Jag låg här och försökte läsa på lite om uttorkning av flytspackel och stötte på en oroväckande text där någon skrev att man inte får använda avfuktare, sökte mig vidare med utgång från det och såg i flera produktblad för flytspackel att man inte ska använda avfuktare, då var det bara att stänga ned avfuktarna tills jag vet mer om hur vida man kan använda avfuktare eller från när. Jag måste försöka lista ut när det är möjligt för mig att lägga 70mm tjocka cellplastspårskivorna för golvvärmen, ångspärren och sedan parketten utan att parketten ska få för mycket fukt så att det skulle kunna resultera i påväxt eller att parketten får springor pga krympning senare. Eftersom det ligger i snitt 90mm spackel så kan det ju vara en lite längre tid. Det kanske kan vara så att det är värt att försöka sig på något som att exempelvis lägga en rejäl ångspärr/tätskikt direkt på flytspacklingen innan cellplastskivorna för att kringgå problematiken. Jag tar gärna emot idéer eller erfarenheter här :thinking:
 
Finns det möjlighet för bjälklaget att torka ut neråt i källartaket typ. ??

Jag tror faktiskt inte att det påverkar negativt i ditt fall om du kör avfuktare.
Eftersom du ska lägga cellplast och parkett ovanpå.
Jag tror att Flytspackeltillverkaren vill friskriva sig om det blir småsprickor i golvet.

//AA
 
S saiter skrev:
Finns det möjlighet för bjälklaget att torka ut neråt i källartaket typ. ??

Jag tror faktiskt inte att det påverkar negativt i ditt fall om du kör avfuktare.
Eftersom du ska lägga cellplast och parkett ovanpå.
Jag tror att Flytspackeltillverkaren vill friskriva sig om det blir småsprickor i golvet.

//AA
Urtorkning nedåt är det garanterat, gammal snustorr betong från 60 talet, behandling i källartaket är i vissa rum gräng så det andas också. Enligt golvtillverkarna av parkett så ska man ha ångspärr närmast parketten och det får inte vara över rf 90 i bjälklaget när man lägger direkt på betong/flytspackel.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Jag måste ju lägga golv förr eller senare då det är den enda uppvärmningen vi kommer ha, i värsta fall får jag lägga spårskivorna av cellplast och lägga golvvärmerören och slänga på något provisoriskt bara för att få igång värmen innan det blir för kallt.
 
Det har blivit lite av paus och jag har umgåtts lite med familjen här nu under helgen med Kolmården besök bland annat. Jag har väl ändå hunnit med nån vända på återvinningen och så har jag ritat ut lite väggar för att se hur det utformar sig, mest för att jag ska kunna se lite bättre vad och hur mycket material jag behöver för vägguppbyggnaden och om jag verkligen skulle få plats med dörrar osv. Det ser ut som att allt kommer fungera som tänkt. Igår så var det min första arbetsdag efter semestern så jag var alldeles för trött i huvudet för att orka åstadkomma något mer än att försöka leta tag i parkett på nätet, inte helt enkelt och det kostar ju skjortan nu mer.

Idag har jag i alla fall uträttat lite här hemma, det var väldigt trögt att sätta igång efter arbete och en middag med familjen, men när jag väl fick upp värmen efter att jag fyllt på släpet med bråte så kände jag ändå att det flöt på.
Släpvagn fylld med byggavfall och rivet virke redo för återvinningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag valde att ta tag i undertak som ska rivas, det finns lite olika varianter här hemma, trä och väv. jag valde att börja med det förstnämnda, då i köket.

Renoveringsarbete i kök med synliga träbjälkar i taket, elinstallationer och en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gick hyffsat smidigt och jag passade på att rensa upp långa längder då det var rätt fint virke.

Renoverat kökstak med borttagen undertaksbeklädnad, träbjälkar och masonitskivor synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Långa träplankor på arbetsbockar med hörselkåpor och handsåg i ett renoveringsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är sista ögonblicksbilden för dagen, det återstår masonit i taket men jag var tvungen att lägga ned då klockan blev lite mycket.
 
