Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, och det gör ju att en bil med mindre än säg 60 mil WLTP-räckvidd blir en försämring mot en avgasbil för din del. I synnerhet på vintern.

Kan man tänka sig att köra riktigt långt slår det ju också, för då blir det ju sannolikt 35+25+25+25 man har att göra med, då man bara för den första sträckan kan räkna med att man börjar med ett fullt batteri. Jag tror dock att de som kör längre än sådär 70 mil på en dag är få, även om de förstås finns.

Och som sagt, det man vinner i räckvidd förlorar man i vikt och inköpspris.
Sist jag var i USA så körde jag ungefär 600 mil på 21 dagar. Och aldrig två kördagar i sträck. Den semestern hade dock idag gått att genomföra med en Tesla.
 
T Trevlig skrev:
Min åsikt är att allt under 80 mil är jobbigare än en bensin/dieselbil.

Det jag menar är att du aldrig vill tömma batteriet helt, man vill veta att laddaren fungerar,(det gör dom oftast.) men säg att du vill ner till max 10%, sen laddar du kanske till 80%. Det innebär att du använder cirka 70% av batteriet.

Så min bil säger 53mil och det stämmer ganska bra men jag brukar den oftast bara 35mil innan jag vill ladda.

Har du en bil med 80 mil blir det 56 äkta mil, 5 timmar i bil är långt och perfekt att ta en paus. Samt om batteriet är större går det oftast ladda med högre effekt.
Hur långt kör du på ett år om man får vara nyfiken?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Sist jag var i USA så körde jag ungefär 600 mil på 21 dagar. Och aldrig två kördagar i sträck. Den semestern hade dock idag gått att genomföra med en Tesla.
Ja, det är ju trots allt bara i snitt 60 mil per dag om vi räknar att varannan dag var en kördag (vilket kan vara högt räknat). 1–2 laddstopp per dag alltså. Och även med USAs undermåliga elnät hinner man ju ladda fullt på 36 timmar även med 110 voltsladdning.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det är ju trots allt bara i snitt 60 mil per dag om vi räknar att varannan dag var en kördag (vilket kan vara högt räknat). 1–2 laddstopp per dag alltså. Och även med USAs undermåliga elnät hinner man ju ladda fullt på 36 timmar även med 110 voltsladdning.
Ja, den stora utmaningen var ett par sträckor (om jag hade kört Tesla), men de har fått laddstationer numera.

Edit: det var få bensinstationer på dessa sträckor också.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Volkswagen Norge slutar redan nu att sälja all form av fossilbil inkl laddhybrider. [länk]
Finns väl ingen norrman som köper en ny bil privat dom köper ju dom nyaste beg bilarna från Sverige ;)

ooo ID.AERO (Passat ersättare) hoppas den kommer som kombi :)
 
Ja, jag hoppas också på en Aero-kombi.
 
G Greger_08 skrev:
Finns väl ingen norrman som köper en ny bil privat dom köper ju dom nyaste beg bilarna från Sverige ;)

ooo ID.AERO (Passat ersättare) hoppas den kommer som kombi :)
ID SPACE VIZZION heter ju konceptet. Kommer 2023
 
Var det inte så att Norrmän köpte nästan nya begagnade bilar från Sverige efter som Sverige betalade ut någon form av socialhjälp om man köpte en ny bil och så sålde man bilen efter några år och köpte en ny bil i Sverige. För några år sedan var det mycket gnäll över att beg bilar efter ca 2 år såldes i Norge?
Med tanke på elpriset och att priset för el även i fortsättningen kommer att ligga högt funderar jag på om inte biltillverkarna gör bort sig om man slutar tillverka bilar som går att köra på syntetiska bränslen?
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
N nallepu skrev:
Var det inte så att Norrmän köpte nästan nya begagnade bilar från Sverige efter som Sverige betalade ut någon form av socialhjälp om man köpte en ny bil och så sålde man bilen efter några år och köpte en ny bil i Sverige. För några år sedan var det mycket gnäll över att beg bilar efter ca 2 år såldes i Norge?
Jodå, men inte ens alltid efter år, utan månader. Bidragen är dock kvar, men betalas numera ut först ett halvår efter nybilsköp, och politiker med storhetsvansinne försöker även kombinera det med olika sorters handelshinder men har hittills misslyckats införa mer äganderättsvidriga begränsningar.

Å andra sidan håller norrmännen på att trappa ner sina elbilssubventioner, så fördelarna med bidragsgränshandeln försvinner nog om några år ändå.
 
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jodå, men inte ens alltid efter år, utan månader. Bidragen är dock kvar, men betalas numera ut först ett halvår efter nybilsköp, och politiker med storhetsvansinne försöker även kombinera det med olika sorters handelshinder men har hittills misslyckats införa mer äganderättsvidriga begränsningar.

Å andra sidan håller norrmännen på att trappa ner sina elbilssubventioner, så fördelarna med bidragsgränshandeln försvinner nog om några år ändå.
Det var brösttoner det men eftersom du pratar om mina (och dina) skattepengar måste jag reagera, att villkora ett ekonomiskt bidrag anser jag inte vara "äganderättsvidriga begränsningar", det står såklart alla fritt att inte ansöka om detta bidrag och då inte bli hämmad, right?
 
  • Gilla
Zsam
  • Laddar…
Förslaget jag refererar till är att den förste ägaren skulle vara återbetalningsskyldig av bidraget i fem år från inköp vid export, oavsett om denne då ägde bilen eller ej. Det var så jävla dåligt att inte ens regeringen Löfven lade fram det efter den totala sågning det möttes av.

Så ja, kalla det du brösttoner om du vill, men jag hoppas att du då vet vilka dumheter du försvarar.

https://www.vibilagare.se/nyheter/efter-harda-kritiken-nu-stoppas-forslaget-om-export-av-miljobilar
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Bidragsgrejen är ju lätt att lösa, jag anser att 0 kr ska finnas i bidrag för elbilar, elcyklar, solceller. Det löser då snabbt alla adminstrativa problem.
 
  • Gilla
b_hasse och 3 till
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Förslaget jag refererar till är att den förste ägaren skulle vara återbetalningsskyldig av bidraget i fem år från inköp vid export, oavsett om denne då ägde bilen eller ej. Det var så jävla dåligt att inte ens regeringen Löfven lade fram det efter den totala sågning det möttes av.

Så ja, kalla det du brösttoner om du vill, men jag hoppas att du då vet vilka dumheter du försvarar.

[länk]
Om jag försvarar något så är det välfärden och vår rätt att ställa villkor för att få ett bidrag, jag hävdar att man fortfarande kan slippa villkoren om man inte ansöker om bidraget.

Många politiker vill ju ha det på andra sättet, både få bidrag och slippa villkoren, tex bo med familjen i Stockholm medan man skenskriver sig på annan ort, det tycker jag är fel.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.