Attitudeswe
Raspberry pi pico med pwm från gp0:
https://peppe8o.com/raspberry-pi-pico-pinout/

Matad med 5V från usb (usb laddare av märkesmodell har man ju gott om hemma)

Servo från kjell o company (såldes bara i 3 pack när jag köpte i våras). Plastkugghjul, men det finns metall servon på amazon...

Kod till Thonny (python) - quick and dirty loop:
https://pastebin.com/pTULD06T

Hade man köpt Pi med WiFi så hade man kunnat köra på pris och inte bara timer.

Pins klocka driver säkert lite så startar om den en gång i månaden för att synca om tiden.


Lite plyfa från garaget för att hålla fast servot som limmades med smältlim till ratten. Inte supersnyggt...
 
  • Gilla
Lilllen och 9 till
  • Laddar…
Snyggt!
Jag har en liknande lösning.
Kör ESPhome tillsammans med home assistant.

Styr mot medelpriset på dagen och några andra parametrar.

Den servon du har är relativt svag, så bevaka den så den inte stannar på högtemp.
Tips: ställ ner hastigheten på servon så låter den mindre.

Detta är min installation
En installation med ett servo kopplat till rörledningar och isolerat med reflekterande material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe
fgo fgo skrev:
Snyggt!
Jag har en liknande lösning.
Kör ESPhome tillsammans med home assistant.

Styr mot medelpriset på dagen och några andra parametrar.

Den servon du har är relativt svag, så bevaka den så den inte stannar på högtemp.
Tips: ställ ner hastigheten på servon så låter den mindre.

Detta är min installation
[bild]
Ratten har inget motstånd. Servot är ändå rätt kraftigt. Skulle nog kunna vrida upp kapsylen på en mjölkförpackning... Men jag räknar inte med att servot överlever mer än ett år...

Justeringsratten sitter i vinkel och pekar inte rakt ner så det var lite trixigt att få till fasthållningen...
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Ratten har inget motstånd. Servot är ändå rätt kraftigt. Skulle nog kunna vrida upp kapsylen på en mjölkförpackning... Men jag räknar inte med att servot överlever mer än ett år...

Justeringsratten sitter i vinkel och pekar inte rakt ner så det var lite trixigt att få till fasthållningen...
Jag dödade ett sån servo innan jag beställde det som är på bilden.
Amazon, två för typ 100 kr eller nåt. Mycket mer stabilt.

Det är alltid lite pyssligt med retro-fitting. Hade en platt ratt som jag limmade en av armarna på.

Kan du styra den separat med en potentiometer eller liknande, eller måste du ta bort allt för att kunna justera börvärdet?
 
  • Gilla
Freddestuns
  • Laddar…
Attitudeswe
fgo fgo skrev:
Jag dödade ett sån servo innan jag beställde det som är på bilden.
Amazon, två för typ 100 kr eller nåt. Mycket mer stabilt.

Det är alltid lite pyssligt med retro-fitting. Hade en platt ratt som jag limmade en av armarna på.

Kan du styra den separat med en potentiometer eller liknande, eller måste du ta bort allt för att kunna justera börvärdet?
Jag styr till 45 grader mitt på dagen en timme samt 01-02. Sen 70 grader 02-04. Övrig tid avslaget.

Kommer man på att hela släkten skall duscha så power cyklar man bara exakt 20:00 så får man extra varmvatten

En dyrare dator med realtidsklocka och batteribackup eller wifi hade ju varit smidigare. Man kan dra ut en vippbrytare för att manuellt kunna begära extra varmvatten när som helst också på den Pi jag har nu.

en stiftlist, 3 sladdar för signal, en usb sladd, lödkolv, lödtenn, usb laddare, Pc att ladda mjukvara med.

Raspberryn köpte jag på inet för 69kr (köp en lite dyrare med wifi och stiftlist så blir det ännu bättre)

Servo 4 för 199kr: https://www.kjell.com/se/produkter/...1PVuGUcNZk42YInAsDxoCy68QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
 
Redigerat:
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Om man inte behöver vilda vredet så mycket kan en sådan här lösning fungera

Skiss av en konstruktion med motor vid sidan som via en arm styr ett vred, på en plastskiva.

Man sätter motorn vid sidan och limmar/skruvar fast en arm på vredet. Montera grejerna på en plast eller plexiglasskiva. Lätt se vredet :p och att ta bort ”tvärstaget” vid ev driftstörningar. :rolleyes:
(Idé från ett projekt med en större servomotor som skulle vrida på en shunt, men det var före Arduino och Ps’s tidevarv. Projektet avstannade, men det blev iaf ett assemblerprogran som läste av en temperaturgivare och vred på motorn).
 
