Skumpe
G Greger_08 skrev:
Nej men det betyder förhoppningsvist att man har koll på att det inte överskrider gränsvärdet. En bonde har nog ekonomiska intressen att inte använda för mycket glysofat vilket en privat person inte har.

Bättre för alla (kanske inte plånboken) att låta proffs komma och behandla parkslide med glysofat. Jag skulle inte vilja att min granne tömde en dunk på sin tomt några meter från mitt potatisland.
Proffs? Varför låter vi människor köra bil? Det verkar livsfarligt. Det borde bara vara yrkespersoner som får framföra motorfordon. Det verkar ju helt sjukt att låta folk som kanske knappt kör bil vanligtvis vara ute på vägarna. Man kan ju ta körkort och sen inte köra något på tio år och ändå få lov att köra bil.

Sjukt! Lämna farliga saker åt proffsen! I nästa veckas avsnitt: koka tevatten.
 
  • Haha
  • Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
S STB skrev:
Jag gissar att du råkat hitta en produkt som innehåller kemikalier som inte behöver tas med i säkerhetsdatabladet.
Nej det är för rent vatten
https://www.sigmaaldrich.com/SE/en/sds/SIGMA/W4502
Men själva poängen är att etiketter och varningstexter är legala dokument och inte en primär källa för relevant information.
 
  • Gilla
Peter787 och 2 till
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Proffs? Varför låter vi människor köra bil? Det verkar livsfarligt. Det borde bara vara yrkespersoner som får framföra motorfordon. Det verkar ju helt sjukt att låta folk som kanske knappt kör bil vanligtvis vara ute på vägarna. Man kan ju ta körkort och sen inte köra något på tio år och ändå få lov att köra bil.

Sjukt! Lämna farliga saker åt proffsen! I nästa veckas avsnitt: koka tevatten.
Hört talas om körkort?
 
  • Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
C
N nikler skrev:
Hade en väldigt aggressiv utbredning av Parkslide för många år sedan, provade flera saker, bl.a övertäckning ett par år. Så fort jag tog bort det så kom Parksliden tillbaka.
Köpte RoundUp, borta på nolltid.
Notera att på den tiden innehöll det som kallas RoundUp glyfosat men det gör det inte längre, står med liten text någonstans på flaskan.
För många är RoundUp=glyfosat men så är det inte längre, inte i svenska butiker iallafall.
Hur applicerade du glyfosat och hur många ggr/år krävdes? När på året?
 
Tozze Tozze skrev:
För att veta om täckande resultat fungerar bör man vänta minst 10 år för att sedan avtackades, hetavatten/ånga kan fungera men man ska ha i åtanke att parkslide växer naturligt på aktiva vulkansluttningar i Japan. Att låta djur beta kan likväl sprida rötter via både avföring som med att dom får de på sig och sprider det till nya områden. Att gräva upp rötterna kan inbringa falsk trygghet då de räcker med 2mm av en rotstump för att den ska kunna skicka nya skott vilket i vissa fall kan ta flera år. Enda bevisade metoden är just kraftig å återkommande glysofatbekämpning vilket även det kan ta flera år dock har våra kära myndigheter gjort sitt bästa att förbjuda detta medel för både privatpersoner samt företag som arbetar med ogräsbekämpning.
Nej, en 2mm rotbit kan inte ligga i flera år. Men visst, om man gräver behöver man ha kolla på ytan.
 
Jag håller inte alls med naturvårdsverket när det gäller rådet att låta den vara. Då blir den definitivt större. De metoder som det forskas om är metoder som fungerar i parker och stora bestånd i naturen. Trädgårdar har lite andra förutsättningar. Att rycka eller klippa ner den flera gånger per år under flera år är rimligt i en trädgård, men inte på ytor som parker.
 
Kempa_swe
Någon som vill ha både vanlig och jätte parkslide så vet jag var det växer en massa
 
  • Gilla
Kantlist
  • Laddar…
C Chippe skrev:
Hur applicerade du glyfosat och hur många ggr/år krävdes? När på året?
Skulle säga att bulken försvann efter första året då jag spejade på sommaren några ggr. (spejade, väntade några dagar, sprejade alla som såg oberörda ut, osv i några veckor)
År 2 var i princip allt dött och jag behövde bara göra några punktinsatser.
Helt fantastiskt medel!
 
  • Gilla
zwennebanan och 1 till
  • Laddar…
N nikler skrev:
Skulle säga att bulken försvann efter första året då jag spejade på sommaren några ggr. (spejade, väntade några dagar, sprejade alla som såg oberörda ut, osv i några veckor)
År 2 var i princip allt dött och jag behövde bara göra några punktinsatser.
Helt fantastiskt medel!
Best effekt får man av behandling på hösten. Under vår och försommar fungerar det dåligt.
 
D Daniel 109 skrev:
Best effekt får man av behandling på hösten. Under vår och försommar fungerar det dåligt.
Hm, hör vad du säger men som du ser så är min erfarenhet att det fungerade bra ändå.
 
N nikler skrev:
Hm, hör vad du säger men som du ser så är min erfarenhet att det fungerade bra ändå.
Men på beskrivningen låter det som att du behandlade väl mycket. Det ska inte synas snabba resultat. Det ska dras ner till roten och döda den. Det sker bäst på hösten.
 
D Daniel 109 skrev:
Men på beskrivningen låter det som att du behandlade väl mycket. Det ska inte synas snabba resultat. Det ska dras ner till roten och döda den. Det sker bäst på hösten.
Det var otroligt mycket parkslide, sprayade på bladen men man träffar ju inte alla plantor på första försöket.
Tiden för att transportera ämnen från blad till rot är väl ganska snabb?
Hursomhelst så började de flesta se lite sjuka ut på mindre än en vecka. De få
som man missat såg friska ut och sprejades vid tillfälle nummer två.
Så mitt råd är, har du riktig RoundUp, kör på så fort du ser Parksliden, oavsett årstid (kanske inte vinter då..)
 
  • Gilla
zwennebanan och 1 till
  • Laddar…
C
@nikler Kul att du lyckades. Körde du rekommenderad utspädning eller starkare?

Jag såg en video från England där de injicerade mitt i sommaren precis under 3:e "ringen" och jag tror det var outspädd faktiskt men jag känner till att för starkt kan hindra växten att dra ned giftet till roten. Året efter hade inget kommit tillbaka men som sagt kan växten gå i dvala sägs det. Ändå ett bra tecken att inget kom upp efter ett år. Det var experter så de vet nog vad de gjorde, tyvärr kan jag inter hitta videon igen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dr.Mugg
  • Laddar…
Det finns tydliga forskningsresultat på att glyfosat funkar dåligt på vår och försommar. Standardrådet är att behandla på hösten, om man ska används glyfosat ska man inte rycka, utan släppa upp ett rejält bestånd att behandla på.

Jag använder inte glyfosat, men om man gör det bör man göra rätt. Rätt tid och rätt dos.
 
C Chippe skrev:
@nikler Kul att du lyckades. Körde du rekommenderad utspädning eller starkare?

Jag såg en video från England där de injicerade mitt i sommaren precis under 3:e "ringen" och jag tror det var outspädd faktiskt men jag känner till att för starkt kan hindra växten att dra ned giftet till roten. Året efter hade inget kommit tillbaka men som sagt kan växten gå i dvala sägs det. Ändå ett bra tecken att inget kom upp efter ett år. Det var experter så de vet nog vad de gjorde, tyvärr kan jag inter hitta videon igen.
Det här var på den tiden det gick att köpa i handeln färdigblandad så inget mixtrande med spädning.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.