23 005 läst · 226 svar
23k läst
226 svar
Pressar elbilar upp det allmänna elprisläget?
Allvetare
· Tullinge
· 5 995 inlägg
jobbigt med en vindstilla nattmartin43 skrev:Ja, absolut måste vi ha andra energikällor än "det produceras när vädret är rätt"-kraft!
Men just för elbilsladdning som tråden avhandlar är det ju faktiskt ypperligt att nyttja elbilarna för att belasta nätet när det råkar finnas effekt från dessa fladdriga energislag att tillgå. Timpriset är ett bra mått på det.
Vi laddar bara när elen är billig och eftersom det oftast räcker med en laddning varannan vecka, så är det säkert en del "blåsiga nätter" som åkt in i batteriet vid det här laget.
Allvetare
· Tullinge
· 5 995 inlägg
Hur gör du med matlagning? tvätt och disk och värme?Attitudeswe skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 029 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 029 inlägg
VAG ligger inte i framkant även om de säger att nästa år ska bilarna stödja V2G.Attitudeswe skrev:
På senaste generationen koreanska bilar från Kia och Hyundai kan man med den medföljande adaptern ta ut 3,6 kW ur bilen.
VAG V2G är DC med offboard inverter.S sinuslinus skrev:
Senaste Enyaq SW stöder detta + att man i baksätet har 120W 220V
Allvetare
· Tullinge
· 5 995 inlägg
300l varmvatten värms bara på under natten. Raspberry pi och servon som vrider termostaten på vvb från 2005. 300kr investering som betalar sig på en vecka.Bananskalare skrev:
Sensibo air till LLVP
Schema på elgolvvärme (där styr nog schemat mot låg förbrukning men förbrukningen sker mest strax innan högsta pris iaf)
Nej, det slutgiltiga priset baserar sig på väldigt många faktorer, men vädret (inte bara vind, utan temperatur, nederbörd etc) spelar en väldigt stor del i det hela.Bananskalare skrev:
Har en nära vän som jobbar med upphandling av el till en av Sveriges större industrikoncerner och han gör som regel upphandlingar ett antal veckor i förväg, till stor del baserat på långtidsprognoser. (Och elproducenternas prognoser på sin egen produktion etc.)
Det elpriset som vi själva brukar betala sätts också på prognoser. Morgondagens priser på NordPool är färdigförhandlade timme för timme klockan 13 varje dag. Då är producenterna och de större konsumenterna rätt säkra på hur mycket som kommer att förbrukas. Och om det inte sker några större störningar så brukar de inte ligga så många MW bort mellan prognos och utfall för varje given timme.
Men det är som sagt prognoser som styr elpriset.
Det är därför vi idag vet vad elpriset i varje region kommer vara klockan 23 i morgon.
Kallaste dagen innan elbil förbrukade vi 90kWh. Energimängden i bilen räcker, men fråga är om effekten i invertern räcker... Bilen tar man optimalt bara energi ifrån 16-22 sen är det dags att ladda det 02-06...Bananskalare skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 029 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 029 inlägg
Utom då när kärnkraften inte själv vill.Bananskalare skrev:
Du kan t.ex. kolla det akuta läget i Frankrike just nu och senaste månaden, kärnkraften levererar långt ifrån vad man vill och vad den teoretisk skulle kunna leverera pga en hel del tekniskt krångel samt problem med kylning i det varma vädret.
Och det är inte bara i Frankrike som kärnkraften är opålitlig, utan även i Sverige och alla andra länder som har KK. När ett verk snabbstoppar får det gigantisk påverkan. Inte alls som när en (1) vindsnurra plötsligt lägger av, eller vinden sakta mojnar under en halv dags tid.
https://www.aktuellhallbarhet.se/miljo/klimat/karnkraften-i-sverige-sa-ofta-star-den-stilla/
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/storsta-karnkraftverket-tvingas-stanga
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...omd-dammsugare-kostade-ringhals-1-8-miljarder
För att lite snabbt hugga några klipp.
edit:
Men med många kärnreaktorer blir det mycket mindre känsligt. Ytterligare en fördel med SMR!
Kan man hoppas på ett lönsamhetsmässigt genombrott där?
T.ex. i min bil kan jag ta ut 80kW från batteriet i 15 minuter (tror jag, jag har aldrig provat att köra med gasen i botten tills batteriet tar slut)Bananskalare skrev:
Men annars kan batteriet lätt leverera typ 15kW i en dryg timme. Och jag har litet batteri, mer moderna elbilar har 3ggr så stort, och kan leverera detta i minst 3 timmar då.
Min elleverantör låter mig få max 11kW med de mätarsäkringar jag betalar för.
