När vi diskuterar hemmaladdning är fokus ofta på att ladda så billigt som möjligt, vilket gör att mycket elbilsladdning naturligt görs när priset är lågt. Gott så.

Men alla har inte timtaxa och laddar inte på natten – och den laddning som sker längs vägen görs ju ofta dagtid när priset är högt. Hur påverkar det här, och hur stor är påverkan?

Frågan kom upp som en OT-diskussion mellan @Maria T och mig i en annan tråd, men kanske förtjänar en egen tråd.

Frågan jag försöker kommentera är alltså denna, och inte utan poänger.
Maria T Maria T skrev:
Jag är för kärnkraft, och för elbilar, men emot att det i vissa hushåll ska kunna laddas 2-3 elbilar medan andra människor inte har råd med el till sitt hus, eller med bensin/diesel till ett fordon.
Detta hör till en annan tråd, frågeställning.
 
Ska man vara krass gissar jag att fossila bränslen eldas effektivare i stora pannor än i bilar, så även med ren fossildrift är nog elbilar totalt sett billigare än avgasbilar bränslemässigt även om man kör på kol eller olja.

Å andra sidan är nog inte fordonsbränslen och elsystemet helt kommunicerande kärl, så kanske är frågan lite mer komplicerad ändå.

Jag kan ärligt säga att jag inte reflekterar över min påverkan på elpriset när jag kör, på samma vis som jag inte bryr mig om min påverkan på bilköerna när jag är en del av dem, utan hur köerna påverkar just mig. Resonerar någon av er annorlunda?
 
  • Gilla
Lesu01 och 5 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ska man vara krass gissar jag att fossila bränslen eldas effektivare i stora pannor än i bilar, så även med ren fossildrift är nog elbilar totalt sett billigare än avgasbilar bränslemässigt även om man kör på kol eller olja.
Visst är det effektivare.
När jag pendlar till jobbet med min Polestar 2 så ligger jag nu på ca 1,3kWh/mil, men säg 1,5kWh. Om jag skulle tanka med Karlshamnsel så går det åt ca 0,3 l/mil med olja. Jag kan inte tänka mig en dieselmotor i den bilen skulle ligga på den nivån.
 
  • Gilla
SkaneErik och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
När hela privatbilsflottan har blivit elbilar så behöver Sverige något i häraden 10-20% mer el än idag.
Och just nu är andelen elbilar fortfarande såpass låg att jag tror inte de påverkar spciellt mycket, särskilt som de flesta som har elbil idag faktiskt laddar hemma på kväll/natt.

Med det sagt så är det ju dock inte säkert att det inte blir ett kommande problem.
 
  • Gilla
djac och 5 till
  • Laddar…
Även om man bara räknar med en ökning på 10-20% så tror jag arr det kommer uppstå problem på sina ställen?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Ja även om man inte har timtaxa borde väl priset påverkas av när kunderna använder elen. För elhandelsbolaget har väl fortfarande timtaxa?

Jag ska nog börja ladda på natten trots månadspris.
 
  • Gilla
Oxb och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ska man vara krass gissar jag att fossila bränslen eldas effektivare i stora pannor än i bilar, så även med ren fossildrift är nog elbilar totalt sett billigare än avgasbilar bränslemässigt även om man kör på kol eller olja.

Å andra sidan är nog inte fordonsbränslen och elsystemet helt kommunicerande kärl, så kanske är frågan lite mer komplicerad ändå.

Jag kan ärligt säga att jag inte reflekterar över min påverkan på elpriset när jag kör, på samma vis som jag inte bryr mig om min påverkan på bilköerna när jag är en del av dem, utan hur köerna påverkar just mig. Resonerar någon av er annorlunda?
Såg en undersökning häromveckan där man konstaterade att tom kolkraftverk var effektivare att ladda elbilar med, ur både utsläppsmässig och effektivitetssynpunkt...

Ska se om jag kan hitta länken, tror det var nån engelsk/amerikansk tidning..
 
  • Gilla
lutorm och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Bananskalare Bananskalare skrev:
Även om man bara räknar med en ökning på 10-20% så tror jag arr det kommer uppstå problem på sina ställen?
Som jag skrev, på sikt blir det nog så.
Men 20% mer el blir det inte förrän vi har 5 miljoner elbilar i landet, nu har vi inte ens 1/2 miljon, så den extra elen som behövs idag är kanske 1-2%.


