Jag har via facket en hemförsäkring hos Folksam och villan försäkrad hos Länsförsäkringar där jag har de mesta av mina andra försäkringar..


Utan att dra igång en lång diskussion om facket och att det sjukt att man blir intvingad att betala för en försäkring hos ett bolag man inte valt.

Men hur gör ni som är i likande situation, har aldrig haft några skador så jag har inte märkt det än men hur mycket problem kan det bli mellan bolagen vid ev skada hemma.

Lättast vore ju såklart att köpa en villahem försäkring hos Folksam men den är nästan dubbelt så dyr som hos Länsförsäkringar.

Och gör jag tvärt om och tecknar hos Länsförsäkringar då står man samtidigt och betalar en försäkring via facket hos Folksam som man har absolut noll nytta av.


Hur resonerar ni?
 
Det är en av anledningarna till att jag inte är med i facket(kommunal) då det inte går att välja bort hemförsäkringen.
 
Är väl i princip bara att du får betala två självrisker vid skada som gör att båda försäkringarna behöver användas.
Men det kanske du ändå behöver göra med allt i samma bolag beroende av hur försäkringen är utformad.
 
Vad skiljer mellan Hemförsäkring och Villaförsäkring?
 
Vi har länge haft hemförsäkringen via lärarförbundet då det varit väldigt billigt/förmånligt. Byggnadsdelen har legat hos andra bolag. För ett par år sedan hade jag ett mer detaljerat prat om detta och då påtalades ett par situationer när det inte alls var bra, så jag har flyttat ihop dessa till samma bolag nu.

Tyvärr sviker minnet nu så jag kan inte redogöra för vad skälen var längre, men det fanns goda skäl till det.
 
Det är precis det som stör mig så otroligt.

Jag är ju inte direkt i någon unik situation där jag har sambo som är med i facket och har en egen påtvingad hemförsäkring sen jag en egen via mitt fack

Till råga på allt så är billigaste bolaget på villaförsäkring ett tredje bolag.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad skiljer mellan Hemförsäkring och Villaförsäkring?
Villaförsäkring är för själva kåken, och hemförsäkring är för alla som bor där, och deras lösöre.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Villaförsäkring är för själva kåken, och hemförsäkring är för alla som bor där, och deras lösöre.
Lite det jag trodde, magiskt dåligt att facket-försäkringen inte kan vara konkurrenskraftig om man vill ha villa och hemförsäkring samtidigt som säkert många medlemmar önskar! Först tvingas man in i försäkringen och sedan får man ett dåligt pris, fantastiskt upplägg som luktar illa...
 
Silly Bear Silly Bear skrev:
påtvingad hemförsäkring
Min erfarenhet är att hemförsäkringen via facket (Lärarförsähkringar i vårat fall, det är Folksam bakom) är extremt billig och innehållsmässigt är den en av de bästa.

Jag är dock lite förundrad över att du är tvingad - är det verkligen så? Det kan ju inte vara så att du betalar en extra avgift som du inte kan avstå. Ingår den utan extra kostnad är det ju inte mycket att bråka om, du kan du ju teckna vilken annan försäkring du vill.
 
  • Gilla
perra i skogen och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Lite det jag trodde, magiskt dåligt att facket-försäkringen inte kan vara konkurrenskraftig om man vill ha villa och hemförsäkring samtidigt som säkert många medlemmar önskar! Först tvingas man in i försäkringen och sedan får man ett dåligt pris, fantastiskt upplägg som luktar illa...
Varför kan den inte vara konskurrenskraftig? Förstår inte riktigt argumentationen. I något fall är den säkert inte det och i andra fall är den det.

Jag är väldigt noga med mina försäkringar och ser över detta varje år. För mig/oss är kombinationen av fack-hemförsäkring+byggnads/villaförsäkring via folksam med råge billigast. Via mitt eget fack är dock inte erbjudandet alls lika attraktivt.

Vilket fack är det egentligen som tvingar dig att köpa (betala extra för) en hemförsäkring om du är medlem?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kostar det inte extra är det ju inbakat i avgiften, så då blir det ju påtvingat
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
K
Vad betalar ni för era försäkringar? Min hemförsäkring ligger på över 2000 kr per år vilket känns dyrt och villaförsäkringen på runt 6000 kr..
 
A ajn82 skrev:
Kostar det inte extra är det ju inbakat i avgiften, så då blir det ju påtvingat
Ja men du är knappast tvingad att teckna försäkringen och avgiften till facket blir inte lägre om du avstår, så vad är det du är tvingad till egentligen? Att vara med i facket är frivilligt.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Kostar det inte extra är det ju inbakat i avgiften, så då blir det ju påtvingat

Exakt

De flesta hade nog sett en lägre avgift och kunnat välja sin försäkring själv.

Personligen hade jag klarat mig utan
Fackets försäkring (möjligtvis försäkrad på jobbet.)
Facktidning
Deras sponsring till ännu en S regering

Men det faller ju lite utöver topic
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ja men du är knappast tvingad att teckna försäkringen och avgiften till facket blir inte lägre om du avstår, så vad är det du är tvingad till egentligen? Att vara med i facket är frivilligt.
Påtvingat i den mening att om du vill vara med i facket så är du tvungen att betala för deras hemförsäkring. Om du inte vill vara medlem kan de såklart inte tvinga dig till något
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.