C
A Andreas_jti skrev:
Ett tyvärr inte orimligt scenario skulle vara att en vanlig Villa/Radhus kommer få en räkning på ca 25’000 per månad i vinter.
Precis. Lätt att sitta och säga att det bara är att tugga i sig, men faktum är att många inte har de pengarna helt enkelt.
 
  • Gilla
Peter787 och 5 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Precis. Lätt att sitta och säga att det bara är att tugga i sig, men faktum är att många inte har de pengarna helt enkelt.
Det är väl min enda, hemska, tröst egentligen.. jag kan jävligt motvilligt ta av ett blygsamt sparkapital som gör att jag förhoppningsvis inte behöver sälja kåken och hamn på gatan men det finns nog gott om hushåll som kommer gå i personlig konkurs denna vinter. Skulle det bli elräkningar på ~50000kr (månadaspot på 10kr/kWh) så sitter jag förvisso i skiten också :dizzy:
 
Mats-S
D Dayangel skrev:
men det finns nog gott om hushåll som kommer gå i personlig konkurs denna vinter
Kommer inte att hända.
Oavsett vilken regering vi får efter valet kommer dom att tvingas att agera, och detta oavsett vad EU säger om konkurens och annat trams. Man kan inte tillåta att drivor av hushåll och företag konkar pga orimligt skyhöga kontlade elpriser. Det blir dessutom alldeles för kostsamt för staten ...

Men långsiktigt tänkt kommer valet att avgöra Sveriges framtida energipolitik.
Ska vi fortsätta på samma spår som senaste 8 åren eller ska vi framtidssäkra vår energiförsörjning med en ny energipolitik?

Tänk på det när du lägger din röst i årets val :thinking:
 
  • Gilla
Peter787 och 4 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Kommer inte att hända.
Oavsett vilken regering vi får efter valet kommer dom att tvingas att agera, och detta oavsett vad EU säger om konkurens och annat trams. Man kan inte tillåta att drivor av hushåll och företag konkar pga orimligt skyhöga kontlade elpriser. Det blir dessutom alldeles för kostsamt för staten ...

Men långsiktigt tänkt kommer valet att avgöra Sveriges framtida energipolitik.
Ska vi fortsätta på samma spår som senaste 8 åren eller ska vi framtidssäkra vår energiförsörjning med en ny energipolitik?

Tänk på det när du lägger din röst i årets val :thinking:
Jag hoppas du har rätt, även om jag till vardags är en rätt negativt ställd karaktär som siade om denna kris redan i vintras varpå medmänniskor fnittrade i brist på bättre vetskap. Vad gäller valet så borde rimligtvis inte ens denna elkris behöva blottas för att vettiga människor skall förstå att senaste 8 åren är åt fanders.. mig behöver du knappast övertyga.
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
Låt mig sammanfatta en del påståenden.

Om vi bygger nya transmissionsnät från norr till söder så kommer Sverige försörja hela Europa med billig el och därmed få ner priset?

Om vi inte hade avvecklat 2 reaktorer innan deras tekniska livslängd passerat så hade dessa 2 reaktorer försett hela Europa med el och pressat ner priset?

Ja, jag har läst hela tråden, och ja, dessa korkade påståenden dyker upp både här och i andra sammanhang samt passerar mer eller mindre oemotsagda.

Nej, varken ett starkare stamnät eller 2 reaktorer kommer göra någon som helst skillnad.

Inte heller kommer det göra någon skillnad vem som vinner valet, möjligtvis skulle en eventuell statlig subvention utformas olika ut mellan blocken men resultatet blir snarlikt.

Sverige har i förhållande till sina grannländer en extremt sund energipolitik och energimix, varken Norrmännen, Finnarna eller Danskarna kommer i närheten, och låt oss nämna någon som man verkligen kan peka finger åt, en storspelare och ett av världens främsta industriländer, Tyskland.

Nordstream 1
Nordstream 2
Paniknedläggning av kärnkraft.

Att helvetet brakade lös kort efter västvärldens sanktioner sanktioner mot Ryssland är ingen slump, Europa hade ett sårbart system och Putin såg minsann till att de inte var de enda som skulle få lida.

Förminska inte det här problemet till att handla om vilket parti som tar hem ett svenskt val. Det är Rysslands svar på våra sanktioner. För att i te ens blanda in NATO frågan...

EU hade ett energisystem exponerat mot den ryska diktaturen och dessutom en prismodell som såg till att ingen kommer undan. Sverige ligger jäkligt bra till i förhållande till en del andra länder.
 
