Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Nej, det slutgiltiga priset baserar sig på väldigt många faktorer, men vädret (inte bara vind, utan temperatur, nederbörd etc) spelar en väldigt stor del i det hela.
Har en nära vän som jobbar med upphandling av el till en av Sveriges större industrikoncerner och han gör som regel upphandlingar ett antal veckor i förväg, till stor del baserat på långtidsprognoser. (Och elproducenternas prognoser på sin egen produktion etc.)

Det elpriset som vi själva brukar betala sätts också på prognoser. Morgondagens priser på NordPool är färdigförhandlade timme för timme klockan 13 varje dag. Då är producenterna och de större konsumenterna rätt säkra på hur mycket som kommer att förbrukas. Och om det inte sker några större störningar så brukar de inte ligga så många MW bort mellan prognos och utfall för varje given timme.

Men det är som sagt prognoser som styr elpriset.
Det är därför vi idag vet vad elpriset i varje region kommer vara klockan 23 i morgon.
Jag har svårt att tro att man tar fram sina siffror baserat på smhis långtidsprognos?
Jag misstänker att vinden är nog bland det svåraste att göra en prognos på. Det handlar nog mer om nederbörd eller sol.
 
F
Bananskalare Bananskalare skrev:
Okej. batterierna har den kapacitet som krävs. men hur fungerar dc omvandlaren? Kan den omvandla till 3-fas? och klarar den av effekttopparna? om man sätter igång spisen?
samtidigt som värmen går igång?
Eftersom alla batteri är DC och alla bilmotorer med få undantag är AC så finns det naturligtvis on-board omvandling. 25A säkring på 3 faser, alltså nåt som extremt få hushåll skulle lyckas få till under några omständigheter är runt 17-18kW.
Det kan vilken jävla elbil som helst leverera x3 kontinuerligt om biltillverkaren vill.

Men dina frågor är lustiga, ett hus är nätanslutet, bilen behöver långt ifrån ha kapacitet att klara hela effektbehovet för att göra jobbet.
 
  • Gilla
sandos och 2 till
  • Laddar…
Som ni har kommit fram till så är inte elbilarna något som kommer att ställa till det i någon större utsträckning.

vänta bara tills lastbilarna elektrifieras på bred front. Det kommer inte att bli obetydligt när alla chaffisar skall ladda med 1-1.5MW under lunchen, börjar vi prata medeleffekt så är det jämförbart med 5-15 elbilar per lastbil

bara detta kommer att kräva en fördubblad elproduktion i sverige till 2040
 
schnyggve schnyggve skrev:
Som ni har kommit fram till så är inte elbilarna något som kommer att ställa till det i någon större utsträckning.

vänta bara tills lastbilarna elektrifieras på bred front. Det kommer inte att bli obetydligt när alla chaffisar skall ladda med 1-1.5MW under lunchen, börjar vi prata medeleffekt så är det jämförbart med 5-15 elbilar per lastbil

bara detta kommer att kräva en fördubblad elproduktion i sverige till 2040
Jag tror din miniräknare eller spåkula är trasig, den som lever får se ;)
 
schnyggve schnyggve skrev:
Som ni har kommit fram till så är inte elbilarna något som kommer att ställa till det i någon större utsträckning.

vänta bara tills lastbilarna elektrifieras på bred front. Det kommer inte att bli obetydligt när alla chaffisar skall ladda med 1-1.5MW under lunchen, börjar vi prata medeleffekt så är det jämförbart med 5-15 elbilar per lastbil

bara detta kommer att kräva en fördubblad elproduktion i sverige till 2040
Det går att lösa med batteribanker vid laddstationerna, som kan leverera mycket högre kapacitet under tiden lastbilen laddas än vad en vanlig laddare gör.
De laddas sedan upp "långsamt" utan att påverka genom en enorm topp i elförbrukning.
Självklart kommer det gå åt mer ström men jag tror att man måste tänka att man kan förskjuta mycket till tider då det finns produktion men liten konsumtion.
 
