Då blir det en tråd om renoveringen av min "nya" pelarborr.
Hittade en Arboga E100 på blocket till bra pris, bara en 40min bort. Ett par defekter enligt säljaren, men det såg inte så farligt ut på plats och chucken gick jämt och fint.
Hemkommen med den dagens blocketfynd; borrmaskin och frysbox.
Inbaxad i garaget. Det går förvånansvärt enkelt att flytta en sån pjäs själv, får man bara den i lagom gungning så kan man få den att gå dit man vill.
De defekter säljaren nämnde är:
Backspärren till veven för huvudet saknar en sprint, dvs man får vara försiktig när man lossar huvudet för att justera höjden. Troligtvis tämligen enkelt att hitta en fjäder och en stålstav som passar.
Chassit har spruckit där övre växelhandtaget sitter. Om någon varit oförsiktig och växlat när borren har gått med nått tungt i chucken eller om den har trillat förtäljer inte historien, men det är lagt tid på att laga och få det vettigt igen. Det är inga problem att växla och det känns inte som om det glappar onormalt.
Lagningen på insidan:
Utöver det är den ordentligt smutsig och fult målad. Planen är att gå genom maskinen, hantera den rost som finns och återställa till en färg som ligger närmre originalfärgen. Ett par detaljer är konstigt nog omålade, och man kan se att den inte demonterades när den målades rallybilsgul, så originalfärgen går att se.
Slutligen kommer jag köra den via en VFD (Variable Frequency Drive/Frekvensomvandlare) eftersom jag inte har 3fas i garaget. Det ger möjlighet att köra ännu långsammare om det skulle behövas (lägsta växeln ger 200rpm) men man får även mjukstart och broms.
Har kommit en bra bit i demontering och rengöring men här är det nog lagom att avsluta första posten.
Hittade en Arboga E100 på blocket till bra pris, bara en 40min bort. Ett par defekter enligt säljaren, men det såg inte så farligt ut på plats och chucken gick jämt och fint.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemkommen med den dagens blocketfynd; borrmaskin och frysbox.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inbaxad i garaget. Det går förvånansvärt enkelt att flytta en sån pjäs själv, får man bara den i lagom gungning så kan man få den att gå dit man vill.
De defekter säljaren nämnde är:
Backspärren till veven för huvudet saknar en sprint, dvs man får vara försiktig när man lossar huvudet för att justera höjden. Troligtvis tämligen enkelt att hitta en fjäder och en stålstav som passar.
Chassit har spruckit där övre växelhandtaget sitter. Om någon varit oförsiktig och växlat när borren har gått med nått tungt i chucken eller om den har trillat förtäljer inte historien, men det är lagt tid på att laga och få det vettigt igen. Det är inga problem att växla och det känns inte som om det glappar onormalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lagningen på insidan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utöver det är den ordentligt smutsig och fult målad. Planen är att gå genom maskinen, hantera den rost som finns och återställa till en färg som ligger närmre originalfärgen. Ett par detaljer är konstigt nog omålade, och man kan se att den inte demonterades när den målades rallybilsgul, så originalfärgen går att se.
Slutligen kommer jag köra den via en VFD (Variable Frequency Drive/Frekvensomvandlare) eftersom jag inte har 3fas i garaget. Det ger möjlighet att köra ännu långsammare om det skulle behövas (lägsta växeln ger 200rpm) men man får även mjukstart och broms.
Har kommit en bra bit i demontering och rengöring men här är det nog lagom att avsluta första posten.
Demontering är enkel, iallafall om man tänker efter under tiden. Det tog ca 2h med en del hjärndöda manövrar att ta mig från fullt monterad till beståndsdelar. Då hann jag även med att lista ut var alla skruvar satt och vad dom gjorde samt njuta av konstruktionen.
De två delarna av huvudet som innehåller växellådan demonteras med de 4 uppenbara skruvarna på vänstersidan, 2 på ovansidan i bakre halvan och 2 i framkant under kanten där huvudet smalnar av. Man kan se de 4 hålen till de små skruvarna här
Axlarna i växellådan flyter i lagren mellan täckplattor ovan och under växellådshuset. På ett par ställen finns brickor som håller lager på plats mitt inne i huset också.
