T
Jocce81 Jocce81 skrev:
Går i tankarna att köpa en Cirkel/Sänksåg, eller eventuellt en Kap/Gersåg. (I dagsläget kommer endast en köpas)

Framförallt för ett kommande projekt, se nedan, men även för att jag flyttat till hus och misstänker att jag förr eller senare kommer behöva den till projekt i huset.
(Se här: [länk])

Frågan är om man ska kosta på sig en Makita batteri, då jag redan har 18V systemet?
Vilken i sådant fall? Vad ska man kika på, för mig som är novis.

Kanske passa på att köpa något mer batteri också? Hade tänkt ett 2Ah till dragaren, men såg detta, känns som ett jäkligt bra pris?
[länk]


/Jocce
Jag förstår inte helt frågan, har du redan Makita 18V-systemet? Det verkar som att du skriver det.

Jag själv köpte dragaren med 2x5Ah i ett paket (DDF484RTJ) men köpte till ett 2Ah för viktens skull, har precis avslutat ett par dagars renovering och uppskattade 2Ah-batteriet mellan varven. För cirkelsågen och multiverktyget så har jag bara kört med 5Ah-batterierna.
 
T tunellm skrev:
Jag förstår inte helt frågan, har du redan Makita 18V-systemet? Det verkar som att du skriver det.

Jag själv köpte dragaren med 2x5Ah i ett paket (DDF484RTJ) men köpte till ett 2Ah för viktens skull, har precis avslutat ett par dagars renovering och uppskattade 2Ah-batteriet mellan varven. För cirkelsågen och multiverktyget så har jag bara kört med 5Ah-batterierna.
18v cirkel där har du 680 el 660 beroende på om du vill ha klingan på vänster el höger sida. Har 680:n (klinga vänster) och det är en bra, smidig såg.
Kör mest med 5Ah ack (ibland 3Ah) och det krävs då en såg drar ström och blir rätt "otrevlig" när orken på den tryter. Alt köp 6Ah då vikten är försumbar mer.

Edit: svarade på fel inlägg @Jocce81
 
  • Gilla
tunellm
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Går i tankarna att köpa en Cirkel/Sänksåg, eller eventuellt en Kap/Gersåg. (I dagsläget kommer endast en köpas)

Framförallt för ett kommande projekt, se nedan, men även för att jag flyttat till hus och misstänker att jag förr eller senare kommer behöva den till projekt i huset.
(Se här: [länk])

Frågan är om man ska kosta på sig en Makita batteri, då jag redan har 18V systemet?
Vilken i sådant fall? Vad ska man kika på, för mig som är novis.

Kanske passa på att köpa något mer batteri också? Hade tänkt ett 2Ah till dragaren, men såg detta, känns som ett jäkligt bra pris?
[länk]


/Jocce
Sänksåg är jag inte med på vad du ska ha till?

Jag hade kört på en batteridriven cirkelsåg + en snabbvinkel för att kapa vinkelrätt. Behövs inte mer. En sticksåg hade funkat...

Ang. konstruktionen. Titta på hur man bygger spänger i naturreservat.
Här är lite tips: Sida 72 och framåt.
https://www.naturvardsverket.se/globalassets/media/publikationer-pdf/1200/978-91-620-1257-6.pdf
 
O ohlinj skrev:
Sänksåg är jag inte med på vad du ska ha till?

Jag hade kört på en batteridriven cirkelsåg + en snabbvinkel för att kapa vinkelrätt. Behövs inte mer. En sticksåg hade funkat...

Ang. konstruktionen. Titta på hur man bygger spänger i naturreservat.
Här är lite tips: Sida 72 och framåt.
[länk]
I ärlighetens namn har jag inte koll på skillnaden mellan sänk/cirkelsåg?

Tack, kikar lite där :)


/Jocce
 
T tunellm skrev:
Jag förstår inte helt frågan, har du redan Makita 18V-systemet? Det verkar som att du skriver det.

Jag själv köpte dragaren med 2x5Ah i ett paket (DDF484RTJ) men köpte till ett 2Ah för viktens skull, har precis avslutat ett par dagars renovering och uppskattade 2Ah-batteriet mellan varven. För cirkelsågen och multiverktyget så har jag bara kört med 5Ah-batterierna.
Jag har 18V Makita, Dragare och lite till trädgården.

Är ute efter en Cirkelsåg eller en Kap/Gersåg till projektet (men även att ha nytta av i huset sen)..

Frågan är om det är vettigt att köpa Makitas grejer (så klart rätt tråd att fråga i ;) ) för enklare saker som detta eller om man lika gärna kan nöja sig med något billigt?


/Jocce
 
  • Gilla
tunellm
  • Laddar…
T
Mazen Mazen skrev:
18v cirkel där har du 680 el 660 beroende på om du vill ha klingan på vänster el höger sida. Har 680:n (klinga vänster) och det är en bra, smidig såg.
Kör mest med 5Ah ack (ibland 3Ah) och det krävs då en såg drar ström och blir rätt "otrevlig" när orken på den tryter. Alt köp 6Ah då vikten är försumbar mer.