  • Gilla
Lidd och 11 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
SE2 kommer idag ha priset 49,96 öre kl 19.
SE3 kommer det samma tid kosta 749,44 öre.

En elproducent i SE2 får betalt för 49,96 öre. Den el som exporteras från SE2 till SE3 tar Svenska Kraftnät hela mellanskillnaden.

Dvs, Svenska Kraftnät tar i vårt exempel 749,44 - 49,96 = 699,48 öre.

7 kr hamnar rakt in på Svenska Kraftnäts konto. Per kWh.
Nej det där stämmer inte.

Bara titta på hur mycket som SvK får in i kapacitetsavgifter baserat på snitten.
En enkel överslagsberäkning ger att SE3-SE4 adderar 13 öre/kWh.
Och SE2-SE3 adderar 22 öre/kWh.
Så får man elen från SE2 och bor i SE4 är det i snitt ett påslag på 35 öre/kWh.

Det du troligen missar är att det är helt separata auktioner i elområdena. Sedan begränsar transmissionsledningarna rent elektriskt/fysiskt. Annars hade någon bara köpt i SE3 skickat över till SE4. Skulle bli ett arbitrage som uppstår. Tills marknaden har städat bort det på någon sekund.

Det är underskott i transmissionskapacitet som man kan säga leder till prisskillnaderna. Inte SvK's kapacitetsavgifter.
Och det är ett efterfrågeöverskott i SE4 som driver upp priset.

I grunden beror priserna på att pris på naturgas och kol ökat extremt. Och att Frankrike har mer än hälften av sina kärnkraftverk avstängda för reparationer. (Och en del avstängda pga brist på kylvatten. De vid uttorkade floder).

Med det sagt så håller jag helt med om att staten borde ha agerat för ett år sedan. Redan då hade marknaden handlat upp naturgasen i hubbarna i Asien och Europa. Så det gick att förstå vart det barkade.

Förvisso kommer SvK investera mycket under en 10 års period, men intäkterna från kapacitetsavgifterna blir orimligt stora.
 
D daVinci skrev:
Nej det där stämmer inte.

Bara titta på hur mycket som SvK får in i kapacitetsavgifter baserat på snitten.
En enkel överslagsberäkning ger att SE3-SE4 adderar 13 öre/kWh.
Och SE2-SE3 adderar 22 öre/kWh.
Så får man elen från SE2 och bor i SE4 är det i snitt ett påslag på 35 öre/kWh.

Det du troligen missar är att det är helt separata auktioner i elområdena. Sedan begränsar transmissionsledningarna rent elektriskt/fysiskt. Annars hade någon bara köpt i SE3 skickat över till SE4. Skulle bli ett arbitrage som uppstår. Tills marknaden har städat bort det på någon sekund.

Det är underskott i transmissionskapacitet som man kan säga leder till prisskillnaderna. Inte SvK's kapacitetsavgifter.
Och det är ett efterfrågeöverskott i SE4 som driver upp priset.

I grunden beror priserna på att pris på naturgas och kol ökat extremt. Och att Frankrike har mer än hälften av sina kärnkraftverk avstängda för reparationer. (Och en del avstängda pga brist på kylvatten. De vid uttorkade floder).

Med det sagt så håller jag helt med om att staten borde ha agerat för ett år sedan. Redan då hade marknaden handlat upp naturgasen i hubbarna i Asien och Europa. Så det gick att förstå vart det barkade.

Förvisso kommer SvK investera mycket under en 10 års period, men intäkterna från kapacitetsavgifterna blir orimligt stora.
Alltså jag har länkat till källan för hur kapacitetsavgifterna fungerar. Om du har en annan källa som säger att det fungerar annorlunda får du gärna ta fram den. Nätet är absolut begränsat så det är inte så att SE2 kan skicka hur mycket som helst till SE3, men det som faktiskt skickas från SE2 till SE3 tar SvK hand om och då hela mellanskillnaden mellan SE2 och SE3.
 
ARJU ARJU skrev:
Låt mig sammanfatta en del påståenden.

Om vi bygger nya transmissionsnät från norr till söder så kommer Sverige försörja hela Europa med billig el och därmed få ner priset?

Om vi inte hade avvecklat 2 reaktorer innan deras tekniska livslängd passerat så hade dessa 2 reaktorer försett hela Europa med el och pressat ner priset?

