Bananskalare Bananskalare skrev:
Bilen måste laddas oavsett. Men det mesta faller på att det blir ganska obekvämt under tiden man går offgrid? tjänar man något?
Varför blir det obekvämt under tiden som bilens batteri förser huset med el?

Tanken är att du laddar bilen på natten när det är billigt, använder den strömmen till matlagning osv på eftermiddagen och kvällen när elen är dyr. Sedan laddar du bilen och förbrukar ström från nätet när det är billigt igen.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
För att kapa toppar och stödja vid högkostnadstimmar så är 30kWh väldigt mycket för en normalvilla, även på vintern. Det finns ju ingen mening med att ladda ur batteriet med ström som är lika dyr eller kanske billigare att köpa från elnätet.

Det handlar om att ladda billigt på natten och förbruka den elen när spotpriset är 10-100ggr dyrare.
Ja precis. Jag ville bara illustrera att ett normalstort batteri i en normal bil antagligen räcker gott och väl för det behov en familj svar på eftermiddag och kväll.
 
  • Gilla
sunnis
  • Laddar…
Mikael_L
Bananskalare Bananskalare skrev:
tänk den dagen lastbilar börjar köra på el. det lär påverka elkonsumtionen synligt.
Dock är jag övertygad om att om de flesta börjar ladda sin elbil på natten så lär priset på el påverkas.
Men det är ju tänkt att vi ska investera i mer elproduktion i framtiden, väl?
Just nu ligger det inne tillståndsansökningar för 90GW installerad effekt vindkraft. Så bara beslutsprocesser börjar rulla igång så får vi mycket mer kraft i framtiden.
90GW är ungefär 90 st Ringhals-reaktorer. Fast med vindkraftens årsutbyte på ca 30% så motsvarar det "bara" 30 st reaktorer.

Så ett sätt att få mer elenergi i Sverige är att tillåta alla som vill bygga vindkraft att starta byggena.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Fwooper och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tja, det jag funderade på var ökningen generellt. så om ökningen är linjär eller inte har ingen för mig större betydelse.
Du menar om bilarna i snitt börjar gå mer än dagens 1100 mil om året sen när vi har elbilar.
Ja så kan det ju bli, man kör ju billigare, billigare brukar öka konsumtionen. Men om det går upp från 1100 mil till 1500 mil, tja det får jag väl hoppas att det inte gör.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men det är ju tänkt att vi ska investera i mer elproduktion i framtiden, väl?
Just nu ligger det inne tillståndsansökningar för 90GW installerad effekt vindkraft. Så bara beslutsprocesser börjar rulla igång så får vi mycket mer kraft i framtiden.
90GW är ungefär 90 st Ringhals-reaktorer. Fast med vindkraftens årsutbyte på ca 30% så motsvarar det "bara" 30 st reaktorer.

Så ett sätt att få mer elenergi i Sverige är att tillåta alla som vill bygga vindkraft att starta byggena.
Problemet med vindkraft, oavsett hur mycket de levererar är att de gör det bara när de själva vill. Kärnkraften gör det när vi vill.
Har inte förra vinterns elpriser visat att vi inte kan leva på vindkraft helt. Nu i sommar har man eldat massa med olja för att det inte blåser tillräckligt. Men du är en duktig elektriker så varför sitter jag och berättar. Du om någon har koll på elen.... :D
 
  • Gilla
  • Haha
fremax och 4 till
  • Laddar…
Laddning dagtid till timpris under de senaste dagarna hade inneburit att min laddhybrid går klart billigare på bensin är på el. Tur att jag laddar för 2.50 kr/kWh på jobbet på dagarna. Arbetsgivaren har ett väldigt bra elavtal...
 
F
J Joakim V skrev:
Kollade lite data på svenska kraftnäts hemsida för att kunna göra en uppskattning på elprisets känslighet för elanvändningen.

I natt hade se04 en förbrukning på ca 1800 mW. Timpriset var då 53 öre.
Kl 12 idag var förbrukningen 2400 mW och priset 534 öre.
En ökad elanvändning på 33% ser ut att ha gett en prisökning på 1000%

Med detta drar jag slutsatsen att om elbilar leder till 1% ökad förbrukning så leder det till 30% ökat elpris.
nästan lite löjligt naivt. Det är naturligtvis inte ökad elförbrukning i SE4 som sätter priset. Det har mina barn fattat vid det här laget och det borde alla vuxna människor som åtminstone har slötittat på nyheterna eller läst en tidning senaste 6 månaderna.
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Problemet med vindkraft, oavsett hur mycket de levererar är att de gör det bara när de själva vill. Kärnkraften gör det när vi vill.
Har inte förra vinterns elpriser visat att vi inte kan leva på vindkraft helt. Nu i sommar har man eldat massa med olja för att det inte blåser tillräckligt. Men du är en duktig elektriker så varför sitter jag och berättar. Du om någon har koll på elen.... :D
Som tur är finns bra prognoser för det som gör att vi vet elpriserna 24 timmar framåt, och automatiskt kan anpassa just elbilsladdningen efter vinden. Det är lite finurligt faktiskt.
 
