N Novisorisk skrev:
Okej :cool: då är väl enda alternativet att tvätta när priset ligger på 15:-/kWh i vinter :D eller offra en halvtimme på morgonen för att hänga tvätten. Ni tvättar förhoppningsvis inte varje natt :)
Men i så fall byter vi ju inte till timpris såklart. Det är ju det som är frågan, om just timpris är värt krånglet i familjen. Att spara energi i vinter är ju en mer klassisk "Pappa i villa tjatar" tradition lika gammal som egna hushåll.:crysmile:
 
  • Gilla
YuGi
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Men i så fall byter vi ju inte till timpris såklart. Det är ju det som är frågan, om just timpris är värt krånglet i familjen. Att spara energi i vinter är ju en mer klassisk "Pappa i villa tjatar" tradition lika gammal som egna hushåll.:crysmile:
Jag kommer så väl ihåg min salig far tjata om att släcka lampor och hålla kylskåpsdörren och ytterdörren stängd när jag var liten. Nu är det banne mig min tur att tjata på mina barn! :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 11 till
  • Laddar…
Magnus E K
Pappa ville att jag skulle betala 5 kr när taklampan (60 W glödlampa) i mitt rum lyst i onödan medan jag var i skolan. Det var på gränsen mellan 80- och 90-tal. Först nu är priset så högt att den summan stämmer på ett ungefär, om man fortfarande kör med glödlampor.
 
  • Gilla
  • Haha
guggen och 4 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Pappa ville att jag skulle betala 5 kr när taklampan (60 W glödlampa) i mitt rum lyst i onödan medan jag var i skolan. Det var på gränsen mellan 80- och 90-tal. Först nu är priset så högt att den summan stämmer på ett ungefär, om man fortfarande kör med glödlampor.
Glöm inte slitaget på glödlampan, den var väl designad för max 1000 timmars drift :geek:
 
  • Gilla
Hammarfall och 2 till
  • Laddar…
N
Okarlsson Okarlsson skrev:
Men i så fall byter vi ju inte till timpris såklart. Det är ju det som är frågan, om just timpris är värt krånglet i familjen. Att spara energi i vinter är ju en mer klassisk "Pappa i villa tjatar" tradition lika gammal som egna hushåll.:crysmile:
Ja juste ni hade ju inte bytt än :rofl: vad har ni för avtal nu? Sant, för vissa kanske det helt enkelt passar bäst med ett något högre fastpris men där man fortsätta vardagen ungefär som vanligt :)
 
B
A Anaii skrev:
Även om man inte har genomströmningsberedare så är det många VVB som går igång direkt. Förbrukat vatten fylls på med nytt och måste värmas upp. Våran BVP från 2001 har varken stöd för att ställa in den temperatur som ska hållas på varmvattnet eller när det ska värmas. Den enda inställning som finns är att trycka igång extra produktion av varmvatten, vilket inte är så hjälpsamt i det här fallet.
du får sätta ett fjärrrstyrt relä som manipulerar tempgivaren (tex ett motstånd som gör att pumpen tror vattnet är varmt),

Om detta är troligt det fortsätter kommer det leda till nya praxis vid installation, att VVB ska räcka minst 24h (dvs en riktigt stor), och att effekten på värmepump kraftigt överdimensioneras och det sätts in acktank.

då kan du klara att köra värme i ett hus på bara de lägsta timmarna under dygnet
 
R Rkarlsson skrev:
Finns inget att göra konflikt av hemma.
Vi står i duschen max 5 minuter och stänger av vattnet när man tvålar in sig. Pågen badar i sin badbalja så det är inte mycket vatten.
Enda som vi måste ändra för att det ens skulle kännas lönt är att smartstyra min gamle bergvärmepump, ska beställa en ngenic iallafall. Men vi kommer elda mer denna vintern än förra.

Diskmaskinen är ju ingen uppoffring, den körs 1-2 ggr veckan, går ju att ställa nattetid.
Tvättmaskinen går inte att ställa, men man kan ju försöka pejla in billigt på helgen, lördagar verkar vara enda dagen i veckan nu som de är billigt. Den ska bytas snart men inte nu.

Kanske kanske man kan börja ladda bilen hemma igen.
Hur gör man för att fylla en diskmaskin per vecka på tre personer? Vi kör minst en om dagen (4 pers). Mycket papptallrikar?
 
  • Gilla
Pin och 5 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Hur gör man för att fylla en diskmaskin per vecka på tre personer? Vi kör minst en om dagen (4 pers). Mycket papptallrikar?
3 dygn max, sen törs inte jag öppna luckan längre. Då kryper disken ut igen.
 
  • Haha
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 5 till
  • Laddar…
Förstår inte snacket om att det är meningslöst med timpris.

Tvärtom skulle jag säga att det finns inget att förlora på timpris, men det är lätt att vinna på det. Så fort du beter sig lite smartare än genomsnittet så vinner du på timpris. Hur mycket du vill vinna är upp till dig. Har du modern tvättmaskin, torktumlare och diskmaskin så är det väldigt enkelt att sätta igång dem med tidsfördröjning när du går och lägger sig. Vi började med det för några veckor sedan, och nu är det redan rutin. En barnfamilj kan just nu spara omkring 600 kr i månaden bara på den åtgärden. I vinter kanske det sparar en 1000-lapp i månaden eller mer, och det är inte ens jobbigt. Det handlar bara om att ändra lite på sina invanda rutiner.
 