Ja, jag har läst hela tråden, och ja, dessa korkade påståenden dyker upp både här och i andra sammanhang samt passerar mer eller mindre oemotsagda.

Nej, varken ett starkare stamnät eller 2 reaktorer kommer göra någon som helst skillnad.

Inte heller kommer det göra någon skillnad vem som vinner valet, möjligtvis skulle en eventuell statlig subvention utformas olika ut mellan blocken men resultatet blir snarlikt.

Sverige har i förhållande till sina grannländer en extremt sund energipolitik och energimix, varken Norrmännen, Finnarna eller Danskarna kommer i närheten, och låt oss nämna någon som man verkligen kan peka finger åt, en storspelare och ett av världens främsta industriländer, Tyskland.

Nordstream 1
Nordstream 2
Paniknedläggning av kärnkraft.

Att helvetet brakade lös kort efter västvärldens sanktioner sanktioner mot Ryssland är ingen slump, Europa hade ett sårbart system och Putin såg minsann till att de inte var de enda som skulle få lida.

Förminska inte det här problemet till att handla om vilket parti som tar hem ett svenskt val. Det är Rysslands svar på våra sanktioner. För att i te ens blanda in NATO frågan...

EU hade ett energisystem exponerat mot den ryska diktaturen och dessutom en prismodell som såg till att ingen kommer undan. Sverige ligger jäkligt bra till i förhållande till en del andra länder.
Så det finns ett par saker som är kluriga men som du bör känna till.

Linorna mot de länder vi exporterar till är begränsade. Det går inte att skicka hur mycket som helst. Nu under sommaren ligger vi nära max på det som skickas till övriga länder som är anslutna.

Det som händer när vi har överproduktion och linorna är mättade mot övriga länder som elområdet exporterar till, är att inhemska marknaden frikopplas och vi får normala priser igen. Men om vi importerar eller bara ligger nära max eller strax över, så är priserna i princip samma som det vi exporterar till.

Det är också anledningen till att om vi behållt kärnkraftproduktionen i söder så hade marknaden varit frikopplad i mycket större utsträckning. Men under vintern hade vi inte varit helt skonade eftersom exporten utåt inte hade varit mättad och vi hade därmed "fått in" priserna utomlands.

Det är just denna premiss ditt resonemang missat. Vi kan helt enkelt inte exportera hur mycket som helst.

Mer läsning kring detta hittar du i Energiforsk-rapporten eller denna twitter-tråd sammanfattar läget ännu mer kring hur stor elproduktion vi hade behövt i södra sverige för att frikoppla marknaden mot utlandet:

https://twitter.com/bengtxyz/status/1562420338885099520

"Värt att notera att effektbristen för "prisbortkoppling" i SE4 motsvarar ett Barsebäck (1.2 GW). SE3s brist på 2,7 GW motsvaras likaså nära av den nedlagda effekten i Ringhals och Oskarshamns reaktorer (ca 2.9 GW)."
 
  • Gilla
  • Älska
Hank_Ö och 4 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Låt mig sammanfatta en del påståenden.

Om vi bygger nya transmissionsnät från norr till söder så kommer Sverige försörja hela Europa med billig el och därmed få ner priset?

Om vi inte hade avvecklat 2 reaktorer innan deras tekniska livslängd passerat så hade dessa 2 reaktorer försett hela Europa med el och pressat ner priset?

Ja, jag har läst hela tråden, och ja, dessa korkade påståenden dyker upp både här och i andra sammanhang samt passerar mer eller mindre oemotsagda.

Nej, varken ett starkare stamnät eller 2 reaktorer kommer göra någon som helst skillnad.

Inte heller kommer det göra någon skillnad vem som vinner valet, möjligtvis skulle en eventuell statlig subvention utformas olika ut mellan blocken men resultatet blir snarlikt.

Sverige har i förhållande till sina grannländer en extremt sund energipolitik och energimix, varken Norrmännen, Finnarna eller Danskarna kommer i närheten, och låt oss nämna någon som man verkligen kan peka finger åt, en storspelare och ett av världens främsta industriländer, Tyskland.

Nordstream 1
Nordstream 2
Paniknedläggning av kärnkraft.

Att helvetet brakade lös kort efter västvärldens sanktioner sanktioner mot Ryssland är ingen slump, Europa hade ett sårbart system och Putin såg minsann till att de inte var de enda som skulle få lida.

Förminska inte det här problemet till att handla om vilket parti som tar hem ett svenskt val. Det är Rysslands svar på våra sanktioner. För att i te ens blanda in NATO frågan...