Bricka på främre axeln:
Bricka på motoraxeln:
Motoraxelns bricka i ena halvan av huset:
Den främre axeln som driver spindeln och mellanaxeln i växellådan kan lyftas rakt ut ur huset. Motoraxel sitter fast på undersidan av motorn med 4 skruvar. När de lossats kan fläkt, axel och rotor sänkas ner genom huvudet.
Här testade jag alla lager och det verkar som om de är i mycket fint skick.
Nästa steg blev att demontera spindeln/spindelhylsan och för att göra det behövde fjädern på maskinens vänstra sida tas bort först. 3 skruvar håller locket
och en skruv håller fjäderhuset
När den sista skruven lossas snurrar fjäderhuset och spindeln åker ner. Efter det går det att vrida fjädern tills den lossnar från manöveraxeln.
Efter att jag lagt onödigt lång tid på att försöka förstå hur man skulle kunna dra ut manöveraxeln hittade jag denna skruven och plötsligt var både manöveraxeln och spindeln ute.
Veven för att justera huvudet gick att dra ut utan att lossa någon skruv, antagligen anledningen till att det saknas en sprint där. Därefter kan man ta i och lyfta av huvudet från pelaren. Övre ringen som håller kuggstången till bordet kan lyftas av efter att man lossat skruvarna som klämmer fast den i pelaren och sen kan hållaren till bordet också lyftas upp och av.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De två delarna av huvudet som innehåller växellådan demonteras med de 4 uppenbara skruvarna på vänstersidan, 2 på ovansidan i bakre halvan och 2 i framkant under kanten där huvudet smalnar av. Man kan se de 4 hålen till de små skruvarna här
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Axlarna i växellådan flyter i lagren mellan täckplattor ovan och under växellådshuset. På ett par ställen finns brickor som håller lager på plats mitt inne i huset också.
Bricka på främre axeln:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bricka på motoraxeln:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Motoraxelns bricka i ena halvan av huset:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den främre axeln som driver spindeln och mellanaxeln i växellådan kan lyftas rakt ut ur huset. Motoraxel sitter fast på undersidan av motorn med 4 skruvar. När de lossats kan fläkt, axel och rotor sänkas ner genom huvudet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här testade jag alla lager och det verkar som om de är i mycket fint skick.
Nästa steg blev att demontera spindeln/spindelhylsan och för att göra det behövde fjädern på maskinens vänstra sida tas bort först. 3 skruvar håller locket
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
och en skruv håller fjäderhuset
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När den sista skruven lossas snurrar fjäderhuset och spindeln åker ner. Efter det går det att vrida fjädern tills den lossnar från manöveraxeln.
Efter att jag lagt onödigt lång tid på att försöka förstå hur man skulle kunna dra ut manöveraxeln hittade jag denna skruven och plötsligt var både manöveraxeln och spindeln ute.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Veven för att justera huvudet gick att dra ut utan att lossa någon skruv, antagligen anledningen till att det saknas en sprint där. Därefter kan man ta i och lyfta av huvudet från pelaren. Övre ringen som håller kuggstången till bordet kan lyftas av efter att man lossat skruvarna som klämmer fast den i pelaren och sen kan hållaren till bordet också lyftas upp och av.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Basen och pelaren åkte ut på gräsmattan för rengöring.
Efter avfettning och avspolning av basen provade jag att ta bort färgen med en roterande stålborste på borrmaskinen, men det var väldigt jobbigt. Testade att köra med Biltemas färgborttagning och det fungerade bra.
Två appliceringar och spackelspade mellan gångerna gjorde mycket nytta
Därefter roterande stålborste en kort stund
Pelaren hade lite färgstänk och lite ytrost, men inte mycket så det räckte bra med 5-56 och stålborste för att få bort det värsta.
Vad rekommenderas att man gör för att behandla pelaren? Ska man se till att den är lite lagom insmord med lämplig olja (vad är lämplig isåfall) eller ska man göra nån annan behandling? Har avrostat mycket av smådelarna med pysslargrogg och låtit de få fosfat-ytan som ju skyddar, men det är kanske inte rätt på pelaren?
