Då blir det en tråd om renoveringen av min "nya" pelarborr.

Hittade en Arboga E100 på blocket till bra pris, bara en 40min bort. Ett par defekter enligt säljaren, men det såg inte så farligt ut på plats och chucken gick jämt och fint.

Kylskåp och byggutrustning säkrade med spännband på en släpvagn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hemkommen med den dagens blocketfynd; borrmaskin och frysbox.

Gammal gul svänghjulsmaskin står på ett mönstrat golv inne i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inbaxad i garaget. Det går förvånansvärt enkelt att flytta en sån pjäs själv, får man bara den i lagom gungning så kan man få den att gå dit man vill.

De defekter säljaren nämnde är:
Backspärren till veven för huvudet saknar en sprint, dvs man får vara försiktig när man lossar huvudet för att justera höjden. Troligtvis tämligen enkelt att hitta en fjäder och en stålstav som passar.

Chassit har spruckit där övre växelhandtaget sitter. Om någon varit oförsiktig och växlat när borren har gått med nått tungt i chucken eller om den har trillat förtäljer inte historien, men det är lagt tid på att laga och få det vettigt igen. Det är inga problem att växla och det känns inte som om det glappar onormalt.
Närbild av en gul grävmaskins kontrollspak med smuts och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lagningen på insidan:
Bild av motor med skadad komponent och oljeläckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utöver det är den ordentligt smutsig och fult målad. Planen är att gå genom maskinen, hantera den rost som finns och återställa till en färg som ligger närmre originalfärgen. Ett par detaljer är konstigt nog omålade, och man kan se att den inte demonterades när den målades rallybilsgul, så originalfärgen går att se.
Slutligen kommer jag köra den via en VFD (Variable Frequency Drive/Frekvensomvandlare) eftersom jag inte har 3fas i garaget. Det ger möjlighet att köra ännu långsammare om det skulle behövas (lägsta växeln ger 200rpm) men man får även mjukstart och broms.

Har kommit en bra bit i demontering och rengöring men här är det nog lagom att avsluta första posten.
 
  • Gilla
TriNitro och 9 till
  • Laddar…
Demontering är enkel, iallafall om man tänker efter under tiden. Det tog ca 2h med en del hjärndöda manövrar att ta mig från fullt monterad till beståndsdelar. Då hann jag även med att lista ut var alla skruvar satt och vad dom gjorde samt njuta av konstruktionen.

Demonterade delar av en maskin med växellådor och axlar uppställda på ett arbetsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De två delarna av huvudet som innehåller växellådan demonteras med de 4 uppenbara skruvarna på vänstersidan, 2 på ovansidan i bakre halvan och 2 i framkant under kanten där huvudet smalnar av. Man kan se de 4 hålen till de små skruvarna här
Närbild på en maskins demonterade växellåda med synliga axlar, kugghjul och lager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Axlarna i växellådan flyter i lagren mellan täckplattor ovan och under växellådshuset. På ett par ställen finns brickor som håller lager på plats mitt inne i huset också.

Bricka på främre axeln:
Delvis demonterad maskindel med växellåda och lager, smörjmedel synligt, teknisk detaljbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bricka på motoraxeln:
Någon som demonterar en växellåda visar en fjäder och axel med olja, med handskklädda händer i arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Motoraxelns bricka i ena halvan av huset:
Hand i skyddshandske demonterar maskindel med skruvmejsel, olja och skruvar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den främre axeln som driver spindeln och mellanaxeln i växellådan kan lyftas rakt ut ur huset. Motoraxel sitter fast på undersidan av motorn med 4 skruvar. När de lossats kan fläkt, axel och rotor sänkas ner genom huvudet.
Demonterade växellådsdelar med olika kugghjul och axlar på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här testade jag alla lager och det verkar som om de är i mycket fint skick.

Nästa steg blev att demontera spindeln/spindelhylsan och för att göra det behövde fjädern på maskinens vänstra sida tas bort först. 3 skruvar håller locket
Närbild på slitna gula växellådans delar med skruvar och detaljer på en maskin under demontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och en skruv håller fjäderhuset
Närbild av gula maskindelar med axellager och bricka som pekas på av ett finger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När den sista skruven lossas snurrar fjäderhuset och spindeln åker ner. Efter det går det att vrida fjädern tills den lossnar från manöveraxeln.


Efter att jag lagt onödigt lång tid på att försöka förstå hur man skulle kunna dra ut manöveraxeln hittade jag denna skruven och plötsligt var både manöveraxeln och spindeln ute.
Demontering av maskindel, skruvmejsel mot skruv med gul maskindetalj och kugghjul i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Veven för att justera huvudet gick att dra ut utan att lossa någon skruv, antagligen anledningen till att det saknas en sprint där. Därefter kan man ta i och lyfta av huvudet från pelaren. Övre ringen som håller kuggstången till bordet kan lyftas av efter att man lossat skruvarna som klämmer fast den i pelaren och sen kan hållaren till bordet också lyftas upp och av.

