J
Hej
Jag har ett problem. Vatten trycket hos mig är lågt som gör att när jag klättrar upp på taket för att spruta antimossa på taket då funkar inte injektorn. Utan det sprutas ut bara vatten. Den suger inte upp medlet ifrån dunken.
Fråga inte mig varför är det så lågt tryck. Jag har redan tagit upp det med kommunen och de tycker att det är normalt och att jag är bara en jobbig kund!
Just nu har jag inga möjligheter att använda injektorn och dunken för att spruta ut medlet.
Tänkte förkoppla dunken till högtryckstvätt apparaten men vet inte hur man gör.
Jag har en enkel högtryckstvätt som är inte så avancerat att koppla in det för kemisk sprutning.
Hur tycker ni att jag ska gå tillväga?
Nån som har provat att koppla ihop dem?
 
Det kan gå att använda högtryckstvätten, men då behöver du köpa en skumlans.

Ett annat alternativ är tryckspruta, handburen eller ryggburen med slang och lans.


Lite OT, här är en tråd angående lågt vattentryck,
https://www.byggahus.se/forum/threads/krav-pa-kommunalt-vattentryck.229197/page-2#post-3658887
Förenklat; lägsta vattentryck vid det högsta placerade tappkranen bör vara lägst 1,5 bar, högsta trycket vid överlämningspunkten (i marken) bör vara max 7 bar.
 
Om det är ett vanligt villatak går det bra att spruta för hand, biltema, jula och liknande har trycksprutor för en knapp hundring som brukar hålla till ett par behandlingar.
 
J
F fribygg skrev:
Om det är ett vanligt villatak går det bra att spruta för hand, biltema, jula och liknande har trycksprutor för en knapp hundring som brukar hålla till ett par behandlingar.
Jag gör alla möjliga villa jobb som inte behöver klättra upp på taket. Det är det enda som jag inte tar risken. Höjdrädd är jag oxå.
Det alternativet är uteslutet för mig.
Betalade nyligen 20 papp för att byta ut Vindsskivor. Inget stort jobb men ville inte göra det själv.
 
J
Demmpa Demmpa skrev:
Det kan gå att använda högtryckstvätten, men då behöver du köpa en skumlans.

Ett annat alternativ är tryckspruta, handburen eller ryggburen med slang och lans.


Lite OT, här är en tråd angående lågt vattentryck,
[länk]
Förenklat; lägsta vattentryck vid det högsta placerade tappkranen bör vara lägst 1,5 bar, högsta trycket vid överlämningspunkten (i marken) bör vara max 7 bar.
Tryckspruta har jag men den sprutar max 3 meter. Om jag står vid takfoten då är det 7 meter till nocken.
 
  • Gilla
Stina Hagman
  • Laddar…
J
Demmpa Demmpa skrev:
Det kan gå att använda högtryckstvätten, men då behöver du köpa en skumlans.

Ett annat alternativ är tryckspruta, handburen eller ryggburen med slang och lans.


Lite OT, här är en tråd angående lågt vattentryck,
[länk]
Förenklat; lägsta vattentryck vid det högsta placerade tappkranen bör vara lägst 1,5 bar, högsta trycket vid överlämningspunkten (i marken) bör vara max 7 bar.
Är det sånt skumlans du menar?
Jag kan prova. Om den passar då är det perfekt!
https://www.biltema.se/bilvard/bilt...FAxVc_1NEtWbPytECpxFzUqyo2VLCQ0BoCPAcQAvD_BwE
 
J Jens33 skrev:
Är det sånt skumlans du menar?
Jag kan prova. Om den passar då är det perfekt!
[länk]
Den där är till trädgårdsslangen.
Sen brukar inte en skumlans spruta mer än någon meter.
Det gäller även att kontrollera hur mycket medel skumlansen blandar i vattnet så att man kan blanda rätt förhållande.

Exempel på skumlans till högtryckstvätt,
https://www.jula.se/catalog/bil-och...munstycken-och-adaptrar/skummunstycke-008549/
 
  • Gilla
Jens33
  • Laddar…
 
  • Gilla
Jens33
  • Laddar…
J
D Dilato skrev:
[media][media]
Den punktformiga ställningen i video 2 skulle passa mig perfekt.
Provar imorgon och berättar resultatet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.