Kollade lite data på svenska kraftnäts hemsida för att kunna göra en uppskattning på elprisets känslighet för elanvändningen.

I natt hade se04 en förbrukning på ca 1800 mW. Timpriset var då 53 öre.
Kl 12 idag var förbrukningen 2400 mW och priset 534 öre.
En ökad elanvändning på 33% ser ut att ha gett en prisökning på 1000%

Med detta drar jag slutsatsen att om elbilar leder till 1% ökad förbrukning så leder det till 30% ökat elpris.
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
J Joakim V skrev:
Kollade lite data på svenska kraftnäts hemsida för att kunna göra en uppskattning på elprisets känslighet för elanvändningen.

I natt hade se04 en förbrukning på ca 1800 mW. Timpriset var då 53 öre.
Kl 12 idag var förbrukningen 2400 mW och priset 534 öre.
En ökad elanvändning på 33% ser ut att ha gett en prisökning på 1000%

Med detta drar jag slutsatsen att om elbilar leder till 1% ökad förbrukning så leder det till 30% ökat elpris.
fast det exporteras ju också enormt mycket mer på dagen vilket (delvis) är det som drar upp priset så det det är ju knappast ett helt linjärt samband.
 
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
Ja, självklart påverkar elbilar elpriserna.

När man har en begränsad resurs, så ökar priset när efterfrågan ökar.

Men det är ju inte linjärt, utan priset skjuter rejält i höjden med varje liten ökning av efterfrågan.

Säg att man har tio personer som behöver vatten.

Om det finns vatten nog åt tio personer är priset nära noll.

Men om man tillför en elfte person blir ju priset skyhögt, eftersom alla elva bjuder över varandra för att få dricka.

Om vi hade haft överskott på el hade inte elbilar påverkat priset nämnvärt. Men nu när vi redan har elbrist gör elbilar läget mångdubbelt värre jämfört med vad de förbrukar.
 
  • Gilla
Lemans och 1 till
  • Laddar…
M mlb88 skrev:
Tänk när alla har V2L eller V2G. Då kan i princip alla hushåll, med elbil som har batteri kvar osv, vara ”off grid” så fort bilen är inkopplad. Det borde i teorin jämna ut belastningen på nätet. Vet att bla. Fully charged på youtube har pratat mycket om detta, fast i Storbritannien då.
om man tycker det är kul att knappt kunna ha någonting igång. Men visst... sen får vi ladda bilen lite senare istället.
 
sunnis
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det blir en bra försäkring vid kortare strömavbrott
Det tvivlar jag på att det fungerar med jordning och frekvenstyrning. Även om det skulle fungera så behöver man en omkopplare och anmälan till nätägaren så inte den stackars linjemontören får sig en överraskning från högspänningsbatteriet…
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
om man tycker det är kul att knappt kunna ha någonting igång. Men visst... sen får vi ladda bilen lite senare istället.
Jag vet inte hur du menar riktigt. Men säg att du laddar till 80% varje natt men kommer hem med 40% då skulle det vara runt 35 kWh för de flesta lite större vanliga elbilarna som är på marknaden nu. Känns som att det skulle räcka ett tag, iaf för mig.
 
  • Gilla
Slutt68 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är ett helt linjärt förhållande, så procentskillnaden mellan 1100 och 1500 kan du applicera. :)

Körsträckor tog jag från
[länk]
Tja, det jag funderade på var ökningen generellt. så om ökningen är linjär eller inte har ingen för mig större betydelse.
 
  • Gilla
evilaid
  • Laddar…
sunnis
M mlb88 skrev:
Jag vet inte hur du menar riktigt. Men säg att du laddar till 80% varje natt men kommer hem med 40% då skulle det vara runt 35 kWh för de flesta lite större vanliga elbilarna som är på marknaden nu. Känns som att det skulle räcka ett tag, iaf för mig.
För att kapa toppar och stödja vid högkostnadstimmar så är 30kWh väldigt mycket för en normalvilla, även på vintern. Det finns ju ingen mening med att ladda ur batteriet med ström som är lika dyr eller kanske billigare att köpa från elnätet.