Jag hade gärna byggt nåt med Arduino då jag redan har sådana med wifi kort, men pi nano w, finns det bra färdiga script för att dra ned priserna från nordpol?
 
Attitudeswe
J JohanLun skrev:
Jag hade gärna byggt nåt med Arduino då jag redan har sådana med wifi kort, men pi nano w, finns det bra färdiga script för att dra ned priserna från nordpol?
Det finns ett python bibliotek på github som jag använt för att visa mina föräldrar att deras förbrukningsmönster redan idag är villigare med timmdebitering än månadsmedel.
 
B
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Raspberry pi pico med pwm från gp0:
[länk]

Matad med 5V från usb (usb laddare av märkesmodell har man ju gott om hemma)

Servo från kjell o company (såldes bara i 3 pack när jag köpte i våras). Plastkugghjul, men det finns metall servon på amazon...

Kod till Thonny (python) - quick and dirty loop:
[länk]

Hade man köpt Pi med WiFi så hade man kunnat köra på pris och inte bara timer.

Pins klocka driver säkert lite så startar om den en gång i månaden för att synca om tiden.


Lite plyfa från garaget för att hålla fast servot som limmades med smältlim till ratten. Inte supersnyggt...[video]
varför inte bara köra en shelly och stänga av strömmen?
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Attitudeswe
B Boan skrev:
varför inte bara köra en shelly och stänga av strömmen?
För att hårdvaran då kostar 1000+kr och det kräver en elektriker kanske?

Eller för att man kanske vill kunna duscha 3pers på morgonen och sen ändå diska i 45 gradigt vatten på kvällen dom dagarna.

Eller för att man vill kunna styra på elpris och ej tid utan att ha HA och all kring hårdvara.

Eller bara för att det är kul att bygga nått själv:)
 
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Såhär kan det se ut när 4 pers duschat 20:00-22:30 dagen innan samt en person 06:30.

Diagram som visar elförbrukning och elpris över ett dygn med toppar under morgon och kväll indikerande duschanvändning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ignorera spiken 23-00 då det är elbilsladdning...
 
Attitudeswe
Rullar på rätt bra. 10kWh värme lyx och 206kWh till bilen(bil laddning har kostat 150kr inkl moms enligt tibber). Resten är primärt 5pers rena el vv förbrukning som automatiserat blivit flyttad till natten. Skärmdump av energiförbrukningsdata visar totalförbrukning, snittpris, kostnader och besparingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Rullar på rätt bra. 10kWh värme lyx och 206kWh till bilen(bil laddning har kostat 150kr inkl moms enligt tibber). Resten är primärt 5pers rena el vv förbrukning som automatiserat blivit flyttad till natten.[bild]
Nu är uppvärmningssäsongen igång så smått (ca 160kWh har använts av LLVP) och priserna i SE3 har under nån vecka faktiskt legat under kronan hela dygnet - så inte lika lätt med samma stora besparing.

Har skapat automatiserad styrning av LLVP uppvärmning kopplad till pris. Se: https://www.byggahus.se/forum/threads/prisoptimering-av-llvp.469736/#post-4948134

Utfall i okt t.o.m. 18e är 38% sparat. Bilen har under okt laddat 244 av 776kWh mätt i laddboxen .

https://offpeak.se/snaps/AxNSN05TFraD3wIBoXDu/graphs
 
  • Graf över elkonsumtion och elpriser med beskrivning av hur man läser diagrammet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
harry73
@Attitudeswe Jag verkar ha samma VVB som du. Min står seriekopplad med FLVP, så FLVP värmer vattnet till 50 eller 55 grader och fyller VVB med det varma vattnet, så även om jag stänger av min VVB, kommer den att fyllas med varmt vatten tills vattnet i FLVP tar slut.

Då känns det att det borde räcka att stänga av VVB på dagtid och ha den igång nån timme mitt i natten. Det borde vara enklare än din styrning om än inte lika kul. Hur hade du gjort det?
 
Attitudeswe
harry73 harry73 skrev:
@Attitudeswe Jag verkar ha samma VVB som du. Min står seriekopplad med FLVP, så FLVP värmer vattnet till 50 eller 55 grader och fyller VVB med det varma vattnet, så även om jag stänger av min VVB, kommer den att fyllas med varmt vatten tills vattnet i FLVP tar slut.

Då känns det att det borde räcka att stänga av VVB på dagtid och ha den igång nån timme mitt i natten. Det borde vara enklare än din styrning om än inte lika kul. Hur hade du gjort det?
Avstängning med kontaktor kostar ju elektriker besök. Min termostatlösning är mycket billigare...

Har du menysystem i FLVP så att du kan förbjuda dess eltillsats och prioritera värme över vatten?
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.