EU hade ett energisystem exponerat mot den ryska diktaturen och dessutom en prismodell som såg till att ingen kommer undan. Sverige ligger jäkligt bra till i förhållande till en del andra länder.
Eftersom exporten till andra länder begränsas av ledningarnas kapacitet så hade elpriset i söder varit 30-40% lägre om regeringen inte blidkat MP genom att stänga Ringhals. Sedan att Tyskland valt att stänga ned sina kärnkraftverk (Schröder tog det ursprungliga beslutet och gick sedan över till Gazprom tre månader efter att ha avgått...) gör det hela värre. Ja Putin kan sätta stöveln på halsen på Europa, men det beror på att vi gått från kärnkraft till naturgas för elproduktion (särskilt när det inte blåser).

https://www.svt.se/nyheter/jan-nylander-fulspel-bakom-ringhals-nedlaggning
 
  • Gilla
  • Älska
LennartMimmi och 3 till
  • Laddar…
C
Mats-S Mats-S skrev:
Kommer inte att hända.
Oavsett vilken regering vi får efter valet kommer dom att tvingas att agera, och detta oavsett vad EU säger om konkurens och annat trams.
Är inte lika säker. Visst kommer de att tvingas agera, men det känns j-kligt tveksamt om det kommer att ageras i tid. Det skall utredas och debatteras och remitteras och beredas, beslutas och implementeras och politikerna verkar först nu förstå frågans vikt. Det slutar gissningsvis med, som förra året, någon sorts bidrag som betalas ut någon gång framåt nästa sommar och då är det redan alldeles för sent för de som inte kan ligga ute med pengarna.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Är inte lika säker. Visst kommer de att tvingas agera, men det känns j-kligt tveksamt om det kommer att ageras i tid. Det skall utredas och debatteras och remitteras och beredas, beslutas och implementeras och politikerna verkar först nu förstå frågans vikt. Det slutar gissningsvis med, som förra året, någon sorts bidrag som betalas ut någon gång framåt nästa sommar och då är det redan alldeles för sent för de som inte kan ligga ute med pengarna.
Om det fortsätter som priserna är nu så kommer vi nog se flertalet konkurser innan Svenska Kraftnät har gjort klart sin utredning. Många företag som använder hyfsat mycket el för sin förbrukning och har precis tagit sig ur en pandemi.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Låt mig sammanfatta en del påståenden.

Om vi bygger nya transmissionsnät från norr till söder så kommer Sverige försörja hela Europa med billig el och därmed få ner priset?

Om vi inte hade avvecklat 2 reaktorer innan deras tekniska livslängd passerat så hade dessa 2 reaktorer försett hela Europa med el och pressat ner priset?

Ja, jag har läst hela tråden, och ja, dessa korkade påståenden dyker upp både här och i andra sammanhang samt passerar mer eller mindre oemotsagda.

Nej, varken ett starkare stamnät eller 2 reaktorer kommer göra någon som helst skillnad.

Inte heller kommer det göra någon skillnad vem som vinner valet, möjligtvis skulle en eventuell statlig subvention utformas olika ut mellan blocken men resultatet blir snarlikt.

Sverige har i förhållande till sina grannländer en extremt sund energipolitik och energimix, varken Norrmännen, Finnarna eller Danskarna kommer i närheten, och låt oss nämna någon som man verkligen kan peka finger åt, en storspelare och ett av världens främsta industriländer, Tyskland.

Nordstream 1
Nordstream 2
Paniknedläggning av kärnkraft.

Att helvetet brakade lös kort efter västvärldens sanktioner sanktioner mot Ryssland är ingen slump, Europa hade ett sårbart system och Putin såg minsann till att de inte var de enda som skulle få lida.

Förminska inte det här problemet till att handla om vilket parti som tar hem ett svenskt val. Det är Rysslands svar på våra sanktioner. För att i te ens blanda in NATO frågan...

EU hade ett energisystem exponerat mot den ryska diktaturen och dessutom en prismodell som såg till att ingen kommer undan. Sverige ligger jäkligt bra till i förhållande till en del andra länder.
Nej vi ligger inte bra till för vi har ett kallt klimat och uppvärmning som baseras på el och nu skall vi enligt EU regler täcka upp för diverse misslyckade länders vansinne.

Ingen kommer undan innebär att länder med kallt klimat straffas oproportionerligt och dessutom vägrar Sverige att elda med kol vilket de länder som ställt till med kaoset gör.

