Stickan56
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Ja !!! Atmos 10 eller Atmos 12. Designade av Peter Baltzer och producerade av Gammadata. Sådana såldes till många av kommunerna i Sverige och olika konsultfirmor och jag antar att det fortfarande är det bästa instrumentet på marknaden när det gäller precision, men vet inte om det fortfarande är i produktion.
Du kan hyra ett https://radoninstrument.com/produkt/hyresinstrument-atmos/

Stickan
 
  • Gilla
PeterFalun och 1 till
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Du kan hyra ett [länk]

Stickan
Ja,men som jag tidigare sagt, så finns det en god chans att få låna/hyra ett instrument från kommunens miljö- avdelning, då nästan alla konnunr köpte ett av dessa instrument ( men kan ha skrotats :( )
 
Stickan56
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Ja,men som jag tidigare sagt, så finns det en
god chans att få låna/hyra ett instrument från kommunens miljö- avdelning, då nästan alla konnunr köpte ett av dessa instrument ( men kan ha skrotats :( )
Jag har letat men kan inte hitta nån som lånar ut instrument.
Att låna ut en avancerad mätare till någon utan kunskaper låter ganska meningslöst.

Stickan
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Jag har letat men kan inte hitta nån som lånar ut instrument.
Att låna ut en avancerad mätare till någon utan kunskaper låter ganska meningslöst.

Stickan
Det var ju tråkigt. Förr hjälpte kommunerna till genom att låna ut till oroliga innevånare. De kanske har slutat med det? Blir kanske lite dyrt att hyra, men ofta kan ju kunskapen om huset vara värt det.
Att mätaren är avancerad betyder ju inte alltid att den är svårhanterad och det är ju inte svårt för "gemene man" att läsa av mätvärden. Den stora fördelen med just "Atmos 12" är att det instrumentet mäter i en stor volym och tar radonsönderfallet direkt och inte radondöttrarna och att det reagerar mycket snabbt, så det är lätt att "sniffa" med.
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
Stickan56
Nu har jag fått min ECOQUBE och har gjort de första mätningarna i mitt hus, där jag inte förväntar mig några problem. Jag skall göra en långtidsmätning med dosor till vintern.
Jag har även tillgång till en lägenhet där jag vet att värdena är högre så det blir spännande att se resultatet där.

Stickan

Graf som visar radonnivåer över tid mätt med ECOQUBE, daggennomsnitt på 90.5 Bq/m³.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Nu har jag fått min ECOQUBE och har gjort de första mätningarna i mitt hus, där jag inte förväntar mig några problem. Jag skall göra en långtidsmätning med dosor till vintern.
Jag har även tillgång till en lägenhet där jag vet att värdena är högre så det blir spännande att se resultatet där.

Stickan

[bild]
Bra värden
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag har också radontoppar runt kl 03 strax under 200 som planar ut under dagen till 30-60. Medelvärdet är ~100.

Mätning sker i sovrum andra våningen. Blåbetongshus. FTX-vent m värmeväxlare på 50% av maxeffekt hela dygnet. Inga öppna fönster, inga stängda innerdörrar.

Kan det ha med gasfrisättningen från betongväggarna att göra? När väggarna kyls ner så blir temperaturskillnaden sådan att gasen som varit stillastående i och längs betongväggarna cirkulerar in i rummet?

Ska bli intressant att se hur värdena ändras under vintern
 
  • Graf som visar radonnivåer i Bq/m³ över en vecka, toppar vid kl 03 och genomsnitt på 85,2 Bq/m³.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S
H huscarl skrev:
Jag har också radontoppar runt kl 03 strax under 200 som planar ut under dagen till 30-60. Medelvärdet är ~100.

Mätning sker i sovrum andra våningen. Blåbetongshus. FTX-vent m värmeväxlare på 50% av maxeffekt hela dygnet. Inga öppna fönster, inga stängda innerdörrar.

