F
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu är väl inte lastbilar något avlägset exotiskt.
Utan något som syns på våra vägar varje dag.
Även dessa släpper ut stora mängder koldioxid. Att få dessa att gå på el är inget avlägset icke problem. På samma sätt som bilarna mer och mer drivs på el. Behöver även lastbilarna gå på el. Det är absolut något man måste börja jobba på redan nu. Problemet där är inte bara råckvidd. Det krävs mycket mer energi för att ladda en lastbil. Dessa kommer garanterat att behöva laddas varje natt. Nej det är inget; icke problem. Det är absolut pågång.
Det ändrar inte på det faktum att randvillkoret och på vilket sätt det belastar den totala förbrukningen av el var just BILAR.
 
B bakterie skrev:
Jag vet inte om den ID.4 jag antagligen får kring årsskiftet kommer klara V2H, men eftersom jag inte installerat laddbox än så kanske V2H är värt att ta med i beräkningarna.
Som jag tolkar det kommer någon form av V2L-funktion på ID-bilarna med den mjukvaruversion (3.0) som rullas ut nu till såväl gamla som nya bilar. Om det är mer än en gimmick vet jag inte
 
  • Gilla
sandos och 2 till
  • Laddar…
F
Bananskalare Bananskalare skrev:
Trevligt att jag kan glädja dig!
Jag vet hur elnätet i ett hus ser ut. Jag vet att det är likström i våra älskade batterier. Men tillskillnad från dig visste jag inte att det var ac motorer. Alltsä kanske inte frågan är så lustig. Då finns allting där alltså för att driva ett hus. Vad kan växelriktaren leverera? hur många volt jobbar den på? och vilken ström.
Hur pass bra gör den om dc till ac? får vi en ren sinuskurva? Fler lustiga frågor.
Eftersom en ”standard” elbil levererar minst 200hk så ligger det väl inom varje sunt ifrågasättande människas horisont att rimligen inse att det borde vara nog för både kylskåp, spis och värmepump.

om en bil öht skall få lov att ansluta mot ett nät (V2G) så är det rimligen så att en hel del standarder och protokoll skall uppfyllas. Utan att veta så är det min absoluta övertygelse att bilen styrs av nätets frekvens och att utlevererad spänning naturligtvis ligger i spannet strax över nätet så 235-240V eller nåt sånt. Ingen frekvens så levererar inte heller bilen ut nåt, annat än det så blir nätägarna griniga. Men det är uppskattningar, inget jag vet.
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Är man inte heller hemma så har man generellt inte så stort behov av att stötta hushållets elnät mot hög förbrukning eller effekttoppar.

V2G är ingen off-grid lösning utan ett smart styrsystem där man kan utnyttja några % av batteriet för vissa ogynnsamma scenarion hemma. I ett nationellt perspektiv så kan det avlasta nätet en smula med tillräckligt många användare.
Det är sant och många skulle nog inte ha problem med att ett par procent drogs precis när dom kommit hem (bilen kan ju själv spärra om det blir för lågt osv)
MEN då är det ju då (typ mellan 16-19 ?) som man vill använda den effekten.

Och som sagt, många pekar ju på detta som en systemlösning där solceller producerar dagtid och elbilar används som nattetidsbuffer, och det tror jag inte funkar, generellt. Iaf inte tills väldigt stora delar av flottan är elektrifierad iaf...
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Nej, det slutgiltiga priset baserar sig på väldigt många faktorer, men vädret (inte bara vind, utan temperatur, nederbörd etc) spelar en väldigt stor del i det hela.
Har en nära vän som jobbar med upphandling av el till en av Sveriges större industrikoncerner och han gör som regel upphandlingar ett antal veckor i förväg, till stor del baserat på långtidsprognoser. (Och elproducenternas prognoser på sin egen produktion etc.)

Det elpriset som vi själva brukar betala sätts också på prognoser. Morgondagens priser på NordPool är färdigförhandlade timme för timme klockan 13 varje dag. Då är producenterna och de större konsumenterna rätt säkra på hur mycket som kommer att förbrukas. Och om det inte sker några större störningar så brukar de inte ligga så många MW bort mellan prognos och utfall för varje given timme.

Men det är som sagt prognoser som styr elpriset.
Det är därför vi idag vet vad elpriset i varje region kommer vara klockan 23 i morgon.
Problemet som jag förstått det är att det är det sista budet på den jär auktionen som sätter priset för alla. Systemet fungerade bra när det fanns för mycket el kapacitet men blir direkt dåligt för alla utom elbolagen. En säkning med bara 5% av elbehovet skulle göra att vi hade samma låga priser som vi haft de senaste åren. Så det är den ”lilla” bristen som gör att det blir extremt dyrt genom auktionsförfarandet. Så har jag förstått det, rätta mig om jag har fel
 
  • Gilla
NLindstrom
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
När vi diskuterar hemmaladdning är fokus ofta på att ladda så billigt som möjligt, vilket gör att mycket elbilsladdning naturligt görs när priset är lågt. Gott så.

Men alla har inte timtaxa och laddar inte på natten – och den laddning som sker längs vägen görs ju ofta dagtid när priset är högt. Hur påverkar det här, och hur stor är påverkan?

Frågan kom upp som en OT-diskussion mellan @Maria T och mig i en annan tråd, men kanske förtjänar en egen tråd.