Delvis demonterad pelarbaserad maskindel på ett verkstadsgolv med verktyg runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TCG och 9 till
  • Laddar…
Basen och pelaren åkte ut på gräsmattan för rengöring.
Rengjord metallpelare och gul basplatta med avskalad färg på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter avfettning och avspolning av basen provade jag att ta bort färgen med en roterande stålborste på borrmaskinen, men det var väldigt jobbigt. Testade att köra med Biltemas färgborttagning och det fungerade bra.

Gul maskinbas behandlad med färgborttagningsmedel ligger på träreglar ovanpå betongplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två appliceringar och spackelspade mellan gångerna gjorde mycket nytta
En maskinbas med borttagen gul färg ligger på betongplattor ovanpå gräsmatta under rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därefter roterande stålborste en kort stund
En metallbas med slitage och färgrester ligger på en gräsmatta för rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pelaren hade lite färgstänk och lite ytrost, men inte mycket så det räckte bra med 5-56 och stålborste för att få bort det värsta.
Metallpelare på basplatta rengjord och står på träklossar på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad rekommenderas att man gör för att behandla pelaren? Ska man se till att den är lite lagom insmord med lämplig olja (vad är lämplig isåfall) eller ska man göra nån annan behandling? Har avrostat mycket av smådelarna med pysslargrogg och låtit de få fosfat-ytan som ju skyddar, men det är kanske inte rätt på pelaren?

För att tvätta av alla mindre delar
En genomskinlig plastback med diverse verktyg och maskindelar, inklusive stålborste och delar med gul färg, på en gräsmatta för rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


riggade jag upp en tillfällig tvättstation för att slippa krypa runt på marken
Tvättstation utomhus bestående av bordsställning, plastbackar, diskborste och mindre delar för rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avfettning och diskborse fixade biffen
Maskindelar och småskruvar i tvättstation, många i en grönsakskorg, vissa i plastlåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skruvar och smådelar har fått ligga och mysa i pysslargrogg för avrostning och framtida rostskydd
Skruvar och smådelar i avfettningsvätska med pensel, i en gammal plastbehållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rengjorda metallskruvar och smådelar placerade på papper för avrostning och underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rengjorda maskindelar och skruvar på papper efter avrostning och färgborttagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pågående är även färgborttagning med färgstripper på en del mindre detaljer som har målats i onödan.
Skruvar och smådelar blötläggande i en vit hink för avrostning, belägna bredvid en avfettningsflaska och en färgstripperprodukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Perplexed och 12 till
  • Laddar…
Det sista innan tråden är ifatt verkligheten är demonteringen av bromsen/backspärren som sitter vid veven för höjdjusteringen av huvudet.
Demonterad broms/backspärr vid veven för höjdjustering, visar axeln och komponenter för spänning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alla delarna i monteringsordning
Demonterade delar av en broms/backspärr inklusive axel, fenolhartsskivor och diverse brickor, ordnade på träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Axeln bromsas genom att två fenolharts(?)-skivor kläms mellan brickorna och hindrar taggbrickan från att snurra. Den måste ju såklart justeras så den är lagom spänd, men det går naturligtvis att lösa. Som det var nu fungerade ju inte bromsen alls.
 
  • Gilla
TriNitro och 11 till
  • Laddar…
Snyggt! Ser gärna mycket bilder på vevmekaniken och backgångsspärren. Min fungerar också dåligt så jag ska ta tag i det nångång i höst tänkte jag
 
Det går sakta framåt, idag lyckades jag åka och köpa färg samt tvätta och slå in kuggstängerna i klibbig pysslargrogg. (Hessa kalkbort och tapetklister)
En kuggstång rengörs på ett bord med borste och skyddsplast intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hittade en rulle skyddsplast som man slänger över möbler när man renoverar, precis lagom storlek för den stora kuggstången.
Kuggstänger täckta med klibbig substans på en arbetsbänk med verktyg och skyddsplast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


M Magnus Larsson skrev:
Snyggt! Ser gärna mycket bilder på vevmekaniken och backgångsspärren. Min fungerar också dåligt så jag ska ta tag i det nångång i höst tänkte jag
Min fungerar som sagt inte eftersom sprinten som spärrar tagghjulet saknas, men resten är i bra skick.
Det är väl ett litet tag tills det är dags att montera allt igen, men jag ska försöka fota så mycket jag kan när jag monterar ihop allt. Det är svårt att ta fram mobilen för varje steg när man är blöt och smutsig om fingrarna hela tiden. :)
Delarna till backspärren är också avrostade, men det lyckades jag såklart inte fota, av ovan nämnd anledning.
 