Det var effekt.
Energimässigt drar huset i snitt typ 20kWh/dygn, så mitt bilbatteri skulle klara husets dygnsförbrukning i snitt, men alltså inte under vintermånaderna, dock lätt under sommarmånaderna.
Och jag har som sagt ett ganska litet batteri.
Men sen stupar det på teknikaliteter. Min bil är inte alls förberedd med någon slags lösning för att ta ut vare sig DC eller AC från batteriet. Så vad nu än batteriet teoretiskt klarar, så fixar inte bilens konstruktion detta.
Det finns modernare bilar som börjar vara förberedda med möjligheten till att ta ut el från bilen, ofta begränsat till typ 6-16A enfas. Det är alltså fortfarande en bit kvar innan vi kan börja driva villan från bilen med full komfort, utan att man märker att bilen står för energin. Men vem vet, det kanske kommer.
Sen finns det ytterligare en aspekt - batterislitage. Det är inte alls gratis att använda bilens batteri såhär, utan batteriet slits och måste till sist bytas/rekonditioneras, så det finns en kostnad inbyggd, kanske några tioöringar per kWh eller kanske t.o.m lite över en krona.
Det har fladdrat förbi mina ögon siffror på mellan typ 50 öre till 2 kr /kWh.Magnus E K skrev:
Jag vet inte vad som är rätt, men helt klart finns det en kostnad för batterislitage, som gör precis det du skriver, att det måste vara stor prisskillnad om det ska vara värt att lagra elen själv i bilens batteri.
Allvetare
· Tullinge
· 5 995 inlägg
Så detta skulle tala för att vindkraft är bättre? Då måste man räkna med att delar av vindsnurrorna har problem ibland. Vindkraft är inte perfekt för den delen. Vindkraft absolut. men den klarar sig inte själv. varken i teorin eller i praktiken.Mikael_L skrev:Utom då när kärnkraften inte själv vill.
Du kan t.ex. kolla det akuta läget i Frankrike just nu och senaste månaden, kärnkraften levererar långt ifrån vad man vill och vad den teoretisk skulle kunna leverera pga en hel del tekniskt krångel samt problem med kylning i det varma vädret.
Och det är inte bara i Frankrike som kärnkraften är opålitlig, utan även i Sverige och alla andra länder som har KK. När ett verk snabbstoppar får det gigantisk påverkan. Inte alls som när en (1) vindsnurra plötsligt lägger av, eller vinden sakta mojnar under en halv dags tid.
[länk]
[länk]
[länk]
För att lite snabbt hugga några klipp.
edit:
Men med många kärnreaktorer blir det mycket mindre känsligt. Ytterligare en fördel med SMR!
Kan man hoppas på ett lönsamhetsmässigt genombrott där?
Allvetare
· Tullinge
· 5 995 inlägg
Okej. batterierna har den kapacitet som krävs. men hur fungerar dc omvandlaren? Kan den omvandla till 3-fas? och klarar den av effekttopparna? om man sätter igång spisen?Mikael_L skrev:T.ex. i min bil kan jag ta ut 80kW från batteriet i 15 minuter (tror jag, jag har aldrig provat att köra med gasen i botten tills batteriet tar slut)
Men annars kan batteriet lätt leverera typ 15kW i en dryg timme. Och jag har litet batteri, mer moderna elbilar har 3ggr så stort, och kan leverera detta i minst 3 timmar då.
Min elleverantör låter mig få max 11kW med de mätarsäkringar jag betalar för.
Det var effekt.
Energimässigt drar huset i snitt typ 20kWh/dygn, så mitt bilbatteri skulle klara husets dygnsförbrukning i snitt, men alltså inte under vintermånaderna, dock lätt under sommarmånaderna.
Och jag har som sagt ett ganska litet batteri.
Men sen stupar det på teknikaliteter. Min bil är inte alls förberedd med någon slags lösning för att ta ut vare sig DC eller AC från batteriet. Så vad nu än batteriet teoretiskt klarar, så fixar inte bilens konstruktion detta.
Det finns modernare bilar som börjar vara förberedda med möjligheten till att ta ut el från bilen, ofta begränsat till typ 6-16A enfas. Det är alltså fortfarande en bit kvar innan vi kan börja driva villan från bilen med full komfort, utan att man märker att bilen står för energin. Men vem vet, det kanske kommer.
Sen finns det ytterligare en aspekt - batterislitage. Det är inte alls gratis att använda bilens batteri såhär, utan batteriet slits och måste till sist bytas/rekonditioneras, så det finns en kostnad inbyggd, kanske några tioöringar per kWh eller kanske t.o.m lite över en krona.
samtidigt som värmen går igång?