BirgitS BirgitS skrev:
Det gör ju jättestor skillnad om det finns ett stopp i fotändan eller inte. Även att sängen nu är bredare spelar roll eftersom diagonalmåttet blir längre.

Jag ser att han nu är i den kraftiga tillväxtperioden med 6 cm på ett halvår så då är ju frågan hur länge han har varit det.
Hej Birgit, tack för att du engagerar dig! Att det har gått fort på sista halvåret märkte vi, gnm att han fick tandställning i februari och trångställda tänder redan nu är på plats. En behandling som beräknas ta 12-18 månader. Där har man verkligen lyckats pricka in tillväxtspurten. Det bara återstår små justeringar där.
Hursom. Jag kan lägga upp hans mått fr tidigare mätningar här och tack än en gång till dig!
 
  • Mättejp på en vägg som visar längdtillväxt med noteringar och datum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Maria T och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Glöm inte vikten många en säng blir snabbt slut för en lång tung
Han är smal som en pinne men du har ju rätt i att även vikten spelar in.
 
QUOTE]EDIT: Att du skulle betala 1000 kr för att de ska själva mäta sängen känns absurt. Varför skulle de tycka att du skulle göra det? Däremot kan det vara rimligt att de kan kräva ersättning för kostnader de haft om det visar sig att det inte var något fel. Men knappast rimligt att du ska ligga ute med pengarna medan utredningen pågår.[/QUOTE]

Fast det är ju precis det de säger?

”om måtten stämmer, 210 cm, vill de ha 1000 kr för besväret, har de mailat”.

Utredning? Måtten är ju vad måtten är när dom är där och mäter?
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
65starss 65starss skrev:
Hursom. Jag kan lägga upp hans mått fr tidigare mätningar här och tack än en gång till dig!
Det ser ut som att han började växa fort för 1,5 år sen så närmsta halvåret blir det gissningsvis 6 cm till och sen går det långsammare under ett år till så kanske drygt 10 cm till totalt. Sen är det ju bara normalvärden så individuella variationer finns ju.
 
65starss 65starss skrev:
Han är smal som en pinne men du har ju rätt i att även vikten spelar in.
Oftast läggs det på med åldern oss långa barn så om man planerar in det med i säng köpet

vad är för märke och butik du köpt av
 
L LoTiX skrev:
Tror du skulle ha goda möjligheter att få produkten reklamerad om du involverade en jurist. Som många sagt finns en grad av avvikelse man måste kunna förvänta sig som konsument. En extra lång säng (måttbeställd eller ej) är dock något som förväntas hålla minst en viss längd eftersom den uteslutande köps just för att normallånga sängar inte passar användaren.

Hade den varit något för lång, haft avvikande höjd, färg, material eller till och med utseende hade varit svårare att få reklamerat i det här fallet, men att en extra lång säng är för kort är annorlunda.
Tack, jag håller med dig till 100%.
Involvera jurist har jag inte tänkt på, ärligt talat.
 
insubrf insubrf skrev:
QUOTE]EDIT: Att du skulle betala 1000 kr för att de ska själva mäta sängen känns absurt. Varför skulle de tycka att du skulle göra det? Däremot kan det vara rimligt att de kan kräva ersättning för kostnader de haft om det visar sig att det inte var något fel. Men knappast rimligt att du ska ligga ute med pengarna medan utredningen pågår.
Fast det är ju precis det de säger?

”om måtten stämmer, 210 cm, vill de ha 1000 kr för besväret, har de mailat”.

Utredning? Måtten är ju vad måtten är när dom är där och mäter?[/QUOTE]
Exakt.
Problemet jag har fått på halsen nu är att det aldrig passar de att komma. Vad jag än erbjuder för tider (fm, lunchtid, sen em) att ta emot dem så har det inte passat, och vid det här laget har det gått två veckor..DET gillar jag inte, då ärendet med foton på mått i 10 varianter de begärt tog sin början redan i juli.
 
  • Gilla
Flamman och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det ser ut som att han började växa fort för 1,5 år sen så närmsta halvåret blir det gissningsvis 6 cm till och sen går det långsammare under ett år till så kanske drygt 10 cm till totalt. Sen är det ju bara normalvärden så individuella variationer finns ju.
Oj, det var inte lite enligt din beräkning! Och just med tanke på detta har sänglängden stor betydelse.
 
M maria01 skrev:
Oftast läggs det på med åldern oss långa barn så om man planerar in det med i säng köpet

vad är för märke och butik du köpt av
Det vill jag helst inte gå ut med nu.
Ett väletablerat företag, de har funnits i 10+ år, 2 mil norr om Sthlm.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Jag skulle nog ha tänkt som så att 200 säng kostar x, 210 säng kostar y. Y-x=Z där z är pris för 10 cm säng. Z/2 är vad du ska ha tillbaka. Minst! Plus sveda och värk för förhalning och framtida eventuella nyköp, om de inte tar tillbaka produkten helt. De har ju tagit 50% av det du betalade extra för liksom.
 
TRJBerg
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Jag skulle nog ha tänkt som så att 200 säng kostar x, 210 säng kostar y. Y-x=Z där z är pris för 10 cm säng. Z/2 är vad du ska ha tillbaka. Minst! Plus sveda och värk för förhalning och framtida eventuella nyköp, om de inte tar tillbaka produkten helt. De har ju tagit 50% av det du betalade extra för liksom.
Fast hennes problem är ju att sängen inte tillfredsställer hennes behov. Förenklat behöver hon ju köpa en helt ny säng och att göra sig av med den felaktiga. Så hennes förlust är kostnaden för sängen plus omkostnader för att bli av med den minus intäkten för sängen om hon lyckas sälja den.
 
om du nu ska köpa nån annan kolla på emma dom är sköna
 
Blev lite nyfiken, så jag gick och kollade längden på våra sänger - en Hästens, en IKEA.
Båda är exakt så långa som de skall vara.
 
  • Gilla
Flamman och 1 till
  • Laddar…
Vilken tillverkare och butik gäller det?
Kan vara intressant om andra som handlat där också har fel mått.
 
Jag är 198 cm, sonen som fyller 15 i November är 195 cm. Jag har haft 210 säng och bytt tillbaka till 200 säng. Sonen har 200 säng. Ja, fötterna sticker ut ibland, men något man vänjer vid. Håller med om att 210 cm ska vara 210 cm och inget annat, men jag skulle sluta direkt. Skicka tillbaka sängen och tacka för intresset och köpa en 200 säng på IKEA istället för halva priset. Som lång person (och smal) blir det lätt "hängmatte effekt" med en längre säng. Underlakan med resår passar inte och rumsmått är anpassade för 200 säng. Bättre att byta säng lite oftare och använda standardmått. Så länge pojken är under 200 cm

Förstår att det handlar om att 210 ska vara 210, min tes är att pojken inte behöver en 210 säng. Lycka till med dina beslut.

PS. Är man lång så är man van att knyckla ihop sig lite och det är förbjudet med gavel vid fötterna! Funkar även att ställa en lagom hög pall vid fötterna, så är problemet löst och alla glada
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.