  • Gilla
Attitudeswe och 7 till
  • Laddar…
R
Var det här en seriös frågeställning eller halvt om halvt med glimten i ögat?

Hoppas det senare alternativet.

Ni menar på riktigt att barnen t.ex inte ska få kolla på tv/spela tv spel när de vill?
Eller att era fruar/sambo/män/ni själva inte får duscha när man vill?
Eller tvätta/laga mat/diska när det bäst passar.

Jag personligen hade aldrig någonsin kunnat bo med en sådan person som hade satt upp sådana regler för mig.

Man lever bara en gång, att gå genom livet som en snålröv ger ingen livskvalitet.
Istället för att snåla in, gör något åt eran inkomst
Istället. Börja plugga till nått nytt/ byt jobb och se möjligheter istället för begränsningar.
 
  • Gilla
Tobzter och 5 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Hur gör man för att fylla en diskmaskin per vecka på tre personer? Vi kör minst en om dagen (4 pers). Mycket papptallrikar?
Många tallrikar. Nej men pågen har sina barntallrikar som vi handdiskar varje dag. Brer man en macka så diskar vi av smörkniven direkt.
Dricker mestadels ur flaskor, typ fyller med vatten eller vad man vill ha.

Så 2 tallrikar om dagen. När vi flytta in här så fick jag skicka in vattenförbrukningen varje månad i början, fick ju korrigerade räkningar i säkert 1-2 år. De som bodde här innan tvättade och diskade varenda dag :p
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Ja, det är lite udda att man föredrar att betala efter ett kollektivt snitt i stället för sin förbrukning. Speciellt när priset varierar så pass mycket. Jag föredrar att kunna påverka om jag vill förbruka el för 30kr/kWh eller 3kr/kWh eller var det ju kan bli för priser framöver. De som ligger kvar på ett kollektivt snitt lär vara de som inte bryr sig om när de konsumerar. Så det är väldigt lätt att komma under den nivån.
 
  • Gilla
  • Wow
Attitudeswe och 3 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Var det här en seriös frågeställning eller halvt om halvt med glimten i ögat?

Hoppas det senare alternativet.

Ni menar på riktigt att barnen t.ex inte ska få kolla på tv/spela tv spel när de vill?
Eller att era fruar/sambo/män/ni själva inte får duscha när man vill?
Eller tvätta/laga mat/diska när det bäst passar.

Jag personligen hade aldrig någonsin kunnat bo med en sådan person som hade satt upp sådana regler för mig.

Man lever bara en gång, att gå genom livet som en snålröv ger ingen livskvalitet.
Istället för att snåla in, gör något åt eran inkomst
Istället. Börja plugga till nått nytt/ byt jobb och se möjligheter istället för begränsningar.
Det är ändå inte tv, laga mat, duscha max 5 minuter som är den stora eltjuven.

Det är ju när någon duschar i en halvtimme, har tänt i hela huset, stänger aldrig av tvn.
Om dismaskinen skulle gå på natten så skulle jag inte kunna se att någon människa i hela sverige skulle bli påverkad negativt. Disken kan ju stå kvar hela dagen om man inte orkar ta det på morgonen. Värre med kläder.

Detta året handlar det ju dessutom inte om att vara snålröv. Du kanske har ett par 100 tusen i högra plånboken. Men just nu i bara augusti så ligger mitt hushåll på 6000 kr mer än hela kostnaden för 2021.

Har hittills idag förbrukat 4,56kWh. Och ingen har lidit av något.
 
  • Gilla
PetetheHeat och 2 till
  • Laddar…
R
Yes, frågan är dock vem som är fåret i frågan. Gillar man att hoppa för att någon säger åt en att hoppa så visst.

själv föredrar jag att bestämma över mitt eget liv och när jag ska duscha/laga mat/spela tv spel etc.
Sen att jag får betala dyrt för det stundtals, visst men jag har ett eget liv åtminstone.
men vi är alla olika…
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Som läget är just nu så håller jag med om att det är lite löjligt att kräva att frun eller barnen ska duscha eller laga mat på konstiga tider, men winter is coming. De flesta verkar inte ha fattat än hur illa det kommer att bli. Det är sommarvärme nu, och vi har ett pris per kWh som ligger över 5 kr i snitt. Hur högt kan det blir i vinter? 10 kr? 15 kr? En vanlig villa (3000 Kwh/mån under vintern) skulle med de priserna få en elräkning på 30 000 eller 45 0000 varje månad. Hur många klarar det? Då handlar det plötsligt om att laga mat på nätterna - eller att banken säljer ditt hus.

Magdalenas 60 miljarder i elprisstöd blir när man har fördelat ut det: 60 öre per kWh som förbrukas i södra Sverige. I bästa falla några tusenlappar i månaden till varje hushåll. Det räcker inte.
 
  • Gilla
  • Ledsen
MultiMan och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.