martin43 martin43 skrev:
Ja, absolut måste vi ha andra energikällor än "det produceras när vädret är rätt"-kraft!
Men just för elbilsladdning som tråden avhandlar är det ju faktiskt ypperligt att nyttja elbilarna för att belasta nätet när det råkar finnas effekt från dessa fladdriga energislag att tillgå. Timpriset är ett bra mått på det.
Vi laddar bara när elen är billig och eftersom det oftast räcker med en laddning varannan vecka, så är det säkert en del "blåsiga nätter" som åkt in i batteriet vid det här laget.
jobbigt med en vindstilla natt
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Vi kör iofs 40mil/vecka med elbilen, men för oss lönar sig timdebiterat helt klart. Ligger på 1:24 i snitt i se3 inkl moms tom 24e aug. Eon visar att vanlig rörligt ligger på 2:30 inkl moms. Bilen står för 30% av förbrukning men 10% av kostnaden.
Hur gör du med matlagning? tvätt och disk och värme?
 
S
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Du måste ha en dyr inverter som gör trefas AC av bilens Dc. Den invertern kan nog inte driva en induktionsspis på 16A om den inte är riktigt dyr.

Enyaq tillåter vidare bara att man tar ut 10000kWh under hela bilens livslängd.
VAG ligger inte i framkant även om de säger att nästa år ska bilarna stödja V2G.

På senaste generationen koreanska bilar från Kia och Hyundai kan man med den medföljande adaptern ta ut 3,6 kW ur bilen.
 
Attitudeswe
S sinuslinus skrev:
VAG ligger inte i framkant även om de säger att nästa år ska bilarna stödja V2G.

På senaste generationen koreanska bilar från Kia och Hyundai kan man med den medföljande adaptern ta ut 3,6 kW ur bilen.
VAG V2G är DC med offboard inverter.

Senaste Enyaq SW stöder detta + att man i baksätet har 120W 220V
 
M mlb88 skrev:
Ja precis. Jag ville bara illustrera att ett normalstort batteri i en normal bil antagligen räcker gott och väl för det behov en familj svar på eftermiddag och kväll.
Du menar att batteriet klarat av spis kyl och
frys och värme? Under hår lång tid då? 5min?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Attitudeswe
Bananskalare Bananskalare skrev:
Hur gör du med matlagning? tvätt och disk och värme?
300l varmvatten värms bara på under natten. Raspberry pi och servon som vrider termostaten på vvb från 2005. 300kr investering som betalar sig på en vecka.

Sensibo air till LLVP

Schema på elgolvvärme (där styr nog schemat mot låg förbrukning men förbrukningen sker mest strax innan högsta pris iaf)
 
  • Gilla
groggy och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Du kan inte förutspå när och hur mycket det kommer att blåsa. en prognos är trots allt en prognos. elpriserna baseras inte bara på väderprognoser.
Nej, det slutgiltiga priset baserar sig på väldigt många faktorer, men vädret (inte bara vind, utan temperatur, nederbörd etc) spelar en väldigt stor del i det hela.
Har en nära vän som jobbar med upphandling av el till en av Sveriges större industrikoncerner och han gör som regel upphandlingar ett antal veckor i förväg, till stor del baserat på långtidsprognoser. (Och elproducenternas prognoser på sin egen produktion etc.)

Det elpriset som vi själva brukar betala sätts också på prognoser. Morgondagens priser på NordPool är färdigförhandlade timme för timme klockan 13 varje dag. Då är producenterna och de större konsumenterna rätt säkra på hur mycket som kommer att förbrukas. Och om det inte sker några större störningar så brukar de inte ligga så många MW bort mellan prognos och utfall för varje given timme.

Men det är som sagt prognoser som styr elpriset.
Det är därför vi idag vet vad elpriset i varje region kommer vara klockan 23 i morgon.
 
Attitudeswe
Bananskalare Bananskalare skrev:
Du menar att batteriet klarat av spis kyl och
frys och värme? Under hår lång tid då? 5min?
Kallaste dagen innan elbil förbrukade vi 90kWh. Energimängden i bilen räcker, men fråga är om effekten i invertern räcker... Bilen tar man optimalt bara energi ifrån 16-22 sen är det dags att ladda det 02-06...
 
S
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
VAG V2G är DC med offboard inverter.

Senaste Enyaq SW stöder detta + att man i baksätet har 120W 220V
I E-GMP har du 3600 W i laddkontakten och i kontakten i baksätet.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Magnus E K
Och vad kostar det extra slitaget på batteriet? (Kan tänka mig att det kan vara värt det nu, men inte under mer normala förhållanden.)
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Bananskalare Bananskalare skrev:
Problemet med vindkraft, oavsett hur mycket de levererar är att de gör det bara när de själva vill. Kärnkraften gör det när vi vill.
Utom då när kärnkraften inte själv vill.
Du kan t.ex. kolla det akuta läget i Frankrike just nu och senaste månaden, kärnkraften levererar långt ifrån vad man vill och vad den teoretisk skulle kunna leverera pga en hel del tekniskt krångel samt problem med kylning i det varma vädret.
Och det är inte bara i Frankrike som kärnkraften är opålitlig, utan även i Sverige och alla andra länder som har KK. När ett verk snabbstoppar får det gigantisk påverkan. Inte alls som när en (1) vindsnurra plötsligt lägger av, eller vinden sakta mojnar under en halv dags tid.
https://www.aktuellhallbarhet.se/miljo/klimat/karnkraften-i-sverige-sa-ofta-star-den-stilla/
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/storsta-karnkraftverket-tvingas-stanga
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...omd-dammsugare-kostade-ringhals-1-8-miljarder
För att lite snabbt hugga några klipp.