Edit: svarade på fel inlägg @Jocce81
Har också 680 och är grymt nöjd, använde pappas DeWalt cirkelsåg en snabbis med klingan på andra sidan och det kändes absolut inte lika bra! Men det är säkert en vanesak
 
  • Gilla
Jocce81
  • Laddar…
T
Jocce81 Jocce81 skrev:
Jag har 18V Makita, Dragare och lite till trädgården.

Är ute efter en Cirkelsåg eller en Kap/Gersåg till projektet (men även att ha nytta av i huset sen)..

Frågan är om det är vettigt att köpa Makitas grejer (så klart rätt tråd att fråga i ;) ) för enklare saker som detta eller om man lika gärna kan nöja sig med något billigt?


/Jocce
Aha! Ja då hade jag kört Makita.

Jag har Ryobis OnePlus-grejor i trädgården (gräsklippare + trimmer) så har även 2x5Ah batterier från Ryobi, tänker att om jag vill köpa något lite mer ”slit och släng” så kommer jag köpa Ryobi och när jag är ute efter lite mer kvalitet så kör jag Makita finns även adaptrar så du kan köra Makita-batterier i Ryobis saker, osäker på om det går åt andra hållet.
 
Någon i Skåne som vill samköpa?

Verktygsvaruhuset säljer ett paket innehållande Makitas 2x18V lövblås & 1x18V luftblås.

https://www.verktygsvaruhuset.se/product/makita-dlx2022-dub362zdub186zx1

Jag vill ha den lilla. (DUB186z)
Vill någon ha den stora? (DUB362z) Själv har jag redan en sån.

Prisförhållandet mellan dom båda till ordinarie pris är 5/7 för den stora och 2/7 för den lilla.
Delar man kampanjpriset likadant blir det 1.428:- för den stora. Billigast på Pricerunner är 1.999:- med frakt.

Någon som är sugen?
Alltid värt ett försök :cool:
 
Mazen Mazen skrev:
18v cirkel där har du 680 el 660 beroende på om du vill ha klingan på vänster el höger sida. Har 680:n (klinga vänster) och det är en bra, smidig såg.
Kör mest med 5Ah ack (ibland 3Ah) och det krävs då en såg drar ström och blir rätt "otrevlig" när orken på den tryter. Alt köp 6Ah då vikten är försumbar mer.

Edit: svarade på fel inlägg @Jocce81
680n känns mer "naturlig" för mig tror jag (helt utan erfarenhet), den verkar dessutom vara billigare.
Blir en trip till Hornbach i helgen för att prismatcha tror jag :)


/Jocce
 
  • Gilla
Mazen och 1 till
  • Laddar…
Hej gänget!

ryktet var väl att Makita skulle lansera en 18 eller 40v stompicka under 2022.

någon som vet mer konkret.

annars köper jag en Hikoki som jag testat och är nöjd med.

tack tack
 
K
Toolab ser ut att köra kampanjvecka med Makita. Inte jämfört priser mot andra handlare men ska man tro Toolabs listpriser verkar det vara ganska schyssta rabatter
 
T tunellm skrev:
Hallå,

Satte min DDF484 på prov idag då ett ventilationshål skulle tas upp och den nöp till ett par gånger.

Efter att det hänt ett par ggr så upplever jag att skruvdragaren ”knackar” när man släpper på gasen, i andra växeln låter det lite och jag minns ärligt inte om det gjorde det innan jag plågade den idag .. slänger upp en film på hur det låter.

Någon med en likadan skruvdragare som kan jämföra med sin? Det kanske helt enkelt ska låta så och jag aldrig reflekterade över det innan, eller så har jag lyckats gjort något dumt ..
Jag har kört min ganska hårt i 2 år och den låter lite illa men skruvar och borrar som fan ändå. Jag gasar tills det rasar :)
 
  • Gilla
tunellm
  • Laddar…
N
K kniv skrev:
Toolab ser ut att köra kampanjvecka med Makita. Inte jämfört priser mot andra handlare men ska man tro Toolabs listpriser verkar det vara ganska schyssta rabatter
Jag har noterat samma sak och beställt en hel del sista veckorna. Tips att alltid ändå kolla Prisjakt. Ibland diffar det ändå förvånansvärt mycket (300-500 kr kanske) så blivit allt från Proffsmagasinet, Toolab till Verkter sista veckorna.
 
  • Gilla
tunellm
  • Laddar…
T
Viktor.J Viktor.J skrev:
Jag har kört min ganska hårt i 2 år och den låter lite illa men skruvar och borrar som fan ändå. Jag gasar tills det rasar :)
Låter bra, har använt min lite mer nu och även jämfört med min pappas DeWalt (DCD791) och måste säga att ljudet på DFD484an är avsevärt värre än DeWalten. DeWalten är mer dov än skrikig som Makitan. Är väl inte bättre av att min Apple Watch påminner mig lite nu och då om ljudnivån når 90 decibel och man inte ska vistas i sån miljö mer än 30 minuter

Hur Makitan ligger i handen jämfört med DeWalten väger upp för ljudet ska väl tilläggas, föredrar min alla dagar i veckan men fan så skrikig den är
 
  • Apple Watch-varningar om hög ljudnivå på 90 decibel vid användning av verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som kan svara på om AF601 tar 20mm dyckert? Som jag förstår det så är föregångaren (AF600) 20-64mm, medans 601 är specad 25-64mm.
 
  • Gilla
tunellm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.