Kan det ha med gasfrisättningen från betongväggarna att göra? När väggarna kyls ner så blir temperaturskillnaden sådan att gasen som varit stillastående i och längs betongväggarna cirkulerar in i rummet?
Radon är en ädelgas och borde inte påverkas mätbart av skillnader i temperatur. Visst skulle konvektion kunna påverka aningens, men det är nog nästan bara fönstren som ger upphov till det, inte väggarna. I vilket fall som helst inte den storleksordningen av skillnader du och TS får.

Jag tror snarast på mätfel som jag skrev om i https://www.byggahus.se/forum/threads/radon-toppar-varje-natt.464377/page-10#post-4864899
Tyvärr verkar TS inte brytt sig om den förklaringen.
 
  • Gilla
huscarl och 1 till
  • Laddar…
S STB skrev:
Radon är en ädelgas och borde inte påverkas mätbart av skillnader i temperatur. Visst skulle konvektion kunna påverka aningens, men det är nog nästan bara fönstren som ger upphov till det, inte väggarna. I vilket fall som helst inte den storleksordningen av skillnader du och TS får.

Jag tror snarast på mätfel som jag skrev om i [länk]
Tyvärr verkar TS inte brytt sig om den förklaringen.
Skönt med nån som har koll på läget och inte killgissar som jag :)

Mätaren stod tidigare i ett gästrum i källaren där ingen vistades och med stängd dörr. Visade också tydligt högre värden nattetid men inte lika höga som i sovrummet. Något händer nattetid iaf, vet inte vad!

Märklig manick det där. Ska jämföra med en ordentlig mätning i vinter.
 
S STB skrev:
Radon är en ädelgas och borde inte påverkas mätbart av skillnader i temperatur.
Tror du missförstår hur ädelgaser fungerar. Precis som alla andra atomer påverkas de av temperaturer. De reagerar dock inte med andra grundämnen.
Dock så påverkar temperaturen hur den frigörs från betongen eller var den nu är "bunden" i det aktuella fallet.
 
Jag konstaterar att en radonmätare är ytterligare rolig leksak till hemmet som man inte kommer ha någon glädje av.
Men roliga leksaker har man aldrig för mycket av. Men jag köper nog hellre en bra värmekamera och en fuktmätare. Kanske dyrare men tänk, jag kan få massa lustiga bilder med den....
 
Nu har jag läst lite forskning om radonmätning i hus och dag/natt-variationer verkar vanligt i studierna med högre radonvärden under natt/tidig gryning. Det har förmodligen flera orsaker men konsensus verkar vara att temperatur- och tryckskillnader bidrar starkast. Enkelt förklarat (och som många redan varit inne på): varm luft stiger och ersätts av kall luft (skorstenseffekt). På natten blir skilladen mellan kallt och varmt större och det orsakar luftflöden från kalla delar av huset som ofta har högre radonhalt (källare, betong) till de varmare (sovrum).

På dagen är temperaturskillnaderna mindre pga solen och således är radonhalterna lägre.

Under vinterhalvåret är det mer en jämn ström av radonhaltig gas från kallt till varmt (inte lika snabba ändringar i utetemperatur) och den förhöjda radonhalten borde då vara mer jämn över dynget och inte uppvisa så snabba skiftningar som hos TS. Ska bli intressant att se nya mätningar i februari!

"The diurnal variation of indoor radon concentration is in agreement with the indoor–outdoor temperature difference that shows the maximum values during the night, the minima being reached after lunch."*

länkar:
https://www.aivc.org/sites/default/files/airbase_3469.pdf
https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1420326X16660755?journalCode=ibeb
* http://elradon.com/wp-content/uploads/2021/03/RPD-Residential-Complex-2020.pdf
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
S
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Tror du missförstår hur ädelgaser fungerar. Precis som alla andra atomer påverkas de av temperaturer. De reagerar dock inte med andra grundämnen.
Dock så påverkar temperaturen hur den frigörs från betongen eller var den nu är "bunden" i det aktuella fallet.
Temperaturen har ingen som helst inverkan på det radioaktiva sönderfallet som producerar radon. Produktionen är nästan helt konstant över tid eftersom halveringstiden av moderatomen radium är över 1000 år. Radon är inte bundet till betongen eller något annat eftersom det är en ädelgas. Så fort en radonatom bildas är den alltså fri att röra sig. Det enda som i praktiken påverkar radonets spridning är hur luften rör sig.