edit:
Men med många kärnreaktorer blir det mycket mindre känsligt. Ytterligare en fördel med SMR!
Kan man hoppas på ett lönsamhetsmässigt genombrott där?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mikael_L
Bananskalare Bananskalare skrev:
Du menar att batteriet klarat av spis kyl och
frys och värme? Under hår lång tid då? 5min?
T.ex. i min bil kan jag ta ut 80kW från batteriet i 15 minuter (tror jag, jag har aldrig provat att köra med gasen i botten tills batteriet tar slut)
Men annars kan batteriet lätt leverera typ 15kW i en dryg timme. Och jag har litet batteri, mer moderna elbilar har 3ggr så stort, och kan leverera detta i minst 3 timmar då.
Min elleverantör låter mig få max 11kW med de mätarsäkringar jag betalar för.

Det var effekt.
Energimässigt drar huset i snitt typ 20kWh/dygn, så mitt bilbatteri skulle klara husets dygnsförbrukning i snitt, men alltså inte under vintermånaderna, dock lätt under sommarmånaderna.
Och jag har som sagt ett ganska litet batteri.

Men sen stupar det på teknikaliteter. Min bil är inte alls förberedd med någon slags lösning för att ta ut vare sig DC eller AC från batteriet. Så vad nu än batteriet teoretiskt klarar, så fixar inte bilens konstruktion detta.
Det finns modernare bilar som börjar vara förberedda med möjligheten till att ta ut el från bilen, ofta begränsat till typ 6-16A enfas. Det är alltså fortfarande en bit kvar innan vi kan börja driva villan från bilen med full komfort, utan att man märker att bilen står för energin. Men vem vet, det kanske kommer.
Sen finns det ytterligare en aspekt - batterislitage. Det är inte alls gratis att använda bilens batteri såhär, utan batteriet slits och måste till sist bytas/rekonditioneras, så det finns en kostnad inbyggd, kanske några tioöringar per kWh eller kanske t.o.m lite över en krona.
 
Mikael_L
Magnus E K Magnus E K skrev:
Och vad kostar det extra slitaget på batteriet? (Kan tänka mig att det kan vara värt det nu, men inte under mer normala förhållanden.)
Det har fladdrat förbi mina ögon siffror på mellan typ 50 öre till 2 kr /kWh.
Jag vet inte vad som är rätt, men helt klart finns det en kostnad för batterislitage, som gör precis det du skriver, att det måste vara stor prisskillnad om det ska vara värt att lagra elen själv i bilens batteri.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Utom då när kärnkraften inte själv vill.
Du kan t.ex. kolla det akuta läget i Frankrike just nu och senaste månaden, kärnkraften levererar långt ifrån vad man vill och vad den teoretisk skulle kunna leverera pga en hel del tekniskt krångel samt problem med kylning i det varma vädret.
Och det är inte bara i Frankrike som kärnkraften är opålitlig, utan även i Sverige och alla andra länder som har KK. När ett verk snabbstoppar får det gigantisk påverkan. Inte alls som när en (1) vindsnurra plötsligt lägger av, eller vinden sakta mojnar under en halv dags tid.
[länk]
[länk]
[länk]
För att lite snabbt hugga några klipp.


edit:
Men med många kärnreaktorer blir det mycket mindre känsligt. Ytterligare en fördel med SMR!
Kan man hoppas på ett lönsamhetsmässigt genombrott där?
Så detta skulle tala för att vindkraft är bättre? Då måste man räkna med att delar av vindsnurrorna har problem ibland. Vindkraft är inte perfekt för den delen. Vindkraft absolut. men den klarar sig inte själv. varken i teorin eller i praktiken.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
T.ex. i min bil kan jag ta ut 80kW från batteriet i 15 minuter (tror jag, jag har aldrig provat att köra med gasen i botten tills batteriet tar slut)
Men annars kan batteriet lätt leverera typ 15kW i en dryg timme. Och jag har litet batteri, mer moderna elbilar har 3ggr så stort, och kan leverera detta i minst 3 timmar då.
Min elleverantör låter mig få max 11kW med de mätarsäkringar jag betalar för.

Det var effekt.
Energimässigt drar huset i snitt typ 20kWh/dygn, så mitt bilbatteri skulle klara husets dygnsförbrukning i snitt, men alltså inte under vintermånaderna, dock lätt under sommarmånaderna.
Och jag har som sagt ett ganska litet batteri.

Men sen stupar det på teknikaliteter. Min bil är inte alls förberedd med någon slags lösning för att ta ut vare sig DC eller AC från batteriet. Så vad nu än batteriet teoretiskt klarar, så fixar inte bilens konstruktion detta.
Det finns modernare bilar som börjar vara förberedda med möjligheten till att ta ut el från bilen, ofta begränsat till typ 6-16A enfas. Det är alltså fortfarande en bit kvar innan vi kan börja driva villan från bilen med full komfort, utan att man märker att bilen står för energin. Men vem vet, det kanske kommer.
Sen finns det ytterligare en aspekt - batterislitage. Det är inte alls gratis att använda bilens batteri såhär, utan batteriet slits och måste till sist bytas/rekonditioneras, så det finns en kostnad inbyggd, kanske några tioöringar per kWh eller kanske t.o.m lite över en krona.
Okej. batterierna har den kapacitet som krävs. men hur fungerar dc omvandlaren? Kan den omvandla till 3-fas? och klarar den av effekttopparna? om man sätter igång spisen?
samtidigt som värmen går igång?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.