För att tvätta av alla mindre delar
riggade jag upp en tillfällig tvättstation för att slippa krypa runt på marken
Avfettning och diskborse fixade biffen
Skruvar och smådelar har fått ligga och mysa i pysslargrogg för avrostning och framtida rostskydd
Pågående är även färgborttagning med färgstripper på en del mindre detaljer som har målats i onödan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter avfettning och avspolning av basen provade jag att ta bort färgen med en roterande stålborste på borrmaskinen, men det var väldigt jobbigt. Testade att köra med Biltemas färgborttagning och det fungerade bra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två appliceringar och spackelspade mellan gångerna gjorde mycket nytta
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Därefter roterande stålborste en kort stund
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pelaren hade lite färgstänk och lite ytrost, men inte mycket så det räckte bra med 5-56 och stålborste för att få bort det värsta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad rekommenderas att man gör för att behandla pelaren? Ska man se till att den är lite lagom insmord med lämplig olja (vad är lämplig isåfall) eller ska man göra nån annan behandling? Har avrostat mycket av smådelarna med pysslargrogg och låtit de få fosfat-ytan som ju skyddar, men det är kanske inte rätt på pelaren?
För att tvätta av alla mindre delar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
riggade jag upp en tillfällig tvättstation för att slippa krypa runt på marken
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avfettning och diskborse fixade biffen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruvar och smådelar har fått ligga och mysa i pysslargrogg för avrostning och framtida rostskydd
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående är även färgborttagning med färgstripper på en del mindre detaljer som har målats i onödan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "färgborttagning"
Speedheater
Speedheater System - använder infravärme så att du bara efter några sekunder kan skrapa bort gammal färg som mjukas upp utan att skada underlaget. Inga giftiga ämnen frigörs, inga kemikalier behövs – Speedheater är en miljövänlig metod
Läs mer
Det sista innan tråden är ifatt verkligheten är demonteringen av bromsen/backspärren som sitter vid veven för höjdjusteringen av huvudet.
Alla delarna i monteringsordning
Axeln bromsas genom att två fenolharts(?)-skivor kläms mellan brickorna och hindrar taggbrickan från att snurra. Den måste ju såklart justeras så den är lagom spänd, men det går naturligtvis att lösa. Som det var nu fungerade ju inte bromsen alls.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alla delarna i monteringsordning
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Axeln bromsas genom att två fenolharts(?)-skivor kläms mellan brickorna och hindrar taggbrickan från att snurra. Den måste ju såklart justeras så den är lagom spänd, men det går naturligtvis att lösa. Som det var nu fungerade ju inte bromsen alls.
Snyggt! Ser gärna mycket bilder på vevmekaniken och backgångsspärren. Min fungerar också dåligt så jag ska ta tag i det nångång i höst tänkte jag
Det går sakta framåt, idag lyckades jag åka och köpa färg samt tvätta och slå in kuggstängerna i klibbig pysslargrogg. (Hessa kalkbort och tapetklister)
Hittade en rulle skyddsplast som man slänger över möbler när man renoverar, precis lagom storlek för den stora kuggstången.
Det är väl ett litet tag tills det är dags att montera allt igen, men jag ska försöka fota så mycket jag kan när jag monterar ihop allt. Det är svårt att ta fram mobilen för varje steg när man är blöt och smutsig om fingrarna hela tiden.
Delarna till backspärren är också avrostade, men det lyckades jag såklart inte fota, av ovan nämnd anledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittade en rulle skyddsplast som man slänger över möbler när man renoverar, precis lagom storlek för den stora kuggstången.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min fungerar som sagt inte eftersom sprinten som spärrar tagghjulet saknas, men resten är i bra skick.M Magnus Larsson skrev:
Det är väl ett litet tag tills det är dags att montera allt igen, men jag ska försöka fota så mycket jag kan när jag monterar ihop allt. Det är svårt att ta fram mobilen för varje steg när man är blöt och smutsig om fingrarna hela tiden.
Delarna till backspärren är också avrostade, men det lyckades jag såklart inte fota, av ovan nämnd anledning.
Verktygstokig
· Halland
· 7 488 inlägg
Har du tänkt göra något åt statorn också?
