H
B bakterie skrev:
Apropå V2H: Ställer detta några speciella krav på laddboxen? Jag antar att strömmen går via den när man kör V2H.

Jag vet inte om den ID.4 jag antagligen får kring årsskiftet kommer klara V2H, men eftersom jag inte installerat laddbox än så kanske V2H är värt att ta med i beräkningarna.
Ja det ställer speciella krav på laddboxen, Quasar har en laddbox som klarar detta och den ligger i dagsläget på ca 50 000 kr.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
En lastbil är väl fortfarande inte en bil eller? Det är extremt långt till färrtrafik med ellastbil och inga åkare kommer att gå på det om det inte finns stabil och fungerande logistik och infrastruktur.

Det är rätt tragiskt att fokusera på ett extremt avlägset problem som troligtvis inte finns öht. Gissar att du inte är imponerad av elbilar rent generellt?
Nu är väl inte lastbilar något avlägset exotiskt.
Utan något som syns på våra vägar varje dag.
Även dessa släpper ut stora mängder koldioxid. Att få dessa att gå på el är inget avlägset icke problem. På samma sätt som bilarna mer och mer drivs på el. Behöver även lastbilarna gå på el. Det är absolut något man måste börja jobba på redan nu. Problemet där är inte bara råckvidd. Det krävs mycket mer energi för att ladda en lastbil. Dessa kommer garanterat att behöva laddas varje natt. Nej det är inget; icke problem. Det är absolut pågång.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Bilarna idag är inte utrustade med något sådant, vad jag vet i alla fall.
Jag är inte alls säker på att det ens är något som kommer, kunderna måste ju vilja ha det, eller åtminstone måste biltillverkarna tro det.
VW tillverkar/ska börja tillverka deras bilar med den funktionen, annonserades väll innan ID. 4 släpptes, Tesla har varit inne på det och Ford säljer redan den lösningen om än i USA.
 
M mlb88 skrev:
Det kommer alltid att finnas problem, speciellt med ny teknik. Men att tro att de problem vi har idag kommer kvarstå om 1 år eller 5 år är naivt, utveckling sker hela tiden och bara för att det inte finns ett tydligt svar idag behöver det inte betyda att iden är dålig.

Tesla fick väll Australiens elnät att fungera utan "black outs" med sina Mega Pack tex.
Det där låter ännu mer naivt i mina öron...
När det gäller elen så har det på många sätt hänt väldigt lite sedan bi bestämde oss för växelström. Det produktionen som har förändrats. Men vi har fortfarande inte kommit oå något sätt att spara energi på. Inte när det gäller kraftverken. Ännu har vi inte kommit på något material som leder bättre än koppar till ett lägre pris. Det finns självklart material som leder bättre än koppar. men priset är för högt. Vi måste få elen dit vi behöver den. Det är den stora flaskhalsen.
Det är nog många samfälligher och fastighetsägare som får uppleva att de inte kan erbjuda de som parkerar speciellt många platser med laddning. Därför att elnätet ute i gatan inte pallar. Lösningen på det är nya kablar. Jag ser inte att vi kommer kunna undvika det problemet.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag har svårt att tro att man tar fram sina siffror baserat på smhis långtidsprognos?
Jag misstänker att vinden är nog bland det svåraste att göra en prognos på. Det handlar nog mer om nederbörd eller sol.
På längre horisont är det som sagt ett antal olika typer av prognoser som används.
Vet inte om de köper väderprognoser från SMHI eller annat håll.
Sedan är det som sagt produktions-prognoser, bränslepriser, förbrukningsprognoser etc som vägs in.
Därefter sker det upphandlingar på elmarknaden.

Se det som räntemarknaden. Varken du eller banken vet vad den rörliga räntan kommer bli med full säkerhet en viss dag i framtiden. Men likväl sker det stor handel i det för att säkra sina risker.
På samma sätt handlar större företag med elpriser.

