Raskus Raskus skrev:
Ja, exakt samma problem.
En stjärnskruv av dålig kvalitet som man drog sönder väldigt lätt.
Det är verkligen kasst att en så liten detalj ska kunna förstöra hela lösningen. Drar du sönder stjärnspåren, vilket man lätt gör, så går det sen inte att borra bort eftersom det är rostfritt i aluminium. Dessutom var hålen nån millimeter fel, så att det inte passade ihop. Det skulle kunnat funka med en skruv med torx-skalle. Mitt tips är att byta ut dessa skruvar.
 
Hej,
hur mycket bygger ett glasparti (100x100) inkl. en stolpe? Är det så enkelt att det bygger 105 cm tillsammans eller?

Tack på förhand
 
Kan man köra Julas eller Rustas glasräcke vid en trapp inomhus, eller uppfyller de inte säkerhetskrav så att man skulle kunna ramla igenom?
 
JRo1976 JRo1976 skrev:
Jag skulle inte rekommendera detta. Fästen är nästan lika dyra som stolparna från Rusta för det första. Sen är det så att det är mycket jobb att ta bort skenan och speciellt limmet som finns kvar på glaset. Man kan stå ut om det handlar om att fästa mot husväggen men att köra så för varje glasparti är inte värt enligt mig
Hur gjorde du för att ta bort skenan på glaset? Något bra tips?
 
J josifin skrev:
Hur gjorde du för att ta bort skenan på glaset? Något bra tips?
Jag drog loss ett hörn med en tång och sen fortsatt längst kanten på glaset med ett gummislag
 
  • Gilla
josifin
  • Laddar…
P Pbq skrev:
Hej,
hur mycket bygger ett glasparti (100x100) inkl. en stolpe? Är det så enkelt att det bygger 105 cm tillsammans eller?

Tack på förhand
Fick du svar på detta? Fundera på samma sak.
 
SofiAvén SofiAvén skrev:
Fick du svar på detta? Fundera på samma sak.
Hej Sofia,
Nej har tyvärr inte fått något svar. Har även prövat kundtjänst men dom hänvisar till beskrivningen.
 
Måttband visar måttet "ytterkant till ytterkant" på träkonstruktion med mätpunkten vid 110 centimeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ytterkant till ytterkant, ej c-c.
 
A anis16 skrev:
[bild]
Ytterkant till ytterkant, ej c-c.
Toppen, tusen tack! Bygger fästena på det måttet?
 
P Pbq skrev:
Toppen, tusen tack! Bygger fästena på det måttet?
detta är stolpskydds ytterkant till ytterkant, dvs hur det ser utom du sätter två stolpar med stolpskydd och en glasskiva 100.
 
Kapar tråden lite.

Tänkte ha dessa på min kommande balkongrenovering istället för träräcke. Säg sedan att maximal monteringshöjd är 100cm. Min balkong är närmare 240 i höjd.

Någon som kört dem på balkong?
Och skriver dem 100cm endast som någon friskrivning eller det är verkligen inte att rekommendera?

Mvh
 
J
Det är troligtvis pga Boverkets regler som säger att 1) det skall vara härdat glas för att minska risken för skärskador samt 2) att det skall vara härdat OCH laminerat glas om fallhöjden är över en viss höjd (kommer inte ihåg exakta måttet). Skulle kunna vara så att rustas glas inte är laminerat och därför inte ska användas vid högre höjd än så. Det lär ju ifs. stå i produktbeskrivningen om det är laminerat eller inte.
 
Redigerat:
RoTe
Rustas är härdat glas alltså livsfarligt på en balkong (hög fallhöjd).
 
Det blir ju inte livsfarligt av att det är härdat. Men det behöver ju även vara laminerat, eller kompletteras med annat fallskydd på höjd.
 
RoTe
D Daniel 109 skrev:
Det blir ju inte livsfarligt av att det är härdat. Men det behöver ju även vara laminerat, eller kompletteras med annat fallskydd på höjd.
Kan ett härdat glas även vara laminerat? Det var nytt för mig. Ja så klart kan man montera ett räcke i metall eller trä också om man vill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.