Frågan jag försöker kommentera är alltså denna, och inte utan poänger.
Om jag får killgissa lite (utan att ha läst andras svar)

Enligt energimyndigheten behövs 10% av sveriges el om alla personbilar byts ut mot elbilar.

Alltså ca 14TWh

Idag finns det ca 4,98 miljoner personbilar i trafik, varav 142k är elbilar, det vill säga 2,8% av alla bilar är elbilar.

2,8% av 14TWh är då alltså ca 0,2% av all el som förbrukas i Sverige på ett år får mig att gissa(!) att det inte skulle göra något märkbart på elpriset.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 6 till
  • Laddar…
A Ambrovink skrev:
Problemet som jag förstått det är att det är det sista budet på den jär auktionen som sätter priset för alla. Systemet fungerade bra när det fanns för mycket el kapacitet men blir direkt dåligt för alla utom elbolagen. En säkning med bara 5% av elbehovet skulle göra att vi hade samma låga priser som vi haft de senaste åren. Så det är den ”lilla” bristen som gör att det blir extremt dyrt genom auktionsförfarandet. Så har jag förstått det, rätta mig om jag har fel
Så har jag också förstått. Om man har tibber så laddas det när det finns överkapacitet. Är tanken.

Jag tror danmark, tyskland och serverhallar, batterifabriker, smältverk, pappersverk, fossilfrit stål mm är -mycket- större tjuvar sett till att trycka upp elbehovet så högt att vi börjar köpa dyr lyxel.

Jag skulle kunna tycka det var krav att bygga in en sån funktion Tibber har på Easee laddare, att ladda när det går. Att värma när det går osv. Allt som drar mkt energi men som kan lätt flyttas i tiden borde ha det. Då skulle mycket problem lösas med balanseringen av nätet. Egentligen därför jag har Tibber, jag -borde- bundit elpriset då jag laddar ganska lite (kör få mil) och ännu inte kan styra värmen. Men principiellt gillar jag konceptet att använda el när det finns gott om den...
 
  • Gilla
Ambrovink
  • Laddar…
Största problemet är väl inte elbilen i sig utan ungarna i baksätet på tiktok/youtube/snapchat/facebook/instagram osv osv...

Där har vi de senaste årens snabbaste växande elkonsumenterna...

Resten dras väl av Bitcoin-tillverkning/övervakning.


/ATW
 
När jag ser ordet Tibber blir jag imponerad att så många tror av att Elen kommer bli billigare pga att vi stoppar in ytterligare en mellanhand mellan producent och konsument som ska tjäna miljarder...

/ATW
 
  • Gilla
Ducceman
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Största problemet är väl inte elbilen i sig utan ungarna i baksätet på tiktok/youtube/snapchat/facebook/instagram osv osv...

Där har vi de senaste årens snabbaste växande elkonsumenterna...

Resten dras väl av Bitcoin-tillverkning/övervakning.


/ATW
Antar att du skämtar. En telefon drar ju inget i jämförelse med en bil.
 
M mlb88 skrev:
Tesla har varit inne på det och Ford säljer redan den lösningen om än i USA.
Lite av en fulhänvisning eftersom de efter att ha varit inne på det avfärdade det som en dålig idé. ;)

[Edit] alltså att bilen levererar till elnätet
 
M mlb88 skrev:
Antar att du skämtar. En telefon drar ju inget i jämförelse med en bil.
Hur många procent av Sveriges energiproduktion konsumeras av Serverhallarna till StorTech-bolagen?

Facebook i Luleå skulle väl dra 1 TWh

/ATW
 
F fsn skrev:
En lastbil är väl fortfarande inte en bil eller? Det är extremt långt till färrtrafik med ellastbil och inga åkare kommer att gå på det om det inte finns stabil och fungerande logistik och infrastruktur.

Det är rätt tragiskt att fokusera på ett extremt avlägset problem som troligtvis inte finns öht. Gissar att du inte är imponerad av elbilar rent generellt?
Men är det så extremt långt bort? Jag menar det är ju redan långfärdsmodeller på väg ut på marknaden.

Visst tar det tid att skala upp men det kommer att bli samma som med elbilarna, marknaden exploderar och myndigheter och politiker undrar yrvaket vad som hände. :surprised:
 
A ArneTW skrev:
Hur många procent av Sveriges energiproduktion konsumeras av Serverhallarna till StorTech-bolagen?

Facebook i Luleå skulle väl dra 1 TWh

/ATW
Var väll inte det jag kommenterade heller.

Om du menar att problemet är att ungarna konsumerar instagram, tiktok osv och att deras serverhallar drar ström kunde du förtydligat det i ditt första inlägg.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
så om man skaffar elbil så måste man ha timdebitering så man kan spara pengar och ladda på natten? tjänar man verkligen så mycket på timdebitering? eftersom jag misstänker att de flesta ändå ha svårt att lägga om sina vanor. många vill säkert äta mat när de kommer hem runt 17-18... dyraste tiden....
Ja just nu är det stora skillnader på priset
Ladda ner appen som heter Elen då får du timpriser att titta på OBS det är själva spotpriset sen tillkommer skatterna och överföringskostnaderna När jag är som mest engagerad med laddningen och styr på de absolut billigaste timmarna så kostar en laddning på 35kwh 3,50:-jmf med 180:- och om jag gör det ofta så blir det pengar
När jag hade bensin kostade det motsvarande ca 750:- men det varierade förståss med bensinpriset
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.