Düsseldorff
J Joakim V skrev:
Kollade lite data på svenska kraftnäts hemsida för att kunna göra en uppskattning på elprisets känslighet för elanvändningen.

I natt hade se04 en förbrukning på ca 1800 mW. Timpriset var då 53 öre.
Kl 12 idag var förbrukningen 2400 mW och priset 534 öre.
En ökad elanvändning på 33% ser ut att ha gett en prisökning på 1000%

Med detta drar jag slutsatsen att om elbilar leder till 1% ökad förbrukning så leder det till 30% ökat elpris.
Ok. Men då har du missuppfattat i princip alla faktorer som ligger till grund för prissättningen på el.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Düsseldorff
martin43 martin43 skrev:
Som tur är finns bra prognoser för det som gör att vi vet elpriserna 24 timmar framåt, och automatiskt kan anpassa just elbilsladdningen efter vinden. Det är lite finurligt faktiskt.
Problemet är att vi, i betydelsen samhället i stort, har ett behov av att planera betydligt längre än 24 timmar.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Bananskalare Bananskalare skrev:
så om man skaffar elbil så måste man ha timdebitering så man kan spara pengar och ladda på natten? tjänar man verkligen så mycket på timdebitering? eftersom jag misstänker att de flesta ändå ha svårt att lägga om sina vanor. många vill säkert äta mat när de kommer hem runt 17-18... dyraste tiden....
Vi kör iofs 40mil/vecka med elbilen, men för oss lönar sig timdebiterat helt klart. Ligger på 1:24 i snitt i se3 inkl moms tom 24e aug. Eon visar att vanlig rörligt ligger på 2:30 inkl moms. Bilen står för 30% av förbrukning men 10% av kostnaden.
 
  • Gilla
katho75 och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Problemet är att vi, i betydelsen samhället i stort, har ett behov av att planera betydligt längre än 24 timmar.
Ja, absolut måste vi ha andra energikällor än "det produceras när vädret är rätt"-kraft!
Men just för elbilsladdning som tråden avhandlar är det ju faktiskt ypperligt att nyttja elbilarna för att belasta nätet när det råkar finnas effekt från dessa fladdriga energislag att tillgå. Timpriset är ett bra mått på det.
Vi laddar bara när elen är billig och eftersom det oftast räcker med en laddning varannan vecka, så är det säkert en del "blåsiga nätter" som åkt in i batteriet vid det här laget.
 
  • Gilla
lutorm och 3 till
  • Laddar…
Attitudeswe
M mlb88 skrev:
Varför blir det obekvämt under tiden som bilens batteri förser huset med el?

Tanken är att du laddar bilen på natten när det är billigt, använder den strömmen till matlagning osv på eftermiddagen och kvällen när elen är dyr. Sedan laddar du bilen och förbrukar ström från nätet när det är billigt igen.
Du måste ha en dyr inverter som gör trefas AC av bilens Dc. Den invertern kan nog inte driva en induktionsspis på 16A om den inte är riktigt dyr.

Enyaq tillåter vidare bara att man tar ut 10000kWh under hela bilens livslängd.
 
Jag tror effekten på elpriset är rätt begränsad, även om den givetvis finns där.

Men även om det laddas bilar under dagtid på arbetsplatser och under resor så känns det rätt rimligt att anta (saknar dock statistik för att belägga det) att majoriteten av de kWh som går till laddning av elbilar sker under kvällar och nätter, dvs när ägarna är hemma med bilen oavsett om de har timavtal eller ej.

Givetvis finns det som nämnts ovan exempel där bilen laddas på arbetsplatsen till fördelaktig kostnad eller liknande, men av de 14GW som förbrukades som mest idag så tror jag det inte var nämnvärt mycket som gick till bilar.
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Som tur är finns bra prognoser för det som gör att vi vet elpriserna 24 timmar framåt, och automatiskt kan anpassa just elbilsladdningen efter vinden. Det är lite finurligt faktiskt.
Du kan inte förutspå när och hur mycket det kommer att blåsa. en prognos är trots allt en prognos. elpriserna baseras inte bara på väderprognoser.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.