Och nu kollade jag upp, när alla svenska personbilar går på el, och om de kör samma sträckor som ICE-bilarna idag (1060 mil/år för privatägda och 1200 mil/år för företagsägda) så kommer det inte alls bli några 10-20% extra el, utan mer typ 5-6%, så jag hade tokfel. :oops:

Så om drygt 10 år behöver vi 6% mer el till elbilsflottan, och idag typ en halv procent mer.

Jag räknade på Sveriges totala energiproduktion igår (2021) 166TWh/år.
5 miljoner personbilar, som kör 1100 mil/år och drar 1,6 kWh/mil (många går mycket i stadstrafik)


edit:
*frågan är väl om jag ska räkna på Sveriges elproduktion 166TWh eller elkonsumtion, 140TWh.
Men vi producerar alltså redan idag inom landet mer el än vad vi behöver även om varenda personbil redan skulle varit en elbil.
 
Redigerat:
  • Gilla
Enys89 och 16 till
  • Laddar…
Jag tror att elkonsumtionen är väldigt okänslig för priset. 1% ökning av användning av el till elbilar gör nog flera gånger större skillnad på elpriset. Elpriset är ju nu i södra Sverige 5-10 ggr större än tidigare år. Skulle vara intressant att se om det lett till minskad elkonsumtion jämfört med tidigare år.
 
  • Gilla
Pontus Andersson1
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Som jag skrev, på sikt blir det nog så.
Men 20% mer el blir det inte förrän vi har 5 miljoner elbilar i landet, nu har vi inte ens 1/2 miljon, så den extra elen som behövs idag är kanske 1-2%.


Och nu kollade jag upp, när alla svenska personbilar går på el, och om de kör samma sträckor som ICE-bilarna idag (1060 mil/år för privatägda och 1200 mil/år för företagsägda) så kommer det inte alls bli några 10-20% extra el, utan mer typ 5-6%, så jag hade tokfel. :oops:

Så om drygt 10 år behöver vi 6% mer el till elbilsflottan, och idag typ en halv procent mer.

Jag räknade på Sveriges totala energiproduktion igår (2021) 166TWh/år.
5 miljoner personbilar, som kör 1100 mil/år och drar 1,6 kWh/mil (många går mycket i stadstrafik)


edit:
*frågan är väl om jag ska räkna på Sveriges elproduktion 166TWh eller elkonsumtion, 140TWh.
Men vi producerar alltså redan idag inom landet mer el än vad vi behöver även om varenda personbil redan skulle varit en elbil.
Det var väldigt lågt räknat på antal mil. Men man vill få fram bättre siffror. undrar hur det förändras om man räknar på 1500mil...
sen glömmer man bort alla andra som hantverkare av olika slag. som fastighetsskötare åker jag runt en hel del varje dag.
tänk den dagen lastbilar börjar köra på el. det lär påverka elkonsumtionen synligt.
Dock är jag övertygad om att om de flesta börjar ladda sin elbil på natten så lär priset på el påverkas.
 
  • Gilla
Tååmten
  • Laddar…
Mikael_L
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Men effekttopparna borde påverkas med då det kan vara rätt många kw som ska tankas.
 
  • Gilla
Bjsc
  • Laddar…
M
När elpriset hemma låg på 1,5kr inklusive allt så kostade det 2,5kr att ladda med 22kW i stan. Nu när priset ligger på 5kr hemma så vet jag inte vad det kostar i stan. En Polestar ligger på 700,000kr och drar +2,5kWh/mil ("Även när vi fått upp värmen i kupén ligger förbrukningen på 2.5-2.7 kWh per mil, trots fart klart under hastighetsgränsen")
så ekvationen är nog svår ur många perspektiv.
 
  • Gilla
Peternow och 1 till
  • Laddar…
Tänk när alla har V2L eller V2G. Då kan i princip alla hushåll, med elbil som har batteri kvar osv, vara ”off grid” så fort bilen är inkopplad. Det borde i teorin jämna ut belastningen på nätet. Vet att bla. Fully charged på youtube har pratat mycket om detta, fast i Storbritannien då.
 
  • Gilla
Bjsc och 2 till
  • Laddar…
M mlb88 skrev:
Tänk när alla har V2L eller V2G. Då kan i princip alla hushåll, med elbil som har batteri kvar osv, vara ”off grid” så fort bilen är inkopplad. Det borde i teorin jämna ut belastningen på nätet. Vet att bla. Fully charged på youtube har pratat mycket om detta, fast i Storbritannien då.
Det blir en bra försäkring vid kortare strömavbrott
 
  • Gilla
Bjsc och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.