Det var liksom ingen högoddsare att detta skulle kunna hända, USA var vansinnigt på Tyskland över NordStream 2. Gissa varför.

Det enda som kan sänka priset är att vi mättar exportkablarna och dessa ökar hela tiden i kapacitet. Denna ökning av svensk produktionskapacitet kommer inte de närmaste åren.

För svenska småhusägare återstår vedeldning, frysa inomhus eller personlig konkurs. Givetvis kommer nummer 2 och 3 på listan att tystas ner i media och nummer 1 lär förbjudas "av rättviseskäl"

Finns en tråd om profetia för elförsörjningen år 2040 där jag redan beskrivit vad som kommer att hända. Sverige är slut som ledande industrination om inget radikalt görs.

Mitt förslag är som sagt att all övervinst dras in till statskassan och används till energieffektivisering samt utbyggd kollektivtrafik vilket kan göras snabbt. Inför ökad produktion av värmepumpar och ta bort alla regler för solceller samt öka subventionen för producerad el. Detta låter oss öka nivån i dammarna inför vintern.

Vi bör även se om vi kan bygga ut elnätet snabbare än vad som görs idag. Det måste bli slut på överklagande.

Dessutom bör batterier subventioneras med 90%. Ta bort 250kW regeln för solcellsanläggningens storlek. Förbjud serverhallar inom skitnäringar som bitcoin och spel. Ställ krav på elbilar förbrukning och uppmuntra import av billighets modeller från Kina. Inför EU standard för alla vitvaror att de skall vara uppkopplade och styrbara med standardprotokoll. Inför krav på acktank för värmepump.

Och lite annat. Men känner jag regeringen rätt kommer de lägga pengarna på mer bidrag till att människor inte skall arbeta.
 
  • Gilla
Vardagsrum och 7 till
  • Laddar…
Idag lärde jag mig att vi överskrider den mängd exportkapacitet vi har mot utlandet med 3-4 gånger.

Exportkapaciteten är 8-9MW och kravet från EU är 2-3MW.

Det ställer saker i lite perspektiv... och framförallt skjuter det ned teorin om att EU skulle kunna ge SE en smäll på fingrarna för att den nya kabeln mot Tyskland har skrinlagts.

https://twitter.com/1Gabrielc1/status/1546751634050531329
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
P
ARJU ARJU skrev:
Låt mig sammanfatta en del påståenden.

Om vi bygger nya transmissionsnät från norr till söder så kommer Sverige försörja hela Europa med billig el och därmed få ner priset?

Om vi inte hade avvecklat 2 reaktorer innan deras tekniska livslängd passerat så hade dessa 2 reaktorer försett hela Europa med el och pressat ner priset?

Ja, jag har läst hela tråden, och ja, dessa korkade påståenden dyker upp både här och i andra sammanhang samt passerar mer eller mindre oemotsagda.

Nej, varken ett starkare stamnät eller 2 reaktorer kommer göra någon som helst skillnad.

Inte heller kommer det göra någon skillnad vem som vinner valet, möjligtvis skulle en eventuell statlig subvention utformas olika ut mellan blocken men resultatet blir snarlikt.

Sverige har i förhållande till sina grannländer en extremt sund energipolitik och energimix, varken Norrmännen, Finnarna eller Danskarna kommer i närheten, och låt oss nämna någon som man verkligen kan peka finger åt, en storspelare och ett av världens främsta industriländer, Tyskland.

Nordstream 1
Nordstream 2
Paniknedläggning av kärnkraft.

Att helvetet brakade lös kort efter västvärldens sanktioner sanktioner mot Ryssland är ingen slump, Europa hade ett sårbart system och Putin såg minsann till att de inte var de enda som skulle få lida.

Förminska inte det här problemet till att handla om vilket parti som tar hem ett svenskt val. Det är Rysslands svar på våra sanktioner. För att i te ens blanda in NATO frågan...

EU hade ett energisystem exponerat mot den ryska diktaturen och dessutom en prismodell som såg till att ingen kommer undan. Sverige ligger jäkligt bra till i förhållande till en del andra länder.
ARJU ARJU skrev:
Låt mig sammanfatta en del påståenden.

Om vi bygger nya transmissionsnät från norr till söder så kommer Sverige försörja hela Europa med billig el och därmed få ner priset?

Om vi inte hade avvecklat 2 reaktorer innan deras tekniska livslängd passerat så hade dessa 2 reaktorer försett hela Europa med el och pressat ner priset?