  • Renoveringsprojekt i köket med exponerat träbjälklag i tak och elektriska installationer, samt uppstaplade träreglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
DSOS och 6 till
  • Laddar…
Idag när jag kom hem efter jobbet så började jag med att ta en repa till återvinningen för att tömma släpet som jag fyllde upp igår, skönt att ha det tomt så man slipper lägga massa bråte ute, har gott om det redan som det är. Kvällens göra blev lite fortsättning följer på gårdagens arbete med att riva undertak, idag riktade jag in mig på att riva brädorna i hallen.
Renoveringsarbete i en hall med delvis rivet undertak och exponerade brädor, en stege i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag gjorde så mycket jag kunde från bocken utan riskera livet i trappen, vid nästa tillfälle ska jag se om jag kan ställa in stege på ett säkert sätt och ta ned det sista. Det är skapligt högt för att nå upp.
Delvis rivet undertak och väggbrädor i en hall med en stege och dörrar synliga. Orenoverad interiör i återuppbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy från trapptopp ner på trappsteg och rivet träundertak i hallen med synliga kopparskallar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har rensat en hel del brädor som var fina, det sitter dessutom små koppar skallar som verkar vara gjorda av koppar, de gör att det ska efterlikna att man satt upp virket med kopparspik, dessa sparar jag också, det kanske går att göra något snyggt med dom vid något annat ändamål.
Rensade träbrädor med kopparfärgade skallar ovanpå en stegbock inomhus under en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopparfärgade skalliknande dekorationer på ett ljust träbräde, återanvända från rivet undertak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Svante Jägerstig och 1 till
  • Laddar…
Idag fortsatte jag där jag igår slutade, släpade in stegen för att nå upp och rensa taket.
Stegar uppställda i smal hemmakorridor med träpanel och öppen taklucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett rum under renovering med en stege och orenoverat paneltak och väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gick vidare till korridoren med det sista paneltaket, kunde inte riva bort brädorna på luckan för då den höll på att haverera oavsett vart jag försökte bryta, jag ska ändå byta uppstigningslucka så det kan få sitta kvar tillsvidare.
Korridor med en stege, träpaneltak och synliga byggarbeten, inklusive belysning och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprocess i en korridor med ett delvis rivet, svartmålat tak och synliga taklister samt byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu var det dags att gå på ett vävspänt tak och jag började i sovrum1, det var snudd på jobbigare än att riva paneltaken då de hade använt duktigt med spik för att fästa upp brädorna, det var både 90-100mm spik, en del satt där det inte finns någon takstol och råsponten ville mest flexa. Jag började med att riva bort lite taklister, sedan snittade jag upp väven för att se hur det såg ut bakom, jag snittade upp halva taket först så att jag inte skulle behöva handskas med en för stor bit, det fungerade bra och jag kunde vika ihop dem till lagom format. Väven som satt kvar längs takvinkeln verkade limmad och det satt väldigt mycket pappspik, jag rev bara loss den kvarvarande väven för att sorteringen ska bli så bra som möjligt. Efter det så var det bara att kämpa på med hammare och kofot för att få loss ramen och klossarna som satt spikade i råsponten. Något som jag verkligen inte gillade med detta arbete var att det luktade fanskap om väven när man rev i den, det luktade ganska mycket, lite fränt som när någon tagit för mycket av någon dålig parfym, lukten avtog efter en stund när jag forslat ut alla rester från väven men det luktar fortfarande.
Renoveringsarbete i rum med delvis avlägsnat tak och väggpaneler, synlig råspont och kvarvarande taklister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis renoverat tak med synliga träbjälkar och ett fönster med blå persienner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett rum med vävspänt tak och träpanel, stege som skymtar, och ett litet fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T TechnoKnut skrev:
Urtorkning nedåt är det garanterat, gammal snustorr betong från 60 talet, behandling i källartaket är i vissa rum gräng så det andas också. Enligt golvtillverkarna av parkett så ska man ha ångspärr närmast parketten och det får inte vara över rf 90 i bjälklaget när man lägger direkt på betong/flytspackel.
Jag pratade idag med företaget som hjälpte mig med flytspacklingen, jag hade ställt frågan vad deras leverantör tror om urtorkningen av spacklet och om jag kunde köra igång avfuktare. Spacklet i sig ska vara ett rolls royce självtorkande spackel som därav är dyrare och de hävdar att man kan limma plastmatta efter tre dagar, nu ska ju jag lägga trägolv ovanpå vilket är lite känsligare, visserligen så kan man råka ut för förtvålning om man limmar en plastmatta på något som är för fuktigt så jag antar att det ändå är en rätt så bra urtorkning i produkten jag fått levererad. Det som leverantören hade sagt var, nu har golvet legat i nio dagar, att vi lagt i snitt 90mm spackel ska inte spela någon större roll, däremot har det varit väldigt varmt vilket innebär mycket fukt i rummen och eftersom jag har tre avfuktare så rekommenderades jag att köra avfuktarna över helgen och så kan jag lägga golv redan nu på måndag. Jag kommer garanterat vänta längre än så för att undvika ett förstört golv så långt det går och nu kan avfuktarna få stå och brumma förutom när jag ska sova. Det jag tänker på är fuktvandringen som skulle kunna bli när jag dammar igång golvvärmen, cellplastskivan som jag monterar golvvärmeslingan i är 70mm så den hjälper ju självklart till att inte värma upp flytspacklet, men ändå.