Och när det gäller morgondagens priser, som sätts om 90 minuter så räcker den samlade informationen, inklusive nordens olika väderprognoser till för att sätta det exakta priset för vad elen kommer att kosta mellan klockan 22 & 23 i morgon.
 
F fsn skrev:
Eftersom alla batteri är DC och alla bilmotorer med få undantag är AC så finns det naturligtvis on-board omvandling. 25A säkring på 3 faser, alltså nåt som extremt få hushåll skulle lyckas få till under några omständigheter är runt 17-18kW.
Det kan vilken jävla elbil som helst leverera x3 kontinuerligt om biltillverkaren vill.

Men dina frågor är lustiga, ett hus är nätanslutet, bilen behöver långt ifrån ha kapacitet att klara hela effektbehovet för att göra jobbet.
Trevligt att jag kan glädja dig!
Jag vet hur elnätet i ett hus ser ut. Jag vet att det är likström i våra älskade batterier. Men tillskillnad från dig visste jag inte att det var ac motorer. Alltsä kanske inte frågan är så lustig. Då finns allting där alltså för att driva ett hus. Vad kan växelriktaren leverera? hur många volt jobbar den på? och vilken ström.
Hur pass bra gör den om dc till ac? får vi en ren sinuskurva? Fler lustiga frågor.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Lösningen på det är nya kablar. Jag ser inte att vi kommer kunna undvika det problemet.
Just därför är det, enligt mig, naivt att tro att de problem vi har idag måste kvarstå imorgon eller längre in i framtiden.

Behöver något lösas kommer det att lösas. Tex så kan staten gå in och subventionera laddboxar som kan jobba åt båda hållen, alltså V2G, för att inte elnätet ska behöva byggas ut så mycket och så snabbt som utan dem.

Det kan mycket väl bli så att där det finns många laddplatser så backar man upp med ett "megabatteri" som kan laddas när det inte är så stort tryck på nätet i övrigt.

Allt detta kan också fungera som balans till nätet med. Tänk dig 1 000 000 bilar som sitter inkopplade på elnätet och vi plockar 1kw ur dem, det blir 1GW.
 
M mlb88 skrev:
Tänk när alla har V2L eller V2G. Då kan i princip alla hushåll, med elbil som har batteri kvar osv, vara ”off grid” så fort bilen är inkopplad. Det borde i teorin jämna ut belastningen på nätet. Vet att bla. Fully charged på youtube har pratat mycket om detta, fast i Storbritannien då.
Superbra försäkring vid tex korta elavbrott.
Värdelöst som system !

När använder de flesta bilen: Jo på morgonen. Ergo skall bilen vara fulladdad på morgonen och kan inte användas som buffert på natten.

På dagen laddar inte så många sin elbil om man inte behöver det (tex på jobbet) så dom står inte inkopplade.
Jag skulle gissa att max ett par procent av alla elbilar står inkopplade utan att behöva laddas och att ägarna är ok med att säg 30-40% av kapaciteten återförs till nätet. Personligen vill jag kunna använda bilen när jag behöver, och har bara 40 kwh så jag vill inte att någon "snor" ett par procent. Räckvidden är kort som den är.

Skulle det finnas en laddstolpe vid varje parkering kanske siffran skulle öka, och skulle vi ha uppåt 70-80% elbilar i flottan så kanske man bara behöver styra elen med 5-10% max, vilket kanske ägarna är ok med. Någon form av kompensation kommer man förstås vilja ha dock
 
M mlb88 skrev:
Tesla fick väll Australiens elnät att fungera utan "black outs" med sina Mega Pack tex.
Att man ”förstärkt” transmissionsnätet i en viss punkt löser ett specifikt problem men löser inte hela Australiens elproblem.
Det är dyrt att lagra energi i batterier och ju längre tid ju dyrare blir det.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Superbra försäkring vid tex korta elavbrott.
Värdelöst som system !

När använder de flesta bilen: Jo på morgonen. Ergo skall bilen vara fulladdad på morgonen och kan inte användas som buffert på natten.