Det handlar om att ladda billigt på natten och förbruka den elen när spotpriset är 10-100ggr dyrare.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
När hela privatbilsflottan har blivit elbilar så behöver Sverige något i häraden 10-20% mer el än idag.
Och just nu är andelen elbilar fortfarande såpass låg att jag tror inte de påverkar spciellt mycket, särskilt som de flesta som har elbil idag faktiskt laddar hemma på kväll/natt.

Med det sagt så är det ju dock inte säkert att det inte blir ett kommande problem.
Nja, det är närmare 8-10% (5 miljoner bilar snittkörsträcka på 1200 mil, 2kWh per mil) om man ska vara petig. LKABs plannerade utbyggnad ligger på knappt 20% om jag minns rätt.
 
Düsseldorff
D dykarn skrev:
Nja, det är närmare 8-10% (5 miljoner bilar snittkörsträcka på 1200 mil, 2kWh per mil) om man ska vara petig. LKABs plannerade utbyggnad ligger på knappt 20% om jag minns rätt.
Snarare runt 4-5 % den dag vi har nått dit. Elkonsumtionen i övrigt ökar ju också.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Snarare runt 4-5 % den dag vi har nått dit. Elkonsumtionen i övrigt ökar ju också.
Sant och elbilarna verkar dra mindre än de 2kWh per mil jag räknat på. Vår har snittet 1.9 och 75% körs på vintern
 
M mlb88 skrev:
Jag vet inte hur du menar riktigt. Men säg att du laddar till 80% varje natt men kommer hem med 40% då skulle det vara runt 35 kWh för de flesta lite större vanliga elbilarna som är på marknaden nu. Känns som att det skulle räcka ett tag, iaf för mig.
Bilen måste laddas oavsett. Men det mesta faller på att det blir ganska obekvämt under tiden man går offgrid? tjänar man något?
 
så om man skaffar elbil så måste man ha timdebitering så man kan spara pengar och ladda på natten? tjänar man verkligen så mycket på timdebitering? eftersom jag misstänker att de flesta ändå ha svårt att lägga om sina vanor. många vill säkert äta mat när de kommer hem runt 17-18... dyraste tiden....
 
sunnis
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Snarare runt 4-5 % den dag vi har nått dit. Elkonsumtionen i övrigt ökar ju också.
En bil i Sverige har en teknisk livslängd på ca 17år och en majoritet av bilarna som säljs idag är fortfarande fossila och det kommer ta många år innan vi når 75-100% nyförsäljning av elbilar/bränslecellsbilar.

kanske når vi 90% omställd fordonsflotta lagom till 2050?

Så i princip ska vi klara av 8% av dagens totala elproduktion som kommer inträffa under loppet av 25-30år. Elbilar är i ett nationellt perspektiv mycket små förbrukare, egentligen totalt obetydlig.

Dock kan det bli vissa lokala och kanske regionala effektproblem på lång sikt om man inte investerar de kommande 10-20åren, men ökningen lär vara så liten per år att man hinner att identifiera bristerna och åtgärda innan infrastruktur faktiskt går sönder eller får driftfel.

Laddning av elbilar är antagligen ett icke-problem.
 
  • Gilla
Bjsc och 3 till
  • Laddar…
D dykarn skrev:
Sant och elbilarna verkar dra mindre än de 2kWh per mil jag räknat på. Vår har snittet 1.9 och 75% körs på vintern
Glöm inte laddförlusterna och förkonditionering, ffa på vintern. Brukar vara mellan 5 (bra bil som trefasladdas med hög effekt) och 95% (bil som laddas långsamt ute på vintern och mest bara värmer batteriet), typiskt nånstans 8-14%, mer på vintern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.