Är det möjligtvis någon som har någon erfarenhet av något som liknar det som jag har gjort?
 
Då var det dags igen för att riva undertak, mitt mål idag var att få ner resterande vävspända tak, det innebar sov2 sov3 och vardagsrum. Mission complete :strong:

Sov 2 före och efter.
Delvis rivet sovrumstak med synliga träbjälkar och en kvarstående del av vävspänt tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Före-bild av ett tomt rum med ett vävspänt träundertak och en tänd taklampa, väggar klara för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sov 3 före och efter.
Vardagsrum före renovering med intakt vävspänt tak och inbyggd belysning, stege synlig till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träpaneltak med spikar och skador, belysning och kablar hänger ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vardagsrum före och efter.
Rum under renovering med delvis rivet tak och synliga bjälkar, stegar, kablar och en arbetsbelysning tänd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på ett rum före renovering med ett vävspänt tak, en taklampa och synlig kabeldragning längs väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vävspänt tak före renovering med synliga smutsmärken och ett rum under ombyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vävspänt tak före rivning i tomt rum med synligt trä och en tänd ljuskälla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sovrum 2 var precis som Sovrum 1, inga konstigheter men en väldigt tråkig gammal lukt. Sovrum 3 fann jag detta i taket. Det verkar vara någon insekt som spunnit någonting. Kanske någon som vet vad det kan vara, inga insekter i sikte dock.
Tätt sammanbundna, spindelliknande kokonger i ett hörn där tak möter vägg, indikation på insektsaktivitet vid renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I vardagsrummet så fick jag lite av en överraskning, det började trilla ned massa musskitar och en gammal kvist som lossnat från en råspontbräda. Man såg också i hålet att mus/möss gnagt för att göra hålet större, det är väl något jag ska tänka på innan jag sätter igen, täta hål som finns.
Undertak med synliga skador och hem för gnagare, inklusive stort hål och bitmärken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett grått golv med spridda musskit, renoveringsavfall och en bit vit byggskiva i hörnet efter takrivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat golv efter rivning med spillror, smuts och musspillning spridda över ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Något annat som också rymdes ovanför väven i vardagsrummet var något som jag tror är silverfiskar som ömsat om de nu kan de, eller så har de dött.
Grov väv med flera torkade insektskroppar som tyder på en tidigare silverfiskinfestation i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis nedriven grå vävspänd undertak med synliga mörka fläckar och en rödbrun tegelvägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag måste ju också visa upp min jobbarkompis som jag räddade ur vasken, hen kunde inte klättra över kanten och verkar få gott om käk för den växer till sig, bra att ha i en fuktig källare. OBS!!!!! VARNING FÖR BILD PÅ SPINDEL NEDAN FÖR DE SOM INTE KLARAR AV DET!!!




Närbild på en stor brun spindel mot en vit vägg med spår av spindelväv i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
uplj
  • Laddar…
Idag på förmiddagen blev det en repa till återvinningen efter att jag hade maxat släpet med bråte. Jag ville ha ett tomt släp så att jag kunde riva ned masoniten i taket och slänga det på släpet direkt eftersom skivorna sitter fäst med väldigt många dyckert, ville undvika att det lossnar dyckert vid mellanlagring så att säga. Med det gjort så var det bara att sätta igång, bryta ned skivorna och slå in alla kvarvarande dyckert som stack ut från råsponten så att de inte blir i vägen senare vid ny uppbyggnad av undertak.