  • Gilla
Reyhn
  • Laddar…
F
schnyggve schnyggve skrev:
Som ni har kommit fram till så är inte elbilarna något som kommer att ställa till det i någon större utsträckning.

vänta bara tills lastbilarna elektrifieras på bred front. Det kommer inte att bli obetydligt när alla chaffisar skall ladda med 1-1.5MW under lunchen, börjar vi prata medeleffekt så är det jämförbart med 5-15 elbilar per lastbil

bara detta kommer att kräva en fördubblad elproduktion i sverige till 2040
En lastbil är väl fortfarande inte en bil eller? Det är extremt långt till färrtrafik med ellastbil och inga åkare kommer att gå på det om det inte finns stabil och fungerande logistik och infrastruktur.

Det är rätt tragiskt att fokusera på ett extremt avlägset problem som troligtvis inte finns öht. Gissar att du inte är imponerad av elbilar rent generellt?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
T.ex. i min bil kan jag ta ut 80kW från batteriet i 15 minuter (tror jag, jag har aldrig provat att köra med gasen i botten tills batteriet tar slut)
Men annars kan batteriet lätt leverera typ 15kW i en dryg timme. Och jag har litet batteri, mer moderna elbilar har 3ggr så stort, och kan leverera detta i minst 3 timmar då.
Min elleverantör låter mig få max 11kW med de mätarsäkringar jag betalar för.

Det var effekt.
Energimässigt drar huset i snitt typ 20kWh/dygn, så mitt bilbatteri skulle klara husets dygnsförbrukning i snitt, men alltså inte under vintermånaderna, dock lätt under sommarmånaderna.
Och jag har som sagt ett ganska litet batteri.

Men sen stupar det på teknikaliteter. Min bil är inte alls förberedd med någon slags lösning för att ta ut vare sig DC eller AC från batteriet. Så vad nu än batteriet teoretiskt klarar, så fixar inte bilens konstruktion detta.
Det finns modernare bilar som börjar vara förberedda med möjligheten till att ta ut el från bilen, ofta begränsat till typ 6-16A enfas. Det är alltså fortfarande en bit kvar innan vi kan börja driva villan från bilen med full komfort, utan att man märker att bilen står för energin. Men vem vet, det kanske kommer.
Sen finns det ytterligare en aspekt - batterislitage. Det är inte alls gratis att använda bilens batteri såhär, utan batteriet slits och måste till sist bytas/rekonditioneras, så det finns en kostnad inbyggd, kanske några tioöringar per kWh eller kanske t.o.m lite över en krona.
https://teslaclubsweden.se/batteriladdcykler/

En tesla klarar ca 2000-3000 laddcykler så det blir rätt dyrt att använda dessa till huset. Räkna då med att du endast behöver köra från bilens batteri under fyra månader/år, skulle då bli ca 120 laddcykler som ”försvinner”. Efter 10 år så har du gjort av med hälften av batteriets laddcykler bara för att komma undan billigare för elen i huset.
Troligtvis har du också kört bilen en del så efter 15 år är det dax att byta batteri.
Frågan är då om du fått billig eller dyr el till huset?
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
F
M mlb88 skrev:
Det går att lösa med batteribanker vid laddstationerna, som kan leverera mycket högre kapacitet under tiden lastbilen laddas än vad en vanlig laddare gör.
De laddas sedan upp "långsamt" utan att påverka genom en enorm topp i elförbrukning.
Självklart kommer det gå åt mer ström men jag tror att man måste tänka att man kan förskjuta mycket till tider då det finns produktion men liten konsumtion.
Konceptet faller lite när det blir laddkö. Laddinfrastruktur och förmågan att få kraften till rätt ställe med acceptabel bandbredd är kanske den största utmaningen för en bred elbilsomställning.
 
F fsn skrev:
Konceptet faller lite när det blir laddkö. Laddinfrastruktur och förmågan att få kraften till rätt ställe med acceptabel bandbredd är kanske den största utmaningen för en bred elbilsomställning.
Det kommer alltid att finnas problem, speciellt med ny teknik. Men att tro att de problem vi har idag kommer kvarstå om 1 år eller 5 år är naivt, utveckling sker hela tiden och bara för att det inte finns ett tydligt svar idag behöver det inte betyda att iden är dålig.

Tesla fick väll Australiens elnät att fungera utan "black outs" med sina Mega Pack tex.
 