Ja, jag har läst hela tråden, och ja, dessa korkade påståenden dyker upp både här och i andra sammanhang samt passerar mer eller mindre oemotsagda.

Nej, varken ett starkare stamnät eller 2 reaktorer kommer göra någon som helst skillnad.

Inte heller kommer det göra någon skillnad vem som vinner valet, möjligtvis skulle en eventuell statlig subvention utformas olika ut mellan blocken men resultatet blir snarlikt.

Sverige har i förhållande till sina grannländer en extremt sund energipolitik och energimix, varken Norrmännen, Finnarna eller Danskarna kommer i närheten, och låt oss nämna någon som man verkligen kan peka finger åt, en storspelare och ett av världens främsta industriländer, Tyskland.

Nordstream 1
Nordstream 2
Paniknedläggning av kärnkraft.

Att helvetet brakade lös kort efter västvärldens sanktioner sanktioner mot Ryssland är ingen slump, Europa hade ett sårbart system och Putin såg minsann till att de inte var de enda som skulle få lida.

Förminska inte det här problemet till att handla om vilket parti som tar hem ett svenskt val. Det är Rysslands svar på våra sanktioner. För att i te ens blanda in NATO frågan...

EU hade ett energisystem exponerat mot den ryska diktaturen och dessutom en prismodell som såg till att ingen kommer undan. Sverige ligger jäkligt bra till i förhållande till en del andra länder.
Exponeringen av ländernas energisystem mot diktaturen Ryssland beslutades av länderna självt.
Detta beroenda av Ryssland är bara ett tragiskt exempel på självskadebeteende, nu försöker dessa länder få det till ett problem för hela kontinenten, det är det inte.
Så dessa länderna måste själv lösa sina problem.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Jag behöver skriva av mig om detta ämne då jag vill dra mig ur allt vad heter elpriser osv och njuta av den sista solen i sommaren innan vintern kommer.

Framförallt eftersom det dyker upp ekonomer och ledare i tidningar som säger att alla politiker behöver mana till lugn och inte stödja svenska folket i denna elkris för att det skulle driva inflation.

Första det sanna faktumet: Flaskhalsavgifterna, eller kapacitetsavgifterna, gör alla hushåll och företag fattiga i elområde 3 och 4. De läggs på hög hos Svenska Kraftnät som inte kan spendera dem.

Hur fungerar de praktiskt? Svenska Handelskammaren har ett dokument som beskriver det väl med en tydlig bild och allt på sida 8 i denna länk:

[länk]

Vi tar ett exempel, alla priser nedan är EXKL moms och skatt osv.

SE2 kommer idag ha priset 49,96 öre kl 19.
SE3 kommer det samma tid kosta 749,44 öre.

En elproducent i SE2 får betalt för 49,96 öre. Den el som exporteras från SE2 till SE3 tar Svenska Kraftnät hela mellanskillnaden.

Dvs, Svenska Kraftnät tar i vårt exempel 749,44 - 49,96 = 699,48 öre.

7 kr hamnar rakt in på Svenska Kraftnäts konto. Per kWh.

Ursprungsidén för flaskhalsavgifterna är att de ska finansiera utbyggnad av vårt stamnät, men när prisskillnaden var 1-2 öre och inte 7kr, var det tillräckligt med pengar för att Svenska Kraftnät ens skulle hinna göra av med det.

Grafiken på Svenska Kraftnät talar tydligt, 2011 när flaskhalsavgifterna infördes översteg man aldrig 2,5 miljarder per år i flaskhalsavgifter förrän nuvarande kris sattes igång 2020.

[länk]

Under 2021 drog man in 21 miljarder i flaskhalsavgifter, och 2022 beräknar man dra in 100 miljarder till nyår.

Att Svenska Kraftnät skulle betala tillbaka dessa pengar till SE3 och SE4 skulle skapa inflation, är så bakvänt att jag inte vet var jag ska ta vägen. Om något så kommer det skapa massarbetslöshet för att alla företagen i söder kommer antingen konkursa eller behöva höja sina priser pga den bisarra elkostnaden.

Även om flaskhalsavgifterna skulle delas tillbaka kommer vi fortfarande ha höga priser, det är ofrånkomligt i vinter och kommande vintrar. Men många behöver inte fördrivas från sina hem åtminstone, och företag kan kanske fortfarande finnas kvar.
Dock ägs svenska kraftnät av oss skattebetalare, om det är en liten tröst...
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.