Före och efter
Ett tomt rum med rivet tak och väggskivor, synlig råspont och kablar, samt byggbråte på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomt rum under renovering med masonittak och mögelskador vid skorstenen, släp och byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Något jag redan visste förekom vid skorstenen var påväxt av mögel på grund av antingen läcka i taket eller att det kommer ifrån ett gammalt expansionskärl som har suttit på vinden. I somras kom det ned lite vatten i ett par dagar som kan ha kommit på grund av kondensering vid rören på vinden alternativt att de faktiskt inte har fått tätt vid skorstenen efter takrenoveringen eller inifrån skorstenen. Att jag inte kunde hitta något som var blött på vinden talar för att vattnet antingen kom från kondens från rören eller om det kanske blivit mycket fukt i skorstenen. Nu har jag tagit bort expansionskärlet och alla rör som låg där. Oavsett vilket så måste jag ta en ordentlig titt på skorstenen innan jag sätter dit nytt material så att det inte blir förstört. I dagsläget är det i alla fall snustorrt. Jag ska tillägga att man kan se att det runnit vatten på skorstenen tidigare precis ovanför skadan man ser på bild, det ser lite ut som att någon svart smet har runnit med vattnet så det är väldigt tydligt att det varit problem.
Mögelskador på trävägg och tak intill skorstenen, synliga vattenskador och svarta fläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad takdel med mögelpåväxt vid en skorsten, visar spår efter vattenläckage och behov av reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En vägg i rum under renovering med synlig mögelpåväxt och vattenskada vid taket och nedre delen av väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Söderslätt och 2 till
  • Laddar…
Idag har jag petat lite i skisserna jag har tänkt skicka för bygganmälan av FTX-systemet, jag ska prata lite med ventilationsmontören om han tycker det ser vettigt ut innan jag skickar det, kommer säkert behöva ändra en hel del enligt honom, men det var kul att åtminstone försöka så gott jag kan och sedan se om jag faktiskt förstår mig på detta någorlunda. För att det ska bli lite mer korrekt så skulle jag behöva veta vart rören faktiskt ska träffa i ventilationsaggregatet som jag inte har en aning om hur det ser ut, det kanske till och med kan vara så att man har någon form av samlingslåda för att sy ihop det vid aggregatet, inte vet jag i alla fall :)

Källaren
Skiss av husplan med markeringar för bygganmälan av FTX-system, inklusive väggar och WC.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Våningsplan och vind Skiss över byggplan för FTX-ventilationssystem med markerade vägar för rören.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Zlingo och 2 till
  • Laddar…
Idag var det dags att ta tag i det sista undertaket, det var då i badrummet, efter utförd rivning så passade jag på att kapa ned allt virke som var för långt för att få plats i släpet.

Före och efter undertaket.
Träpanel undertak i badrum med synlig tejp och ventilkåpa, gamla väggar och golv ses.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivna undertak i badrum med synliga råspont och strömmatare, tejp synlig på en bräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag rev bort masoniten så upptäckte jag att det satt tejp bakom masoniten. Det jag funderade på var om man faktiskt tänkt på att det blir fuktigt i badrumstaket och då för att skydda råsponten. Känslan är i alla fall att det skulle vara så då det inte funnits någon tejp i övriga huset. Någon som vet om detta var ett normalt förfarande i gamla badrum?
Före och efter bild av undertak i badrum, med delvis rivet gammalt undertak och tejp på råspont synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Svante Jägerstig och 1 till
  • Laddar…
Igår han jag inte lägga upp det som jag kämpade med. Jag fick låna en flex och en dammsugare över helgen så jag gav mig f*n på att jag skulle slipa ned allt gammalt skit som satt på putsen i badrummet, alltså fix, färg och gammalt tätskikt.

