B Bocca skrev:
Här kommer 2 bilder.

Vår mark slutar vid stenkanten, där stenarna nu tryckts ut av ställningen och grannens tomt är gräsmattan.
spännande! hur hämtar grannjäveln sin post? hemfridsbrott ju!!:p:p:p
 
S steelcenter skrev:
spännande! hur hämtar grannjäveln sin post? hemfridsbrott ju!!:p:p:p
Från bilfönstret är väl ok.
 
Hep Hep skrev:
Från bilfönstret är väl ok.
isch:rofl:
 
B Bocca skrev:
Här kommer 2 bilder.

Vår mark slutar vid stenkanten, där stenarna nu tryckts ut av ställningen och grannens tomt är gräsmattan.
Stolparna är ju alldeles för underdimensionerade för det tunga bygget. Skulle behövas en stolpe i varje hörn. Inte konstigt att det lutar.
 
Bara gör vad som behöver göras utan att dansa ballerina efter grannens mesiga pipa.
 
Nissens Nissens skrev:
Kan aldrig tänka mig att postnord är så kinkiga faktiskt.
Ta bort er låda från den befintliga ställningen och sätt upp en egen. Postnord lär inte säga speciellt mycket.
Jodå det är de! Det har jag fått erfara. Jag fick anvisning av PostNord om ny plats för min brevlåda och satte den inte exakt i den raden just för att jag skaffat en markbrevlåda och det var bara upphängda postlådor på en ännu sjabbigare ställning än ts. och lutande sluttning bakom som gjorde att jag inte kunde ställa postlådan utan att gräva på annans mark så jag ställde den 2 m ifrån. Det var fel tyckte PostNord. Till slut tröttnade brevbäraren han tog en spade med sig grävde för min postlåda och tryckte dit den med sand och sten i postlådan som jag lagt i som barlass. :rofl: Nå jag slapp göra det själv ivf.
 
P Pippi Viktualia skrev:
Stolparna är ju alldeles för underdimensionerade för det tunga bygget. Skulle behövas en stolpe i varje hörn. Inte konstigt att det lutar.
Är det själva stolparna som böjer sig?

Enligt TS så är marken så mjuk så att hela fundamentet flytta på sig.
 
Kempa_swe
Hade bara satt upp ett staket samt låsta grindar till infarten. Grannen har inget att göra på din tomt, kallas för olaga intrång om han klättrar över staketet.
 
  • Haha
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
Kempa_swe Kempa_swe skrev:
Hade bara satt upp ett staket samt låsta grindar till infarten. Grannen har inget att göra på din tomt, kallas för olaga intrång om han klättrar över staketet.
Det kan inte TS göra, anledningen är att grannen har servitut på att använda TS uppfart som sin uppfart/infart till sin fastighet.

TS har kontrollerat med lantmäteriet för att ta bort servitutet men får inte,
https://www.byggahus.se/forum/threa...da-grannen-vaegrar.465466/page-3#post-4878418
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Varför krångla till det. Är väl bara att putta tillbaka styggelsen in mot gräset. Åker den tillbaka lägger du ner en sten i hålet som kil.
Sen köper du en egen stolpe och sätter upp din låda på
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
B Bocca skrev:
Vid vår infart står en ställning för 2 brevlådor. Med tak, den har varit jättefin och vi bekostade för några år sedan en renovering av denna ställning. Vi gjöt då bland annat fast stolparna till ställningen, då ställningen tidigare lutade ordentligt. Detta höll fint i några år, men marken är mjuk och nu är den återigen lutande, då själva konstruktionen är väldigt tung. Grannens byggjobbare har även backat in i ställningen med sitt släp, så den är nu även trasig, och då gjutningen inte gett ett hållbart resultat vill vi ta bort den.

Den lutar ut över vår infart, vilket gör att större transporter har stora svårigheter att ta sig in med leveranser.