Min ser ut som skabb med olja, damm, sågspån och fett i en härlig härva.
Så snart jag lyckats räta ut min rotoraxel så ska jag montera ihop mitt vrak..
Min ser ut som skabb med olja, damm, sågspån och fett i en härlig härva.
Så snart jag lyckats räta ut min rotoraxel så ska jag montera ihop mitt vrak..
Hade tänkt montera ur statorn, om inte annat för att minska risken att skada den under rengöringen, men den sitter stenhårt. Har hittat 3 skruvar som håller statorn på plats, men det räckte inte att lossa dom. Nu känner jag att det är bättre att låta den sitta istället för att slåss med den och riskera att skada den i onödan.
Den är dessutom ren och fin
Under är den ännu bättre
Den är dessutom ren och fin
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Under är den ännu bättre
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I följande inlägg beskriver jag hur jag fick loss statorn i en E100:
https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-maskiner-idag.250889/page-719#post-4079514
Har du hittat de små stoppskruvarna?
https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-maskiner-idag.250889/page-719#post-4079514
Har du hittat de små stoppskruvarna?
Jadå, jag har hittat stoppskruvarna, 3 stycken för att vara exakt. På filmen där jag monterar bort fjädern syns hålet till den på vänster sida, och på bilden som visar växelväljarna kan man ana två skruvar gömda under färgen. Lindningen går inte att rubba ändå, så den får sitta kvar och jag får vara försiktig helt enkelt.
@Magnus Larsson Passade på mellan nattningarna att göra en liten bildserie på hur backspärren monteras ihop.
Alla delarna:
Tjocka brickan med rundade kanten mot drevet:
1 fenolskiva:
Centreringsringen ska sitta i taggbrickan. Den satt löst på axeln och stadigt i brickan när jag demonterade, men nu har den krympt. Bromsen var något oljig så jag antar att ringen sväller något när den blir fuktig.
Taggbricka på:
Andra fenolskivan:
Tunna brickan:
Fjäderbrickan:
Brickan med massa taggar som jag inte kan komma på vad den heter:
Slutligen muttern, monteras med den fasade sidan in. När man spänt muttern lagom böjer man upp en tagg på brickan under så att den låser muttern (syns inte på bild, vet inte vad lagom är än).
Alla delarna:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tjocka brickan med rundade kanten mot drevet:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1 fenolskiva:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Centreringsringen ska sitta i taggbrickan. Den satt löst på axeln och stadigt i brickan när jag demonterade, men nu har den krympt. Bromsen var något oljig så jag antar att ringen sväller något när den blir fuktig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Taggbricka på:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Andra fenolskivan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tunna brickan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fjäderbrickan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brickan med massa taggar som jag inte kan komma på vad den heter:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slutligen muttern, monteras med den fasade sidan in. När man spänt muttern lagom böjer man upp en tagg på brickan under så att den låser muttern (syns inte på bild, vet inte vad lagom är än).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kul tråd!
Var lite sugen på den arbogan själv. Men behövde inte fler projekt
Var lite sugen på den arbogan själv. Men behövde inte fler projekt
Var helt inställd på att penselmåla med hammarlack, men nu när du frågat letade jag genom några backar med verktyg från förra huset och fyndade:P pinec0ne skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag ju inte sprutmålat nånting nån gång, men nått projekt borde ju vara det första. Får nog bli lite youtubande ikväll med en öl och målnings-tutorials.
På tal om färg så har jag fortsatt ta bort färg på alla små delar idag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter ca en timme hade den gula färgen släppt till stor del så det gick att skrapa och borsta av med stålborste
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alla bitarna innan de fick en andra omgång färg-stripper
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Veven närmast kameran är den enda biten som inte målats gul, så den sparar jag med originalfärg för att ha som referens när nya färgen blandas.
Redigerat:
Verktygstokig
· Norrbotten
· 831 inlägg
Önskar att jag gjort det lika ordentligt själv, men jag nöjde mig med att få bort ytrost och olja in allt så det rör sig lätt (motoroljan som råkade vara i kannan fick duga).
Ser fram emot nästa uppdatering!
Ser fram emot nästa uppdatering!