  • Gilla
Plåtbob och 3 till
  • Laddar…
Har du tänkt göra något åt statorn också?
Min ser ut som skabb med olja, damm, sågspån och fett i en härlig härva.

Så snart jag lyckats räta ut min rotoraxel så ska jag montera ihop mitt vrak..
 
  • Gilla
e02jr
  • Laddar…
Hade tänkt montera ur statorn, om inte annat för att minska risken att skada den under rengöringen, men den sitter stenhårt. Har hittat 3 skruvar som håller statorn på plats, men det räckte inte att lossa dom. Nu känner jag att det är bättre att låta den sitta istället för att slåss med den och riskera att skada den i onödan.

Den är dessutom ren och fin
Stator fastsatt i motorhus, synliga kopparspiraler och skruvhål, används i diskussion om demontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under är den ännu bättre
Rengjord stator i en maskin med synliga koppartrådar och fixeringsskruvar, inuti ett gulaktigt metallhölje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Jadå, jag har hittat stoppskruvarna, 3 stycken för att vara exakt. På filmen där jag monterar bort fjädern syns hålet till den på vänster sida, och på bilden som visar växelväljarna kan man ana två skruvar gömda under färgen. Lindningen går inte att rubba ändå, så den får sitta kvar och jag får vara försiktig helt enkelt.
 
@Magnus Larsson Passade på mellan nattningarna att göra en liten bildserie på hur backspärren monteras ihop.

Alla delarna:
Diverse delar av en backspärr utspridda på ett träbord, inklusive brickor, ringar och axel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tjocka brickan med rundade kanten mot drevet:
Olika komponenter till en backspärr utspridda på en träyta inklusive brickor och en axel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1 fenolskiva:
Olika komponenter för backspärr monterade isär på ett träbord
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Centreringsringen ska sitta i taggbrickan. Den satt löst på axeln och stadigt i brickan när jag demonterade, men nu har den krympt. Bromsen var något oljig så jag antar att ringen sväller något när den blir fuktig.
Delar för montering av en backspärr utlagda på ett träbord, inklusive fenolskivor och en taggbricka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Taggbricka på:
Delar för montering av en backspärr utspridda på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Andra fenolskivan:
Komponenter för montering av backspärr ordnade på ett bord, inklusive axel och diverse brickor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tunna brickan:
Komponenter för backspärr monterade på axel och lösa delar bredvid på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fjäderbrickan:
Backspärr monterad på axel med lösa delar bredvid, mekaniska komponenter på träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Brickan med massa taggar som jag inte kan komma på vad den heter:
Delar av en backspärr monterade på en axel mot en träbakgrund, inklusive fenolskiva och taggbricka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutligen muttern, monteras med den fasade sidan in. När man spänt muttern lagom böjer man upp en tagg på brickan under så att den låser muttern (syns inte på bild, vet inte vad lagom är än).
Demonterad backspärr med sina delar uppstaplade i ordning på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Perplexed och 9 till
  • Laddar…
Kul tråd!
Var lite sugen på den arbogan själv. Men behövde inte fler projekt
 
Håller med, kul tråd! Ska följas. Tänkte du måla med pensel eller spraya?
 
P pinec0ne skrev:
Håller med, kul tråd! Ska följas. Tänkte du måla med pensel eller spraya?
Var helt inställd på att penselmåla med hammarlack, men nu när du frågat letade jag genom några backar med verktyg från förra huset och fyndade:
En hand håller en sprutpistol för målning över ett verktygsbelamrat arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har jag ju inte sprutmålat nånting nån gång, men nått projekt borde ju vara det första. Får nog bli lite youtubande ikväll med en öl och målnings-tutorials.

På tal om färg så har jag fortsatt ta bort färg på alla små delar idag.
Metallbitar med avskalad gul färg i en hink bredvid en flaska med färgborttagningsmedel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Metalliska maskindelar med flagnande gul färg i en plastbalja efter en omgång färgborttagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter ca en timme hade den gula färgen släppt till stor del så det gick att skrapa och borsta av med stålborste
Verktygsdelar med gammal gulfärg i en plastback och skål under borttagning av färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand håller en metallstång med flagnande gul färg, nära en hink med verktyg och en stålborste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alla bitarna innan de fick en andra omgång färg-stripper
Maskindelar med släppande gul färg på blått bord, redo för ommålning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Veven närmast kameran är den enda biten som inte målats gul, så den sparar jag med originalfärg för att ha som referens när nya färgen blandas.
 
Redigerat:
  • Gilla
Plåtbob och 2 till
  • Laddar…
Önskar att jag gjort det lika ordentligt själv, men jag nöjde mig med att få bort ytrost och olja in allt så det rör sig lätt (motoroljan som råkade vara i kannan fick duga).

Ser fram emot nästa uppdatering!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.