På dagen laddar inte så många sin elbil om man inte behöver det (tex på jobbet) så dom står inte inkopplade.
Jag skulle gissa att max ett par procent av alla elbilar står inkopplade utan att behöva laddas och att ägarna är ok med att säg 30-40% av kapaciteten återförs till nätet. Personligen vill jag kunna använda bilen när jag behöver, och har bara 40 kwh så jag vill inte att någon "snor" ett par procent. Räckvidden är kort som den är.

Skulle det finnas en laddstolpe vid varje parkering kanske siffran skulle öka, och skulle vi ha uppåt 70-80% elbilar i flottan så kanske man bara behöver styra elen med 5-10% max, vilket kanske ägarna är ok med. Någon form av kompensation kommer man förstås vilja ha dock
Förstår inte hur du kan tolka mitt inlägg som att bilen skulle användas som buffert på natten.
Självklart ska den laddas på natten.
 
M mlb88 skrev:
Förstår inte hur du kan tolka mitt inlägg som att bilen skulle användas som buffert på natten.
Självklart ska den laddas på natten.
Genrellt så kräver den typen av system att bilarna är "ständigt" inkopplade. Det är dom förstås inte, men på nätterna brukar folk ha dom på laddning.

Det är då det är störst chans att använda bufferten, och ofta kopplas detta system ihop med solenergi och att man då använder bilar som buffert de mörka timmarna.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Genrellt så kräver den typen av system att bilarna är "ständigt" inkopplade. Det är dom förstås inte, men på nätterna brukar folk ha dom på laddning.

Det är då det är störst chans att använda bufferten, och ofta kopplas detta system ihop med solenergi och att man då använder bilar som buffert de mörka timmarna.
Jag tänker mig att alla kopplar in sina bilar direkt när de kommer hem men schemalägger laddningen till natten när det är som billigast. Får väll vara incitamentsdrivet på något sätt, annars har nog gemene man svårt att få till det.
 
  • Gilla
jonle336
  • Laddar…
M mlb88 skrev:
Jag tänker mig att alla kopplar in sina bilar direkt när de kommer hem men schemalägger laddningen till natten när det är som billigast. Får väll vara incitamentsdrivet på något sätt, annars har nog gemene man svårt att få till det.
Frågan är hur mycket man tjänar på det som privatperson.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Frågan är hur mycket man tjänar på det som privatperson.
Några hundra per dag kanske om det diffar mycket i priserna över dag och natt. Det är ju bra att ha vid korta strömavbrott eller om du vill använda bilen som strömkälla ibland.
 
sunnis
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Superbra försäkring vid tex korta elavbrott.
Värdelöst som system !

När använder de flesta bilen: Jo på morgonen. Ergo skall bilen vara fulladdad på morgonen och kan inte användas som buffert på natten.

På dagen laddar inte så många sin elbil om man inte behöver det (tex på jobbet) så dom står inte inkopplade.
Jag skulle gissa att max ett par procent av alla elbilar står inkopplade utan att behöva laddas och att ägarna är ok med att säg 30-40% av kapaciteten återförs till nätet. Personligen vill jag kunna använda bilen när jag behöver, och har bara 40 kwh så jag vill inte att någon "snor" ett par procent. Räckvidden är kort som den är.

Skulle det finnas en laddstolpe vid varje parkering kanske siffran skulle öka, och skulle vi ha uppåt 70-80% elbilar i flottan så kanske man bara behöver styra elen med 5-10% max, vilket kanske ägarna är ok med. Någon form av kompensation kommer man förstås vilja ha dock
Är man inte heller hemma så har man generellt inte så stort behov av att stötta hushållets elnät mot hög förbrukning eller effekttoppar.

V2G är ingen off-grid lösning utan ett smart styrsystem där man kan utnyttja några % av batteriet för vissa ogynnsamma scenarion hemma. I ett nationellt perspektiv så kan det avlasta nätet en smula med tillräckligt många användare.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.