Hej,

Behöver hjälp med vart jag ska sätta laddstationen till min nya Automower 305.
Bifogar bild på min tomt. Den gula pricken är där jag vill sätta laddatationen pga mycket skugga och nära till uttag. Men frågan är om det är bra att sätta laddatationen ”centralt”, i mitten av gräsmattan? Klarar den av att gå både höger och vänster ut jämnt antal gånger när den ska klippa? Och hur drar man då guidekabeln som tar klipparen hem?
 
  • Overtecknad bild av en tomtplan, potentiella byggprojektsplatser är markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle nog lägga guideslingan typ så här:

Översiktsbild av en trädgård med överskridna partier och en röd markering som visar en föreslagen väg för en gräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då kan du välja ganska väl vart du vill att klipparen ska börja och den bör hitta guiden ganska lätt när den ska hem också.
 
  • Gilla
Tubie
  • Laddar…
"kreativa" dragningar av guidekabeln kan orsaka problem. Ska den läggas parallellt med sig själv så tillse att avståndet maximeras och att där inte är kraftiga böjar på kabeldragningen.
 
E etompau skrev:
"kreativa" dragningar av guidekabeln kan orsaka problem. Ska den läggas parallellt med sig själv så tillse att avståndet maximeras och att där inte är kraftiga böjar på kabeldragningen.
ja lite det jag är orolig över att det kommer bara bli krångel om jag drar guidkabel så
 
Z Zepp skrev:
ja lite det jag är orolig över att det kommer bara bli krångel om jag drar guidkabel så
Svårt att bedömma korridorbredd från bilden, men jag vet av erfarenhet att det inte behöver vara särskilt mycket avstånd mellan guide- och begränsningsslingorna.

Pegga fast guiden och testa. Om problem uppstår så är det bara att flytta om den tills bra resultat uppnås.
 
  • Gilla
Zepp och 2 till
  • Laddar…
T
it-snubben it-snubben skrev:
Jag skulle nog lägga guideslingan typ så här:

[bild]

Då kan du välja ganska väl vart du vill att klipparen ska börja och den bör hitta guiden ganska lätt när den ska hem också.
det där ser perfekt ut. Är det så pass öppet till vänster som det ser ut på kartvyn kommer klipparen hitta guiden på nolltid. Jag har lite likadant men valde att gå rakt ut från laddningsstationen. Två träd i vägen vilket gör att det ibland tar några turer innan den hittar guiden men inte särskilt länge ändå. Har ställt in så den bara letar efter guiden.
 
  • Gilla
Zepp
  • Laddar…
T Tobbe_G skrev:
det där ser perfekt ut. Är det så pass öppet till vänster som det ser ut på kartvyn kommer klipparen hitta guiden på nolltid. Jag har lite likadant men valde att gå rakt ut från laddningsstationen. Två träd i vägen vilket gör att det ibland tar några turer innan den hittar guiden men inte särskilt länge ändå. Har ställt in så den bara letar efter guiden.
Så som bilden så ligger guidkabeln dubbelt via passagen. Passagen är ca 2 meter bred. Det ska inte vara några konstigheter då att ha det så? Kan tänkas att det kan bli ca 70 cm mellan guidekablarna i så fall.
 
it-snubben it-snubben skrev:
Svårt att bedömma korridorbredd från bilden, men jag vet av erfarenhet att det inte behöver vara särskilt mycket avstånd mellan guide- och begränsningsslingorna.

Pegga fast guiden och testa. Om problem uppstår så är det bara att flytta om den tills bra resultat uppnås.
jag ska montera i helgen, så jag får testa mig fram. Så man kan alltså ställa in att den ska följa guiden ut och klippa i två zoner? Sen påvögen hem, följer den guidekabeln hela vägen eller den svänger av om laddststionen är nära? Tänker min skissen vid laddststionen. Känns onödigt om den går ner på den stora ytan när den ska hem och ladda om den är till höger på bilden..
 
Här kommer en uppdaterad bild, klipparen måste gå ut åt detta hållet. Neråt vid väggen är det endast singel.
 
  • Bild av trädgård med ritade markeringar och en gul pil som visar riktning för gräsklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Z Zepp skrev:
Så som bilden så ligger guidkabeln dubbelt via passagen. Passagen är ca 2 meter bred. Det ska inte vara några konstigheter då att ha det så? Kan tänkas att det kan bli ca 70 cm mellan guidekablarna i så fall.
kanske blir tight med två meter. Där ska du få plats med guidekabeln fram och tillbaks samt två begränsningskablar. Du får nog läsa i manualen hur långt det ska vara mellan guide och begränsningskabel. Den tar nog inte upp alternativet att göra U-sväng med guidekabeln.

Men som någon skrev, testa med märlor om det funkar innan du gör en fast installation
 
  • Gilla
Zepp
  • Laddar…
Z Zepp skrev:
jag ska montera i helgen, så jag får testa mig fram. Så man kan alltså ställa in att den ska följa guiden ut och klippa i två zoner? Sen påvögen hem, följer den guidekabeln hela vägen eller den svänger av om laddststionen är nära? Tänker min skissen vid laddststionen. Känns onödigt om den går ner på den stora ytan när den ska hem och ladda om den är till höger på bilden..
Du kan ställa in hur om den ska följa guiden, hur ofta den ska följa den och i så fall hur långt den ska följa den innan den börjar klippa. Så zonerna består av vart den börjar klippa men det finns inget som hindrar den att vandra iväg vart som helst på gräsmattan.

Den följer guiden hela vägen hem oavsett hur guiden går. Enda gången den lämnar guiden på vägen hem är om den krockar med något eller om den kommer över begränsningsslingan.
 
  • Gilla
Zepp
  • Laddar…
T Tobbe_G skrev:
kanske blir tight med två meter. Där ska du få plats med guidekabeln fram och tillbaks samt två begränsningskablar. Du får nog läsa i manualen hur långt det ska vara mellan guide och begränsningskabel. Den tar nog inte upp alternativet att göra U-sväng med guidekabeln.

Men som någon skrev, testa med märlor om det funkar innan du gör en fast installation
Minst 30 cm mellan begränsningskabel och guidekabel. Med 2m passage så är det gott om plats kvar för två guidekablar utan att de ligger för nära varandra.

Tänk dock på att automower kör lite på sidan av guiden, inte mitt över.
 
  • Gilla
Zepp
  • Laddar…
Åsa Lund
Jag hade testat helt utan guide. Tack vare att du har stationen så centralt placerad så hittar klipparen hem inom fem minuter även helt utan guide.
Det blir fula körspår i gräsmattan när den följer guiden.
 
  • Gilla
Zepp
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Jag hade testat helt utan guide. Tack vare att du har stationen så centralt placerad så hittar klipparen hem inom fem minuter även helt utan guide.
Det blir fula körspår i gräsmattan när den följer guiden.
Det primära syftet med guide i det här fallet är att få en bra fördelning på vart den börjar klippa så det blir jämnt klippt.

Visst, att den hittar hem snabbt är sekundärt men bra om det går att få till så den slipper leta.
 
  • Gilla
Zepp
  • Laddar…
Åsa Lund
Låt den gå nån extra timme så blir allt klippt?
Har aldrig på 16 år tyckt att gräsmattan är tufsig, om det inte varit för att Nisse stått still en vecka och sedan börjar klippa igen.
Han kör ju cirklar så fort han stöter på lite längre gräs också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.