Badrummet renoverades på 90 talet av den tidigare boende med nytt klinker och kakel, det var det enda jag visste enligt informationen när jag köpte huset. Det visade sig senare att det gjorts två vändor av renoveringar av badrummet sedan huset byggdes, ingen av dessa renoveringar var egentligen ordentligt gjorda då man hade byggt på de gamla materialen i vissa delar, exempelvis så bestod golvet av mosaik, plastmatta och klinker, på väggarna har man tagit bort gammalt fix men asfalten som man hade som tätskikt förr satt kvar. När man river kakel och det finns sådan asfalt bakom så ser man vikten av att verkligen ta bort asfalten då den är fet, produkter vi normalt använder idag biter inte fast, fixet som man monterat kaklet med åker med plattorna när man river om man tittar på bilderna så är det ganska tydligt.

Mitt mission nu var att få bort fix och asfalt, utöver det så tänkte jag att jag bara kunde släta till väggarna eller alternativt slipa bort all gammal färg från original utförandet som bara hade kakel vid ett badkar. Jag valde det senare och jobbigare för att undvika att det finns spår av nikotin kvar, jag antar att tätskiktet skulle stoppa denna lukt men det kanske kan smita ut på andra sidan väggen, jag ville inte chansa helt enkelt och då var det helt enkelt bara att lägga ned ungefär 4 timmar extra för att ta bort i princip allt. Nackdelen för mig att göra detta är att man måste lägga ned mer tid senare med att rikta väggarna, men det kanske ändå hade behövts då jag förmodligen ska montera lite större plattor som behöver mer noggrannhet.

Bilder före:
Badrum under renovering med slipade väggar och golv där gammalt tätskikt och fix tagits bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i badrum: vägg med bortslipat gammalt tätskikt och fix, dammsugarslang och golv i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg i badrum under renovering med gammalt fix och asfalttätskikt som delvis slipats bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i badrum med väggar där gammalt fix och asfalttätskikt har slipats ned, synliga rör och en plasttäckt dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grov yta där gammal asfalt och fix har slipats bort under badrumsrenovering, mycket ojämnheter kvarstår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilder pågående arbete:
Vägg i badrum delvis slipad med synliga lager av gammal färg, fix och asfaltstätskikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i badrum där gammalt fix och asfalttätskikt skrapats bort från väggar och golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild efter:
Renoverat badrum med slipat väggputs, byggdammsugare och stege, före nytt kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var inte speciellt roligt jobb detta men jag är glad att det är överstökat, det gjorde det inte direkt roligare att jag bara hade en påse till dammsugaren, tömde den tre gånger sen var det kört, tog fram min egen dammsugare och den håller inte måttet för ett sådant här arbete. Sjukt dammigt, hade jag inte haft mask så hade jag fått ge upp.
 
  • Gilla
Wirre740 och 2 till
  • Laddar…
D
Jäklar vilket jobb! Är själv mitt i en massa slitgöra och det är fan gött när man blir färdig med ett moment
 
Det börjar bli kallt ute. Något jag borde gjort för länge sedan men som har hamnat lågt i prioriteringen är bottningslist och drevning av de fyra fönster jag monterat tidigare.

Med facit i hand med hur fasaden är utformad så vet jag nu att det är ett rent h*lv*te att få in bottningslisten då jag behöver en ganska fet bottningslist för att den ska greppa mellan fönster och väggmaterialet, det som är krångligt är att springan vid putsen på utsidan eller smygen på insidan är mycket smalare och jag måste först pressa den förbi den tunnare springan för att få in listen. Jag tror att jag ska köpa svällist till när jag monterar fönster nästa gång så jag slipper problemet.

Detaljbild av tätning mellan vit fönsterram och grå putsad fasad med en svart drevlist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerat fönster i putsad fasad med synlig bottningslist och omgivande drevningsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag höll på i över två timmar på en stege för att få dit bottningslist och drev, drevet gick som smort dock. Det hann självklart bli mörkt så jag fick göra en liten quickfix på de resterande två fönsterna för att få lite tätt och sluta elda för kråkorna med mina avfuktare som står och brummar. Vad jag förstår så vill man ha ganska tätt när man kör avfuktare då man annars får in ny fuktig luft utifrån annars.
Ett fönster med persienner monterat i en vägg med tillfällig tätning gjord med skumremsa runt öppningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Luddis_1 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.