Radonhalten garanterat är extremt hög inne i den typen av lättbetong. Man tänka sig att temperaturförändringar på dygnsbasis i betongen som ökar och minskar luftens volym kan göra att luft "andas" in och ut i betongen och att radonet följer med ut. Dock tycker jag att halterna borde vara som högst på eftermiddag/kväll då solen värmt på och tvingat ut luft ur betongen. Man borde i så fall kunna se en tydlig skillnad beroende på väderlek.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S STB skrev:
Temperaturen har ingen som helst inverkan på det radioaktiva sönderfallet som producerar radon. Produktionen är nästan helt konstant över tid eftersom halveringstiden av moderatomen radium är över 1000 år. Radon är inte bundet till betongen eller något annat eftersom det är en ädelgas. Så fort en radonatom bildas är den alltså fri att röra sig. Det enda som i praktiken påverkar radonets spridning är hur luften rör sig.

Radonhalten garanterat är extremt hög inne i den typen av lättbetong. Man tänka sig att temperaturförändringar på dygnsbasis i betongen som ökar och minskar luftens volym kan göra att luft "andas" in och ut i betongen och att radonet följer med ut. Dock tycker jag att halterna borde vara som högst på eftermiddag/kväll då solen värmt på och tvingat ut luft ur betongen. Man borde i så fall kunna se en tydlig skillnad beroende på väderlek.
Men om man ska tänka tankar, som kanske inte stämmer, men som skulle ge sådant resultat så:
1. Tapetskarvar öppnar sig när det blir svalare.
2. Porer i tapet kan möjligen öppna/stänga sig med varierande temperatur.
3. Marken utomhus kan ändra genomsläpplighet och kanske radongasen går in i FTX insugsrör?
4. Rör och kabelgenomföringar i källarplan kan öppna sprickor mer eller mindre.
+ en mängd andra långsökta orsaker.
Det enda man kan göra är att "sniffa" sig fram för att verkligen få reda på källan !

För övrigt är jag intresserad av vilket patentnummer de har byggt mätaren efter och om den t.ex. har inbyggd avfuktning av provluften. Fukt har ju stor betydelse om man använder jonkammare.
 
H huscarl skrev:
Nu har jag läst lite forskning om radonmätning i hus och dag/natt-variationer verkar vanligt i studierna med högre radonvärden under natt/tidig gryning. Det har förmodligen flera orsaker men konsensus verkar vara att temperatur- och tryckskillnader bidrar starkast. Enkelt förklarat (och som många redan varit inne på): varm luft stiger och ersätts av kall luft (skorstenseffekt). På natten blir skilladen mellan kallt och varmt större och det orsakar luftflöden från kalla delar av huset som ofta har högre radonhalt (källare, betong) till de varmare (sovrum).

På dagen är temperaturskillnaderna mindre pga solen och således är radonhalterna lägre.

Under vinterhalvåret är det mer en jämn ström av radonhaltig gas från kallt till varmt (inte lika snabba ändringar i utetemperatur) och den förhöjda radonhalten borde då vara mer jämn över dynget och inte uppvisa så snabba skiftningar som hos TS. Ska bli intressant att se nya mätningar i februari!

"The diurnal variation of indoor radon concentration is in agreement with the indoor–outdoor temperature difference that shows the maximum values during the night, the minima being reached after lunch."*

länkar:
[länk]
[länk]
* [länk]
Ett tydligt tecken på varför ända vettiga mätningar sker under lång tid.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.