Mikael_L
Bananskalare Bananskalare skrev:
Så detta skulle tala för att vindkraft är bättre? Då måste man räkna med att delar av vindsnurrorna har problem ibland. Vindkraft är inte perfekt för den delen. Vindkraft absolut. men den klarar sig inte själv. varken i teorin eller i praktiken.
Nej för tusan, vindkraften är inte alls bättre, täckningsgraden för kk är nästan 3ggr högre.
Och de problem kk har med bristande leveranssäkerhet går ju lätt att övervinna med lite fler och mindre reaktorer, eller typ ca en för mycket som ger redundans. Och Sverige ligger i den bra positionen med massor av vattenkraft som ger en grundtrygghet gentemot fallerande kärnkraft. Där ligger Frankrike betydligt sämre till, vilket de upptäckt detta år.

Så nej, kärnkraft är helt klart bättre vad gäller leveranssäkerhet och planerbarhet, men jag ville bara påvisa att den inte är helt problemfri, bara lite mindre problem.
Vindkraften är ju .., vad ska jag kalla det ..?, pålitligt opålitlig.
Vi vet hur mycket vi får idag och nästa dag (med rätt stor säkerhet) och i viss mån hur nästa vecka blir, men vi aldrig i något längre perspektiv vad vi får från vindsnurrorna, en dag framåt, lite halvdana prognoser för kommande veckan, sen är det mörker och blint, vi vet inte helt enkelt.

Dessutom VET vi att vissa dagar kommer vi få nästan noll i tillskott från vindkraft, varje år, vi vet bara inte vilka dagar. Men det vi inte heller om när ett kärnkraftverk snabbstoppar.
Men ju fler reaktorer vi har desto mindre gör det ifall någon måste stoppas.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Apropå V2H: Ställer detta några speciella krav på laddboxen? Jag antar att strömmen går via den när man kör V2H.

Jag vet inte om den ID.4 jag antagligen får kring årsskiftet kommer klara V2H, men eftersom jag inte installerat laddbox än så kanske V2H är värt att ta med i beräkningarna.
 
Mikael_L
Bananskalare Bananskalare skrev:
Okej. batterierna har den kapacitet som krävs. men hur fungerar dc omvandlaren? Kan den omvandla till 3-fas? och klarar den av effekttopparna? om man sätter igång spisen?
samtidigt som värmen går igång?
Bilarna idag är inte utrustade med något sådant, vad jag vet i alla fall.
Jag är inte alls säker på att det ens är något som kommer, kunderna måste ju vilja ha det, eller åtminstone måste biltillverkarna tro det.
 
Mikael_L
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag har svårt att tro att man tar fram sina siffror baserat på smhis långtidsprognos?
Jag misstänker att vinden är nog bland det svåraste att göra en prognos på. Det handlar nog mer om nederbörd eller sol.
Vädret imorgon förutser meteorologerna absolut tillräckligt bra. Det räcker ju t.ex. för att alla ska kunna bestämma pris och volymer på Nordpool elbörs i auktion som gäller nästkommande dygn.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Mikael_L
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag tror din miniräknare eller spåkula är trasig, den som lever får se ;)
Exakt, det blir ingen fördubblad elanvändning, utan det blir väl ytterligare 5-6% på ett ungefär - min rågissning.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
H
Stefflo Stefflo skrev:
[länk]

En tesla klarar ca 2000-3000 laddcykler så det blir rätt dyrt att använda dessa till huset. Räkna då med att du endast behöver köra från bilens batteri under fyra månader/år, skulle då bli ca 120 laddcykler som ”försvinner”. Efter 10 år så har du gjort av med hälften av batteriets laddcykler bara för att komma undan billigare för elen i huset.
Troligtvis har du också kört bilen en del så efter 15 år är det dax att byta batteri.
Frågan är då om du fått billig eller dyr el till huset?
Tänk på att en laddcykel är från 0 till 100 %, laddning från 50 % till 80 % räknas inte som en hel laddcykel.
Tanken är ju inte att du använder 100 % av bilens batteri varje dag under vintermånaderna.
 
  • Gilla
katho75
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.