Jag körde med en gasolkamin under oktober, november och halva december 2021 när det byggdes om hos mig.
Inga öppna hål för fönster/dörrar eller konstant trafik ut & in, men en kamin var tillräcklig för att hålla et 50-tals hus i nästan för bra jobbartempratur. Tror det var runt 200kg gasol det gick åt så inget extremt, finns gasolkanoner som kan sluka en p19 om dagen men 20kw/h ska inte behövas om man håller temperaturen uppe hela tiden.

Dock missfärgades skumgummit i madrasserna till kontinentalsängen när den låg i delar i en hög utan någon tygklädsel.
 
E Emanuel01 skrev:
De va ju de jag tänkte, därav skorstenen.
Ok
Jag tänker att en bil eller en dieselkanon släpper ut avgaserna ute i marknivå utan att orsaka några större problem
 
F fribygg skrev:
Jag betvivlar att man får ha en dieselkanon innomhus i ett nybygge, den bör nog stå ute och blåsa in varmluften via ett rör/slang i huset
Det är den här jag har tittat på med skorsten och tillköp av slang och thermostat (som visas på sidan):
https://verktygshopen.se/verktyg/varmare-och-avfuktare/dieselkanon-20kw-med-skorsten/

Värmekanoner utan skorsten har direkt förbränning vilket innebär att dieseln förbränns utan att avskilja avgaserna från varmluften och dår blir det inte roligt att jobba i huset, aven om den står utomhus.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Tyvärr verkar Julas 20 kW vara slut i hela landet.
Ok, i Linköping verkar det finnas 2st 30kW för 4000kr/st
 
Jag ställde in värme pumpen tidigare på en pall tillsammans med en fläktkonvektor på Värmesystemet 12 kWh det höll huset varmt hela vintern och värmepumpen drar inga stora mängder el
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
jag körde nog dieselkanon inne i bygget 329m2, sålänge de är ren förbränning dör inte någon, paller med skorsten och kanaler, köp en kolmonoxid varnare å sätt där inne så vet de ifall de blir för höga nivåer, våra pep aldrig!
 
H
När jag byggde garaget 50 kvm så körde jag diesel kanon där inne.
Och hela vintern med för den delen.
Kändes inget.
Har en på 30 kW med termostat, utan skorsten.
Fungera kanon.
 
Diesel inne är inte helt bra för dom som jobbar där.
Du kan inte sätta in ett par luftluft pumpar?
Kan ju vara bra även efter bygget är klart, ac på sommaren är inte fel och kunna stötta om den ordinarie värmen strular.
 
  • Gilla
Bolinderm och 1 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Diesel inne är inte helt bra för dom som jobbar där.
Du kan inte sätta in ett par luftluft pumpar?
Kan ju vara bra även efter bygget är klart, ac på sommaren är inte fel och kunna stötta om den ordinarie värmen strular.
Också en bra ide eftersom jag har tänkt ha minst én luft/luft pump i huset sen. Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.