vi kan ha!
Huawei är kompatibel med Tigo optimerarna iallafall.
Growatt VR som du har är någon budgetvariamt som många börjat använda nu dessa tider med komponentbrist(bl.a halvledare) så den känner jag inte till kring optimerare.

Utbudet av tillgängliga VR nu verkar vara begränsat. Fått känslan att det inte ligger så många på hyllan hos någon leverantör.

Vad har din installatör erbjudit dig för VR, eller envisas de med att testa fram olika lösningar hos dig tills något troligen går illa ?
 
Egentligen borde denna installationen inte varit ett problem om installatören hade kunnat sina saker och levererat rätt grejer. Många (merparten) av oss härinne är ju intr elektriker och/eller montörer men vi har ändå bättre koll.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Huawei är kompatibel med Tigo optimerarna iallafall.
Growatt VR som du har är någon budgetvariamt som många börjat använda nu dessa tider med komponentbrist(bl.a halvledare) så den känner jag inte till kring optimerare.

Utbudet av tillgängliga VR nu verkar vara begränsat. Fått känslan att det inte ligger så många på hyllan hos någon leverantör.

Vad har din installatör erbjudit dig för VR, eller envisas de med att testa fram olika lösningar hos dig tills något troligen går illa ?
Just nu är min känsla att de vill testa att sätta de tre slingorna i de två MTTP vi har. Hopplöst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.