Då ställningen behöver bytas ut, erbjöd vi oss att ombesörja detta och informerade grannen om att vår nya markpostlåda behöver gjutas fast (hål 30x30 cm och sedan i med betong). Ställningen står där postnord har begärt precis i tomtgräns, så blir ju hål och gjutning även på grannens tomt.

Nu har grannen meddelat följande:
”Inget skall tas bort, byggas, grävas, gjutas eller någon annan form av åverkan på min mark.”

Vad har man egentligen för rättigheter här? Postnord har anvisat platsen. Ställningen får väl anses som gemensam, då den nyttjas av båda och står precis i tomtgräns.
Vi behöver ju ha en hel postlåda att ta emot post i samt säkerställa att våra större leveranser kan ta sig till gården. Men hur agerar man när grannen vägrar?

Vi har varit i Tingsrätten med denna granne då denna vägrade betala kostnader kopplat till ett servitut. Så bjuda på kaffe och försöka komma överens är nog tyvärr en omöjlighet.
Detta kan vara ett fall för Post/Brevbärare. Prata med dem vad de har för arbetsmiljö, posten kan KRÄVA vart postlådan ska st då de håller STENHÅRT på sin arbetsmiljö då de GÄRNA INTE bör KLIVA UR SIN POSTBIL för att lämna post. Ring och prata med dem, fråga vad de har för önskemål gällande er brevlåda kontra deras arbetsmiljö. Vi hade SAMMA problem. Postens KRAV PÅ DERAS BREVBÄRARES ARBETSMILJÖ avgjorde det hela. Lycka till!
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det kan inte TS göra, anledningen är att grannen har servitut på att använda TS uppfart som sin uppfart/infart till sin fastighet.

TS har kontrollerat med lantmäteriet för att ta bort servitutet men får inte,
[länk]
Om man sätter upp en grind som man både kan fjärrstyra och öppna med nyckel kan man då ge grannen bara nyckel ? Förmodligen för kostsamt för nöjet att reta grannen och få honom att hellre inte använda uppfarten men servitutet borde vara uppfyllt eller ?
I varje fall var det vad ett skogsbolag gjorde för att stänga av ett virkesupplag för den motorburna ungdom som använde området som lekstuga om nätterna. Grannarna som hade sommarstugor längre in på vägen var nöjda med att bara få nyckel.
 
B Bocca skrev:
Håller med dig till 100 %!! Men våra grannfejder har nog roat alla på tingsrätten tillräcklig redan :sweat:..
Låter som flytt, grannfejd är ett elände, sätt din postlåda på din tomt, låt grannen ordna sin låda själv
 
B Bocca skrev:
Som lådorna sitter nu är det inget mellanrum mellan dom så dom kör ett stopp och når då båda. Men som sagt jag kan ställa min nya markpostlåda utanför ställningen, men har då samma problem att grannen vägrar att vi gör något på dennes tomt.
Om du markborrar ned två 200mm gjutrör med bra längd, och sedan gjuter in stolpjärn, så kommer det inte att röra sig. Inte så mycket jobb. Jag har hela staket som står så i matjord. De rör sig inte en centimeter.
 
B
Nu så, idag har vi monterat upp våran nya låda, en stor som även sväljer större paket, guld värt när man bor på landet.

Grannen kom hem och körde givetvis på vår infart, men viftade bara med armarna åt oss.

Själva ställningen fick vi lösa med en stötta. Vi har dock mailat grannen att senast den 4/9 skall det som hänger in på vår mark vara borttaget annars kommer vi ta bort det och lägga in det på deras tomt.

Är så nöjd med nya brevlådan! Nu kan jag äntligen sladda gruset närmare lådorna så vi får bort ogräset som trängt fram!

Stort tack för ert engagemang i denna tråd.
 
  • Ny stor brevlåda monterad på en stötta vid en grusgång, omgiven av grönt gräs och träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nymonterad stor svart paketlåda bredvid en blå brevlåda under ett träskydd på en grusad uppfart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Fixarlasse Dalarna och 18 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.